ENR 1.4  Klasifikace vzdušného prostoru ATS

1.4.1  Klasifikace vzdušného prostoru

Vzdušný prostor je rozdělen do čtyř klasifikačních tříd C, D, E a G, které jsou srovnatelné s těmi, které doporučuje ICAO. Prostor klasifikovaný jako C, D, a E je řízený vzdušný prostor.

Třída C vzdušného prostoru zahrnuje:

  1. TMA PRAHA;

  2. vzdušný prostor nad FL 95 do FL 660

Třída D vzdušného prostoru zahrnuje:

  1.  

Třída E vzdušného prostoru zahrnuje:

  1. prostor mimo CTR/MCTR a TMA/MTMA nad 1000 ft AGL do FL 95.

Třída G vzdušného prostoru zahrnuje:

  1. s výjimkou CTR/MCTR vzdušný prostor od země do 1000 ft AGL;

  2. prostor TRA GA;

  3. ATZ České Budějovice.

Třída

Druh letu

Zajišťování rozstupů

Poskytovaná služba

Minima dohlednosti VMC a vzdálenosti od oblaků

Omezení rychlosti

Požadavky na rádiové spojení

Podléhá letovému povolení

C

IFR

IFR
od IFR

IFR
od VFR

služba řízení letového provozu

neuplatňují se

neuplatňují se

stálé obousměrné

Ano

VFR

VFR
od IFR

služba řízení letového provozu pro zajištění rozstupu od IFR letů

informace o provozu VFR (a na žádost i radu k vyhnutí)

v a nad FL 100

8 km dohlednost,
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti

pod FL 100

5 km dohlednost,
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti

250 KT IAS pod FL 100

stálé obousměrné

Ano

D

IFR

IFR
od IFR

služba řízení letového provozu včetně informace o VFRletech (a provozní informace vyhnout se provozu na žádost)

neuplatňují se

250 KT IAS pod FL 100

stálé obousměrné

Ano

VFR

nezajišťují se

Informace o provozu mezi VFR a IFR lety (a na žádost provozníinformace vyhnout se provozu)

v a nad FL 100

8 km dohlednost,
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti

pod FL 100

5 km dohlednost,
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti

250 KT IAS pod FL 100

stálé obousměrné

Ano

E

IFR

IFR
od IFR

služba řízení letového provozu včetně informace o VFR letech pokud je to proveditelné

neuplatňují se

250 KT IAS

stálé obousměrné

Ano

VFR

nezajišťují se

Informace o provozu, pokud je to možné.

5 km dohlednost,
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti

250 KT IAS

Ne

Ne

G

IFR

nezajišťují se

letová informační služba

neuplatňují se

250 KT IAS

stálé obousměrné

Ne

VFR

nezajišťují se

letová informační služba

1500 m dohlednost

mimo oblačnost za dohlednosti země, při rychlostech, které umožní v čas spatřit jiný provoz nebo překážky a vyhnout se srážce s tím že podíl indikované rychlosti km/h a letové dohlednosti (km) nesmí být větší než 100; a za okolností, při kterých pravděpodobnost setkání s jiným provozem by měla být malá, např. v prostorech s malou hustotou provozu.

250 KT IAS

Ne

Ne

1.4.2  Upozornění pro uživatele vzdušného prostoru

Lety vojenských proudových letadel/rychlost vyšší než 250 KT:

Ve vzdušném prostoru, kde platí omezení rychlosti 250 KT, vojenská proudová letadla nebudou, s ohledem na jejich letové vlastnosti a povahu plněných úkolů, ve všech případech dodržovat výše uvedený rychlostní limit.