ENR 1.9  Uspořádání toku letového provozu (ATFM)

1.9.1  STRUKTURA SLUŽBY ŘÍZENÍ TOKU, PROSTOR PŮSOBNOSTI, POSKYTOVANÉ SLUŽBY, UMÍSTĚNÍ SLUŽEBEN A PROVOZNÍ DOBA

1.9.1.1 Službu uspořádání toku (FM) ve vzdušném prostoru České republiky poskytuje Network Manager (NM) Brusel.
1.9.1.1.1 Geografický rozsah působnosti a druhy služeb poskytovaných v jednotlivých prostorech je definován v Network Operations Handbook, který je k dispozici na internetové adrese:

www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html

1.9.1.2 Všichni dopravci operující ve vzdušném prostoru České republiky, v něm a z něho mají právo komunikovat přímo se subsystémy NMOC bez prostřednictví ohlašoven letových provozních služeb (ARO). Těmito subsystémy jsou Initial Integrated Flight Plan Processing System - IFPS a ETFMS.
1.9.1.3 Při samostatné komunikaci s NMOC jsou provozovatelé povinni se řídit postupy publikovanými v Network Operations Handbook.
1.9.1.4 Schopnost ohlašoven letových provozních služeb zprostředkovat předložení letového plánu a zpráv s ním souvisejících a následnou redistribuci zpráv ACK-MANREJ (IFPS Reply Messages) zůstává zachována.
1.9.1.5 Informace o přidělené časové mezeře (Time SLOT), jejich změnách, zrušení, popřípadě nabídkách změn pro ty provozovatele, kteří se stanoveným způsobem neidentifikovali NMOC, lze získat na ohlašovně letových provozních služeb letiště vzletu v čase EOBT - 2 hodiny a později. Časová mezera pro vzlet je tvořena vypočítaným časem pro vzlet (CTOT) minus 5, plus 10 minut.
1.9.1.5.1 Velitel letadla je povinen před kombinovaným letem VFR/IFR z neřízeného letiště ověřit informaci o přidělené časové mezeře pro plánovaný let na pracovišti PRAHA FIC,

Telefon:  +420 220 374 393

1.9.1.6 Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha je schopna poskytovat v čase EOBT - 2 hodiny informace o přidělené časové mezeře pro kterýkoliv let vzlétající z území České republiky.
1.9.1.7 Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha je schopna zprostředkovat zaslání jakýchkoliv zpráv ATS a ATFM zpráv s dopadem na výsledné CTOT.
1.9.1.8 Letištní řídící věž na letišti odletu disponuje údaji o přidělených časových mezerách. Vzlet nebude povolen mimo přidělené časové okno (slot), nebo v případě obdržení zprávy FLS (Flight Suspension Message), nebo pokud časová mezera pro let, který je předmětem řízení toku, nebyla získána.
1.9.1.8.1 Pracoviště FIC disponují údaji o přidělených časových mezerách. Přechod z letu VFR na IFR nebude podle podaného letového plánu do prostoru kde probíhá řízení toku povolen, byl-li vzlet proveden mimo přidělenou časovou mezeru.
1.9.1.8.2 Flight Activation Monitoring - FAM
  1. Jakékoli předpokládané zdržení 15 minut a více vůči EOBT dle předloženého FPL, nebo naposledy aktualizovaného musí být oznámeno zprávou DLA.

  2. Zpráva DLA nesmí být zasílána, je-li jediným důvodem zdržení přidělení slotu.

  3. Zpráva DLA musí být zasílána bez ohledu na eventuálně přidělený slot.

    Příklad: EOBT dle FPL 1000, přidělené CTOT dle přijaté zprávy SAM -1030. Z důvodů jiných než přidělené CTOT není dotyčný let schopen zahájit pojíždění dříve než v 1015. I v tomto případě musí být zaslána zpráva DLA.

  4. Nedojde-li ke vzletu do 15 minut od ETOT nebo CTOT, obdrží provozovatel a příslušná letištní řídící věž zprávu Flight Suspension Message - FLS:

    TITLE FLS
    ARCID ABC1234
    IFPLID AA12345678
    ADEP LPPR
    ADES LFPG
    EOBD 020514
    EOBT 0500
    COMMENT NOT REPORTED AS AIRBORNE
    TAXITIME 0012
  5. Povolení ke vzletu nebo povolení ke spouštění a pojíždění nebude dotyčným letadlům, v tomto případě vydáno.

  6. Následně musí příslušný provozovatel zaslat zprávu DLA aktualizující EOBT letadla.

  7. Jak provozovatel, tak letištní řídící věž následně obdrží v odpovědi od NMOC buď zprávu DES - De-Suspension Message nebo zprávu SAM - Slot Allocation Message.

  8. Postup bude aplikován na IFR lety a na kombinované lety.

  9. Žádá-li let o povolení k vytlačení, spouštění nebo pojíždění později než v čase EOBT podle letového plánu, nebo naposledy aktualizovaného plus 15 minut a naznačuje-li provozní situace, že zpráva FLS (Flight Suspension) zaslaná na základě postupů FAM bude přijata v průběhu následného pojíždění, nebo těsně před vzletem, může být dotyčné povolení odepřeno a let může být vyzván k zaslání zprávy DLA. Zaslání zprávy DLA může na žádost posádky zprostředkovat příslušná letištní řídící věž.

1.9.1.8.3 Lety se speciálním statutem - Výjimky z řízení toku letového provozu

Výjimky z řízení toku letového provozu jsou schvalovány pouze pro odlety z FIR PRAHA.

1.9.1.8.3.1 Z opatření ATFM jsou vyjmuty následující lety:
  1. Lety přepravující hlavu státu nebo osobu v rovnocenném postavení ["STS/HEAD"].

    Za let s oprávněním “HEAD” je rovněž považován let provozovaný za účelem následné přepravy hlavy státu nebo osoby v rovnocenném postavení. Za “HEAD” není považován let zpáteční, nebo jakýkoliv další úsek letu následující po přepravě hlavy státu nebo osoby v rovnocenném postavení, pokud tato osoba není na palubě.

  2. Lety provádějící pátrací a záchranné činnosti ["STS/SAR"].

    Letem za účelem pátrací a záchranné činnosti se rozumí:

    1. let vlastní činnost provádějící;

    2. let do prostoru, ve kterém má být následně pátrací a záchranná činnost prováděna.

    Za SAR let se nepovažuje zpáteční let po ukončení pátrací a/nebo záchranné činnosti.

  3. Lety provádějící evakuaci na záchranu života ["STS/MEDEVAC"].

    Letem za tímto účelem se rozumí:

    1. Let s na životě ohroženým pacientem na palubě.

    2. Let za účelem převzetí na životě ohroženého pacienta.

    3. Lety dopravující lidskou krev určenou k transfúzím a lety dopravující živé lidské orgány určené k transplantacím.

    4. Lety za účelem převzetí shora uvedené krve nebo živých lidských orgánů k transplantacím.

    5. Lety za účelem převzetí na životě ohrožené osoby nebo osob v případě živelných katastrof nebo místních nepokojů a lety s takovými osobami na palubě.

    6. Lety za účelem dopravy záchranných týmů a zásob do živelnými katastrofami postižených oblastí.

    Za “MEDEVAC” let není považován zpětný nebo následný let po ukončení kterékoli shora uvedené činnosti, popř. let prováděný za účelem rutinního zásobování v rámci humanitárních akcí.

  4. Lety zapojené do hašení požáru ["STS/FFR"];

    Letem zapojeným do hašení požáru se rozumí přelet do prostoru vlastní hasební činnosti prováděný podle IFR-GAT letového plánu. Za FFR let není považován zpětný nebo následný let po ukončení hasební činnosti.

  5. Lety, pro které bylo schváleno příslušným národním úřadem použít v letovém plánu ["STS/ATFMX"].

K uvedení přednostního indikátoru uvedeného v bodě e) musí předkladatel letového plánu o udělení výjimky požádat v souladu s pravidly uvedenými dále.

K uvedení přednostního indikátoru uvedeného v bodech a) až d) není zapotřebí žádného předchozího svolení.

Provozovatel/předkladatel letového plánu musí být schopen na vyzvání státního kontrolního orgánu zpětně doložit, že let byl skutečně za některým shora uvedeným účelem proveden.

Pravidlům pro získání výjimky z opatření ATFM podléhají také lety prováděné v rámci programu “Open Skies”.

Všechny lety prováděné v souladu se smlouvou “Open Skies” musí být označeny volacím znakem “OSY”. Jsou povoleny tři typy letů, které jsou indikovány posledním písmenem volacího znaku:

  • F - Mise pozorování (An observation mission).

    Takové lety mohou obsahovat indikátor STS/ATFMX a poznámka označuje, že trať letu byla schválena a koordinována s příslušnými národními úřady.

  • D - Demonstrativní let (A demonstration flight).

    Takové lety mohou obsahovat indikátor STS/ATFMX a poznámka označuje, že trať letu byla schválena a koordinována s příslušnými národními úřady.

  • T - Dopravní let (A Transport flight).

    Tyto lety nemají žádné zvláštní postavení nebo prioritu a musí být standardně zpracovány v rámci IFPS.

1.9.1.8.3.2 Předložení žádosti o udělení výjimky

Žádost o udělení výjimky je nutné zaslat v pracovních dnech nejméně 24 hod předem na adresu ÚCL:

E-mail:  atfmx@caa.cz

kde jsou všechny žádosti evidované. O udělení výjimky může požádat předkladatel letového plánu pouze v případě, že doloží přijatelné důvody pro bezodkladnost provedení letu, na základě kterých může být požadavek schválen.

Žádost o udělení výjimky musí obsahovat následující informace:

  1. Důvod podání žádosti o výjimku (uvést odůvodnění neodkladnosti letu, ke kterému má být přihlíženo).

  2. Identifikace provozovatele.

  3. Identifikace letu.

  4. Letiště odletu.

  5. Letiště určení.

  6. Datum letu.

Pokud je výjimka schválena, předkladatel musí obdržet informaci o jejím schválení a teprve potom je oprávněn použít indentifikátoru “STS/ATFMX” v letovém plánu, uvádějící že na let byla schválena výjimka.

1.9.1.9 Poradenskou službu ve spojitosti se zaváděnými postupy i v konkrétních situacích poskytuje:
Adresa:

Flow Management Position - Praha
Řízení letového provozu ČR, s.p.
ACC - Flow Management Position
Navigační 787
252 61 Jeneč

Telefon:  +420 220 374 394

Telefon:  +420 220 374 386

Telefax:  +420 220 374 252

AFS:  LKPRZDZX

AFS:  LKPRZDZS

1.9.1.9.1 Pracoviště FMP je umístěno na PRAHA ACC v IATCC.
1.9.1.9.2 Provozní doba FMP: H24

1.9.2  POSTUPY PRO PŘIDĚLENÍ ČASOVÉ MEZERY PRO VZLET A DIALOG SE SYSTÉMEM ETFMS

1.9.2.1 Lety všech dopravců se celkově nacházejí ve stavu Ready For Improvement - RFI. To prakticky znamená, že již přidělené CTOT může být kdykoli změněno na pozdější i dřívější čas bez zaslání nabídky zlepšení slotu zprávou Slot Improvement Proposal - SIP. Výjimku tvoří lety uvedené v odstavci ENR 1.9 para 2.2
1.9.2.2 Jednotlivé lety lze vyjmout ze stavu Ready For Improvement zasláním zprávy Slot Improvement Proposal Wanted - SWM (viz. odstavec ENR 1.9 para 2.20).
1.9.2.3 Záměrně nepoužito.
1.9.2.4 Dialog se systémem ETFMS probíhá prostřednictvím zpráv ATFM. Dále popsané zprávy lze rozdělit do následujících kategorií:
  1. Zprávy zasílané systémem ETFMS provozovateli a službám řízení:

    1. SAM - Slot Allocation Message

    2. SRM - Slot Revision Message

    3. SLC - Slot Requirement Cancellation Message

    4. FLS - Flight Suspension Message

    5. ERR - Error Message

    6. DES - De-Suspension Message

  2. Zprávy zasílané systémem ETFMS pouze provozovateli:

    1. SIP - Slot Improvement Proposal Message

    2. RRP - Rerouting Proposal

    3. RRN - Rerouting Notification

  3. Zprávy zasílané provozovateli systému ETFMS:

    1. SPA - Slot Improvement Acceptance

    2. SRJ - Slot Improvement Rejection

    3. SMM - Slot Missed Message

    4. FCM - Flight Confirmation

    5. RJT - Rerouting Proposal Rejection Message

    6. RFI - Ready For Improvement Message

    7. SWM - SIP Wanted Message

  4. Zprávy zasílané složkami ATC do systému ETFMS:

    1. REA - Ready Message

Tento systém lze zachovat pouze za předpokladu, že se provozovatel stanoveným způsobem identifikoval NMOC. V opačném případě jsou zprávy kategorií 1) a 2) k dispozici na Centrální ohlašovně letových provozních služeb Praha. Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha je schopna zprostředkovat odeslání zpráv kategorie 3).

1.9.2.4.1 Na základě individuálně uzavřených dohod mohou být provozovatelům nebo handlingovým společnostem, které nejsou řádně identifikovány, redistribuovány zprávy kategorie 1) a 2).

Pro uzavření dohody kontaktujte:

Adresa:

Řízení letového provozu ČR, s.p.
Divize plánování a rozvoje letových navigačních služeb
Navigační 787
252 61 Jeneč

Telefon:  +420 727 373 262

Telefax:  +420 727 372 011

1.9.2.4.2 Adresy systému ETFMS:

AFS:  EUCHZMTA

SITA:  BRUE7X

1.9.2.4.3 Ve všech případech, kdy let je zpožděn nebo pozastaven z iniciativy ETFMS na libovolný časový úsek, zůstává letový plán v platnosti.
1.9.2.5  Přidělení časové mezery pro vzlet se děje prostřednictvím zprávy SAM - Slot Allocation Message
1.9.2.5.1  Formát

typ zprávy Slot Allocation Message

TITLE SAM

the message type Slot Allocation Message

identifikace letu

ARCID AMC101

the flight identification

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

 

letiště odletu

ADEP EGLL

departure aerodrome

letiště určení

ADES LMML

aerodrome of destination

předpokládané datum zahájení pojíždění

EOBD 160224

estimated Off-Block Date

předpokládaný čas zahájení pojíždění

EOBT 0950

estimated Off-Block Time

vypočítaný čas vzletu - časový údaj, ve kterém musí být vzlet proveden. Musí být dodržen v toleranci CTOT -5/+10 minut

CTOT 1030

Calculated Take Off Time, the time value to depart. It shall be complied within tolerance CTOT -5/+10 minutes

identifikace opatření pro řízení toku, kvůli němuž je zpráva zasílána

REGUL RMZ24M

the identification of flow measure applied

cílový čas přeletu bodu regulace

TTO - PTID VEULE - TO 1050 - FL F300

Target Time-Over

předpokládaný čas potřebný pro pojíždění

TAXITIME 0020

estimated taxi time

identifikace nejvíce penalizujícího omezení

REGCAUSE CE 81

identification of the most penalizing measure

1.9.2.5.1.1  Zpráva SAM může obsahovat pole COMMENT s následujícím obsahem:

Pole podává doplňující informaci o uzavření letiště určení, prostoru nebo bodu

COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVILABLE

The information about the aerodrome of destination, airspace or point closure is provided

Pole podává informaci, že důvodem přidělení CTOT je RVR nižší než minima posádky uvedená v letovém plánu

COMMENT RVR CRITERIA NOT MET

The information about RVR at destination lower than crew’s minima adduced in FPL is provided

1.9.2.5.2  Význam

Zpráva oznamuje čas vzletu, který musí být dodržen s tolerancí CTOT -5/+ 10 minut a identifikuje uplatňované řízení toku, kvůli němuž je vydávána.

1.9.2.5.3  Distribuce
  1. Provozovateli za předpokladu, že tento se NMOC stanoveným způsobem identifikoval.

  2. Ohlašovně letových provozních služeb letiště odletu pro ty provozovatele, kteří se NMOC stanoveným způsobem neidentifikovali.

  3. Předkladateli letového plánu, jestliže se provozovatel stanoveným způsobem neidentifikoval a služebna ARO na letišti odletu nebyla zřízena.

  4. Letištní řídící věži letiště odletu.

1.9.2.5.3.1  Distribuce na národní úrovni
  1. Provozovatelům, kteří se NMOC neidentifikovali podle ENR 1.9 para 2.5.3, bude zpráva redistribuována podle zásad stanovených v případně uzavřené dohodě, viz. ust. ENR 1.9 para 2.4.1

  2. Ve všech ostatních případech je v čase EOBT - 2 hodiny zpráva k dispozici na Centrální ohlašovně letových provozních služeb Praha bez ohledu na letiště odletu.

1.9.2.5.4  Postup provozovatele

Dodržet přidělenou časovou mezeru pro vzlet. V případě nemožnosti reaguje provozovatel některou ze zpráv:

  1. SMM - Slot Missed Message podle ust. ENR 1.9 para 2.8.1

  2.  

1.9.2.6  Změna již přidělené časové mezery se děje prostřednictvím zprávy Slot Revision Message - SRM.
1.9.2.6.1  Formát

typ zprávy Slot Revision Message

TITLE SRM

the message type Slot Revision Message

identifikace letu

ARCID AMC101

the flight identification

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

 

letiště odletu

ADEP EGLL

departure aerodrome

letiště určení

ADES LMML

aerodrome of destination

předpokládané datum zahájení pojíždění

EOBD 160224

Estimated Off-Block Date

předpokládaný čas zahájení pojíždění

EOBT 0950

Estimated Off-Block Time

aktualizovaný vypočítaný čas vzletu - časový údaj, ve kterém musí být vzlet proveden. Musí být dodržen s tolerancí NEWCTOT -5/+10 minut

NEWCTOT 1005

New Calculated Take Off Time, the time value to depart. It shall be complied within tolerance NEWCTOT -5/+10 minutes

identifikace opatření pro řízení toku, kvůli němuž je zpráva zasílána

REGUL RMZ24M

the identification of flow measure applied

cílový čas přeletu bodu regulace

TTO - PTID VEULE - TO 1025 - FL F300

Target Time-Over

předpokládaný čas potřebný pro pojíždění

TAXITIME 0020

estimated taxi time

identifikace nejvíce penalizujícího omezení

REGCAUSE CE 81

identification of the most penalizing measure

1.9.2.6.1.1  Zpráva SRM může obsahovat pole COMMENT s následujícím obsahem:

Pole podává doplňující informaci o uzavření letiště určení, prostoru nebo bodu

COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVILABLE

The information about the aerodrome of destination, airspace or point closure is provided

Pole podává informaci, že důvodem přidělení CTOT je RVR nižší než minima posádky uvedená v letovém plánu

COMMENT RVR CRITERIA NOT MET

The information about RVR at destination lower than crew’s minima adduced in FPL is provided

1.9.2.6.2  Význam

Již přidělený čas CTOT se mění na hodnotu uvedenou v poli - NEWCTOT.

1.9.2.6.3 Distribuce totožná s ust. ENR 1.9 para 2.5.3
1.9.2.6.3.1 Distribuce na národní úrovni se děje způsobem totožným s ust. ENR 1.9 para 2.5.3.1 1. a ENR 1.9 para 2.5.3.1 2. s výjimkou časového parametru EOBT - 2 hodiny.
1.9.2.6.4 Postup provozovatele je totožný s ust. ENR 1.9 para 2.5.4
1.9.2.6.5  Souslednosti

Zpráva SRM může být obdržena v pořadí:

  1. SAM-SRM - dojde-li ke změně CTOT z iniciativy NMOC

  2. SAM-DLA-SRM - oznámí-li provozovatel zdržení zprávou DLA

1.9.2.7  Zrušení přiděleného Slotu

V případě zrušení restrikce, pro níž byl Slot vydán, se zrušení časové mezery děje pomocí zprávy Slot Requirement Cancellation Message - SLC.

1.9.2.7.1  Formát
  TITLE SLC  
  ARCID AMC101 
  IFPLID AA12345678 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBD 040901 
  EOBT 0945 

důvod zrušení slotu (let již není předmětem řízení toku)

REASON OUTREG

reason for a slot cancellation (flight is no longer subject to an ATFCM restriction)

  TAXITIME 0020 
1.9.2.7.2  Význam

Let nadále není předmětem řízení toku.

1.9.2.7.3  Distribuce

Totožná s ust. ENR 1.9 para 2.5.3

1.9.2.8  Nedodržení časové mezery, nelze-li určit nové EOBT, se děje prostřednictvím zprávy Slot Missed Message - SMM.
1.9.2.8.1  Formát
  TITLE SMM  
  ARCID AMC101 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBD 040901 
  EOBT 0945 

časový údaj čerpaný z předchozí zprávy SAM nebo SRM

CTOT 1020

the time value from the previous SAM or SRM message

1.9.2.8.2  Distribuce

Zpráva je zasílána provozovatelem přímo do systému ETFMS nebo její zaslání zprostředkuje Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha.

1.9.2.8.3  Souslednosti

ETFMS reaguje na zprávu SMM zasláním zprávy FLS - Flight Suspension Message jak je popsána v ust. ENR 1.9 para 2.13.2.1 1) a očekává aktualizaci EOBT (jestli je známe), zprávou CHG nebo DLA nebo CNL (a předložení nového FPL).

  1. ETFMS Provozovateli - SAM

  2. Provozovatel ETFMS - SMM

  3. ETFMS Provozovateli - FLS

  4. Provozovatel ETFMS - CHG, DLA, (CNL a předložení FPL)

1.9.2.9  Nabídka zlepšení již nabídnuté časové mezery pro vzlet se děje prostřednictvím zprávy Slot Improvement Proposal Message - SIP.
1.9.2.9.1  Formát
  TITLE SIP  
  ARCID AMC101 
  IFPLID AA12345678 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBD 040901 
  EOBT 0945 

časový údaj čerpaný z předchozí zprávy SAM nebo SRM

CTOT 1030

 

nové nabízené CTOT

NEWCTOT 1010

new CTOT offered

  REGUL UZZU11 

odpovězte do 0930, v opačném případě bude nabídka anulována.

RESPBY 0930

respond by 0930 at the latest otherwise the offer will be cancelled.

  TAXITIME 0020 
1.9.2.9.2  Distribuce

Zpráva je zasílána systémem ETFMS přímo provozovateli za předpokladu, že tento se stanoveným způsobem identifikoval. V opačném případě je zpráva zasílána ohlašovně letových provozních služeb letiště odletu.

1.9.2.9.2.1 Distribuce na národní úrovni se děje podle zásad v případně individuálně uzavřené dohodě.
1.9.2.10  Akceptace nabízeného zlepšení časové mezery pro vzlet se děje prostřednictvím zprávy Slot Improvement Proposal Acceptance Message - SPA.
1.9.2.10.1  Formát
  TITLE SPA  
  ARCID CSA001 
  ADEP LKPR  
  EOBT 0925 

čas čerpaný ze zprávy SIP

NEWCTOT 1000

the time adduced in - NEWCTOT field of previous SIP message

  ADES LZIB 
1.9.2.10.2  Distribuce

Zpráva je zasílána provozovatelem přímo systému ETFMS. Nekomunikuje-li provozovatel se systémem přímo, zprostředkuje zaslání Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha.

1.9.2.11  Odmítnutí nabízeného zlepšení časové mezery se děje prostřednictvím zprávy Slot Improvement Proposal Rejection Message - SRJ.
1.9.2.11.1  Formát
  TITLE SRJ  
  ARCID CSA001 
  ADEP LKPR  
  EOBT 0925 
  REJCTOT 1000 
  ADES LZIB 
1.9.2.11.2  Distribuce

Shodná s ust. ENR 1.9 para 2.10.2

1.9.2.12  Indikace příjmu nezpracovatelných zpráv systémem ETFMS se děje prostřednictvím zprávy ERROR Message - ERR.
1.9.2.12.1  Formát
  TITLE ERR  
  ARCID AMC101 

čas podání chybné zprávy

FILTIM 0915

filing time of the corrupted message

identifikace typu chybné zprávy (dle pole TITLE)

ORGMSG SMM

the title of the corrupted message

důvod chyby, je-li systémem identifikovatelný

REASON SYNTAX ERROR

the reason for the mistake if identifiable

1.9.2.12.2  Distribuce

Odesílateli chybné zprávy.

1.9.2.12.3  Pravidla použití

Zpráva je zasílána při indikaci neopravitelných chyb v jednotlivých polích nebo nelze-li formálně správnou zprávu asociovat s předloženým letovým plánem nebo zpráva není relevantní (např. EOBT je dřívější než v poslední zprávě).

1.9.2.13  Použití zprávy Flight Suspension - FLS
1.9.2.13.1  Účelem zprávy je
  1. Potvrdit odklad platnosti údajů letového plánu po příjmu zprávy Slot Missed Message - SMM od provozovatele (viz ust. ENR 1.9 para 2.8).

  2. Pozastavit platnost údajů letového plánu z iniciativy ETFMS na nedefinované časové údobí pro lety, které neuvedly v letovém plánu RVR minima posádky a na letišti určení se uplatňují postupy pro provoz za snížené dohlednosti, nebo v případech uzavření letišť na nedefinované časové údobí.

  3. Pozastavit platnost letového plánu v případech, kdy ke vzletu letadla nedojde do 15 minut od ETOT nebo CTOT a nebyla zaslána příslušná zpráva DLA.

  4. Pozastavit platnost údajů letového plánu v případech, kdy trať uvedená v letovém plánu se stane nepoužitelnou na základě DMEAN (Dynamic Management of European ATC Network).

Poznámka: provozní povolení ke spouštění popřípadě ke vzletu nebude v těchto případech vydáno obdobně, jako v případech nedodržení přiděleného CTOT.

Zpráva ruší již přidělenou časovou mezeru a pozastavuje platnost letového plánu.

1.9.2.13.2  Formát

Zpráva FLS může být zaslána ve čtyřech formách.

1.9.2.13.2.1  Zpráva FLS jako reakce na zaslanou zprávu SMM.
TITLE FLS
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 040901
EOBT 0945
COMMENT SMM RECEIVED
TAXITIME 0020

Zpráva v tomto formátu může být zaslána jako reakce na zprávu SMM (viz ust. ENR 1.9 para 2.8). Zpráva v tomto případě potvrzuje přijetí SMM. Přidělená časová mezera je zrušena. ETFMS vyčkává na další informace od provozovatele. Následně provozovatel zašle zprávu DLA, CHG nebo CNL.

1.9.2.13.2.2  Zpráva FLS jako reakce na uzavření letiště určení, prostoru nebo bodu.
TITLE FLS
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 040901
EOBT 0945
REGUL LMMLA01
COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVAILABLE
TAXITIME 0020
REGCAUSE AA 83

Zpráva je zasílána v případě dlouhodobých (více než 3 hodiny) uzavření letiště určení či klíčových částí vzdušného prostoru. Jestliže provozovatel hodlá let uskutečnit po skončení uzávěry, reaguje zprávou FCM podle ust. ENR 1.9 para 2.15.2.2, v opačném případě zašle zprávu CNL.

1.9.2.13.2.3  Zpráva FLS s uvedením pole RVR
TITLE FLS
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 040901
EOBT 0945
RVR 350
RESPBY 0855
REGUL UZZU11
COMMENT RVR UNKNOWN
TAXITIME 0020
REGCAUSE WA 84
  1. Význam:

    Zpráva je zasílána za podmínek snížené dohlednosti těm letům, jejichž FPL neobsahuje RVR minima posádky. Přidělená časová mezera je zrušena a platnost údajů letového plánu je pozastavena.

  2. Postup provozovatele

    Provozovatel zašle zprávu FCM s uvedením polí RVR a EOBT podle ust. ENR 1.9 para 2.15.2.1 nebo zprávu CHG. Let, platnost jehož letového plánu byla pozastavena a jehož EOBT leží v minulosti, musí nejprve zaslat zprávu DLA a následně zprávu FCM.

  3. Ukončení postupů za podmínek snížené dohlednosti

    Lety ve stavu “suspended” jsou z tohoto stavu vyňaty a:

    1. nejsou nadále předmětem řízení toku obdrží zprávu DES

    2. zůstávají předmětem řízení toku obdrží zprávu SAM

    3. nejsou předmětem řízení toku (ATFMX) obdrží zprávu DES

1.9.2.13.2.4  Zpráva FLS zasílaná na základě FAM (Flight Activation Monitoring)
TITLE FLS
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 040901
EOBT 0945
COMMENT NOT REPORTED AS AIRBORNE
TAXITIME 0020
  1. Význam

    Zpráva pozastavuje platnost letového plánu v případě, že let neprovedl vzlet do 15 minut od ETOT nebo CTOT.

  2. Postup provozovatele

    Provozovatel zašle zprávu DLA v případě, že hodlá let uskutečnit. V opačném případě zašle zprávu CNL.

1.9.2.13.2.5  Zpráva FLS zasílaná na základě DMEAN
TITLE FLS
ARCID ABC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LIRF
EOBD 020423
EOBT 0945
COMMENT INVALID ROUTE BY REVALIDATION
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA MILPA UM135 GVA IS ON FORBIDDEN ROUTE [LS2026A] (EGLL LIRF)
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA VEROB UM135 TOP IS ON FORBIDDEN ROUTE [LILS1004A] (EGLL LIRF)
ERROR PROF: RS: TRAFFIC VIA UNITA UL50 ELB IS ON FORBIDDEN ROUTE [LI2019A] (EGLL LIRF)
NEWRTE N0447F390 MID UN615 XAMAB UL612 MILPA UM730 BEROK UL153 XIBIL
TAXITIME 0020
  1. Význam

    Zpráva pozastavuje platnost předloženého letového plánu pro nepoužitelnost trati. Nepoužitelné úseky tratí jsou uvedeny v polích ERROR. V poli NEWRTE je uvedena doporučená použitelná trať.

  2. Postup provozovatele

    Provozovatel zašle zprávu CHG s uvedenou doporučenou, nebo jinou použitelnou tratí.

1.9.2.13.2.6  Zpráva FLS s vícenásobným důvodem pozastavení platnosti letového plánu.

Přijatá zpráva FLS může obsahovat více než jeden důvod k pozastavení platnosti letového plánu v poli REGUL.

TITLE FLS
ARCID ABC101
IFPLID AA36655760
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 060310
EOBT 0845
REGUL EGLLD11
REGUL UZZU11
COMMENT AERODROME OR AIRSPACE OR POINT NOT AVAILABLE
TAXITIME 0020
REGCAUSE ID83

Následná zpráva FCM musí být zaslána individuálně pro každý důvod pozastavení platnosti FPL. Jestliže je zaslána pouze jedna zpráva FCM, obsahující pouze jeden z důvodů pozastavení platnosti FPL, je následně přijata opakovaná zpráva FLS, obsahující zbývající důvod.

1.9.2.13.2.7  Zpráva zasílaná na základě Cancel DPI (C-DPI/Cancel Departure Planning Information Message)
TITLE FLS (5)
ARCID BEL2CC
IFPLID AA00126947
ADEP EBBR
ADES LIPZ
EOBD 120119
EOBT 0543
COMMENT SUSPENDED BY DEPARTURE AIRPORT
TAXITIME 0016

Význam: Zpráva pozastavuje platnost letového plánu v případě, že byla zaslána zpráva C-DPI letištěm odletu.

1.9.2.14  Zpráva DES

Reaktivace letového plánu pozastaveného zprávou FLS je provedena prostřednictvím zprávy DES-De-Suspension Message.

Význam: Platnost letového plánu byla obnovena, let není předmětem řízení toku.

Použití: Zpráva je zasílána v následujících situacích:

  1. po obdržení zprávy FCM indikující schopnost provozovatele provést let za daných podmínek dráhové dohlednosti a let není předmětem řízení toku,

  2. po obdržení zprávy CHG, DLA, FPL (CNL a předložení FPL) zaslané po předchozím SMM indikující nové, provozovatelem určené EOBT, není-li let předmětem řízení toku,

  3. pominou-li podmínky snížené dohlednosti a let není předmětem řízení toku.

Syntaxe:

TITLE DES
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 040901
EOBT 0945
TAXITIME 0020

Poznámka: Po zprávě FLS a případném následném sledu zpráv musí být vždy přijata zpráva DES, popřípadě SAM, je-li let předmětem řízení toku. Do příjmu některé z těchto zpráv nebude po FLS vzlet povolen.

1.9.2.15  Použití zprávy Flight Confirmation Message - FCM
1.9.2.15.1 Účelem zprávy FCM je obnovení platnosti údajů letového plánu po:
  1. příjmu zprávy AIM oznamující uzavření letiště určení, část vzdušného prostoru, nebo provoz za podmínek snížené dohlednosti

  2. jejich předchozím pozastavení individuální zprávou FLS zaslanou ze stejných důvodů

1.9.2.15.2  Formát
1.9.2.15.2.1  Zpráva FCM jako reakce na AIM nebo FLS oznamující provoz za podmínek snížené dohlednosti
  TITLE FCM  
  ARCID AMC101 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBT 0945 

RVR minima posádky

RVR 200

the crew’s RVR minima

Význam a postup provozovatele:

Zprávu zasílá provozovatel v případě, že obdržel zprávu FLS podle ENR 1.9 para 2.13.2.3 výše a RVR minima posádky nebyla uvedena v předloženém letovém plánu. V poli RVR se uvede minimum posádky. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu FCM. Po zaslání FCM může provozovatel a služby řízení obdržet zprávu SAM, je-li nutné přidělení časové mezery nebo DES.

1.9.2.15.2.2  Zpráva jako reakce na AIM nebo oznamující uzavření letiště určení, nebo části vzdušného prostoru.
  TITLE FCM  
  ARCID AMC101 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBT 0945 

identifikace ATFCM opatření uzavírajícího letiště určení

REGUL LMMLA01

identification of ATFCM measure closing the aerodrome of arrival

Význam a postup provozovatele:

Zprávu zasílá provozovatel v případě, že obdržel zprávu podle ENR 1.9 para 2.13.2.2 výše. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu .

1.9.2.15.2.3  Kombinovaná zpráva FCM.
  TITLE FCM  
  ARCID AMC101 
  ADEP EGLL 
  ADES LMML 
  EOBT 0945 

RVR minima posádky

RVR 200

the crew’s RVR minima

identifikace ATFCM opatření uzavírajícího letiště určení

REGUL LMMLA01

identification of ATFCM measure closing the aerodrome of arrival

Význam a postup provozovatele:

Zpráva se zasílá jako reakce na uzavření letiště určení a snížené dohlednosti na letišti určení v případě, že provozovatel přesto hodlá let uskutečnit. Zasílá se v případě, že je tak zprávou AIM, nebo FLS požadováno. Leží-li EOBT dle letového plánu již v minulosti, je nutno zaslat nejprve zprávu DLA a teprve následně zprávu .

1.9.2.16  Rerouting Proposal - RRP
1.9.2.16.1 Účelem zprávy RRP je nabídka trati rozdílné od trati uvedené v letovém plánu za účelem zlepšení nebo zrušení vypočítaného času pro vzlet (CTOT) popřípadě zlepšení nebo zrušení prozatímního času pro vzlet (PTOT).

Poznámka: Prozatímní čas pro vzlet je čas existující uvnitř systému CASA před jeho zasláním provozovateli.

1.9.2.16.2  Postup provozovatele: Je-li nabízená trať akceptovatelná zašle provozovatel zprávu CHG, ve které uvede nabízenou trať nebo předloží nový letový plán nebo zašle RFP - Replacement Flight Plan. Postup je nutno aplikovat nejpozději v čase uvedeném v poli RESPBY.
1.9.2.16.3  Formát
1.9.2.16.3.1 

druh zprávy Rerouting Proposal

TITLE RRP

type of message Rerouting Proposal

identifikace letu

ARCID CSA123

aircraft Identification

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

 

letiště odletu

ADEP LKPR

airport of departure

letiště určení

ADES EGLL

airport of destination

předpokládané datum zahájení pojíždění

EOBD 961204

Estimated Off-Block Date

plánovaný Off Block Time

EOBT 1715

Estimated Off-Block Time

trať uvedená v letovém plánu

ORGRTE ABB UA20 CLIFF

the route adduced in the flight plan

přidělený vypočítaný čas vzletu

CTOT 1810

allocated Calculated Take Off Time

nabídka číslo 1

RRTEREF LKPREGLL1

rerouting offer No 1

nabízená trať

NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU

the new routing offered

revidovaný čas vzletu v případě akceptace nabídky

NEWCTOT 1740

the recalculated take off time if the offer is accepted

odpovězte do času 1540

RESPBY 1540

respond until 1540 at the latest

Význam: při akceptaci nabízené trati se hodnota uvedená v poli CTOT mění na hodnotu uvedenou v poli NEWCTOT.

1.9.2.16.3.2 
  TITLE RRP  
  ARCID CSA123 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EGLL 
  EOBD 961204 
  EOBT 1715 
  ORGRTE ABB UA20 CLIFF 
  CTOT 1810 
  RRTEREF LKPREGLL1 
  NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU 
  RESPBY 1540 
  REASON OUTREG 

Význam: Při akceptaci nabízené trati let není předmětem řízení toku.

1.9.2.16.3.3 
  TITLE RRP  
  ARCID CSA123 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EGLL 
  EOBD 961204 
  EOBT 1715 
  ORGRTE ABB UA20 CLIFF 

prozatímní čas vzletu uvnitř systému CASA

PTOT 1810

provisional take off time inside CASA

  RRTEREF LKPREGLL1 
  NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU 

revidovaný prozatímní čas vzletu

NEWPTOT 1740

revised provisional take off time

  RESPBY 1540 

Význam: Při akceptaci nabídky dojde ke zlepšení prozatímního vypočítaného času vzletu na hodnotu uvedenou v poli NEWPTOT.

1.9.2.16.3.4 
  TITLE RRP  
  ARCID CSA123 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EGLL 
  EOBD 961204 
  EOBT 1715 
  ORGRTE ABB UA20 CLIFF 
  PTOT 1810 
  RRTEREF LKPREGLL1 
  NEWRTE EVX UR116 CAN UR24 BARLU 
  RESPBY 1540 
  REASON OUTREG 

Význam: V případě akceptace nabízené trati let není předmětem řízení toku.

1.9.2.17  Rerouting notification message - RRN
TITLE RRN
ARCID AMC101
IFPLID AA12345678
ADEP EGLL
ADES LMML
EOBD 080901
EOBT 1030
ORGRTE MID UA1 RBT UG32 TOP UA1 ELB UA12 PAL UA18 EKOLA A18 MLQ
CTOT 1230
RRTEREF EGLLLMML1
NEWRTE MID UA1 RBT UG32 BAJKO UA21 NIZ UA2 AJO UA9 CAR UB21 PANTA B21 MLQ
NEWCTOT 1105
RESPBY 0900
TAXITIME 0020
TOT LIMIT - VALPERIOD

Význam: Zpráva zasílána provozovateli v případě zrušení letového plánu. Systém očekává zaslání nového letového plánu s navrženou tratí v uvedeném rezervovaném čase, který je uveden ve zprávě RRN.

1.9.2.18  Zpráva RJT

Není-li nabízená trať pro provozovatele akceptovatelná, zašle buď přímo, nebo prostřednictvím ARO, zprávu RJT - Rerouting Proposal Rejection.

Formát:

  TITLE RJT  
  ARCID CSA001 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EEDF 
  EOBD 970201 
  EOBT 0030 

identifikace odmítané nabídky

RRTEREF LKPREDDF 1

the offer identification

Účel: Včasným zasláním RJT provozovatel umožní přidělení trati a popřípadě i času jinému letu.

1.9.2.19  Zpráva Ready For Improvement - RFI

Význam: jednotlivý let provozovatele, jehož lety se globálně nacházejí v NFRI (Not Ready For Improvement) statutu, může do tohoto stavu být převeden zasláním zprávy RFI.

Formát:

  TITLE RFI  
  ARCID CSA001 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EDDF 
  EOBD 000225 
  EOBT 1210 

Následný postup: po zaslání zprávy RFI může být již přidělený slot zlepšen zprávou SRM bez předchozí nabídky prostřednictvím zprávy SIP.

1.9.2.20  Zpráva SIP Wanted Message - SWM

Význam: jednotlivý let provozovatele, jehož lety se globálně nacházejí v RFI (Ready For Improvement) statutu, může z tohoto stavu být vyňat zasláním zprávy SWM.

Formát:

  TITLE SWM  
  ARCID CSA001 

identifikace FPL v databázi IFPS

IFPLID AA12345678

identification in IFPS database

  ADEP LKPR  
  ADES EDDF 
  EOBD 000225 
  EOBT 1210 

Následný postup: po zaslání zprávy SWM může být již přidělený slot zlepšen zprávou SRM až po předchozí akceptaci nabídky prostřednictvím zpráv SIP - SPA.

1.9.2.21  REA - Ready Message

Použití: zpráva je zasílána na žádost provozovatele, který obdržel zprávu SAM (Slot Allocation Message) a který je schopen akceptovat jakékoliv zlepšení CTOT. Zaslání může zprostředkovat letištní řídící věž letiště odletu nebo Centrální ohlašovna letových provozních služeb Praha () nebo .

1.9.3  POSTUPY PŘI VÝPADKU SYSTÉMU ETFMS

1.9.3.1 Následující postupy jsou závazné pouze pro letiště PRAHA/Ruzyně. Provoz ostatních letišť v České republice není při výpadku ETFMS nijak omezen.
1.9.3.2 Náhradní postupy jsou založeny na aplikaci minimálních odstupů mezi jednotlivými vzlety (MDI - Minimum Departure Interval).
1.9.3.3  Pohotovostní fáze

Pohotovostní fáze je oznamována zprávou Alert Flash Message. Zpráva informuje o možnosti aplikace nouzových postupů. Zpráva je zasílána letovým provozním službám a jednotlivým provozovatelům. Zpráva obsahuje provizorní čas zahájení nouzových postupů (PCST - Provisional Contingency Start Time). Pro provozovatele nevyplývají bezprostředně vůči letovým provozním službám žádné povinnosti.

1.9.3.4  Aktivační fáze

Aktivační fáze je zahájena zasláním Activation Flash Message. Zpráva je zasílána určeným letištním řídícím věžím, provozovatelům a pracovištím Flow Management Position. Zpráva obsahuje časový údaj od kterého bude zahájeno lokální přidělování časového okna pro vzlet na základě MDI (CST - Contingency Start Time).

1.9.3.5 Po dobu trvání pohotovostní a aktivační fáze se časové okno pro vzlet rozšiřuje na CTO -5/+20 minut. Vzlety, které nelze uskutečnit ani v tomto rozšířeném okně budou přesunuty do fáze nouzových postupů (odst. ENR 1.9 para 3.7). Lety, které ještě neobdržely zprávy, SAM od ETFMS i všechny ostatní lety, které nejsou předmětem řízení toku podle vydané zprávy ANM obdrží časový údaj pro vzlet na FMP Praha

Telefon:  +420 220 374 394

Telefon:  +420 220 374 386

1.9.3.6  MDI pro letiště PRAHA/Ruzyně jsou definovány NMOC Brusel.

Výjimku tvoří lety s letištěm určení v definovaných FIR dle určení NMOC. Časy pro tyto lety závisí na konkrétní dohodě mezi FMP Praha a FMP zainteresované oblasti. Tyto vzlety budou povolovány navíc k letům povoleným podle základních pravidel.

1.9.3.7  Fáze nouzových postupů

Údobí nouzových postupů trvá od času CST uvedeného v Activation Flash Message do času TRT (Tact Recovery Time) uvedeného ve zprávě Recovery Flash Message (viz odstavec ENR 1.9 para 3.8).

Časová okna obdržená pro období Aktuální čas + 60 minut jsou definitivní a závazná. Časová okna získaná pro údobí Aktuální čas +61 minut a více jsou informativního charakteru, mohou být změněna v obou směrech časové osy.

1.9.3.8  Fáze oživování systému ETFMS

Fáze oživování systému je oznamována zprávou Recovery Flash Message. Zpráva je zasílána určeným letištním řídícím věžím, FMP a provozovatelům. Zpráva obsahuje časový údaj TRT (Tact Recovery Time), od kterého systém ETFMS obnoví činnost.

Provozovatelé, kteří již obdrželi časové okno pro vzlet na základě MDI, a toto časové okno se alespoň částečně překrývá s časovým údobím TRT +60 minut, dodrží toto časové okno bez ohledu na případně přijatou zprávu SAM.

Provozovatelé, kteří již obdrželi časové okno pro vzlet na základě MDI a toto časové okno leží v celé délce trvání po časovém údobí TRT + 60 minut se budou řídit údaji obsaženými v přijaté zprávě SAM.

1.9.4  POSTUPY PŘI VÝPADKU SYSTÉMU IFPS

1.9.4.1 Dále uvedené postupy jsou stanoveny na národní úrovni. V postupech NMOC není s úplným výpadkem IFPS počítáno.
1.9.4.2 Úplný výpadek IFPS bude oznámen NOTAMem.
1.9.4.3 Následující ustanovení se týká předkladatelů letových plánů na lety IFR a lety kombinované IFR/VFR vzlétající z letišť na území ČR.
1.9.4.3.1 Provozovatelé, kteří předložili letové plány před výpadkem IFPS a všichni předkladatelé RPL si v přiměřeném čase EOBT ověří zda jimi předložený letový plán byl distribuován na trať.
1.9.4.3.2 Tato informace je k dispozici na Centrální ohlašovně letových provozních služeb Praha a to bez ohledu na letiště odletu.
1.9.4.3.3 Povinnost ověření letového plánu se vztahuje na všechny provozovatele, bez ohledu na to, že již obdrželi zprávu ACK.
1.9.4.3.4 V případě, že předložený letový plán ještě nebyl distribuován na trať, předloží provozovatel nový.
1.9.4.3.5 Nový letový plán musí být předložen prostřednictvím ARO a nebude na něj obdržena zpráva ACK.
1.9.4.4 Při adresaci FPL se ARO řídí předpisem L4444. Adresace je provedena způsobem platným před uvedeným IFPS do provozu.
1.9.4.4.1 Pro střediska ATS v České republice budou použity adresy uvedené v AIP ČR část ENR 1.11-1 až ENR 1.11-3.
1.9.4.5 Obnovení činnosti IFPS bude oznámeno NOTAMem, ve kterém bude uveden čas znovuzahájení provozu IFPS.
1.9.4.6 Provozovatelé, kteří předložili FPL na ARO do času obnovení činnosti IFPS se budou řídit tímto letovým plánem.
1.9.4.6.1 Odstavec ENR 1.9 para 4.6 platí i pro předkladatele RPL, kteří mohou následně obdržet od IFPS FPL derivované z RPL. Byl-li již předložen náhradní letový plán nahrazující RPL, bude tento náhradní letový plán dodržen bez ohledu na plán obdržený z IFPS (derivovaný z RPL).
1.9.4.6.2 Od času znovuobnovení činnosti IFPS se ARO i provozovatelé při předkládání dalších letových plánů řídí pravidly IFPS.

1.9.5  POSTUPY PRO VZLET

1.9.5.1 Kdykoliv je to proveditelné a vždy vyplývá-li z rozboru zprávy ANM (ATFM Notification Message), že let je předmětem řízení toku, musí být letový plán předložen nejpozději v čase EOBT - 3 hodiny.
1.9.5.2 V čase EOBT - 1 hodina mohou být předloženy letové plány pro tuzemské lety, není-li ve vzdušném prostoru ČR uplatňováno řízení toku.
1.9.5.3 Při předložení letového plánu později než v čase EOBT - 3 hodiny se provozovatel vystavuje nebezpečí většího zdržení než při včasném předložení letového plánu, je-li na trati uplatňováno řízení toku.
1.9.5.4 Postupy pro použití zpráv Departure - DEP, Arrival - ARR a Cancel - CNL. Postupy pro adresaci těchto zpráv jsou totožné s adresací letových plánů. Ostatní pravidla se nemění.
1.9.5.5  Pravidla pro použití zprávy CHG
1.9.5.5.1 Zprávou CHG nelze měnit:
  1. Identifikaci letu - ARCID

  2. Letiště vzletu - ADEP

  3. Letiště určení - ADES

  4.  

  5. EOBD - Estimated Off Block Date

Při změně některého z těchto údajů je nutno zrušit podaný letový plán a předložit novou verzi.

1.9.5.5.2 Změny údajů zahrnutých v poli 19 musí být oznámeny té ohlašovně letových provozních služeb, které byl předložen letový plán, nebo přímo IFPS formou zprávy CHG. V mimořádných případech lze změny údajů pole 19, které nastaly vůči původně podanému a akceptovanému letovému plánu, oznámit při prvním kontaktu se stanovišti řízení nebo pracovišti FIC.
1.9.5.6  Pravidla pro použití zprávy DLA
1.9.5.6.1 Zprávou DLA nelze změnit EOBT na dřívější čas oproti času uvedeném v letovém plánu.

Poznámka: Vzhledem k tomu, že toto nelze učinit ani zprávou CHG, je jedinou možností letový plán zrušit a předložit nový.

1.9.5.6.2 Zpráva DLA nesmí být zaslána do IFPS jako reakce na obdrženou časovou mezeru pro vzlet. Pokud v těchto případech služebny mimo IFPS - Zone, letiště určení nebo jiné instituce zaslání DLA vyžadují, musí být zpráva adresována individuálně a adresy IFPS nesmějí být uvedeny.
1.9.5.6.3 Jakékoli předpokládané zdržení 15 minut a více vůči EOBT dle předloženého letového plánu, nebo naposledy aktualizovaného, musí být oznámeno zprávou DLA.
1.9.5.6.4 Zpráva DLA musí být zasílána bez ohledu na eventuálně přidělený slot.

Příklad: EOBT dle FPL - 1000, přidělené CTOT dle zprávy SAM - 1030. Z důvodů jiných než přidělené CTOT není let schopen zahájit pojíždění dříve než v 1015. I v tomto případě musí být zaslána zpráva DLA.

1.9.6  Postupy A-CDM - koordinace s NM

1.9.6.1 Je zřízena stálá a plně automatická výměna dat s NMOC. Tento přenos dat umožňuje vysoce přesné včasné predikce časů přistání a odletů. Z důvodu využití lokálního TTOT založeného na TOBT a různých časů pojíždění to navíc umožňuje přesnější a efektivnější výpočet CTOT.
1.9.6.2 Pro výměnu informací jsou používány následující zprávy:
  1. ETFMS Flight Data Message (EFD)

  2. Early Departure Planning Information Message (E-DPI)

  3. Target Departure Planning Information Message (T-DPI)

  4.  

  5. Cancel Departure Planning Information Message (C-DPI)