ENR 1.3  Pravidla pro let podle přístrojů

1.3.1  Vybavení letadla

Letadlo musí být vybaveno vhodnými přístroji a příslušným navigačním zařízením, které je nutné pro letěnou trat'.

1.3.2  Minimální hladiny

S výjimkou vzletu, konečného přiblížení a přistání, musí být IFR let prováděn v hladině, která není nižší než minimální letová nadmořská výška.

1.3.3  Pravidla vztahující se k letům IFR

 

1.3.4  Free Route Airspace (FRA)

1.3.4.1  Definice

Free Route Airspace (FRA): Určený prostor, ve kterém mohou uživatelé plánovat po volných tratích mezi určeným vstupním bodem a určeným výstupním bodem s možností použití mezilehlých bodů, bez užití struktury tratí ATS v závislosti na dostupnosti vzdušného prostoru. Lety zůstávají ve FRA prostoru předmětem ATC.

1.3.4.2  FRA význačné body

Vstupní bod FRA (E): Publikovaný význačný bod na horizontální hranici FRA prostoru, od kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (E). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .

Výstupní bod FRA (X): Publikovaný význačný bod na horizontální hranici FRA prostoru, do kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (X). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .

Mezilehlý bod FRA (I): Publikovaný význačný bod, přes který je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA. Mezilehlé body je možné použít též pro přechod mezi FRA prostředím a strukturou tratí ATS. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (I). Specifické podmínky vztahující se k těmto bodům jsou definovány v .

Příletový bod FRA (A): Publikovaný význačný bod, do kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA pro přílety na určená letiště. FRA relevance těchto bodů je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (A). Použití těchto bodů pro přílety na určená letiště je definováno v .

Odletový bod FRA (D): Publikovaný význačný bod, od kterého je povoleno aplikovat pravidla plánování FRA pro odlety z určených letišť. FRA relevance k tomuto bodu je uvedena v ENR 4.1 a ENR 4.4 jako (D). Použití těchto bodů pro odlety z určených letišť je definováno v .

1.3.4.3   FRA v České republice
1.3.4.3.1  Prostor aplikace

V České republice se FRA uplatňuje ve vzdušném prostoru definovaném horizontálními vnějšími hranicemi sektorů SECTOR W, SECTOR N a SECTOR S, jak jsou uvedeny v AIP ČR, ENR 2.1, mimo TMA Praha a vertikálně v intervalu od FL095 do FL660 včetně v režimu H24.

 

1.3.4.3.2  Plánování letů ve FRA
1.3.4.3.2.1 Ve FRA mohou uživatelé vzdušného prostoru plánovat lety dle jejich preferované trajektorie pomocí význačných bodů FRA - vybraná radionavigační zařízení a 5 písmenné kódové názvy publikované v ENR 4.1 a ENR 4.4.
1.3.4.3.2.2 Příslušné lety musí být plánovány skrz význačné body FRA podle následující tabulky:

Z

Na

Poznámky

Vstupní bod FRA (E)

Výstupní bod FRA (X)

Pro určité kombinace (E) - (X) jsou stanoveny povinné (I) body. Podmínky jsou publikovány v RAD.

Příletový bod FRA (A)

Mezilehlý bod FRA (I)

Odletový bod FRA (D)

Výstupní bod FRA (X)

Příletový bod FRA (A)

Mezilehlý bod FRA (I)

Mezilehlý bod FRA (I)

Výstupní bod FRA (X)

Příletový bod FRA (A)

Mezilehlý bod FRA (I)

1.3.4.3.2.3 Trať mezi význačnými body FRA musí být v poli 15 FPL indikována pomocí “DCT” v souladu s ICAO Doc 4444 Appendix 2.
1.3.4.3.2.4 Počet použitých mezilehlých bodů FRA (I) a "DCT" v poli 15 FPL není ve FRA omezen.
1.3.4.3.2.5 Maximální vzdálenost “DCT” mezi význačnými body FRA není ve FRA omezena.
1.3.4.3.2.6 Z důvodu usměrňování toku jsou některé mezilehlé body FRA (I) povinné pro plánování tak, jak je definováno v . Toto platí pro odlétávající, přilétávající a přelétávající provoz.
1.3.4.3.2.7 Pro indikaci změny pravidel kombinovaných (Y/Z) letů (konec/začátek IFR části) musí být použity FRA význačné body publikované v ENR 4.1 nebo ENR 4.4.
1.3.4.3.2.8 Ve FRA není povoleno použití mezilehlých bodů FRA (I) ve formě GEO bodů (souřadnic), případně definovaných kurzem a vzdáleností od význačného bodu nebo navigačního zařízení.
1.3.4.3.2.9 Letové plány skrz plánované prostory / FBZ budou odmítnuty.
1.3.4.3.2.10 Lety nesmějí být plánovány blíže než 5 NM k publikovaným hranicím FRA.
1.3.4.3.2.11 Plánování “DCT”, které částečně zasahuje mimo horizontální hranice FRA (opakovaný vstup), nebude povoleno.
1.3.4.3.3  Přelétávající provoz
1.3.4.3.3.1 Za přelétávající provoz se považuje provoz, jehož letiště odletu i letiště určení se nacházejí mimo FIR Praha včetně/kromě příhraničních prostorů vymezených FRA (vymezení viz ENR 6.1-3 a ENR 6.1-5).
1.3.4.3.3.2 Přelétávající provoz může být plánován přímo mezi vstupním bodem FRA (E) a výstupním bodem FRA (X) s možností použití mezilehlých bodů FRA (I) publikovaných v ENR 4.1, ENR 4.4.
1.3.4.3.4  Odlétávající provoz
1.3.4.3.4.1 Za odlétávající provoz se považuje provoz, který má letiště odletu v horizontálních hranicích FIR Praha.
1.3.4.3.4.2 Odlétávající provoz musí plánovat “DCT” z odletového bodu FRA (D) na výstupní bod FRA (X) / příletový bod FRA (A) s možností použití mezilehlých bodů FRA (I). Část letového plánu předcházející odletovému bodu FRA (D) musí být plánována v souladu s povinnou konektivní odletovou tratí FRA (publikovanou v ) spojující konečný bod SID s odletovým bodem FRA (D). Konektivní odletová trať FRA není stanovena, pokud je konečný bod SID zároveň odletovým bodem FRA (D).
1.3.4.3.5  Přilétávající provoz
1.3.4.3.5.1 Za přilétávající provoz se považuje provoz, který má letiště určení v horizontálních hranicích FIR Praha.
1.3.4.3.5.2 Přilétávající provoz musí plánovat “DCT” ze vstupního bodu FRA (E) / odletového bodu FRA (D) / mezilehlého bodu FRA (I) na příletový bod FRA (A) s možností použití mezilehlých bodů FRA (I). Část letového plánu následující za příletovým bodem FRA (A) musí být plánována v souladu s povinnou konektivní příletovou tratí FRA (publikovanou v ) spojující příletový bod FRA (A) a počáteční bod STAR. Konektivní příletová trať FRA není stanovena, pokud je počáteční bod STAR zároveň příletovým bodem FRA (A).
1.3.4.4   SEE FRA
1.3.4.4.1  Prostor aplikace

 

1.3.4.4.2  Horizontální vymezení
1.3.4.4.2.1 Přeshraniční koncept FRA se uplatňuje v horizontálních hranicích:
  • Bratislava CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Slovenská republika, ENR 2.1;

  • Bukurešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Rumunsko, ENR 2.1;

  • Budapešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Maďarsko, ENR 2.1;

  •  

  • Praha CTA s vymezením vnějšími hranicemi sektorů SECTOR W, SECTOR N a SECTOR S, jak je zveřejněno v AIP ČR, ENR 2.1;

  •  

1.3.4.4.3  Vertikální vymezení
1.3.4.4.3.1 Vertikální hranice SEE FRA:
  • Bratislava CTA: FL245 - FL660;

  • Bukurešť CTA: FL105 - FL660;

  • Budapešť CTA: 9500 ft AMSL - FL660;

  • Kišiněv CTA: FL095 - FL660;

  • Praha CTA: FL095 - FL660;

  • Sofie CTA: FL175 - FL660.

1.3.4.4.4  Plánovaní letů v oblasti SEE FRA

Segmenty mezi horizontálními vstupními, mezilehlými a horizontálními výstupními body SEE FRA se v poli 15: (trať) letového plánu označí „DCT“ v souladu s dokumentem ICAO Doc 4444.

Příklad: [Vstupní bod] DCT [Mezilehlý bod] DCT [Mezilehlý bod] DCT [Výstupní bod]. Na délku segmentů DCT nejsou žádná omezení.

Jako mezilehlý bod SEE FRA bude možné využít pouze body publikované jako (I) a zveřejněné v AIP jednotlivých států v části ENR 4.1 para 1 / ENR 4.4 (traťová radionavigační zařízení nebo 5LNC).

Aby se minimalizoval dopad na systémy ATM, musí část tratě v poli 15 letového plánu vedoucí přes SEE FRA obsahovat alespoň jeden význačný bod FRA vztažený k CTA jednotlivých států v hranicích SEE FRA.

Přelétávající provoz může být plánován přímo mezi horizontálními vstupními a výstupními body SEE FRA a alespoň prostřednictvím jednoho zveřejněného význačného bodu vztaženého ke každému CTA. Počet mezilehlých bodů FRA, které lze použít, není nijak omezen.

Plánování segmentů DCT přes hranice CTA v rámci SEE FRA (přeshraniční DCT) se uplatňuje H24.

1.3.4.5  BALTIC FRA a SECSI FRA
1.3.4.5.1   Prostor aplikace

Mezi SECSI FRA (Rakouskem) a SEE FRA (Českou republikou, Maďarskem a Slovenskem) na straně jedné a mezi BALTIC FRA (Polskou republikou a Litvou) a SEE FRA (Českou republikou a Slovenskem) na straně druhé se budou uplatňovat pravidla plánování pro vzdušný prostor volných tratí.

1.3.4.5.2  Horizontální vymezení

Přeshraniční koncept FRA se uplatňuje v horizontálních hranicích:

  • Bratislava CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Slovenská republika, ENR 2.1;

  • Budapešť CTA v plném rozsahu, jak je zveřejněno v AIP Maďarsko, ENR 2.1;

  • Česká republika jako součást SEE FRA podle AIP ČR, ENR 2.2 (Free Route Airspace);

  • Rakousko jako součást SECSI FRA podle AIP Rakousko, ENR 2.2 (Free Route Airspace);

  • Vilnius CTA v plném rozsahu podle AIP Litva, ENR 2.1;

  • Varšava CTA v plném rozsahu podle AIP Polsko, ENR 2.1.

1.3.4.5.3  Vertikální vymezení

Vertikální hranice SEE FRA:

  • Bratislava CTA: FL245 - FL660;

  • Budapešť CTA: 9500 ft AMSL - FL660;

  • Praha CTA: FL095 - FL660;

  • Rakousko: Od země (GND) do FL660;

  • Vilnius FIR: FL095 – FL660;

  • Varšava FIR: FL095 – FL660, včetně vzdušného prostoru South of DESEN a s výjimkou:

    1. všech TMA a

    2. vzdušných prostorů W OF OKX, S OF KŁODZKO, CTA 01, CTA 02, CTA 04, CTA 05.

1.3.4.5.4  Způsobilé lety

Všechna přelétávající, přilétávající a odlétávající letadla, jejichž plánovaná trať vede alespoň částečně v hranicích BALTIC FRA , SECSI FRA a SEE FRA, budou považována za způsobilá k uplatnění pravidel plánování FRA.

1.3.4.5.5  Doplňující podmínky pro plánování letů

Stanovené principy plánování letů lze uplatňovat, povedou-li trajektorie v letovém plánu mezi:

  1. Vídeň CTA a

    1. Praha CTA nebo

    2. Bratislava CTA nebo

    3. Budapešť CTA,

  2. Varšava CTA a

    1. Praha CTA nebo

    2. Bratislava CTA,

bez ohledu na společné hranice FIR/UIR/AoR mezi výše uvedenými CTA.

Aplikuje se pro Českou republiku, Slovenskou republiku, Maďarsko (SEE FRA) - Rakousko (SECSI FRA):

Aby se minimalizoval dopad na systémy ATM, musí část tratě v poli 15 letového plánu obsahovat alespoň jeden význačný bod FRA související s každým FIR, ve kterém se k uplatňují pravidla plánování FRA.

1.3.4.5.6  Časové vymezení

H24

1.3.4.6  Zóna s nestandardním plánováním (NPZ)
1.3.4.6.1  Definice

Zónou s nestandardním plánováním (NPZ) se rozumí vzdušný prostor stanovených rozměrů, ve kterém plánování trajektorie letu buď není povoleno, nebo se umožní při splnění určených podmínek.

1.3.4.6.2 Pro úpravu provozně citlivých oblastí jsou zveřejňovány zóny s nestandardním plánováním (NPZ). Uživatelé vzdušného prostoru se mohou těmto oblastem vyhnout plánováním přes vhodné význačné body okolo NPZ. Plánování letu přes příslušnou NPZ způsobí odmítnutí zprávy ze strany IFPS kromě případů, kdy jsou splněny stanovené podmínky.
1.3.4.6.3 Zóny s nestandardním plánováním (NPZ) ve vzdušném prostoru České republiky a přilehlých zemí jsou zveřejněny v ENR 2.2 para 3.
1.3.4.7  Brána (“gate”) pro FRA (GT)

Branou uplatňování pravidel plánování FRA (GT) se rozumí vzdušný prostor definovaných rozměrů, ve kterém se plánování trajektorie letu člení podle určených podmínek.

Za účelem umožnit uplatnění pravidel pro plánování FRA i v těchto branách, jsou v nich zavedená omezení uváděna v příloze 2B dokumentu o dostupnosti tratí (). Uživatelé vzdušného prostoru se tak buď mohou těmto branám vyhnout plánováním letu za použití příslušných význačných bodů kolem GT, nebo stanoveným omezením vyhovět. Nejsou-li určené podmínky splněny, způsobí plánování letu přes příslušnou GT odmítnutí ze strany IFPS.

1.3.5  Hlášení o poloze

Let IFR musí hlásit polohy v souladu s předpisem L 2, článkem 3.6.3 s výjimkou, kdy je letadlu oznámeno poskytování přehledových služeb ATS frází “IDENTIFIKOVÁN” nebo “RADAROVÝ KONTAKT” nebo je o vynechání takových hlášení požádáno frází “VYNECHTE HLÁŠENÍ POLOH”.

1.3.6  Požadavky RVSM

Lety v nebo nad RVSM vzdušným prostorem musí být prováděny v souladu s pravidly letu podle přístrojů, jak jsou specifikovány v předpisu L 7030 a AIP ENR 1.8.

1.3.7  Požadavky provozu ACAS

Posádky letadel jsou žádány, aby, pokud je to možné, upravily vertikální rychlost stoupání/klesání tak, aby posledních 1000 ft před dosažením povolené hladiny nebyla vyšší než 1500 ft/min.

1.3.8  Postup pro nezdařené přiblížení IFR letu provádějícího vizuální přiblížení

Let IFR, který provádí vizuální přiblížení, musí, v případě nezdařeného přiblížení, provést postup pro nezdařené přiblížení, který je publikován na mapě přiblížení podle přístrojů pro stejnou dráhu, není-li jinak instruován ATC.