ENR 1.12  Zakročování proti civilnímu letadlu

1.12.1  Postupy při zakročování

1.12.1.1 Následující postupy a vizuální signály se používají nad územím České republiky v případě zakročování proti letadlu. Letadlo proti kterému zakročuje jiné letadlo musí okamžitě:
  1. sledovat instrukce předávané zakročujícím letadlem, uposlechnout a odpovídat na vizuální návěsti v souladu s postupy uvedenými v Dodatku 1 ICAO Annexu 2,

  2. informovat, je-li to možné, příslušné stanoviště letových provozních služeb,

  3. pokusit se navázat radiové spojení se zakročujícím letadlem nebo s příslušným stanovištěm řídícím zakročování, pomocí všeobecného volání na tísňovém kmitočtu 121,500 MHZ s udáním své identifikace a povahy letu,

  4. je-li vybaveno odpovídačem sekundárního radaru nastavit mód A kód 7700, pokud neobdrží jiné instrukce od příslušného stanoviště letových provozních služeb.

1.12.1.2 Jestliže se v průběhu zakročování podaří navázat obousměrné radiové spojení na tísňovém kmitočtu, avšak korespondenci nelze provádět ve společném jazyce, musí být proveden pokus předat základní instrukce pomocí dvakrát vysílaných frází a výslovností.

1.12.2  Fráze používané letadlem proti kterému je zakročováno

Fráze

Výslovnost

Význam

Call SignKól Sajn

Moje volací značka je ....

WilcoVilkou

Rozumím, provedu

CannotKennot

Nemohu provést

RepeatRipít

Opakuji Vaše instrukce

Am LostEm Lost

Polohu neznám

MaydayMédé

Jsem v tísni

HijackHaj-Džek

Jsem předmětem nezákonného zásahu

Land (název místa / place name)Lend

Žádám přistát v (název místa)

DescendDisend

Žádám klesat

1.12.3  Fráze používané zakročujícím letadlem

Fráze

Výslovnost

Význam

Call SignKól Sajn

Jaká je Vaše volací značka

FollowFolou

Následujte mě

DescentDisend

Klesejte na přistání

You LandJú Lend

Přistaňte na tomto letišti

ProceedProsíd

Můžete pokračovat

Poznámka 1: Podmínky nemusí být vždy vhodné pro použití fráze “HIJACK”.

Poznámka 2: Předávaná volací značka je značka používaná při radiovém spojení se stanovišti letových provozních služeb a odpovídající identifikaci letadla uvedeném v letovém plánu.

1.12.4 Jestliže se instrukce, předávané letadlu pomocí radiového spojení z jakýchkoliv zdrojů liší od instrukcí předávaných zakročujícím letadlem pomocí vizuální návěsti, letadlo proti kterému je zakročováno musí okamžitě žádat o vyjasnění a přitom se i nadále řídit vizuálními instrukcemi předávanými zakročujícím letadlem.
1.12.4.1 Jestliže se v průběhu zakročování podaří navázat oboustranné spojení na tísňovém kmitočtu 121.500 MHz, musí letadlo proti kterému je zakročováno, okamžitě potvrdit předávané instrukce.
1.12.4.2 Vizuální signály používané při zakročování jsou popsány v ENR 1.12 para 6.

1.12.5  Postupy pro zakročování proti letadlům

1.12.5.1 Nad územím České republiky jsou při zakročování proti letadlům uplatňovány dále uvedené postupy a signály:
1.12.5.2 Ve vzdušném prostoru České republiky bude zakročováno proti letadlům, která:
  1. létají v zakázaných či omezených prostorech;

  2. neuposlechla pokynů stanoviště řízení letového provozu;

  3. provádějí zakázanou činnost.

1.12.6  Vizuální signály jsou podrobně popsány v následující tabulce.

Signály podávané zakročujícím letadlem a odpovědi narušitele

Série

Návěsti ZAKROČUJÍCÍHO letadla

Význam

Odpovědi letadla NARUŠITELE

Význam

1

DEN nebo NOC - Kývání z křídla na křídlo a rozsvěcování polohových světel v nepravidelných intervalech (a přistávacích světel u vrtulníků) prováděné v poloze mírně nad a před letadlem a zpravidla vlevo od letadla narušitele (a nebo vpravo v případě, že narušitelem je vrtulník). Po potvrzení mírná zatáčka na úrovni letadla, zpravidla doleva do požadovaného kursu letu (nebo vpravo v případě vrtulníku).

Poznámka 1: Meteorologické podmínky nebo konfigurace terénu mohou způsobit, že zakročující letadlo musí zaujmout polohu mírně nad a před letadlem a vpravo od letadla narušitele a následnou zatáčku provést doprava.

Poznámka 2: Jestliže letadlo narušitel nemůže udržovat rychlost zakročujícího letadla, zakročující letadlo provede sérii vyčkávacích okruhů a kývá křídly vždy, když míjí letadlo narušitele.

Jste narušitel.

Následujte mne.

DEN nebo NOC - Kývání z křídla na křídlo, zhasínání a rozsvěcování polohových světel v nepravidelném intervalu a následování.

Poznámka: Další postupy pro letadlo narušitele jsou uvedeny v předpisu L 2, Hlava 3, ustanovení 3.8.

Rozumím,
provedu.

2

DEN nebo NOC - Ostrý odpoutávací manévr od letadla narušitele sestávající ze stoupavé zatáčky o 90 stupňů nebo více, bez křižování směru letadla narušitele.

Můžete pokračovat.

DEN nebo NOC - Kývání z křídla na křídlo.

Rozumím,
provedu.

3

DEN nebo NOC - Okruh nad letištěm, vysunutí podvozku, stálé rozsvícení přistávacích světlometů a přelet přistávací dráhy ve směru přistání nebo je-li letadlo narušitele vrtulník, přeletět prostor jeho přistání.

Přistaňte na
tomto letišti.

DEN nebo NOC - Vysunutí podvozku, stálé zapnutí přistávacích světlometů, následování zakročujícího letadla a jestliže po přeletu dráhy se přistání považuje za bezpečné, pokračovat na přistání.

Rozumím,
provedu.

Návěsti letadla narušitele a odpovědi zakročujícího letadla

Série

Návěsti letadla NARUŠITELE

Význam

Odpovědi ZAKROČUJÍCÍHO letadla

Význam

4

DEN nebo NOC - Zasunutí podvozku, přerušované světlo přistávacích světlometů při průletu nad přistávací dráhou ve výšce vyšší než 1000 ft, avšak maximálně 2000 ft nad letištěm a pokračování po okruhu nad letištěm.

V případě vrtulníku přelet nad místem přistání ve výšce vyšší než 170 ft, avšak maximálně 330 ft.

Není-li možno použít přerušované světlo přistávacích světlometů, jakákoliv jiná přerušovaná světla.

Určené letištěnevyhovuje pro přistání

DEN nebo NOC - Je-li žádoucí, aby letadlo narušitele sledovalo zakročující letadlo na jiné letiště, zasune toto podvozek a použije návěsti Série 1 stanovených pro zakročující letadla.

Je-li rozhodnuto uvolnit letadlo narušitele, použije zakročující letadlo návěsti Série 2 stanovených pro zakročující letadla.

Rozumím, následujte mne.

Rozumím, můžete pokračovat.

5

DEN nebo NOC - Pravidelné rozsvěcování a zhasínání všech světel, která jsou k dispozici, takovým způsobem, aby byl rozdíl od světel zábleskových.

Nemohu provést.

DEN nebo NOC - Použití návěstí Série 2 předepsaných pro zakročující letadla.

Rozumím.

6

DEN nebo NOC - Nepravidelné rozsvěcování a zhasínání všech světel, která jsou k dipozici.

Jsem v tísni.

DEN nebo NOC - Použití návěstí Série 2 předepsaných pro zakročující letadla.

Rozumím.