GEN 3.4  Spojovací služby

3.4.1  ODPOVĚDNÉ SLUŽBY

3.4.1.1  Řízení letového provozu ČR, s.p. odpovídá za zajišťování letecké telekomunikační služby a provozování navigačních zařízení (která jsou v jeho správě) na území České republiky.

Poštovní adresa:

Adresa:

Řízení letového provozu ČR, s.p.
Navigační 787
252 61 Jeneč

Telefon:  +420 220 374 040

Telefax:  +420 220 374 255 (ŘLP v LKPR)

AFS:  LKPRYKYX

Telex:   AIRCON PRAHA

3.4.1.2 Na letišti Čáslav odpovídá za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení vojenský provozovatel letiště.

Poštovní adresa:

Adresa:

VÚ 7214
LRNS
285 76 Chotusice

Telefon:  +420 973 376 961

Telefax:  +420 973 376 993

AFS:  LKCVZPZX

Provozní doba služby: H24

3.4.1.3 Na letišti Kbely odpovídá za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení vojenský provozovatel letiště.

Poštovní adresa:

Adresa:

VÚ 8407
Ul. Mladoboleslavská
197 06 Praha 9 - Kbely

Telefon:  +420 973 206 946

Telefon:  +420 973 207 005

Telefax:  +420 973 207 543

AFS:  LKKBZTZX

Provozní doba služby: H24

3.4.1.4 Na letišti České Budějovice odpovídají za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení Jihočeské letiště České Budějovice a.s..

Poštovní adresa:

Adresa:

Jihočeské letiště České Budějovice a.s.
U Zimního stadionu 1952/2
370 01 České Budějovice

Telefon:  +420 386 325 339

Telefon:  +420 725 036 721

Telefax:  +420 387 201 014

AFS:  LKCSZTZX

Provozní doba služby:

MON - SUN 0700 - 1600 (0600 - 1500), jinak O/R 24 HR předem.

3.4.1.5 Na letišti Kunovice odpovídají za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení Aircraft Industries, a.s..

Poštovní adresa:

Adresa:

Aircraft Industries, a.s.
Na Záhonech 1177
686 04 Kunovice

Telefon:  +420 572 817 640

Telefax:  +420 572 817 639 (mimo stanoviště, v kanceláři)

AFS:  LKKUYDYX

Provozní doba služby:

MON-FRI 0700-1500 (0600-1400)

3.4.1.6 Na letišti Pardubice odpovídá za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení pro East Bohemian Airport Ltd. vojenský provozovatel letiště.

Poštovní adresa:

Adresa:

VÚ 2436
LRNS
530 01 Pardubice

Telefon:  +420 973 242 563

Telefon:  +420 973 242 210

Telefon:  +420 973 242 111

Telefax:  +420 973 242 191

AFS:  LKPDZPZX

Provozní doba služby: H24

3.4.1.7 Na letišti Náměšť odpovídá za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení vojenský provozovatel letiště.

Poštovní adresa:

Adresa:

VÚ 2427
LRNS
675 71 Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou

Telefon:  +420 973 438 170

Telefon:  +420 973 438 190

Telefax:  +420 973 438 438

AFS:  LKNAZPZX

Provozní doba služby: H24

3.4.1.8 Na letišti PRAHA/Vodochody odpovídají za zajišťování telekomunikačních a navigačních zařízení ATM systémy AERO Vodochody AEROSPACE a.s..

Poštovní adresa:

Adresa:

AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
U Letištì 374
250 70 Odolena Voda, Dolínek

Telefon:  +420 255 762 604

AFS:  LKVOZPZX

AFS:  LKVOZTZX

HX- nespecifikovaná provozní doba.

3.4.1.9 Spojovací služby jsou poskytovány na základě následujících ICAO dokumentů:
  • Annex 10 - Letecké telekomunikace

  • Doc 7030 - Doplňkové oblastní postupy

  • Doc 7910 - Směrovací značky

  • Doc 8400 - Zkratky a kódy ICAO

  • Doc 8585 - Označení leteckých společností, leteckých úřadů a služeb

3.4.2  ROZSAH ODPOVĚDNOSTI

3.4.2.1 Komunikační služby jsou poskytovány ve stanovených prostorech a na určených letištích v rámci celého FIR Praha. Za organizaci spojovací služby odpovídá Řízení letového provozu ČR, s.p. - Divize plánování a rozvoje letových navigačních služeb. Tato divize je zodpovědná za aplikaci příslušných předpisů při návrhu a instalaci pozemních spojovacích a navigačních zařízení. Provoz spojové služby zajišťuje Řízení letového provozu ČR, s.p. - Divize provozní / Sekce ATM Systémů. V případě letišť, s výjimkou letiště PRAHA/Ruzyně, střediskem Letových navigačních služeb příslušného letiště. Informace, podněty nebo stížnosti týkající se všech telekomunikačních služeb vyřizuje Divize plánování a rozvoje letových navigačních služeb, případně místně příslušný provozovatel služeb tj. sekce ATM Systémů / středisko letových navigačních služeb.

3.4.3  DRUHY SLUŽEB

3.4.3.1  Radionavigační zařízení

Níže uvedené druhy radionavigačních zařízení jsou v provozu na území :

  1. SV nesměrový radiomaják (NDB)

  2. VKV všesměrový radiomaják (VOR)

  3. oblastní (traťový) přehledový radar (RSR)

  4. okrskový přehledový radar (SRE)

  5. zaměřovač pracující na velmi krátkých vlnách (VDF)

  6. systém přesného radarového přiblížení (SRE/PAR)

  7. přesný přibližovací radar (PAR)

  8. systém přesných přibližovacích majáků (ILS)

  9. polohový radiomaják (L)

  10. VKV traťové návěstidlo 75 MHz (MKR)

  11. UKV měřič vzdálenosti (DME)

Zaměřovací stanice jsou oprávněny odmítnout předat zaměření, nedovolují-li to podmínky nebo nelze-li zaručit minimální stanovenou přesnost zaměření, musí však současně uvést důvod.

3.4.3.2  Pohyblivá/pevná služba
3.4.3.2.1  Pohyblivá služba

Letecké stanice nepřetržitě sledují provoz v rozsahu publikovaných kmitočtů a provozních hodin, pokud není stanoveno jinak.

3.4.3.2.1.1  Letadlo obvykle komunikuje s pozemní řídící radiovou stanicí sloužící stanovišti, odpovědnému za poskytování služeb ve vzdušném prostoru, kde se let provádí. S výjimkou případů nouze musí letadlo nepřetržitě sledovat provoz na příslušném kmitočtu řídící stanice a nesmí přerušit sledování, aniž by informovalo řídící radiovou stanici.
3.4.3.2.1.2  Neřízený letový provoz v nízkých hladinách může zaznamenat těžkosti při navazování a udržování spojení s příslušnými stanovišti ATS, způsobené orografickými specifiky.
3.4.3.2.2  Pevná služba

Zprávy vysílané leteckou pevnou službou jsou přijaty za podmínky, že:

  1. splňují požadavky doporučené ICAO Annexem 10, svazek II, Část 3, 3.3;

  2. jsou připraveny ve formě předepsané v ICAO Annexu 10.

3.4.3.3  Vysílací služby

Regionální meteorologická rozhlasová služba (VOLMET) je provozována pro letadla za letu. Podrobnosti jsou uvedeny v pododdíle GEN 3.5.

3.4.3.3.1  Používané jazyky: anglický.
3.4.3.4  Vyznačení, kde lze získat podrobné informace

Podrobnosti o jednotlivých službách poskytovaných pro provoz po trati je uveden v Části 2, ENR 4.

Podrobnosti o jednotlivých službách na jednotlivých letištích jsou uvedeny v příslušných oddílech Části 3 (AD). V případě, kdy je služba využívána jak pro provoz po tratích, tak i na letištích, jsou podrobnosti uvedeny v příslušných oddílech Části 2 (ENR) a Části 3 (AD).

3.4.4  POŽADAVKY A PODMÍNKY

Rezervováno

3.4.5  Controller-Pilot Data Link Communications (CPDLC)

3.4.5.1  Všeobecně
3.4.5.1.1  Služby CPDLC jsou k dispozici pro letadla pohybující se v rámci vzdušného prostoru FIR Praha mezi FL195 a FL660.
3.4.5.1.2  V tomto vzdušném prostoru jsou poskytovány následující CPDLC služby:
  1. DLIC (data link initiation capability)

  2. ACL (ATC clearances and instructions)

  3. ACM (ATC communications management)

  4. AMC (ATC microphone check)

3.4.5.1.3  Ve FIR Praha mezi FL195 a FL660 jsou posádky letadel vybavených CPDLC ATN B1 povinny provést logon na datalinkovou adresu "LKAA".
3.4.5.2  Letový plán
3.4.5.2.1 Piloti letadel vybavených pro ATN B1, jsou povinni uvést v letovém plánu v poli 10 vybavení J1 a v poli 18 24-bitovou adresu letadla (CODE / hexadecimal).
3.4.5.2.2  Provozovatelé provádějící lety plně nebo částečně v prostoru jednotného evropského nebe (Single European Sky), ve kterém je vyžadováno vybavení ATN B1 CPDLC, ale které mají výjimku z Nařízení Komise (ES) č. 29/2009 podle Článku 3 (3) nebo jejichž typy/verze letadel jsou vyjmuty z platnosti výše uvedeného Nařízení dle Prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2019/2012, uvedou v letovém plánu v poli 10 písmeno “Z” a v poli 18 “DAT/CPDLCX”.

Poznámka: Provozovatelé, kteří svá letadla dobrovolně vybavili v souladu s Nařízením Komise (ES) č.29/2009 a zamýšlejí CPDLC využívat, nemusí v letovém plánu tento stav indikovat.

3.4.5.3  Použití CPDLC
3.4.5.3.1  V prostoru odpovědnosti Praha ACC má hlasová komunikace a radiotelefonní pokyny vždy a za všech okolností přednost před pokyny CPDLC.

Povolení nesmí být provedeno dříve, dokud není odeslána zpráva WILCO. Vznikla-li jakákoli pochybnost o obsahu zprávy nebo povolení vydaného datovým spojem, musí být vždy pro vyjasnění použito hlasové komunikace.

Jestliže řídící výslovně požádá potvrdit povolení vydané datovým spojením CPDLC hlasem, pilot by měl použít následující frázi:

Příklad: "CALL SIGN - CONFIRMING CPDLC CLIMB FL 370".

 

3.4.5.4  DLIC Log-on
3.4.5.4.1 "Ground facility designator" pro FIR Praha je LKAA.

Log-on proces by měl být zahájen 15 minut před vstupem do FIR Praha. U letadel odlétávajících z letiště LKPR může být zahájen již na zemi.

Bez ohledu na počet prolétávaných sektorů se ve FIR Praha použije během letu pouze jeden log-on proces.

3.4.5.5   CPDLC Služby
3.4.5.5.1  ATC povolení a instrukce (ACL)

Piloti mohou obdržet datovým spojem (uplink) dále uvedená povolení a zprávy. Piloti mohou prostřednictvím datového spoje požádat o změnu letové hladiny (stoupání či klesání) nebo o povolení přímé trati k určitému bodu na trase.

3.4.5.5.2  ATC Communication Management (ACM)

Instrukci ATC ke změně frekvence potvrdí pilot zprávou WILCO. V případě, že pilot není schopen vyhovět požadavkům uvedeným v CPDLC zprávě, musí přejít na hlasovou komunikaci a informovat ATC.

3.4.5.6  Omezení zpráv
3.4.5.6.1  Piloti nesmí používat při komunikaci s Praha ACC volné textové zprávy (CPDLC free text). Použití takových zpráv není podporováno a má za následek chybovou odpověď (ERROR).
3.4.5.6.2  Praha APP podporuje pouze zprávy UM117, UM120 a DM0 (CONTACT / MONITOR / WILCO). Všechny ostatní DM zprávy adresovány na Praha APP jsou odmítnuty.
3.4.5.7  Network ATN

Základem pro CPDLC komunikaci v rámci Praha ACC je ATN B1/FANS B+. Datová komunikace přes FANS 1A není podporována.

3.4.5.8  Log-off

Log-off probíhá automaticky při opuštění vzdušného prostoru Praha ACC. Žádná akce ze strany pilota se nepožaduje.

3.4.5.9  Výpadek CPDLC

V případě výpadku CPDLC spojení, CPDLC zprávy, které byly vyslány a nebyly ještě potvrzeny, musí být opakovány hlasovým spojením a/nebo potvrzeny.

3.4.5.10   CPDLC zprávy

Řídící nebo pilot musí sestavit CPDLC zprávy s použitím definovaného souboru zpráv. Pilot může očekávat následující povolení a instrukce vydaná pomocí CPDLC:

3.4.5.10.1  ATC Uplink povolení a instrukce vydávaná Praha ACC / (*také Praha APP)
  1. UNABLE / STANDBY / ROGER

  2. CLEARED TO (position) VIA (route clearance)

  3. CLEARED (route clearance)

  4. CONTACT (unit name) (frequency)*

  5. MONITOR (unit name) (frequency)*

  6. MAINTAIN (level)

  7. CLIMB / DESCENT TO (level)

  8. CLIMB / DESCENT AT (vertical rate) MINIMUM / MAXIMUM

  9. WHEN CAN YOU ACCEPT (level)

  10. TURN (direction) HEADING (degrees)

  11. CONTINUE PRESENT HEADING

  12. FLY HEADING (degrees)

  13. TURN (direction) (degrees)

  14. PROCEED DIRECT TO (position)

  15. RESUME OWN NAVIGATION

  16. MAINTAIN (speed)

  17. MAINTAIN PRESENT SPEED

  18. MAINTAIN (speed) OR LESS / GREATER

  19. RESUME NORMAL SPEED

  20. NO SPEED RESTRICTION

  21. SQUAWK (code)

  22. SQUAWK IDENT

  23. CHECK STUCK MICROPHONE (free text)

3.4.5.10.2  Pilot může využít CPDLC s Praha ACC / (*také Praha APP) k zaslání následujících zpráv a požadavků:
  1. WILCO* / UNABLE / STANDBY / ROGER

  2. MONITORING (unit name) (frequency)

  3. REQUEST DIRECT TO (position)

  4. REQUEST CLIMB / DESCENT TO (level)

  5. REQUEST (level)

  6. REQUEST (speed)

  7. DUE TO WEATHER / DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE

  8. WE CAN ACCEPT (level) AT (time)

  9. WE CANNOT ACCEPT (level)

  10. MAYDAY MAYDAY MAYDAY

  11. PAN PAN PAN

  12. SQUAWKING 7500