www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html
Telefon: +420 220 374 393
Jakékoli předpokládané zdržení 15 minut a více vůči EOBT dle předloženého FPL, nebo naposledy aktualizovaného musí být oznámeno zprávou DLA.
Zpráva DLA nesmí být zasílána, je-li jediným důvodem zdržení přidělení slotu.
Zpráva DLA musí být zasílána bez ohledu na eventuálně přidělený slot.
Příklad: EOBT dle FPL 1000, přidělené CTOT dle přijaté zprávy SAM -1030. Z důvodů jiných než přidělené CTOT není dotyčný let schopen zahájit pojíždění dříve než v 1015. I v tomto případě musí být zaslána zpráva DLA.
Nedojde-li ke vzletu do 15 minut od ETOT nebo CTOT, obdrží provozovatel a příslušná letištní řídící věž zprávu Flight Suspension Message - FLS:
TITLE FLS |
ARCID ABC1234 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP LPPR |
ADES LFPG |
EOBD 020514 |
EOBT 0500 |
COMMENT NOT REPORTED AS AIRBORNE |
TAXITIME 0012 |
Povolení ke vzletu nebo povolení ke spouštění a pojíždění nebude dotyčným letadlům, v tomto případě vydáno.
Následně musí příslušný provozovatel zaslat zprávu DLA aktualizující EOBT letadla.
Jak provozovatel, tak letištní řídící věž následně obdrží v odpovědi od NMOC buď zprávu DES - De-Suspension Message nebo zprávu SAM - Slot Allocation Message.
Postup bude aplikován na IFR lety a na kombinované lety.
Žádá-li let o povolení k vytlačení, spouštění nebo pojíždění později než v čase EOBT podle letového plánu, nebo naposledy aktualizovaného plus 15 minut a naznačuje-li provozní situace, že zpráva FLS (Flight Suspension) zaslaná na základě postupů FAM bude přijata v průběhu následného pojíždění, nebo těsně před vzletem, může být dotyčné povolení odepřeno a let může být vyzván k zaslání zprávy DLA. Zaslání zprávy DLA může na žádost posádky zprostředkovat příslušná letištní řídící věž.
Výjimky z řízení toku letového provozu jsou schvalovány pouze pro odlety z FIR PRAHA .
Lety přepravující hlavu státu nebo osobu v rovnocenném postavení ["STS/HEAD"].
Za let s oprávněním “HEAD” je rovněž považován let provozovaný za účelem následné přepravy hlavy státu nebo osoby v rovnocenném postavení. Za “HEAD” není považován let zpáteční, nebo jakýkoliv další úsek letu následující po přepravě hlavy státu nebo osoby v rovnocenném postavení, pokud tato osoba není na palubě.
Lety provádějící pátrací a záchranné činnosti ["STS/SAR"].
Letem za účelem pátrací a záchranné činnosti se rozumí:
let vlastní činnost provádějící;
let do prostoru, ve kterém má být následně pátrací a záchranná činnost prováděna.
Za SAR let se nepovažuje zpáteční let po ukončení pátrací a/nebo záchranné činnosti.
Lety provádějící evakuaci na záchranu života ["STS/MEDEVAC"].
Letem za tímto účelem se rozumí:
Let s na životě ohroženým pacientem na palubě.
Let za účelem převzetí na životě ohroženého pacienta.
Lety dopravující lidskou krev určenou k transfúzím a lety dopravující živé lidské orgány určené k transplantacím.
Lety za účelem převzetí shora uvedené krve nebo živých lidských orgánů k transplantacím.
Lety za účelem převzetí na životě ohrožené osoby nebo osob v případě živelných katastrof nebo místních nepokojů a lety s takovými osobami na palubě.
Lety za účelem dopravy záchranných týmů a zásob do živelnými katastrofami postižených oblastí.
Za “MEDEVAC” let není považován zpětný nebo následný let po ukončení kterékoli shora uvedené činnosti, popř. let prováděný za účelem rutinního zásobování v rámci humanitárních akcí.
Lety zapojené do hašení požáru ["STS/FFR"];
Letem zapojeným do hašení požáru se rozumí přelet do prostoru vlastní hasební činnosti prováděný podle IFR-GAT letového plánu. Za FFR let není považován zpětný nebo následný let po ukončení hasební činnosti.
Lety, pro které bylo schváleno příslušným národním úřadem použít v letovém plánu ["STS/ATFMX"].
K uvedení přednostního indikátoru uvedeného v bodě e) musí předkladatel letového plánu o udělení výjimky požádat v souladu s pravidly uvedenými dále.
K uvedení přednostního indikátoru uvedeného v bodech a) až d) není zapotřebí žádného předchozího svolení.
Provozovatel/předkladatel letového plánu musí být schopen na vyzvání státního kontrolního orgánu zpětně doložit, že let byl skutečně za některým shora uvedeným účelem proveden.
Pravidlům pro získání výjimky z opatření ATFM podléhají také lety prováděné v rámci programu “Open Skies”.
Všechny lety prováděné v souladu se smlouvou “Open Skies” musí být označeny volacím znakem “OSY”. Jsou povoleny tři typy letů, které jsou indikovány posledním písmenem volacího znaku:
F - Mise pozorování (An observation mission).
Takové lety mohou obsahovat indikátor STS/ATFMX a poznámka označuje, že trať letu byla schválena a koordinována s příslušnými národními úřady.
D - Demonstrativní let (A demonstration flight).
Takové lety mohou obsahovat indikátor STS/ATFMX a poznámka označuje, že trať letu byla schválena a koordinována s příslušnými národními úřady.
T - Dopravní let (A Transport flight).
Tyto lety nemají žádné zvláštní postavení nebo prioritu a musí být standardně zpracovány v rámci IFPS.
Žádost o udělení výjimky je nutné zaslat v pracovních dnech nejméně 24 hod předem na adresu ÚCL:
E-mail: atfmx@caa.cz
kde jsou všechny žádosti evidované. O udělení výjimky může požádat předkladatel letového plánu pouze v případě, že doloží přijatelné důvody pro bezodkladnost provedení letu, na základě kterých může být požadavek schválen.
Žádost o udělení výjimky musí obsahovat následující informace:
Důvod podání žádosti o výjimku (uvést odůvodnění neodkladnosti letu, ke kterému má být přihlíženo).
Identifikace provozovatele.
Identifikace letu.
Letiště odletu.
Letiště určení.
Datum letu.
Pokud je výjimka schválena, předkladatel musí obdržet informaci o jejím schválení a teprve potom je oprávněn použít indentifikátoru “STS/ATFMX” v letovém plánu, uvádějící že na let byla schválena výjimka.
Flow Management Position - Praha
Řízení letového provozu ČR, s.p.
ACC - Flow Management Position
Navigační 787
252 61 Jeneč
Telefon: +420 220 374 394
Telefon: +420 220 374 386
Telefax: +420 220 374 252
AFS: LKPRZDZX
AFS: LKPRZDZS
Zprávy zasílané systémem ETFMS provozovateli a službám řízení:
SAM - Slot Allocation Message
SRM - Slot Revision Message
SLC - Slot Requirement Cancellation Message
FLS - Flight Suspension Message
ERR - Error Message
DES - De-Suspension Message
Zprávy zasílané systémem ETFMS pouze provozovateli:
SIP - Slot Improvement Proposal Message
RRP - Rerouting Proposal
RRN - Rerouting Notification
Zprávy zasílané provozovateli systému ETFMS:
SPA - Slot Improvement Acceptance
SRJ - Slot Improvement Rejection
SMM - Slot Missed Message
FCM - Flight Confirmation
RJT - Rerouting Proposal Rejection Message
RFI - Ready For Improvement Message
SWM - SIP Wanted Message
Zprávy zasílané složkami ATC do systému ETFMS:
REA - Ready Message
Tento systém lze zachovat pouze za předpokladu, že se provozovatel stanoveným způsobem identifikoval NMOC. V opačném případě jsou zprávy kategorií 1) a 2) k dispozici na Centrální ohlašovně letových provozních služeb Praha. Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha je schopna zprostředkovat odeslání zpráv kategorie 3).
Pro uzavření dohody kontaktujte:
Řízení letového provozu ČR, s.p.
Divize plánování a rozvoje letových navigačních služeb
Navigační 787
252 61 Jeneč
Telefon: +420 727 373 262
Telefax: +420 727 372 011
AFS: EUCHZMTA
SITA: BRUE7X
typ zprávy Slot Allocation Message | TITLE SAM |
the message type Slot Allocation Message |
identifikace letu | ARCID AMC101 |
the flight identification |
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
|
letiště odletu | ADEP EGLL |
departure aerodrome |
letiště určení | ADES LMML |
aerodrome of destination |
předpokládané datum zahájení pojíždění | EOBD 160224 |
estimated Off-Block Date |
předpokládaný čas zahájení pojíždění | EOBT 0950 |
estimated Off-Block Time |
vypočítaný čas vzletu - časový údaj, ve kterém musí být vzlet proveden. Musí být dodržen v toleranci CTOT -5/+10 minut | CTOT 1030 |
Calculated Take Off Time, the time value to depart. It shall be complied within tolerance CTOT -5/+10 minutes |
identifikace opatření pro řízení toku, kvůli němuž je zpráva zasílána | REGUL RMZ24M |
the identification of flow measure applied |
cílový čas přeletu bodu regulace | TTO - PTID VEULE - TO 1050 - FL F300 |
Target Time-Over |
předpokládaný čas potřebný pro pojíždění | TAXITIME 0020 |
estimated taxi time |
identifikace nejvíce penalizujícího omezení | REGCAUSE CE 81 |
identification of the most penalizing measure |
Pole podává doplňující informaci o uzavření letiště určení, prostoru nebo bodu | COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVILABLE |
The information about the aerodrome of destination, airspace or point closure is provided |
Pole podává informaci, že důvodem přidělení CTOT je RVR nižší než minima posádky uvedená v letovém plánu | COMMENT RVR CRITERIA NOT MET |
The information about RVR at destination lower than crew’s minima adduced in FPL is provided |
Zpráva oznamuje čas vzletu, který musí být dodržen s tolerancí CTOT -5/+ 10 minut a identifikuje uplatňované řízení toku, kvůli němuž je vydávána.
Provozovateli za předpokladu, že tento se NMOC stanoveným způsobem identifikoval.
Ohlašovně letových provozních služeb letiště odletu pro ty provozovatele, kteří se NMOC stanoveným způsobem neidentifikovali.
Předkladateli letového plánu, jestliže se provozovatel stanoveným způsobem neidentifikoval a služebna ARO na letišti odletu nebyla zřízena.
Letištní řídící věži letiště odletu.
Provozovatelům, kteří se NMOC neidentifikovali podle ENR 1.9 para 2.5.3, bude zpráva redistribuována podle zásad stanovených v případně uzavřené dohodě, viz. ust. ENR 1.9 para 2.4.1
Ve všech ostatních případech je v čase EOBT - 2 hodiny zpráva k dispozici na Centrální ohlašovně letových provozních služeb Praha bez ohledu na letiště odletu.
Dodržet přidělenou časovou mezeru pro vzlet. V případě nemožnosti reaguje provozovatel některou ze zpráv:
SMM - Slot Missed Message podle ust. ENR 1.9 para 2.8.1
typ zprávy Slot Revision Message | TITLE SRM |
the message type Slot Revision Message |
identifikace letu | ARCID AMC101 |
the flight identification |
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
|
letiště odletu | ADEP EGLL |
departure aerodrome |
letiště určení | ADES LMML |
aerodrome of destination |
předpokládané datum zahájení pojíždění | EOBD 160224 |
Estimated Off-Block Date |
předpokládaný čas zahájení pojíždění | EOBT 0950 |
Estimated Off-Block Time |
aktualizovaný vypočítaný čas vzletu - časový údaj, ve kterém musí být vzlet proveden. Musí být dodržen s tolerancí NEWCTOT -5/+10 minut | NEWCTOT 1005 |
New Calculated Take Off Time, the time value to depart. It shall be complied within tolerance NEWCTOT -5/+10 minutes |
identifikace opatření pro řízení toku, kvůli němuž je zpráva zasílána | REGUL RMZ24M |
the identification of flow measure applied |
cílový čas přeletu bodu regulace | TTO - PTID VEULE - TO 1025 - FL F300 |
Target Time-Over |
předpokládaný čas potřebný pro pojíždění | TAXITIME 0020 |
estimated taxi time |
identifikace nejvíce penalizujícího omezení | REGCAUSE CE 81 |
identification of the most penalizing measure |
Pole podává doplňující informaci o uzavření letiště určení, prostoru nebo bodu | COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVILABLE |
The information about the aerodrome of destination, airspace or point closure is provided |
Pole podává informaci, že důvodem přidělení CTOT je RVR nižší než minima posádky uvedená v letovém plánu | COMMENT RVR CRITERIA NOT MET |
The information about RVR at destination lower than crew’s minima adduced in FPL is provided |
Již přidělený čas CTOT se mění na hodnotu uvedenou v poli - NEWCTOT.
Zpráva SRM může být obdržena v pořadí:
SAM-SRM - dojde-li ke změně CTOT z iniciativy NMOC
SAM-DLA-SRM - oznámí-li provozovatel zdržení zprávou DLA
V případě zrušení restrikce, pro níž byl Slot vydán, se zrušení časové mezery děje pomocí zprávy Slot Requirement Cancellation Message - SLC.
TITLE SLC | ||
ARCID AMC101 | ||
IFPLID AA12345678 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBD 040901 | ||
EOBT 0945 | ||
důvod zrušení slotu (let již není předmětem řízení toku) | REASON OUTREG |
reason for a slot cancellation (flight is no longer subject to an ATFCM restriction) |
TAXITIME 0020 |
Let nadále není předmětem řízení toku.
Totožná s ust. ENR 1.9 para 2.5.3
TITLE SMM | ||
ARCID AMC101 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBD 040901 | ||
EOBT 0945 | ||
časový údaj čerpaný z předchozí zprávy SAM nebo SRM | CTOT 1020 |
the time value from the previous SAM or SRM message |
Zpráva je zasílána provozovatelem přímo do systému ETFMS nebo její zaslání zprostředkuje Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha.
ETFMS reaguje na zprávu SMM zasláním zprávy FLS - Flight Suspension Message jak je popsána v ust. ENR 1.9 para 2.13.2.1 1) a očekává aktualizaci EOBT (jestli je známe), zprávou CHG nebo DLA nebo CNL (a předložení nového FPL).
ETFMS Provozovateli - SAM
Provozovatel ETFMS - SMM
ETFMS Provozovateli - FLS
Provozovatel ETFMS - CHG, DLA, (CNL a předložení FPL)
TITLE SIP | ||
ARCID AMC101 | ||
IFPLID AA12345678 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBD 040901 | ||
EOBT 0945 | ||
časový údaj čerpaný z předchozí zprávy SAM nebo SRM | CTOT 1030 |
|
nové nabízené CTOT | NEWCTOT 1010 |
new CTOT offered |
REGUL UZZU11 | ||
odpovězte do 0930, v opačném případě bude nabídka anulována. | RESPBY 0930 |
respond by 0930 at the latest otherwise the offer will be cancelled. |
TAXITIME 0020 |
Zpráva je zasílána systémem ETFMS přímo provozovateli za předpokladu, že tento se stanoveným způsobem identifikoval. V opačném případě je zpráva zasílána ohlašovně letových provozních služeb letiště odletu.
TITLE SPA | ||
ARCID CSA001 | ||
ADEP LKPR | ||
EOBT 0925 | ||
čas čerpaný ze zprávy SIP | NEWCTOT 1000 |
the time adduced in - NEWCTOT field of previous SIP message |
ADES LZIB |
Zpráva je zasílána provozovatelem přímo systému ETFMS. Nekomunikuje-li provozovatel se systémem přímo, zprostředkuje zaslání Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha.
TITLE SRJ | ||
ARCID CSA001 | ||
ADEP LKPR | ||
EOBT 0925 | ||
REJCTOT 1000 | ||
ADES LZIB |
Shodná s ust. ENR 1.9 para 2.10.2
TITLE ERR | ||
ARCID AMC101 | ||
čas podání chybné zprávy | FILTIM 0915 |
filing time of the corrupted message |
identifikace typu chybné zprávy (dle pole TITLE) | ORGMSG SMM |
the title of the corrupted message |
důvod chyby, je-li systémem identifikovatelný | REASON SYNTAX ERROR |
the reason for the mistake if identifiable |
Odesílateli chybné zprávy.
Zpráva je zasílána při indikaci neopravitelných chyb v jednotlivých polích nebo nelze-li formálně správnou zprávu asociovat s předloženým letovým plánem nebo zpráva není relevantní (např. EOBT je dřívější než v poslední zprávě).
Potvrdit odklad platnosti údajů letového plánu po příjmu zprávy Slot Missed Message - SMM od provozovatele (viz ust. ENR 1.9 para 2.8).
Pozastavit platnost údajů letového plánu z iniciativy ETFMS na nedefinované časové údobí pro lety, které neuvedly v letovém plánu RVR minima posádky a na letišti určení se uplatňují postupy pro provoz za snížené dohlednosti, nebo v případech uzavření letišť na nedefinované časové údobí.
Pozastavit platnost letového plánu v případech, kdy ke vzletu letadla nedojde do 15 minut od ETOT nebo CTOT a nebyla zaslána příslušná zpráva DLA.
Pozastavit platnost údajů letového plánu v případech, kdy trať uvedená v letovém plánu se stane nepoužitelnou na základě DMEAN (Dynamic Management of European ATC Network).
Poznámka: provozní povolení ke spouštění popřípadě ke vzletu nebude v těchto případech vydáno obdobně, jako v případech nedodržení přiděleného CTOT.
Zpráva ruší již přidělenou časovou mezeru a pozastavuje platnost letového plánu.
Zpráva FLS může být zaslána ve čtyřech formách.
TITLE FLS |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 040901 |
EOBT 0945 |
COMMENT SMM RECEIVED |
TAXITIME 0020 |
Zpráva v tomto formátu může být zaslána jako reakce na zprávu SMM (viz ust. ENR 1.9 para 2.8). Zpráva v tomto případě potvrzuje přijetí SMM. Přidělená časová mezera je zrušena. ETFMS vyčkává na další informace od provozovatele. Následně provozovatel zašle zprávu DLA, CHG nebo CNL.
TITLE FLS |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 040901 |
EOBT 0945 |
REGUL LMMLA01 |
COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVAILABLE |
TAXITIME 0020 |
REGCAUSE AA 83 |
Zpráva je zasílána v případě dlouhodobých (více než 3 hodiny) uzavření letiště určení či klíčových částí vzdušného prostoru. Jestliže provozovatel hodlá let uskutečnit po skončení uzávěry, reaguje zprávou FCM podle ust. ENR 1.9 para 2.15.2.2, v opačném případě zašle zprávu CNL.
TITLE FLS |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 040901 |
EOBT 0945 |
RVR 350 |
RESPBY 0855 |
REGUL UZZU11 |
COMMENT RVR UNKNOWN |
TAXITIME 0020 |
REGCAUSE WA 84 |
Význam:
Zpráva je zasílána za podmínek snížené dohlednosti těm letům, jejichž FPL neobsahuje RVR minima posádky. Přidělená časová mezera je zrušena a platnost údajů letového plánu je pozastavena.
Postup provozovatele
Provozovatel zašle zprávu FCM s uvedením polí RVR a EOBT podle ust. ENR 1.9 para 2.15.2.1 nebo zprávu CHG. Let, platnost jehož letového plánu byla pozastavena a jehož EOBT leží v minulosti, musí nejprve zaslat zprávu DLA a následně zprávu FCM.
Ukončení postupů za podmínek snížené dohlednosti
Lety ve stavu “suspended” jsou z tohoto stavu vyňaty a:
nejsou nadále předmětem řízení toku obdrží zprávu DES
zůstávají předmětem řízení toku obdrží zprávu SAM
nejsou předmětem řízení toku (ATFMX) obdrží zprávu DES
TITLE FLS |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 040901 |
EOBT 0945 |
COMMENT NOT REPORTED AS AIRBORNE |
TAXITIME 0020 |
Význam
Zpráva pozastavuje platnost letového plánu v případě, že let neprovedl vzlet do 15 minut od ETOT nebo CTOT.
Postup provozovatele
Provozovatel zašle zprávu DLA v případě, že hodlá let uskutečnit. V opačném případě zašle zprávu CNL.
TITLE FLS |
ARCID ABC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LIRF |
EOBD 020423 |
EOBT 0945 |
COMMENT INVALID ROUTE BY REVALIDATION |
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA MILPA UM135 GVA IS ON FORBIDDEN ROUTE [LS2026A] (EGLL LIRF) |
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA VEROB UM135 TOP IS ON FORBIDDEN ROUTE [LILS1004A] (EGLL LIRF) |
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA UNITA UL50 ELB IS ON FORBIDDEN ROUTE [LI2019A] (EGLL LIRF) |
NEWRTE N0447F390 MID UN615 XAMAB UL612 MILPA UM730 BEROK UL153 XIBIL |
TAXITIME 0020 |
Význam
Zpráva pozastavuje platnost předloženého letového plánu pro nepoužitelnost trati. Nepoužitelné úseky tratí jsou uvedeny v polích ERROR. V poli NEWRTE je uvedena doporučená použitelná trať.
Postup provozovatele
Provozovatel zašle zprávu CHG s uvedenou doporučenou, nebo jinou použitelnou tratí.
Přijatá zpráva FLS může obsahovat více než jeden důvod k pozastavení platnosti letového plánu v poli REGUL.
TITLE FLS |
ARCID ABC101 |
IFPLID AA36655760 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 060310 |
EOBT 0845 |
REGUL EGLLD11 |
REGUL UZZU11 |
COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVAILABLE |
TAXITIME 0020 |
REGCAUSE ID83 |
Následná zpráva FCM musí být zaslána individuálně pro každý důvod pozastavení platnosti FPL. Jestliže je zaslána pouze jedna zpráva FCM, obsahující pouze jeden z důvodů pozastavení platnosti FPL, je následně přijata opakovaná zpráva FLS, obsahující zbývající důvod.
TITLE FLS (5) |
ARCID BEL2CC |
IFPLID AA00126947 |
ADEP EBBR |
ADES LIPZ |
EOBD 120119 |
EOBT 0543 |
COMMENT SUSPENDED BY DEPARTURE AIRPORT |
TAXITIME 0016 |
Význam: Zpráva pozastavuje platnost letového plánu v případě, že byla zaslána zpráva C-DPI letištěm odletu.
Reaktivace letového plánu pozastaveného zprávou FLS je provedena prostřednictvím zprávy DES-De-Suspension Message.
Význam: Platnost letového plánu byla obnovena, let není předmětem řízení toku.
Použití: Zpráva je zasílána v následujících situacích:
po obdržení zprávy FCM indikující schopnost provozovatele provést let za daných podmínek dráhové dohlednosti a let není předmětem řízení toku,
po obdržení zprávy CHG, DLA, FPL (CNL a předložení FPL) zaslané po předchozím SMM indikující nové, provozovatelem určené EOBT, není-li let předmětem řízení toku,
pominou-li podmínky snížené dohlednosti a let není předmětem řízení toku.
Syntaxe:
TITLE DES |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 040901 |
EOBT 0945 |
TAXITIME 0020 |
Poznámka: Po zprávě FLS a případném následném sledu zpráv musí být vždy přijata zpráva DES, popřípadě SAM, je-li let předmětem řízení toku. Do příjmu některé z těchto zpráv nebude po FLS vzlet povolen.
příjmu zprávy AIM oznamující uzavření letiště určení, část vzdušného prostoru, nebo provoz za podmínek snížené dohlednosti
jejich předchozím pozastavení individuální zprávou FLS zaslanou ze stejných důvodů
TITLE FCM | ||
ARCID AMC101 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBT 0945 | ||
RVR minima posádky | RVR 200 |
the crew’s RVR minima |
Význam a postup provozovatele:
Zprávu zasílá provozovatel v případě, že obdržel zprávu FLS podle ENR 1.9 para 2.13.2.3 výše a RVR minima posádky nebyla uvedena v předloženém letovém plánu. V poli RVR se uvede minimum posádky. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu FCM. Po zaslání FCM může provozovatel a služby řízení obdržet zprávu SAM, je-li nutné přidělení časové mezery nebo DES.
TITLE FCM | ||
ARCID AMC101 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBT 0945 | ||
identifikace ATFCM opatření uzavírajícího letiště určení | REGUL LMMLA01 |
identification of ATFCM measure closing the aerodrome of arrival |
Význam a postup provozovatele:
Zprávu zasílá provozovatel v případě, že obdržel zprávu podle ENR 1.9 para 2.13.2.2 výše. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu .
TITLE FCM | ||
ARCID AMC101 | ||
ADEP EGLL | ||
ADES LMML | ||
EOBT 0945 | ||
RVR minima posádky | RVR 200 |
the crew’s RVR minima |
identifikace ATFCM opatření uzavírajícího letiště určení | REGUL LMMLA01 |
identification of ATFCM measure closing the aerodrome of arrival |
Význam a postup provozovatele:
Zpráva se zasílá jako reakce na uzavření letiště určení a snížené dohlednosti na letišti určení v případě, že provozovatel přesto hodlá let uskutečnit. Zasílá se v případě, že je tak zprávou AIM, nebo FLS požadováno. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu .
Poznámka: Prozatímní čas pro vzlet je čas existující uvnitř systému CASA před jeho zasláním provozovateli.
druh zprávy Rerouting Proposal | TITLE RRP |
type of message Rerouting Proposal |
identifikace letu | ARCID CSA123 |
aircraft Identification |
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
|
letiště odletu | ADEP LKPR |
airport of departure |
letiště určení | ADES EGLL |
airport of destination |
předpokládané datum zahájení pojíždění | EOBD 961204 |
Estimated Off-Block Date |
plánovaný Off Block Time | EOBT 1715 |
Estimated Off-Block Time |
trať uvedená v letovém plánu | ORGRTE ABB UA20 CLIFF |
the route adduced in the flight plan |
přidělený vypočítaný čas vzletu | CTOT 1810 |
allocated Calculated Take Off Time |
nabídka číslo 1 | RRTEREF LKPREGLL1 |
rerouting offer No 1 |
nabízená trať | NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU |
the new routing offered |
revidovaný čas vzletu v případě akceptace nabídky | NEWCTOT 1740 |
the recalculated take off time if the offer is accepted |
odpovězte do času 1540 | RESPBY 1540 |
respond until 1540 at the latest |
Význam: při akceptaci nabízené trati se hodnota uvedená v poli CTOT mění na hodnotu uvedenou v poli NEWCTOT.
TITLE RRP | ||
ARCID CSA123 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EGLL | ||
EOBD 961204 | ||
EOBT 1715 | ||
ORGRTE ABB UA20 CLIFF | ||
CTOT 1810 | ||
RRTEREF LKPREGLL1 | ||
NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU | ||
RESPBY 1540 | ||
REASON OUTREG |
Význam: Při akceptaci nabízené trati let není předmětem řízení toku.
TITLE RRP | ||
ARCID CSA123 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EGLL | ||
EOBD 961204 | ||
EOBT 1715 | ||
ORGRTE ABB UA20 CLIFF | ||
prozatímní čas vzletu uvnitř systému CASA | PTOT 1810 |
provisional take off time inside CASA |
RRTEREF LKPREGLL1 | ||
NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU | ||
revidovaný prozatímní čas vzletu | NEWPTOT 1740 |
revised provisional take off time |
RESPBY 1540 |
Význam: Při akceptaci nabídky dojde ke zlepšení prozatímního vypočítaného času vzletu na hodnotu uvedenou v poli NEWPTOT.
TITLE RRP | ||
ARCID CSA123 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EGLL | ||
EOBD 961204 | ||
EOBT 1715 | ||
ORGRTE ABB UA20 CLIFF | ||
PTOT 1810 | ||
RRTEREF LKPREGLL1 | ||
NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU | ||
RESPBY 1540 | ||
REASON OUTREG |
Význam: V případě akceptace nabízené trati let není předmětem řízení toku.
TITLE RRN |
ARCID AMC101 |
IFPLID AA12345678 |
ADEP EGLL |
ADES LMML |
EOBD 080901 |
EOBT 1030 |
ORGRTE MID UA1 RBT UG32 TOP UA1 ELB UA12 PAL UA18 EKOLA A18 MLQ |
CTOT 1230 |
RRTEREF EGLLLMML1 |
NEWRTE MID UA1 RBT UG32 BAJKO UA21 NIZ UA2 AJO UA9 CAR UB21 PANTA B21 MLQ |
NEWCTOT 1105 |
RESPBY 0900 |
TAXITIME 0020 |
TOT LIMIT - VALPERIOD |
Význam: Zpráva zasílána provozovateli v případě zrušení letového plánu. Systém očekává zaslání nového letového plánu s navrženou tratí v uvedeném rezervovaném čase, který je uveden ve zprávě RRN.
Není-li nabízená trať pro provozovatele akceptovatelná, zašle buď přímo, nebo prostřednictvím ARO, zprávu RJT - Rerouting Proposal Rejection.
Formát:
TITLE RJT | ||
ARCID CSA001 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EEDF | ||
EOBD 970201 | ||
EOBT 0030 | ||
identifikace odmítané nabídky | RRTEREF LKPREDDF 1 |
the offer identification |
Účel: Včasným zasláním RJT provozovatel umožní přidělení trati a popřípadě i času jinému letu.
Význam: jednotlivý let provozovatele, jehož lety se globálně nacházejí v NFRI (Not Ready For Improvement) statutu, může do tohoto stavu být převeden zasláním zprávy RFI.
Formát:
TITLE RFI | ||
ARCID CSA001 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EDDF | ||
EOBD 000225 | ||
EOBT 1210 |
Následný postup: po zaslání zprávy RFI může být již přidělený slot zlepšen zprávou SRM bez předchozí nabídky prostřednictvím zprávy SIP.
Význam: jednotlivý let provozovatele, jehož lety se globálně nacházejí v RFI (Ready For Improvement) statutu, může z tohoto stavu být vyňat zasláním zprávy SWM.
Formát:
TITLE SWM | ||
ARCID CSA001 | ||
identifikace FPL v databázi IFPS | IFPLID AA12345678 |
identification in IFPS database |
ADEP LKPR | ||
ADES EDDF | ||
EOBD 000225 | ||
EOBT 1210 |
Následný postup: po zaslání zprávy SWM může být již přidělený slot zlepšen zprávou SRM až po předchozí akceptaci nabídky prostřednictvím zpráv SIP - SPA.
Použití: zpráva je zasílána na žádost provozovatele, který obdržel zprávu SAM (Slot Allocation Message) a který je schopen akceptovat jakékoliv zlepšení CTOT. Zaslání může zprostředkovat letištní řídící věž letiště odletu nebo Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha () nebo .
Pohotovostní fáze je oznamována zprávou Alert Flash Message. Zpráva informuje o možnosti aplikace nouzových postupů. Zpráva je zasílána letovým provozním službám a jednotlivým provozovatelům. Zpráva obsahuje provizorní čas zahájení nouzových postupů (PCST - Provisional Contingency Start Time). Pro provozovatele nevyplývají bezprostředně vůči letovým provozním službám žádné povinnosti.
Aktivační fáze je zahájena zasláním Activation Flash Message. Zpráva je zasílána určeným letištním řídícím věžím, provozovatelům a pracovištím Flow Management Position. Zpráva obsahuje časový údaj od kterého bude zahájeno lokální přidělování časového okna pro vzlet na základě MDI (CST - Contingency Start Time).
Telefon: +420 220 374 394
Telefon: +420 220 374 386
Výjimku tvoří lety s letištěm určení v definovaných FIR dle určení NMOC. Časy pro tyto lety závisí na konkrétní dohodě mezi FMP Praha a FMP zainteresované oblasti. Tyto vzlety budou povolovány navíc k letům povoleným podle základních pravidel.
Údobí nouzových postupů trvá od času CST uvedeného v Activation Flash Message do času TRT (Tact Recovery Time) uvedeného ve zprávě Recovery Flash Message (viz odstavec ENR 1.9 para 3.8).
Časová okna obdržená pro období Aktuální čas + 60 minut jsou definitivní a závazná. Časová okna získaná pro údobí Aktuální čas +61 minut a více jsou informativního charakteru, mohou být změněna v obou směrech časové osy.
Fáze oživování systému je oznamována zprávou Recovery Flash Message. Zpráva je zasílána určeným letištním řídícím věžím, FMP a provozovatelům. Zpráva obsahuje časový údaj TRT (Tact Recovery Time), od kterého systém ETFMS obnoví činnost.
Provozovatelé, kteří již obdrželi časové okno pro vzlet na základě MDI, a toto časové okno se alespoň částečně překrývá s časovým údobím TRT +60 minut, dodrží toto časové okno bez ohledu na případně přijatou zprávu SAM.
Provozovatelé, kteří již obdrželi časové okno pro vzlet na základě MDI a toto časové okno leží v celé délce trvání po časovém údobí TRT + 60 minut se budou řídit údaji obsaženými v přijaté zprávě SAM.
Identifikaci letu - ARCID
Letiště vzletu - ADEP
Letiště určení - ADES
EOBD - Estimated Off Block Date
Při změně některého z těchto údajů je nutno zrušit podaný letový plán a předložit novou verzi.
Poznámka: Vzhledem k tomu, že toto nelze učinit ani zprávou CHG, je jedinou možností letový plán zrušit a předložit nový.
Příklad: EOBT dle FPL - 1000, přidělené CTOT dle zprávy SAM - 1030. Z důvodů jiných než přidělené CTOT není let schopen zahájit pojíždění dříve než v 1015. I v tomto případě musí být zaslána zpráva DLA.
ETFMS Flight Data Message (EFD)
Early Departure Planning Information Message (E-DPI)
Target Departure Planning Information Message (T-DPI)
Cancel Departure Planning Information Message (C-DPI)