Letadlo musí být vybaveno vhodnými přístroji a příslušným navigačním zařízením, které je nutné pro letěnou trat'.
S výjimkou vzletu, konečného přiblížení a přistání, musí být IFR let prováděn v hladině, která není nižší než minimální letová nadmořská výška.
Free Route Airspace (FRA): Určený prostor, ve kterém mohou uživatelé plánovat po volných tratích mezi určeným vstupním bodem a určeným výstupním bodem s možností použití mezilehlých bodů, bez užití struktury tratí ATS v závislosti na dostupnosti vzdušného prostoru. Lety zůstávají ve FRA prostoru předmětem ATC.
Vstupní bod FRA (E): Publikovaný význačný bod na horizontální hranici FRA prostoru, od kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (E). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .
Výstupní bod FRA (X): Publikovaný význačný bod na horizontální hranici FRA prostoru, do kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (X). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .
Mezilehlý bod FRA (I): Publikovaný význačný bod, přes který je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. Mezilehlé body je možné použít též pro přechod mezi FRA prostředím a strukturou tratí ATS. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (I). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .
Příletový bod FRA (A): Publikovaný význačný bod, do kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA pro přílety na určená letiště. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (A). Použití těchto bodů pro přílety na určená letiště je definováno v .
Odletový bod FRA (D): Publikovaný význačný bod, od kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA pro odlety z určených letišť. FRA relevance k tomuto bodu je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (D). Použití těchto bodů pro odlety z určených letišť je definováno v .
V České republice se FRA uplatňuje ve vzdušném prostoru definovaném horizontálními vnějšími hranicemi sektorů SECTOR W , SECTOR N a SECTOR S , jak jsou uvedeny v AIP ČR, ENR 2.1, mimo TMA Praha a vertikálně v intervalu od FL095 do FL660 včetně v režimu H24.
Z | Na | Poznámky |
---|---|---|
Vstupní bod FRA (E) | Výstupní bod FRA (X) | Pro určité kombinace (E) - (X) jsou stanoveny povinné (I) body. Podmínky jsou publikovány v RAD. |
Příletový bod FRA (A) | ||
Mezilehlý bod FRA (I) | ||
Odletový bod FRA (D) | Výstupní bod FRA (X) | |
Příletový bod FRA (A) | ||
Mezilehlý bod FRA (I) | ||
Mezilehlý bod FRA (I) | Výstupní bod FRA (X) | |
Příletový bod FRA (A) | ||
Mezilehlý bod FRA (I) |
Bratislava CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Slovenská republika, ENR 2.1;
Bukurešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Rumunsko, ENR 2.1;
Budapešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Maďarsko, ENR 2.1;
Praha CTA s vymezením vnějšími hranicemi sektorů SECTOR W , SECTOR N a SECTOR S , jak je zveřejněno v AIP ČR, ENR 2.1;
Bratislava CTA: FL245 - FL660;
Bukurešť CTA: FL105 - FL660;
Budapešť CTA: 9500 ft AMSL - FL660;
Kišiněv CTA: FL095 - FL660;
Praha CTA : FL095 - FL660;
Sofie CTA: FL175 - FL660.
Segmenty mezi horizontálními vstupními, mezilehlými a horizontálními výstupními body SEE FRA se v poli 15: (trať) letového plánu označí „DCT“ v souladu s dokumentem ICAO Doc 4444.
Příklad: [Vstupní bod] DCT [Mezilehlý bod] DCT [Mezilehlý bod] DCT [Výstupní bod]. Na délku segmentů DCT nejsou žádná omezení.
Jako mezilehlý bod SEE FRA bude možné využít pouze body publikované jako (I) a zveřejněné v AIP jednotlivých států v části ENR 4.1 para 1 / ENR 4.4 (traťová radionavigační zařízení nebo 5LNC).
Aby se minimalizoval dopad na systémy ATM, musí část tratě v poli 15 letového plánu vedoucí přes SEE FRA obsahovat alespoň jeden význačný bod FRA vztažený k CTA jednotlivých států v hranicích SEE FRA.
Přelétávající provoz může být plánován přímo mezi horizontálními vstupními a výstupními body SEE FRA a alespoň prostřednictvím jednoho zveřejněného význačného bodu vztaženého ke každému CTA. Počet mezilehlých bodů FRA, které lze použít, není nijak omezen.
Plánování segmentů DCT přes hranice CTA v rámci SEE FRA (přeshraniční DCT) se uplatňuje H24.
Mezi SECSI FRA (Rakouskem) a SEE FRA (Českou republikou, Maďarskem a Slovenskem) na straně jedné a mezi BALTIC FRA (Polskou republikou a Litvou) a SEE FRA (Českou republikou a Slovenskem) na straně druhé se budou uplatňovat pravidla plánování pro vzdušný prostor volných tratí.
Přeshraniční koncept FRA se uplatňuje v horizontálních hranicích:
Bratislava CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Slovenská republika, ENR 2.1;
Budapešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Maďarsko, ENR 2.1;
Česká republika jako součást SEE FRA podle AIP ČR, ENR 2.2 (Free Route Airspace);
Rakousko jako součást SECSI FRA podle AIP Rakousko, ENR 2.2 (Free Route Airspace);
Vilnius CTA v plném rozsahu podle AIP Litva, ENR 2.1;
Varšava CTA v plném rozsahu podle AIP Polsko, ENR 2.1.
Vertikální hranice SEE FRA:
Bratislava CTA: FL245 - FL660;
Budapešť CTA: 9500 ft AMSL - FL660;
Praha CTA : FL095 - FL660;
Rakousko: Od země (GND) do FL660;
Vilnius FIR: FL095 – FL660;
Varšava FIR: FL095 – FL660, včetně vzdušného prostoru South of DESEN a s výjimkou:
všech TMA a
vzdušných prostorů W OF OKX, S OF KŁODZKO, CTA 01, CTA 02, CTA 04, CTA 05.
Všechna přelétávající, přilétávající a odlétávající letadla, jejichž plánovaná trať vede alespoň částečně v hranicích BALTIC FRA , SECSI FRA a SEE FRA, budou považována za způsobilá k uplatnění pravidel plánování FRA.
Stanovené principy plánování letů lze uplatňovat, povedou-li trajektorie v letovém plánu mezi:
Vídeň CTA a
Praha CTA nebo
Bratislava CTA nebo
Budapešť CTA,
Varšava CTA a
Praha CTA nebo
Bratislava CTA,
bez ohledu na společné hranice FIR/UIR/AoR mezi výše uvedenými CTA.
Aplikuje se pro Českou republiku, Slovenskou republiku, Maďarsko (SEE FRA) - Rakousko (SECSI FRA):
Aby se minimalizoval dopad na systémy ATM, musí část tratě v poli 15 letového plánu obsahovat alespoň jeden význačný bod FRA související s každým FIR, ve kterém se k uplatňují pravidla plánování FRA.
H24
Zónou s nestandardním plánováním (NPZ) se rozumí vzdušný prostor stanovených rozměrů, ve kterém plánování trajektorie letu buď není povoleno, nebo se umožní při splnění určených podmínek.
Branou uplatňování pravidel plánování FRA (GT) se rozumí vzdušný prostor definovaných rozměrů, ve kterém se plánování trajektorie letu člení podle určených podmínek.
Za účelem umožnit uplatnění pravidel pro plánování FRA i v těchto branách, jsou v nich zavedená omezení uváděna v příloze 2B dokumentu o dostupnosti tratí (). Uživatelé vzdušného prostoru se tak buď mohou těmto branám vyhnout plánováním letu za použití příslušných význačných bodů kolem GT, nebo stanoveným omezením vyhovět. Nejsou-li určené podmínky splněny, způsobí plánování letu přes příslušnou GT odmítnutí ze strany IFPS.
Let IFR musí hlásit polohy v souladu s předpisem L 2, článkem 3.6.3 s výjimkou, kdy je letadlu oznámeno poskytování přehledových služeb ATS frází “IDENTIFIKOVÁN” nebo “RADAROVÝ KONTAKT” nebo je o vynechání takových hlášení požádáno frází “VYNECHTE HLÁŠENÍ POLOH”.
Lety v nebo nad RVSM vzdušným prostorem musí být prováděny v souladu s pravidly letu podle přístrojů, jak jsou specifikovány v předpisu L 7030 a AIP ENR 1.8.
Posádky letadel jsou žádány, aby, pokud je to možné, upravily vertikální rychlost stoupání/klesání tak, aby posledních 1000 ft před dosažením povolené hladiny nebyla vyšší než 1500 ft/min.
Let IFR, který provádí vizuální přiblížení, musí, v případě nezdařeného přiblížení, provést postup pro nezdařené přiblížení, který je publikován na mapě přiblížení podle přístrojů pro stejnou dráhu, není-li jinak instruován ATC.