Používané postupy pro nastavení výškoměru všeobecně odpovídají postupům obsaženým v dokumentu L 8168.
Tyto postupy se vztahují na všechny lety. Výjimky a podmínky mohou být stanoveny příslušným stanovištěm ATS.
Tyto postupy popisují metodu zajišťování příslušného vertikálního rozstupu mezi letadly a zajištění požadované vzdálenosti od terénu během všech fází letu. Tato metoda je založena na následujících ustanoveních:
Vertikální polohy letadel musí být vyjadřovány:
letovými hladinami u letu v nebo nad převodní hladinou;
nadmořskými výškami při letu v nebo pod převodní nadmořskou výškou;
výškami nad zemí při traťovém letu do 1000 ft (300 m) nad zemí;
Při průletu převodní vrstvou musí být vertikální poloha letadla vyjadřována:
letovými hladinami při stoupání; a
nadmořskými výškami při klesání.
Změna z nadmořské výšky na letové hladiny a naopak se provádí:
v převodní nadmořské výšce při stoupání; a
v převodní hladině při klesání.
Při letu v nebo pod převodní nadmořskou výškou musí být na výškoměrech nastaven pro následující prostory tento tlak:
v CTR |
QNH příslušného řízeného letiště |
v TMA a půdorysně pod TMA |
QNH stanoveného letiště |
v ATZ jejíž horní hranici nebo její část tvoří spodní hranice TMA |
QNH stanoveného letiště |
v ATZ ležící kompletně nebo i částečně pod TMA, ale přímo se TMA nedotýkající |
QNH příslušného neřízeného letiště * jinak QNH stanoveného letiště |
v ostatních ATZ |
QNH příslušného neřízeného letiště * jinak regionální QNH |
v ostatních případech |
regionální QNH |
„QNH stanoveného letiště“ ve vztahu k TMA se rozumí:
TMA Brno |
QNH LKTB |
TMA České Budějovice |
QNH LKCS |
TMA Karlovy Vary |
QNH LKKV |
TMA Ostrava |
QNH LKMT |
TMA Praha |
QNH LKPR |
TMA Vodochody |
QNH LKVO |
MTMA Čáslav |
QNH LKCV |
MTMA Kbely |
QNH LKKB |
MTMA Náměšť |
QNH LKNA |
MTMA Pardubice |
QNH LKPD |
V případě překryvu více TMA nad sebou použije pilot letící pot TMA QNH patřící letišti jehož TMA je nejníže.
Poznámka: * V provozní době stanoviště AFIS anebo stanoviště poskytování informací známému provozu.
Hladiny letu se v letovém plánu vyjadřují:
letovými hladinami u letu v nebo nad nejnižší použitelnou letovou hladinou nebo nad převodní nadmořskou výškou;
nadmořskými výškami při letu v převodní nadmořské výšce nebo pod ní, nebo při letu pod nejnižší použitelnou letovou hladinou;
zkratkou VFR pro neřízené lety VFR.
TABULKA CESTOVNÍCH HLADIN
MAGNETICKÁ TRAŤ | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Od 000° do 179° |
Od 180° do 359° | ||||||||||
IFR | VFR | IFR | VFR | ||||||||
FL | m | ft | FL | m | ft | FL | m | ft | FL | m | ft |
- | 900 | 3000 | - | 1050 | 3500 | - | 1200 | 4000 | - | 1350 | 4500 |
50 | 1500 | 5000 | 55 | 1700 | 5500 | 60 | 1850 | 6000 | 65 | 2000 | 6500 |
70 | 2150 | 7000 | 75 | 2300 | 7500 | 80 | 2450 | 8000 | 85 | 2600 | 8500 |
90 | 2750 | 9000 | 95 | 2900 | 9500 | 100 | 3050 | 10000 | 105 | 3200 | 10500 |
110 | 3350 | 11000 | 115 | 3500 | 11500 | 120 | 3650 | 12000 | 125 | 3800 | 12500 |
130 | 3950 | 13000 | 135 | 4100 | 13500 | 140 | 4250 | 14000 | 145 | 4400 | 14500 |
150 | 4550 | 15000 | 155 | 4700 | 15500 | 160 | 4900 | 16000 | 165 | 5050 | 16500 |
170 | 5200 | 17000 | 175 | 5350 | 17500 | 180 | 5500 | 18000 | 185 | 5650 | 18500 |
190 | 5800 | 19000 | 195 | 5950 | 19500 | 200 | 6100 | 20000 | 205 | 6250 | 20500 |
210 | 6400 | 21000 | 215 | 6550 | 21500 | 220 | 6700 | 22000 | 225 | 6850 | 22500 |
230 | 7000 | 23000 | 235 | 7150 | 23500 | 240 | 7300 | 24000 | 245 | 7450 | 24500 |
250 | 7600 | 25000 | 255 | 7750 | 25500 | 260 | 7900 | 26000 | 265 | 8100 | 26500 |
270 | 8250 | 27000 | 275 | 8400 | 27500 | 280 | 8550 | 28000 | 285 | 8700 | 28500 |
290 | 8850 | 29000 | 300 | 9150 | 30000 | ||||||
310 | 9450 | 31000 | 320 | 9750 | 32000 | ||||||
330 | 10050 | 33000 | 340 | 10350 | 34000 | ||||||
350 | 10650 | 35000 | 360 | 10950 | 36000 | ||||||
370 | 11300 | 37000 | 380 | 11600 | 38000 | ||||||
390 | 11900 | 39000 | 400 | 12200 | 40000 | ||||||
410 | 12500 | 41000 | 430 | 13100 | 43000 | ||||||
450 | 13700 | 45000 | 470 | 14350 | 47000 | ||||||
490 | 14950 | 49000 | 510 | 15550 | 51000 | ||||||
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
atd. |
FL 50 a FL 55 je použitelná při QNH ≥ 1051 hPa
FL 60 a FL 65 je použitelná při QNH ≥ 1014 hPa
FL 70 a FL 75 je použitelná při QNH ≥ 978 hPa
Převodní hladiny podle platného QNH
|
Převodní hladina |
---|---|
≥ 1051 | 50 |
1014 - 1050 | 60 |
978 - 1013 | 70 |
≤ 977 | 80 |
Mimo TMA, tam kde je minimální letová nadmořská výška výše než 5000 ft AMSL, je převodní hladina pro lety IFR nejnižší použitelná letová hladina. Nejnižší použitelná letová hladina na tratích ATS je na vyžádání k dispozici na příslušných stanovištích ATS.