Používané postupy pro nastavení výškoměru všeobecně odpovídají postupům obsaženým v dokumentu L 8168.
Tyto postupy se vztahují na všechny lety. Výjimky a podmínky mohou být stanoveny příslušným stanovištěm ATS.
Tyto postupy popisují metodu zajišťování příslušného vertikálního rozstupu mezi letadly a zajištění požadované vzdálenosti od terénu během všech fází letu. Tato metoda je založena na následujících ustanoveních:
Vertikální polohy letadel musí být vyjadřovány:
letovými hladinami u letu v nebo nad převodní hladinou;
nadmořskými výškami při letu v nebo pod převodní nadmořskou výškou;
výškami nad zemí při traťovém letu do 1000 ft (300 m) nad zemí;
Při průletu převodní vrstvou musí být vertikální poloha letadla vyjadřována:
letovými hladinami při stoupání; a
nadmořskými výškami při klesání.
Změna z nadmořské výšky na letové hladiny a naopak se provádí:
v převodní nadmořské výšce při stoupání; a
v převodní hladině při klesání.
Při letu v nebo pod převodní nadmořskou výškou musí být na výškoměrech nastaven následující tlak:
QNH řízeného letiště
v CTR, TMA a v ATZ, jejíž horní hranici nebo její část tvoří spodní hranice TMA,
pod spodní hranicí TMA, jež je definována nadmořskou výškou (AMSL)*
Poznámka 1: * Spodní hranice TMA definovaná nadmořskou výškou (AMSL) je vždy vztažena ke QNH řízeného letiště, kterému TMA náleží.
Poznámka 2: * Jedná se o lety ve vzdušném prostoru pod spodní hranicí TMA, jež by při nesprávném nastavení tlaku mohly neúmyslně způsobit nežádoucí narušení TMA nebo nevhodné zobrazení údajů tlakové nadmořské výšky na přehledových systémech ATS.
regionální (oblastní) QNH nebo QNH nejbližšího neřízeného letiště
v ostatních případech.
Poznámka: Regionální (oblastní) QNH je předpověď minimální hodnoty QNH ve FIR PRAHA během stanoveného časového období.
Hladiny letu se v letovém plánu vyjadřují:
letovými hladinami u letu v nebo nad nejnižší použitelnou letovou hladinou nebo nad převodní nadmořskou výškou;
nadmořskými výškami při letu v převodní nadmořské výšce nebo pod ní, nebo při letu pod nejnižší použitelnou letovou hladinou;
zkratkou VFR pro neřízené lety VFR.
TABULKA CESTOVNÍCH HLADIN
MAGNETICKÁ TRAŤ | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Od 000° do 179° |
Od 180° do 359° | ||||||||||
IFR | VFR | IFR | VFR | ||||||||
FL | m | ft | FL | m | ft | FL | m | ft | FL | m | ft |
- | 900 | 3000 | - | 1050 | 3500 | - | 1200 | 4000 | - | 1350 | 4500 |
50 | 1500 | 5000 | 55 | 1700 | 5500 | 60 | 1850 | 6000 | 65 | 2000 | 6500 |
70 | 2150 | 7000 | 75 | 2300 | 7500 | 80 | 2450 | 8000 | 85 | 2600 | 8500 |
90 | 2750 | 9000 | 95 | 2900 | 9500 | 100 | 3050 | 10000 | 105 | 3200 | 10500 |
110 | 3350 | 11000 | 115 | 3500 | 11500 | 120 | 3650 | 12000 | 125 | 3800 | 12500 |
130 | 3950 | 13000 | 135 | 4100 | 13500 | 140 | 4250 | 14000 | 145 | 4400 | 14500 |
150 | 4550 | 15000 | 155 | 4700 | 15500 | 160 | 4900 | 16000 | 165 | 5050 | 16500 |
170 | 5200 | 17000 | 175 | 5350 | 17500 | 180 | 5500 | 18000 | 185 | 5650 | 18500 |
190 | 5800 | 19000 | 195 | 5950 | 19500 | 200 | 6100 | 20000 | 205 | 6250 | 20500 |
210 | 6400 | 21000 | 215 | 6550 | 21500 | 220 | 6700 | 22000 | 225 | 6850 | 22500 |
230 | 7000 | 23000 | 235 | 7150 | 23500 | 240 | 7300 | 24000 | 245 | 7450 | 24500 |
250 | 7600 | 25000 | 255 | 7750 | 25500 | 260 | 7900 | 26000 | 265 | 8100 | 26500 |
270 | 8250 | 27000 | 275 | 8400 | 27500 | 280 | 8550 | 28000 | 285 | 8700 | 28500 |
290 | 8850 | 29000 | 300 | 9150 | 30000 | ||||||
310 | 9450 | 31000 | 320 | 9750 | 32000 | ||||||
330 | 10050 | 33000 | 340 | 10350 | 34000 | ||||||
350 | 10650 | 35000 | 360 | 10950 | 36000 | ||||||
370 | 11300 | 37000 | 380 | 11600 | 38000 | ||||||
390 | 11900 | 39000 | 400 | 12200 | 40000 | ||||||
410 | 12500 | 41000 | 430 | 13100 | 43000 | ||||||
450 | 13700 | 45000 | 470 | 14350 | 47000 | ||||||
490 | 14950 | 49000 | 510 | 15550 | 51000 | ||||||
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
FL 50 a FL 55 je použitelná při QNH ≥ 1051 hPa
FL 60 a FL 65 je použitelná při QNH ≥ 1014 hPa
FL 70 a FL 75 je použitelná při QNH ≥ 978 hPa
Převodní hladiny podle platného QNH
|
Převodní hladina |
---|---|
≥ 1051 | 50 |
1014 - 1050 | 60 |
978 - 1013 | 70 |
≤ 977 | 80 |
Mimo TMA, tam kde je minimální letová nadmořská výška výše než 5000 ft AMSL, je převodní hladina pro lety IFR nejnižší použitelná letová hladina. Nejnižší použitelná letová hladina na tratích ATS je na vyžádání k dispozici na příslušných stanovištích ATS.