GEN 4.3  Poplatky za výcvikové lety

4.3.1  VÝCVIKOVÉ LETY V TMA PRAHA, BRNO, KARLOVY VARY, OSTRAVA − POVOLOVÁNÍ A ÚČTOVÁNÍ POPLATKŮ

4.3.1.1  Řízení letového provozu ČR, s.p. stanovuje následující pravidla pro povolování a účtování poplatků za výcvikové lety prováděné na veřejných mezinárodních letištích Praha/Ruzyně, Brno/Tuřany, Ostrava/Mošnov a Karlovy Vary:
4.3.1.2 Povolování výcvikových letů

Výcvikové lety povoluje ATC a jejich provádění může koordinovat podle místních okolností s provozovatelem příslušného letiště.

Poznámky:

a) Pokud je na výcvikový let podán letový plán, je provozovatel povinen v poli 18 letového plánu uvést skutečnost, že se jedná o výcvikový let, a to takto: RMK/TRAINING FLIGHT.

b) Pokud se jedná o výcvikový let bez podaného letového plánu, je provozovatel povinen oznámit skutečnost, že se jedná o výcvikový let před zahájením tohoto výcvikového letu ATC a provozovateli příslušného letiště.

c) Pro plánování a rezervaci místní činnosti na řízených letištích Brno/Tuřany, Ostrava/Mošnov a Karlovy Vary slouží provozovatelům letadel aplikace LARS (lars.rlp.cz).

d) Podrobnější informace o koordinaci místní letové činnosti jsou publikovány jednotlivými letišti v příslušné části AIP AD 2.

4.3.2  POPLATKY ZA VÝCVIKOVÉ LETY

4.3.2.1 Základem pro výpočet poplatku je doba výcvikového letu a sazba za 1 hodinu letu nebo její část za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti (MTOW) letadla uvedené v bodě GEN 4.2.1.3.
4.3.2.2  Sazby:

Sazba v Kč za 1 hodinu trvání výcvikového letu:

Letiště

Letadla do 2 tun MTOW

Letadla s MTOW vyšší než 2 tuny

Praha/Ruzyně CZK 880,00 / 1 t MTOW CZK 740,00 / 1 t MTOW
Karlovy Vary, Brno/Tuřany, Ostrava/Mošnov CZK 440,00 / 1 t MTOW CZK 370,00 / 1 t MTOW

 

4.3.2.3  Definice výcvikového letu

Výcvikovým letem se rozumí let provedený výlučně za účelem získání licence nebo získání kvalifikace v případě letové posádky v kabině pilota. Let nesmí sloužit k přepravě cestujících a/nebo nákladu, ani pro přemístění prázdného letadla.

4.3.2.4  Doba letu

Doba letu pro fakturaci výcvikového letu se stanovuje podle následujících zásad:

  1. Let je zahájen i ukončen na místním letišti

    Od vzletu do posledního přistání s cílem ukončení výcvikového letu.

  2. Let je zahájen na místním letišti a ukončen na jiném

    Od vzletu do ukončení výcviku a odletu na jiné letiště.

  3. Let je zahájen na jiném letišti a ukončen na místním

    Od času zahájení výcviku (tzn. od času prvního přeletu bodu FAF − Final Approach Fix) do posledního přistání s cílem ukončení výcvikového letu u letů IFR, resp. od času vstupu do letištního okruhu do posledního přistání s cílem ukončení výcvikového letu u letů VFR.

  4. Let je zahájen i ukončen na jiném letišti

    Od zahájení výcviku (tzn. od času prvního přeletu bodu FAF) do ukončení výcvikového letu a odletu na jiné letiště u letů IFR, resp. od času vstupu do letištního okruhu do ukončení výcvikového letu, tzn. opuštění letištního okruhu pro lety VFR

Poznámky:

Uvedené varianty sledují co nejpřesnější určení doby trvání výcvikového letu.

2) Přerušení výcvikového letu za účelem doplnění paliva nebo z technických důvodů se nezapočítává jen tehdy, byla-li tato skutečnost službě ATC předem oznámena.

4.3.2.5  Vybírání poplatků

Poplatky za výcvikové lety na letištích Praha/Ruzyně, Brno/Tuřany, Ostrava/Mošnov a Karlovy Vary účtuje a vybírá Řízení letového provozu ČR, s.p.

4.3.3  POPLATEK ZA CVIČNÁ PŘISTÁNÍ

4.3.3.1 Základem pro výpočet poplatku jsou platné sazby přistávacího poplatku pro mezinárodní a vnitrostátní provoz a účtují se za každé plné přistání nebo letmý vzlet v době konání výcvikového letu stanoveným procentem sazby.

Provozovatel je povinen písemně oznámit provozovateli letiště počet přistání a letmých vzletů provedených v průběhu celého cvičného letu, a to nejpozději do 24 hodin po ukončení letu.

Za použití světelného zabezpečovacího zařízení při cvičných průletech budou účtovány poplatky jako za cvičná přistání.

4.3.3.2  Vybírání poplatků

Poplatky za přistání letadla v době konání výcvikového letu a služby s tím související účtuje a vybírá provozovatel příslušného letiště, který je oprávněn poskytnout provozovateli letadla slevu.

4.3.4  VÝCVIKOVÉ LETY NA LETIŠTI BRNO/TUŘANY

4.3.4.1 Výcvikové přistávací poplatky jsou účtovány pouze za předpokladu, že je v rámci daného letu provedena místní letová činnost ().
4.3.4.2 Místní letovou činnost () se rozumí letové aktivity vztahující se k opakovaným přistáním a vzletům, letmým přistáním a vzletům a nízkým přiblížením (průletům) nad RWY.
4.3.4.3 Sazby přistávacích poplatků za výcvikové lety (za každé přistání/nízké přiblížení (průlet))

Plné přistání

180,− CZK / t MTOW

Plné přistání s rozsvíceným světelným zabezpečovacím zařízením

215,− CZK / t MTOW

Letmé přistání a vzlet

145,− CZK / t MTOW

Letmé přistání a vzlet s rozsvíceným světelným zabezpečovacím zařízením

215,− CZK / t MTOW

Nízké přiblížení (průlet) s rozsvíceným světelným zabezpečovacím zařízením

215,− CZK / t MTOW
4.3.4.4 Ostatní poskytnuté služby jsou účtovány podle platného ceníku Letiště Brno a.s..

4.3.5  VÝCVIKOVÉ LETY NA LETIŠTI KUNOVICE

Jedná se o neveřejné letiště, poplatek je předmětem dohody s provozovatelem letiště.

4.3.6  VÝCVIKOVÉ LETY NA LETIŠTI PARDUBICE

4.3.6.1  Poplatky za přibližovací a letištní navigační služby

Základem pro výpočet poplatku je doba výcvikového letu a paušální sazba za 1 hodinu letu nebo její část a za 1 tunu MTOW letadla. Hodinová sazba je stanovena na 265350,00 Kč za 1 tunu MTOW.

4.3.6.2  Poplatky za cvičná přistání

Poplatek za cvičná přistání je účtován sazbou 240,00 Kč za 1 tunu MTOW za každé plné přistání nebo letmý vzlet včetně průletů v době konání výcvikového letu.

4.3.7  VÝCVIKOVÉ LETY NA LETIŠTI PRAHA/VODOCHODY

4.3.7.1  Poplatky za výcvikové lety

Poplatky jsou uvedeny v aktuálním ceníku provozovatele letiště, který je zveřejněný na internetových stránkách společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.: https://www.aero.cz/letiste/