L 1 - Předpis o způsobilosti leteckého personálu civilního letectví
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 − DEFINICE A VŠEOBECNÁ PRAVIDLA PLATNÁ PRO PRŮKAZY ZPŮSOBILOSTI
1.2.2.1 Průkazy způsobilosti vydané členským státem Evropské unie jsou uznány za platné všemi ostatními členskými státy bez vydání dodatečného povolení.
1.2.9.6 Piloti, kteří kteří prokáží své jazykové znalosti na provozní úrovni jsou přezkoušeni každé 4 roky.
HLAVA 2 − PRŮKAZY ZPŮSOBILOSTI A KVALIFIKACE PRO PILOTY
2.1.10.1 Držitelé pilotních průkazů ve věku od 60 do 64 let mohou vykonávat funkci velitele letadel pro provoz s jedním pilotem, která jsou používána v mezinárodní letecké dopravě.
2.3 Průkaz způsobilosti soukromého pilota
2.3.2.1 Držitelé průkazů PPL mohou poskytovat letový výcvik za úplatu.
2.3.6.1 Žadatel musí mít nalétáno nejméně 35 hodin doby letu jako pilot vzducholodí.
2.4 Průkaz způsobilosti obchodního pilota
2.4.6.1.1 Žadatel musí mít nalétáno nejméně 250 hodin letové doby jako pilot vzducholodi.
2.9 Průkaz způsobilosti pilota kluzáků
2.9.1.3.1 Žadatel musí mít nalétáno nejméně 15 hodin doby letu jako pilot kluzáků, včetně 2 hodin samostatné doby letu, během které provedl nejméně 40 vzletů a přistání.
2.10 Průkaz způsobilosti pilota volných balónů
2.10.1.3.4 Jestliže mají být přepravováni cestující za úplatu nebo v pronájmu, držitel průkazu způsobilosti by měl mít nalétáno nejméně 50 hodin doby letu včetně 20 hodin jako pilot volných balonů a 50 vzletů a přistání ve funkci velitele balónu.
HLAVA 4 − PRŮKAZY ZPŮSOBILOSTI A KVALIFIKACE LETECKÉHO POZEMNÍHO PERSONÁLU
4.2 Průkaz způsobilosti (technika, inženýra, mechanika) údržby letadel (AML)
4.2.1.4 Požadavky na základní znalosti stanovují, že tyto musí být prokázány zkouškou znalostí v odpovídajících modulech v souladu s dodatkem I k příloze III (část 66) nařízení (EU) č. 1321/2014. Pro získání typové kvalifikace na letadlo je vyžadován schválený typový výcvik pouze pro letadla skupiny 1, u ostatních dvou skupin je volitelný.
4.2.1.5 Hodnocení dovedností není požadováno v případě průkazu způsobilosti vydaného pouze na základě zkoušky základních znalostí. V případě osvědčujícího personálu kategorie A je hodnocení prováděno v organizacích podle Části 145. Pro typovou zkoušku pro letadla skupiny 2 a 3 není posouzení dovedností povinné.
4.2.2.2 Pro uvolňování letadlových celků se průkazy způsobilosti nevydávají, po údržbě na základně může být celé letadlo uvolněno osvědčujícím personálem kategorie C.
4.4 Průkaz způsobilosti řídícího letového provozu
4.4.1.1 Není stanoven žádný věkový požadavek na vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu.
4.4.1.3 Není stanoven požadavek na délku trvání kurzu pro získání místní doložky.
4.5 Kvalifikace řídícího letového provozu
4.5.1 Seznam kvalifikací je mírně odlišný:
kvalifikace vizuálního letištního řízení;
kvalifikace přístrojového letištního řízení;
kvalifikace procedurálního přibližovacího řízení;
kvalifikace přehledového přibližovacího řízení;
kvalifikace procedurálního oblastního řízení;
kvalifikace přehledového oblastního řízení.
4.5.2.2.1 Není stanoven požadavek na délku trvání kurzu pro získání místní doložky.
4.5.2.2.2 Doba platnosti místních doložek při prvním vydání a obnově začíná nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy bylo hodnocení úspěšně dokončeno.
4.5.3.3 Držitelé doložky instruktora musí být oprávněni k poskytování provozního výcviku a dozoru na provozních pracovištích, pro která mají platnou místní doložku.
4.5.3.4 Pojem "zneplatnění kvalifikace" neexistuje, přesto splněním příslušných požadavků nařízení EU č. 2015/340 není držiteli průkazu způsobilosti řídícího letového provozu povoleno vykonávat oprávnění kvalifikace po nepřítomnosti trvající déle, než 90 dnů, nebo v případě že obnovení platnosti místní doložky není možné v důsledku nedostatečného množství odpracovaných hodin.
L 2 − Pravidla létání
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 − DEFINICE
Letová poradní služba
Neuplatňuje se
Letadlo
ČR: Zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.
Poznámka: Za letadlo se považuje podle Vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb. ze dne 23.4.1997 i sportovní létající zařízení, vyjma sportovního padáku.
Výraz "letadlo" používaný v kontextu předpisu může mít také význam pilot, velitel letadla, letadlo nebo let.
Letištní provozní zóna - přesné vymezení ATZ
řízený vzdušný prostor třídy C nebo D,
v AUP plánovaný prostor TRA/TSA,a nebo
aktivovaný v AUP plánovaný prostor TRA/TSA, je-li v ATZ poskytována letištní letová informační služba (AFIS),
jiný dočasně vyhrazený vzdušný prostor, který byl zveřejněn formou AIP SUP nebo NOTAM, nebo
zakázaný prostor
tvoří hranice ATZ hranice těchto prostorů.
Neřízené letiště
ČR: Letiště, na kterém se neposkytuje služba ATC.
Pilot
ČR: Pilotem letadla se pro účel tohoto předpisu rozumí též uživatel sportovního létajícího zařízení (SLZ).
Poradní trať
Neuplatňuje se
Poradní vzdušný prostor
Neuplatňuje se
Řídící odbavovací plochy
ČR: Řídícím odbavovací plochy se pro účel tohoto předpisu rozumí osoba zajišťující službu řízení provozu na odbavovací ploše v souladu s Předpisem L 14, ust. 9.5.
Signalista
ČR: Signalistou se pro účel tohoto předpisu rozumí pověřená osoba, která pomocí signálů organizuje letecký provoz mimo odbavovací plochu.
Stanoviště AFIS
ČR: Stanoviště, které poskytuje letištní letovou informační a pohotovostní službu na neřízeném letišti a v ATZ.
HLAVA 3 − VŠEOBECNÁ PRAVIDLA
3.1.8 Skupinové lety
viz ENR 1.
3.2.2 Právo přednosti
3.2.2.4.1 Předlétávání kluzáků
3.2.3.2 Rozsvěcování světel na letadle
všechna letadla na pohybové ploše letiště, je-li to proveditelné, musí mít rozsvícena světla označující okraje jejich konstrukce, pokud nejsou trvale nebo jinak přiměřeně osvětlena.
3.2.5 Provoz na letišti a v jeho blízkosti
Letadlo pohybující se na letišti a v jeho blízkosti musí:
s výjimkou balónů provádět všechny zatáčky doleva při přiblížení na přistání a po vzletu, pokud informace nebo instrukce od ATC nestanoví jinak;
s výjimkou balonů přistávat a vzlétat proti směru větru, pokud bezpečnost, konfigurace dráhy nebo zájmy letového provozu neurčují, že je preferován jiný směr.
3.2.5.1
ČR: Letadlo, které přilétává na neřízené letiště nebo z něho odlétává, je povinno používat pro vzlet a přistání dráhu podle následujícího:
v provozní době letiště:
podle informace získané od stanoviště AFIS nebo od stanoviště poskytování informací známému provozu;
pilot musí žádat stanoviště AFIS nebo stanoviště poskytování informací známému provozu o souhlas se změnou dráhy, nevyhovuje-li mu určená dráha v používání. Pilot letadla v nouzi musí oznámit úmysl použít jinou dráhu, než je dráha v používání, umožňují-li to okolnosti.
Poznámka: Stanovištěm poskytování informací známému provozu se rozumí stanoviště dle Dodatku S k Předpisu L 11.
mimo provozní dobu letiště:
podle předcházející domluvy s provozovatelem letiště; a/nebo
podle informací publikovaných v příslušné publikaci Letecké informační služby (LIS).
3.2.5.2 Postupy hlášení informací na neřízeném letišti a v ATZ
ČR: Letadlo, které je vybaveno radiostanicí, musí na neřízeném letišti a v ATZ, bez ohledu na to, zda se poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu, hlásit na příslušném kmitočtu přiděleném a publikovaném pro jednotlivá letiště svoji polohu, nadmořskou výšku a zamýšlenou letovou nebo pozemní činnost způsobem a v rozsahu, který je uveden dále. Jiná letadla, nacházející se na neřízeném letišti nebo v ATZ, musí být na poslechu na příslušném kmitočtu a musí využít těchto informací k vyhnutí se srážkám.
Letadla musí hlásit:
Odlétávající letadla:
zahájení pojíždění a činnost po vzletu;
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
vstup na dráhu;
vzlet;
(Piloti vrtulníků, kteří provádějí vzlet z místa stání, a piloti kluzáků na místě vzletu na dráze hlásí jen připravenost ke vzletu).
místo opuštění okruhu;
místo opuštění ATZ.
Přilétávající letadla:
letiště vzletu (není-li totožné s letištěm přistání);
polohu letadla před vstupem do ATZ;
místo zamýšleného vstupu do letištního okruhu;
polohu po větru;
polohu před poslední zatáčkou (base leg); (Na požadavek stanoviště AFIS nebo stanoviště Poskytování informací známému provozu mohou piloti vynechat hlášení poloh po větru a před poslední zatáčkou případně hlásit jiné polohy v ATZ. Polohy po větru a před poslední zatáčkou se nehlásí, provádí-li letadlo přímé přiblížení.)
polohu na konečném přiblížení – finále;
nezdařené přiblížení (opakování okruhu);
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
uvolnění dráhy v noci, nebo je-li další známý provoz ve fázi konečného přiblížení – finále.
Letadla prolétávající ATZ:
místo a nadmořskou výšku zamýšleného vstupu do ATZ a výstupu z ATZ; nebo
vzdálenost, zeměpisný směr od letiště, trať a nadmořskou výšku, která má být letěna uvnitř ATZ.
Pouze ve výjimečných případech nemusí státní letadlo hlásit údaje uvedené pod bodem 3.2.5.2 c), a to když by tím pilot z důvodu rychlosti letu, složitosti pilotáže či uspořádání vzdušného prostoru ohrozil vlastní bezpečnost nebo neplnil povinnosti vůči stanovištím ATC, nebo v případě, kdy by byla činnost projednána s příslušným stanovištěm AFIS nebo se stanovištěm Poskytování informací známému provozu. Povinnost pilota zabraňovat srážkám není tímto dotčena.
3.2.5.3 Nastavení výškoměru
ČR: Vertikální poloha letadla v ATZ, musí být vyjádřena nadmořskou výškou podle nastavení výškoměru na letištní QNH. Letadlo, které přilétává do ATZ mimo provozní dobu letiště, nastavuje výškoměr na regionální QNH. Vertikální poloha letadla prolétávajícího ATZ může být vyjádřena nadmořskou výškou podle nastavení výškoměru na regionální QNH.
3.2.5.4 Požadavky na provádění letu v noci, výcviku, výsadků nebo navijákového vzletu na neřízeném letišti
ČR: Pilot letadla, provádějící let v noci, letový výcvik k získání průkazu způsobilosti pilota v rámci místní letové činnosti, výsadky nebo navijákový vzlet na neřízeném letišti, smí provádět takovou činnost pouze v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu. Ustanovení o letech v noci se nevztahuje na lety letecké záchranné služby a státních letadel.
3.2.5.5 Požadavek na provádění leteckého veřejného vystoupení a letecké soutěže na neřízeném letišti
ČR: Pilot a/nebo odpovědná osoba provádějící letecké veřejné vystoupení a/nebo leteckou soutěž na neřízeném letišti smí provádět takovou činnost jen v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajištěno poskytování informací známému provozu.
3.2.5.6 Koordinace příletu nebo odletu letadla nevybaveného radiostanicí
ČR: Pilot letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu přiletět na neřízené letiště nebo z něho odletět, je povinen předem zkoordinovat přílet nebo odlet se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště.
3.2.5.7 Požadavek na provádění místní činnosti na neřízeném letišti pro letadlo, které není vybaveno radiostanicí
ČR: Pilot letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu provádět místní činnost na neřízeném letišti, musí zkoordinovat takovou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště před jejím zahájením.
3.2.5.8 Koordinace při provádění letové činnosti z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ v provozní době letiště
ČR: Pilot provádějící letovou činnost z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ, v provozní době letiště, musí dohodnout a zkoordinovat zamýšlenou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště před jejím zahájením, není-li stanoveno jinak v příslušné koordinační dohodě.
3.3.1.2 Předložení letového plánu
na kterýkoli let přes mezinárodní hranice, pokud není dotyčnými státy předepsáno jinak.
Pokud jde o lety VFR a IFR, které mají být provedeny v noci, doplňuje se následující požadavek:
na kterýkoli let, který má být proveden v noci, jestliže se při něm opouští blízkost letiště.
3.3.5.6 Hlášení o přistání
3.6.5.2.1 Ztráta spojení
Letí-li letadlo v meteorologických podmínkách pro let za viditelnosti, letadlo musí:
nastavit odpovídač SSR na kód 7600, pokračovat v letu v meteorologických podmínkách pro let za viditelnosti, přistát na nejbližším vhodném letišti a ohlásit přistání nejrychlejšími prostředky příslušnému stanovišti řízení letového provozu;
uváží-li za vhodné, dokončit let IFR v souladu s ust. 3.6.5.2.2.
3.6.5.2.2
Řízený let IFR letící se ztrátou spojení v podmínkách IMC, nebo když se nejeví proveditelné pokračovat v souladu s ust. 3.6.5.2.1, musí:
nastavit odpovídač SSR na kód 7600;
udržovat po dobu 7 minut poslední přidělenou rychlost a hladinu nebo minimální letovou výšku, jestliže minimální letová výška je vyšší než poslední přidělená hladina. Interval 7 minut začíná:
jestliže let probíhá na trati bez povinných hlásných bodů nebo byl instruován vynechat hlášení poloh:
v čase, kdy je dosažena poslední přidělená hladina nebo minimální letová výška; nebo
v čase nastavení odpovídače na kód 7600; podle toho, který je pozdější; nebo
jestliže let probíhá na trati s povinnými hlásnými body a nebyl instruován vynechat hlášení poloh:
v čase, kdy je dosažena poslední přidělená hladina nebo minimální letová výška; nebo
v dříve oznámeném výpočtu pilota na povinný hlásný bod; nebo
v čase, kdy nenastane hlášení polohy nad povinným hlásným bodem podle toho, který je pozdější;
Poznámka: Časové období 7 minut má umožnit provést nezbytná opatření v řízení a koordinaci letového provozu.
následně udržovat hladinu a rychlost v souladu s FPL;
Poznámka: Vzhledem ke změnám hladin a rychlosti se použije podaný FPL, což je letový plán, který byl podán pilotem nebo určeným zástupcem na stanovišti ATS bez jakýchkoli dalších změn.
jestliže je let vektorován radarem nebo letí na paralelní trati (offset) podle RNAV bez určené meze povolení, pokračuje nejrychlejším možným způsobem na trať platného letového plánu tak, aby se připojil ne později než na nejbližším význačném bodě, přičemž musí brát v úvahu použitelnou minimální letovou výšku;
Poznámka: Ve vztahu ke změnám trati, která je letěna, nebo času zahájení klesání na přistání na letišti, musí být použit CPL, který obsahuje všechny následující povolení, včetně změn, pokud nějaké jsou.
pokračuje po trati podle CPL na příslušné určené navigační zařízení, sloužící letišti příletu, a když je tak požadováno, aby se zajistil soulad s písm. f), vyčkává nad tímto zařízením až do zahájení klesání;
zahájí klesání z navigačního zařízení specifikovaného v písm. e) v předpokládaném čase přiblížení (EAT) naposled přijatém a potvrzeném nebo co možná nejblíže, nebo jestliže EAT nebyl přijat a potvrzen, v předpokládaném čase příletu (ETA) vyplývajícím z CPL nebo co možná nejblíže;
provede normální postup přiblížení podle přístrojů, který je specifikován pro určené navigační zařízení; a
přistane, jestliže je to možné, do 30 minut po předpokládaném čase příletu (ETA), specifikovaném v písm. f) nebo posledním potvrzeném předpokládaném čase přiblížení (EAT), podle toho, který z nich je pozdější.
Poznámka 1: Piloti si musí uvědomit, že letadlo nemusí být v dosahu pokrytí sekundárním radarem.
3.8 Zakročování
Výraz "v tísni" uvedený v kapitole 3 bodě 3.8 právní předpisy Unie neobsahují, a rozsah doprovodných letů se tedy rozšiřuje na jakýkoli druh letu, který takovou službu vyžaduje. Právní předpisy Unie dále neobsahují ustanovení obsažená v doplňku 2 bodech 1.1 až 1.3 včetně, a stejně tak ustanovení v dodatku A.
HLAVA 4 − PRAVIDLA PRO LET ZA VIDITELNOSTI
4.1.1 Zvláštní lety VFR
Zvláštní lety VFR se smí provádět na základě letového povolení pouze v řízeném okrsku. S výjimkou, kdy je to povoleno příslušným úřadem pro vrtulníky ve zvláštních případech, jako jsou, avšak nikoli výlučně, lety související s poskytováním záchranné lékařské péče, policejní, pátrací a záchranné práce a lety související s hašením požárů, musí být splněny následující další podmínky:
tyto zvláštní lety VFR lze provádět pouze ve dne, pokud není příslušným úřadem povoleno jinak;
ze strany pilota:
let je prováděn mimo oblačnost a za dohlednosti země;
letová dohlednost není menší než 1 500 m nebo u vrtulníků 800 m;
let je prováděn při rychlosti 140 kt IAS nebo nižší, která poskytne přiměřenou možnost spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce; a
stanoviště řízení letového provozu letadlu nevydá povolení pro zvláštní let VFR vzlétávat nebo přistávat na letišti v řízeném okrsku nebo vstupovat do letištního okruhu nebo letištní provozní zóny, jestliže oznámené meteorologické podmínky na tomto letišti jsou horší než následující minima:
přízemní dohlednost nižší než 1 500 m nebo u vrtulníků nižší než 800 m;
výška základny nejnižší význačné oblačné vrstvy nižší než 180 m (600 ft).
4.1.2 Zvláštní lety HEMS
ČR: Zvláštní lety VFR vrtulníkové letecké záchranné služby musí být prováděny v souladu s provozními požadavky pro vrtulníkovou leteckou zdravotnickou záchrannou službu (HEMS), včetně provozních minim.
4.4.2 Rozhodnutí o přidělení dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru
ČR: Součástí rozhodnutí o přidělení dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru může být stanovení dodatečných postupů a podmínek pro jeho využívání.
4.6 Let VFR nesmí být prováděn:
S výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet a přistání nebo pokud tak povolí příslušný úřad, nesmí být let VFR prováděn:
nad hustě zastavěnými oblastmi měst, vesnic a jiných obydlených míst nebo nad shromážděním osob na volném prostranství ve výšce nižší než 300 m (1 000 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 600 m od letadla;
kdekoli jinde, než je stanoveno v odstavci 1, ve výšce nižší než 150 m (500 ft) nad zemí nebo vodou nebo 150 m (500 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 150 m (500 ft) od letadla.
4.11
ČR: Lety VFR letadel, která nejsou vybavena pro lety IFR, nebo jsou vybavena pro lety IFR, ale pilot nemá kvalifikaci pro lety IFR, musí být prováděny za stálé viditelnosti země. Let nad oblačností může být proveden, není-li celkové pokrytí oblohy oblačností pod letadlem větší než 4/8 a je možné provádět let podle srovnávací navigace.
DODATEK 1 − SIGNÁLY
1.2 Tísňový signál
Následující signál použitý buď v kombinaci s jiným signálem nebo jednotlivě znamená, že letadlu hrozí vážné a bezprostřední nebezpečí a že požaduje okamžitou pomoc:
nastavení odpovídače do módu A, kód 7700.
4.2.5.1.1 Pozemní vizuální signál - přistávací T
ČR: Horizontální bílé nebo oranžové přistávací T s černým pruhem v ose dříku a příčky (Obr. 1.7.1) vyznačující směr, který mají letadla použít pro přistání a vzlet na drahách používaných pro letecké práce v zemědělství, lesním a vodním hospodářství.
4.2.9 Výsadky na letišti
Čtyři oranžové obdélníkové plochy sestavené do tvaru kříže s prázdným čtvercem uprostřed znamenají, že na letišti se provádějí výsadky.
DODATEK 2 − ZAKROČOVÁNÍ PROTI CIVILNÍM LETADLŮM
Činnost letadla proti kterému se zakročuje
2.1 c) ČR: V ČR se tísňový kmitočet 243 MHz neaplikuje.
DODATEK 3 − TABULKY CESTOVNÍCH HLADIN
Vzdušný prostor mimo RVSM - Stopy
Tabulka cestovních hladin týkající se ostatních prostorů, kde se jako primární měřící jednotky nadmořské výšky používají stopy se v ČR neuplatňuje.
DOPLNĚK N − Pravidla pro výsadkové lety
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK O - Podmínky pro VFR lety při provádění leteckých prací, akrobatických letů, leteckých veřejných vystoupení, leteckého výcviku, přezkušovacích letů a seznamovacích letů
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK P − Pravidla letu pro kluzáky
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK Q − Pravidla pro vlečení
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK R − Podmínky pro provoz balónů bez pilota na palubě
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK S − Doplňující podmínky pro lety VFR v noci
ČR: Rezervováno
DOPLNĚK X − Bezpilotní systémy
ČR: Rezervováno
L 3 − Meteorologie
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 5
5.5 Mimořádná pozorování z letadel.
Nad rámec podmínek ICAO bod SERA.12005 prováděcího nařízení (EU) č. 923/2012 stanoví, že příslušné úřady, je-li to nezbytné, stanoví, o kterých dalších podmínkách musí všechna letadla, kdykoli se s nimi dostanou do střetu nebo je pozorují, předávat hlášení.
HLAVA 7 (a Doplňky 6 a 9)
7.4.1 (6.2.1, 1.1 b) a 1.2 b)) Výstrahy a varovné signály na střih větru nejsou vydávány.
Doplněk 3
4.3.5 Dráhová dohlednost pro místní pravidelné a mimořádné zprávy je určována na základě maximální intenzity (100 procent) dráhového osvětlení.
L 4 − Letecké mapy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 4
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 4 neuplatňují.
HLAVA 8
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 8 neuplatňují.
HLAVA 12
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 12 neuplatňují.
HLAVA 13, ustanovení 13.6.1(i)
V ČR se tento požadavek neuplatňuje.
HLAVA 14
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 14 neuplatňují.
HLAVA 16
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 16 neuplatňují.
HLAVA 18
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 18 neuplatňují.
HLAVA 19
V ČR se v současné době ustanovení Hlavy 19 neuplatňují.
L 5 − Předpis pro používání měřicích jednotek v letovém a pozemním provozu
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
L 6/I − Provoz letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Hlava 2 - Působnost
2.2
Pro provoz letounů a vrtulníků provozovateli oprávněnými k provádění obchodní letecké dopravy platí nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro neobchodní provoz letounů, vrtulníků, kluzáků a balónů, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro zvláštní provoz letounů a vrtulníků, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro ostatní provoz se použijí příslušná ustanovení předpisů řady L 6.
Hlava 4 - Letový provoz
4.3.8.1 Plnění paliva s cestujícími na palubě
Dodatečný požadavek EU:
Plnění paliva s cestujícími na palubě je podle evropské legislativy možné s výjimkou paliva typu Avgas.
Hlava 6 - Přístroje, vybavení letounu a letová dokumentace
6.11 Vybavení letounů s přetlakovými kabinami meteorologickým radarem
Letouny s přetlakovými kabinami, které přepravují cestující, musí být vybaveny provozuschopným meteorologickým radarem, když tyto letouny letí v oblastech, kde by se mohly v noci nebo za podmínek vyžadujících let podle přístrojů setkat s bouřkami nebo potenciálně nebezpečnými meteorologickými podmínkami, zjistitelnými palubním meteorologickým radarem.
Použije se také pro:
letouny s MCTOM větší než 5 700 kg bez přetlakové kabiny a
letouny s MOPSC větší než devět bez přetlakové kabiny.
6.20.2; 6.20.3 Požadavky na odpovídače hlásící tlakovou nadmořskou výšku
Pro letouny v režimu EU se nestanovuje požadavek na přesnost měření tlakové nadmořské výšky.
Hlava 11 - Příručky, doklady a záznamy
11.4.3 Palubní deník
Popsaný palubní deník se musí uschovat tak, aby byly k dispozici úplné záznamy o vykonaných letech v posledních 3 měsících.
L 6/II − Provoz letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Hlava 2 - Působnost
2.2
Pro provoz letounů a vrtulníků provozovateli oprávněnými k provádění obchodní letecké dopravy platí nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro neobchodní provoz letounů, vrtulníků, kluzáků a balónů, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro zvláštní provoz letounů a vrtulníků, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro ostatní provoz se použijí příslušná ustanovení předpisů řady L 6.
L 6/III − Provoz letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Hlava 2 - Působnost
2.2
Pro provoz letounů a vrtulníků provozovateli oprávněnými k provádění obchodní letecké dopravy platí nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro neobchodní provoz letounů, vrtulníků, kluzáků a balónů, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro zvláštní provoz letounů a vrtulníků, které nespadají do Přílohy II k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, se použijí požadavky nařízení (EU) č. 965/2012 ve znění pozdějších změn.
Pro ostatní provoz se použijí příslušná ustanovení předpisů řady L 6.
L 7 − Aircraft Nationality and Registration Marks
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
2. Klasifikace letadel
2.3 Opatření není v ČR zavedeno
2.8 Přidělení poznávací značky
2.8.1 Letecký rejstřík ČR přidělí poznávací značku civilnímu letadlu na základě žádosti.
2.8.2 V případě zapsání prvního letadla daného typu/verze (modelu) do leteckého rejstříku ČR, musí být se žádostí o přidělení poznávací značky, pokud tak nebylo zajištěno držitelem typového osvědčení nebo uznání typu, na náklady žadatele předložena průvodní technická dokumentace včetně zajištěné změnové služby. Průvodní technická dokumentace zahrnuje:
Letovou příručku
Instrukce pro zachování letové způsobilosti
Ilustrovaný kusovník
Základní seznam minimálního vybavení (MMEL), pokud je vydán,
Seznam povolených odchylek na draku (CDL), pokud je vydán a
Příručku nakládání a vyvažování, pokud je vydána.
2.8.3 V případě zapsání prvního letadla daného typu/verze (modelu) typově osvědčeného podle předpisové základny v kategorii Transport, Commuter nebo Normal vybaveného jednou nebo více pohonnými turbínovými jednotkami do leteckého rejstříku ČR, musí být se žádostí o přidělení poznávací značky na náklady žadatele dále zajištěno typové školení inspektorů ÚCL, které se bude konat u výrobce nebo u jiné oprávněné organizace pro výcvik.
2.8.4 Před vydáním Osvědčení letové způsobilosti musí být letadlo zapsáno do leteckého rejstříku ČR. Toto ustanovení se netýká letů prováděných za účelem výrobních zkoušek sériově vyráběných letadel a pro vydání exportního osvědčení letové způsobilosti.
L 8 − Letová způsobilost letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
L 9 − Zjednodušení formalit
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
ICAO PŘEDPIS
L 10/I – Předpis o civilní letecké telekomunikační službě – Radionavigační prostředky
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
L 10/II − Předpis o civilní letecké telekomunikační službě − Spojovací postupy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 5
5.2.1.4.1 Vysílání čísel.
Ustanovení je s určitými rozdíly provedeno v bodě SERA.14035 prováděcího nařízení (EU) č. 923/2012. Odpovídající text nařízení Unie je následující (rozdíly oproti standardu ICAO jsou podtrženy):
(SERA.14035)
5.2.1.7.3.2.3 Ustanovení je s určitým rozdílem provedeno v bodě SERA.14055 prováděcího nařízení (EU) č. 923/2012. Odpovídající text nařízení Unie je následující (rozdíly oproti standardu ICAO jsou podtrženy):
SERA.14055 Radiotelefonní postupy
2) Při odpovědi na výše uvedené volání se použije volací znak vysílající stanice následovaný volacím znakem odpovídající stanice, což se považuje za žádost k pokračování ve vysílání vysílající stanicí. U předání spojení v rámci jednoho stanoviště ATS může být volací znak stanoviště ATS vynechán, pokud tak povolí příslušný úřad.
ICAO PŘEDPIS
L 10/III – Předpis o civilní letecké telekomunikační službě – Komunikační systémy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
ICAO PŘEDPIS
L 10/IV – Předpis o civilní letecké telekomunikační službě – Přehledový a protisrážkový systém
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 4 – PALUBNÍ PROTISRÁŽKOVÉ SYSTÉMY
Požadavky na protisrážkový systém jsou v ČR prováděny evropským nařízením Komise (EU) 2017/373, které zatím neimplementovalo patřičná ustanovení k zavedení ACAS X (ustanovení CNS.TR.100 (d)).
ICAO PŘEDPIS
L 10/V – Předpis o civilní letecké telekomunikační službě – Použití leteckých rádiových kmitočtů
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
ICAO PŘEDPIS
L 10/VI – Předpis o civilní letecké telekomunikační službě – Komunikační systémy a spojovací postupy související s C2 spojem systémů dálkově řízených letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
L 11 − Letové provozní služby
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 - DEFINICE
Letadlo
ČR: Zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.
Poznámka: Za letadlo se považuje podle Vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb. ze dne 23.4.1997 i sportovní létající zařízení, vyjma sportovního padáku.
Výraz „letadlo“ používaný v kontextu předpisu může mít také význam pilot, velitel letadla, letadlo nebo let.
HLAVA 2 - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
2.6.1 Klasifikace vzdušných prostorů
Možnost výjimky. Prováděcí nařízení (EU) č. 923/2012 bod SERA.6001 umožňuje, aby letadlo překročilo rychlostní omezení 250 kt, pokud je to povoleno příslušným úřadem pro druhy letadel, které z technických nebo bezpečnostních důvodů nemohou této rychlosti dosáhnout.
HLAVA 3 - SLUŽBA ŘÍZENÍ LETOVÉHO PROVOZU
3.3.4 Letová povolení
Letová povolení vydávaná stanovišti řízení letového provozu musí zajišťovat rozstupy:
mezi všemi lety ve vzdušných prostorech tříd A a B;
mezi lety IFR ve vzdušných prostorech tříd C, D a E;
mezi lety IFR a lety VFR ve vzdušném prostoru třídy C;
mezi lety IFR a zvláštními lety VFR;
mezi zvláštními lety VFR, pokud není příslušným úřadem předepsáno jinak; s výjimkou případů, kdy pilot letadla o to požádá a pilot druhého letadla s tím vysloví souhlas, a jestliže je tak předepsáno příslušným úřadem v případech uvedených v písmeni (b) výše, smí se ve vzdušném prostoru tříd D a E vydat povolení k letu bez zajištění rozstupu pro určitou část letu ve výšce pod 3 050 m (10 000 ft) při stoupání nebo klesání, probíhající ve dne v meteorologických podmínkách pro let za viditelnosti.
3.7.3.1 Opakování povolení a informace vztahující se k bezpečnosti
Letová posádka musí při hlasovém spojení zopakovat řídícímu letového provozu instrukce a části letového povolení vztahující se k bezpečnosti. Následující položky musí být zopakovány vždy:
traťová letová povolení;
povolení a instrukce vstoupit na dráhu, přistát na dráze, vzletět z dráhy, vyčkávat v blízkosti dráhy, křižovat, pojíždět a pojíždět zpět po dráze; a
dráha v používání, nastavení výškoměru, SSR kódy, nově přidělené komunikační kmitočty, instrukce o hladinách, instrukce o kurzech a rychlostech; a
převodní hladiny, kdykoli jsou vydány řídícím nebo obsaženy v rozhlasovém vysílání ATIS.
3.7.3.1.1
Ostatní povolení nebo instrukce, včetně podmínečných povolení a pokynů pro pojíždění, musí být zopakovány nebo potvrzeny způsobem jasně ukazujícím, že jim bylo rozuměno a že budou splněny.
HLAVA 5 - POHOTOVOSTNÍ SLUŽBA
5.1.3 Aplikace
ČR: Dojde-li ke stavu nouze u letadla v době, kdy je řízeno letištní řídící věží nebo přibližovacím stanovištěm řízení, musí toto stanoviště ihned o tom uvědomit záchranné koordinační středisko, které okamžitě uvědomí oblastní středisko řízení letového provozu Praha nebo stanoviště poskytující letové provozní služby na nejbližším veřejném letišti, vyjma, kdy se uvědomění záchranného koordinačního střediska nebo oblastního střediska řízení letového provozu Praha nepožaduje, protože povaha nouze je taková, že by to bylo nadbytečné.
DODATEK N - Letištní letová informační služba (AFIS)
ČR: Rezervováno
DODATEK S - Poskytování informací známému provozu na letištích, kde nejsou poskytovány ATS
ČR: Rezervováno
PŘEDPIS ICAO
L 12 − Předpis o pátrání a záchraně v civilním letectví
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 13 − Předpis o odborném zjišťování příčin leteckých nehod a incidentů
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 14 − Letiště
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 − VŠEOBECNĚ
1.1 Definice
Plachtařský pás
ČR: Plocha, publikovaná v letištní mapě (Aerodrome chart) příslušného letiště, určená pro vzlety a přistání kluzáků a vzlety vlečných letadel.
1.2.2 Ustanovení Předpisu L 14 musí být aplikována, pokud z kontextu výslovně nevyplývá něco jiného, na všechna veřejná letiště v souladu s požadavky článku 15 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví. [....]
ČR: Ustanovení Předpisu L 14 musí být aplikována, pokud z kontextu výslovně nevyplývá něco jiného, na všechna letiště v souladu s požadavky článku 15 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví. [....]
HLAVA 2 − ÚDAJE O LETIŠTÍCH
2.7.1 Na každém letišti musí být zřízeno jedno nebo více míst pro předletovou zkoušku výškoměru.
ČR: Na letišti kódového čísla 3 nebo 4 musí být zřízeno jedno nebo více míst pro předletovou zkoušku výškoměru.
2.9.3 K dosažení souladu s ust. 2.9.1 a 2.9.2 musí být prováděny prohlídky pohybové plochy denně, nejméně jedenkrát, kde kódové číslo je 1 nebo 2 a nejméně dvakrát, kde kódové číslo je 3 nebo 4.
ČR: K dosažení souladu s ust. 2.9.1 a 2.9.2 musí být prováděny prohlídky pohybové plochy denně, nejméně jedenkrát, kde kódové číslo je 1 nebo 2 a nejméně čtyřikrát, kde kódové číslo je 3 nebo 4.
HLAVA 3 − FYZICKÉ VLASTNOSTI LETIŠŤ
3.5.3 Koncová bezpečnostní plocha musí přesahovat za konec pásu RWY minimálně do vzdálenosti 90 m, kde:
kódové číslo je 3 nebo 4; a
kódové číslo je 1 nebo 2 a RWY je přístrojová.
Minimální délka uvedená v tomto ustanovení může být zkrácena, pokud je zastavěn zádržný systém, v návaznosti na specifikaci návrhu systému a odsouhlasení Státu.
ČR: Koncová bezpečnostní plocha musí přesahovat za konec pásu RWY minimálně do vzdálenosti:
240 m tam, kde kódové číslo je 3 nebo 4;
120 m tam, kde kódové číslo je 1 nebo 2 a RWY je přístrojová;
V případě, že koncová bezpečnostní plocha nemůže dosahovat výše uvedených vzdáleností a vzdálenost tak musí být zkrácená, musí provozovatel letiště provést letecko−provozní studii k identifikaci nebezpečí a po jejím odsouhlasení ÚCL zavést přiměřená opatření ke snížení souvisejících rizik. Minimální délka uvedená v tomto ustanovení může být dále zkrácena, pokud je zastavěn zádržný systém, v návaznosti na specifikaci návrhu systému a odsouhlasení ÚCL.
3.5.4 Koncová bezpečnostní plocha by měla, pokud je to možné, přesahovat za konec pásu RWY minimálně do vzdálenosti:
240 m tam, kde kódové číslo je 3 nebo 4; nebo kratší, kde je zastavěn zádržný systém;
120 m tam, kde kódové číslo je 1 nebo 2 a RWY je přístrojová; nebo kratší, kde je zastavěn zádržný systém;
30 m tam, kde kódové číslo je 1 nebo 2 a RWY je nepřístrojová
ČR: Bez ohledu na možnosti zkrácení délky koncové bezpečnostní plochy uvedené v ust. 3.5.3 musí koncová bezpečnostní plocha sahat od konce pásu RWY minimálně do vzdálenosti 90 m bez výjimky tam, kde je RWY přístrojová.
HLAVA 5 − VIZUÁLNÍ NAVIGAČNÍ PROSTŘEDKY
5.3.20.1 Stop příčky musí být zřízeny na všech vyčkávacích místech RWY, která je určena k použití za podmínek RVR nižší než 350 m vyjma případu, kdy:
[...]
ČR: Stop příčky musí být zřízeny na všech vyčkávacích místech RWY, která je určena k použití za podmínek RVR nižší než 300 m vyjma případu, kdy:
[...]
5.3.20.2 Stop příčka musí být zřízena na každém vyčkávacím místě RWY, která bude používána za podmínek RVR mezi 350 m až 550 m, vyjma případu, kdy:
[...]
ČR: Stop příčka musí být zřízena na každém vyčkávacím místě RWY, která bude používána za podmínek RVR mezi 300 m až 550 m, vyjma případu, kdy:
[...]
5.3.21.1 Když je RWY určena pro provoz za RVR 350 m a menší a na mezilehlých vyčkávacích místech nejsou zřízeny stop příčky, musí být zřízena návěstidla mezilehlých vyčkávacích míst.
ČR: Když je RWY určena pro provoz za RVR 300 m a menší a na mezilehlých vyčkávacích místech nejsou zřízeny stop příčky, musí být zřízena návěstidla mezilehlých vyčkávacích míst.
5.3.28.1 Návěstidla vyčkávacího místa na komunikaci musí být zřízena na každém vyčkávacím místě na komunikaci před RWY určené pro provoz v podmínkách RVR nižších než 350 m.
ČR: Návěstidla vyčkávacího místa na komunikaci musí být zřízena na každém vyčkávacím místě na komunikaci před RWY určené pro provoz v podmínkách RVR nižších než 300 m.
5.5.1 Značky musí být křehké. [....]
ČR: Značky, vyjma pozemních, musí být křehké. [....]
HLAVA 6 − VIZUÁLNÍ PROSTŘEDKY PRO ZNAČENÍ PŘEKÁŽEK
6.2.3.3 Objekt musí být barevně označen střídavými kontrastními pruhy, jestliže:
[...]
Pruhy musí být kolmé k nejdelšímu rozměru a mít šíři 1/7 nejdelšího rozměru objektu nebo 30 m, podle toho, který rozměr je menší. Barvy pruhů musí kontrastovat s pozadím, proti kterému budou pozorovány. Musí být použity oranžová a bílá s výjimkou, kde tyto barvy nejsou výrazné při pozorování proti pozadí. Pruhy na okrajích objektu musí být tmavší barvy. (Viz Obr. 6−1 a 6−2.)
ČR: Pokud ÚCL nestanoví jinak, objekt musí být barevně označen střídavými kontrastními pruhy, jestliže:
[...]
Značení objektů s hlavní osou svislou musí být provedeno v hladinách, přičemž v každé hladině se provede minimálně 5 pruhů o celkové výšce nejméně 20 m. Do výšky objektu 120 m se provede minimálně 1 hladina, do výšky 180 m minimálně 2 hladiny a při výškách nad 180 m se provede na každých 60 m výšky objektu další hladina značení. První hladina je vždy na vrcholu objektu (viz obr. 6−2a).
Barvy pruhů musí kontrastovat s pozadím, proti kterému budou pozorovány. Musí být použity oranžová a bílá s výjimkou, kde tyto barvy nejsou výrazné při pozorování proti pozadí. Pruhy na okrajích objektu musí být tmavší barvy. (Viz Obr. 6−1 a 6−2a, 6−2b a 6−2c.)
HLAVA 9 − VIZUÁLNÍ PROVOZNÍ SLUŽBY, ZAŘÍZENÍ A INSTALACE
9.10.1 Z důvodu zvýšení bezpečnosti je žádoucí, aby na letišti byl zřízen plot nebo jiná vhodná zábrana ....
ČR: Tam, kde je hlavní RWY přístrojová, je z důvodu zvýšení bezpečnosti žádoucí, aby na letišti byl zřízen plot nebo jiná vhodná zábrana ....
HLAVA 10 − ÚDRŽBA LETIŠTĚ
10.5.8 Systém preventivní údržby ... za podmínek dráhové dohlednosti menší než 350 m musí zajistit, že:
[...]
ČR: Systém preventivní údržby .... za podmínek dráhové dohlednosti menší než 300 M musí zajistit, že:
[...]
10.5.9 Systém preventivní údržby na pojezdové dráze určené pro provoz za podmínek dráhové dohlednosti menší než 350 m. ...
ČR: Systém preventivní údržby na pojezdové dráze určené pro provoz za podmínek dráhové dohlednosti menší než 300 m ....
PŘEDPIS ICAO
L 14H − Heliporty
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 − VŠEOBECNĚ
1.1. Definice
Heliport vrtulníkové letecké záchranné služby (HEMS)
ČR : Heliport na zemi nebo vyvýšený heliport určený pro potřeby HEMS, obvykle situovaný v areálu nemocnice nebo v jeho těsné blízkosti. Pro potřeby HEMS se zřizují dva druhy heliportů:
pracovní − slouží pouze pro přílety a odlety vrtulníku, není vybaven žádným provozním zázemím pro obsluhu vrtulníku,
základnový − slouží jako základna vrtulníku, je vybaven nezbytným provozním zázemím pro obsluhu vrtulníku.
Heliporty HEMS mohou být provozovány pouze za meteorologických podmínek pro lety za viditelnosti.
HLAVA 3 − FYZICKÉ VLASTNOSTI
3.4. Heliporty HEMS
ČR: [....]
PŘEDPIS ICAO
L 15 − Předpis o letecké informační službě
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1
1.2.2 Tíhový model EGM 96 se v ČR neuplatňuje. V ČR se užívá geoidní model "Bpv".
1.2.2.4 Informace o zvlnění geoidu jsou dostupné pouze pro civilní letiště s provozem IFR.
PŘEDPIS ICAO
L 16 − Ochrana životního prostředí
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Pro letadla transferovaná pod EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) jsou uplatňována ustanovení Annexu 16 v rozsahu specifikovaném nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2018/1139.
ANNEX 16, SVAZEK I (osmé vydání) − Hluk letadel
PŘEDPIS ICAO
L 16/I − Hluk letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Pro letadla netransferovaná pod EASA jsou uplatňovány požadavky předpisu L 16/I bez odchylek od požadavků Annexu 16, Volume I.
ČÁST II, HLAVA 2 − PODZVUKOVÉ PROUDOVÉ LETOUNY – žádost o typové osvědčení podaná před 6. 10. 1977
V EU je provoz letadel spadajících do této Hlavy zakázán od 1. 4. 2002. Zákaz se nevztahuje na letadla, kterým byla udělena zvláštní výjimka.
ANNEX 16, SVAZEK II (páté vydání) − Emise letadlových motorů
PŘEDPIS ICAO
L 16/II − Emise letadlových motorů
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
Pro letadla netransferovaná pod EASA jsou uplatňovány požadavky předpisu L 16/II bez odchylek od požadavků Annexu 16, Volume II.
ANNEX 16, SVAZEK III (první vydání) − Emise CO2 letounů
PŘEDPIS ICAO
L 16/III − Emise CO2 letounů
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
ANNEX 16, SVAZEK IV (druhé vydání) − Program kompenzace a snižování emisí CO2 v mezinárodním civilním letectví (CORSIA)
PŘEDPIS ICAO
L 16/IV − Program kompenzace a snižování emisí CO2 v mezinárodním civilním letectví (CORSIA)
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
POŽADAVKY OHLEDNĚ MONITOROVÁNÍ, VYKAZOVÁNÍ A OVĚŘOVÁNÍ
Pravidla Evropské unie platná v této oblasti jsou obsažena zejména ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES. Uvedená směrnice je právním základem pro podrobná ustanovení v této věci obsažená v nařízení Komise (EU) č. 601/2012 a v prováděcích nařízeních Komise (EU) 2018/2066 a 2018/2067.
PŘEDPIS ICAO
L 17 − Bezpečnost – Ochrana mezinárodního civilního letectví před protiprávními činy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 18 − Bezpečná přeprava nebezpečného zboží vzduchem
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 19 – Řízení bezpečnosti
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 4444 − Postupy pro letové navigační služby − Uspořádání letového provozu
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 1 - DEFINICE
Letadlo
ČR: Zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.
Poznámka: Za letadlo se považuje podle Vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb. ze dne 23.4.1997 i sportovní létající zařízení, vyjma sportovního padáku.
Výraz „letadlo“ používaný v kontextu předpisu může mít také význam pilot, velitel letadla, letadlo nebo let.
Letová poradní služba
Neuplatňuje se
Poradní trať
Neuplatňuje se
Poradní vzdušný prostor
Neuplatňuje se
HLAVA 4 - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ O LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽBÁCH
4.9.2 Označení letadel kategorie podle turbulence v úplavu "těžká"
Letadla kategorie turbulence v úplavu „těžká" musí při prvním radiotelefonním spojení se stanovišti ATS použít slovo „těžká“ („Heavy“), a to bezprostředně za volacím znakem letadla. Pro určitá letadla kategorie turbulence v úplavu „těžká“ identifiko vaná příslušným úřadem, např. letadlo A380-800, musí při prvním radiotelefonním spojení se stanovišti ATS použít slovo „SUPER“, a to bezprostředně za volacím znakem letadla.
HLAVA 5 - DRUHY A MINIMA ROZSTUPŮ
5.8.2.1.1 Přilétávající letadla
Pro letadlo přistávající za letadlem A380-800 se musí uplatňovat následující minima:
STŘEDNÍ letadlo za letadlem A380-800 - 3 minuty
LEHKÉ letadlo za letadlem A380-800 - 4 minuty
5.8.3.1 Odlétávající letadla
Minimum rozstupu 3 minuty se musí uplatňovat mezi LEHKÝM nebo STŘEDNÍM letadlem vzlétávajícím za letadlem A380-800 a 2 minuty mezi TĚŽKÝM letadlem, vyjma letadla A380-800, vzlétávajícím za letadlem A380-800, když tato letadla používají:
stejnou dráhu;
paralelní dráhy, které jsou od sebe vzdáleny méně než 760 m (2500 ft);
křižující se dráhy, jestliže plánovaná dráha letu druhého letadla protne plánovanou dráhu letu prvého letadla ve stejné nadmořské výšce nebo méně než 300 m (1000 ft) pod ní;
paralelní dráhy, které jsou od sebe vzdáleny 760 m (2500 ft) nebo více, jestliže plánovaná dráha letu druhého letadla protne plánovanou dráhu letu prvého letadla ve stejné nadmořské výšce nebo méně než 300 m (1000 ft) pod ní.
5.8.3.2
Minimum rozstupu 4 minuty se musí uplatňovat mezi LEHKÝM nebo STŘEDNÍM letadlem, vzlétajícím za letadlem A380-800 ze:
střední části stejné dráhy;
nebo střední části paralelní dráhy, která je vzdálená méně než 760 m (2500 ft).
5.8.4
Minimum rozstupu 3 minuty se musí uplatňovat mezi LEHKÝM nebo STŘEDNÍM letadlem a letadlem A380-800, jestliže používají dráhu s posunutým prahem pro přistání a když:
odlétávající LEHKÉ nebo STŘEDNÍ letadlo následuje za příletem letadla A380-800; nebo
přilétávající LEHKÉ nebo STŘEDNÍ letadlo následuje za odletem letadla A380-800, jestliže se předpokládá, že plánované dráhy jejich letu se protnou.
5.8.5
Minimum rozstupu 3 minuty se musí uplatňovat mezi LEHKÝM nebo STŘEDNÍM letadlem a letadlem A380-800, když letadlo A380-800 provádí nízké nebo nezdařené přiblížení a LEHKÉ nebo STŘEDNÍ letadlo:
používá pro vzlet opačný směr dráhy; nebo
přistává na stejnou dráhu v opačném směru nebo na paralelní dráhu vzdálenou méně než 760 m (2500 ft) v opačném směru.
HLAVA 8 - Přehledové služby ATS
8.7.3.4 Minima rozstupů založená na přehledových systémech ATS
Následující minima vzdálenostních rozstupů podle turbulence v úplavu se musí uplatňovat pro letadla, kterým je poskytována služba přehledového systému ATS ve fázích přiblížení a vzletu, za okolností uvedených v ust. 8.7.3.4.1 níže.
Předchozí letadlo |
Následující letadlo |
Vzdálenostní rozstupy při turbulenci v úplavu |
---|---|---|
A380-800 / TĚŽKÉ jiné než A380-800 | A380-800 |
Nevyžaduje se* |
A380-800 |
TĚŽKÉ jiné než A380-800 | 11.1 km (6.0 NM) |
A380-800 |
STŘEDNÍ | 13 km (7.0 NM) |
A380-800 |
LEHKÉ | 14.8 km (8.0 NM) |
* Pokud není omezení turbulence v úplavu vyžadováno, pak se minima vzdálenostního rozstupu přehledovými systémy řídí pokyny příslušného úřadu ATS. Doporučení Ad -hoc skupiny ukazuje, že neexistuje žádné omezení pro letadlo A380-800 následující za dalším letadlem A380-800 nebo TĚŽKÝM letadlem jiným než A380-800.
8.7.3.4.1 Minima uvedená v 8.7.3.4 se musí uplatňovat, když:
letadlo letí bezprostředně za letadlem A380-800 ve stejné nadmořské výšce nebo méně než 300 m (1000 FT) pod; nebo
obě letadla používají stejnou dráhu nebo paralelní dráhy, které jsou od sebe vzdáleny méně než 760 m (2500 FT); nebo
letadlo křižuje trať letadla A380-800 za ním ve stejné nadmořské výšce nebo méně než 300 m (1000 FT) pod.
HLAVA 11 - ZPRÁVY LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB
11.4.2.2.3.1 Zprávy o zdržení (DLA)
Zpráva DLA se musí vyslat, jakmile odlet letadla, pro nějž byly zaslány základní údaje letového plánu (FPL nebo RPL), je zdržen o více než 15 minut od předpokládaného času zahájení pojíždění, obsaženého v základních údajích letového plánu.
11.4.3.2.3 Zprávy obsahující informace METEO
*ČR - Informace o směru přízemního větru předávané stanovišti ATS jsou vzhledem k nízkým hodnotám magnetické deklinace uváděny v zeměpisných stupních.
DOPLNĚK 2 - LETOVÝ PLÁN
2.2 Pokyny pro uvádění údajů ATS
POLE 9: POČET A TYP LETADEL A KATEGORIE TURBULENCE V ÚPLAVU
Kategorie turbulence v úplavu (1 znak)
J - SUPER - k označení letadla A380-800
POLE 15: TRAŤ
Lety mimo označené tratě ATS
2) Význačný bod
Kódové označení bodu sestávající ze čtyřpísmenné směrovací značky letiště a písmene hláskovací abecedy (5 znaků).
Kódové označení VFR vstupního/výstupního bodu do/z CTR nebo jiného bodu zřízeného v rámci CTR za účelem stanovení a provádění postupů pro lety VFR, v podobě textového řetězce, sestávajícího ze čtyřpísmenné směrovací značky příslušného řízeného letiště (viz Location Indicators (ICAO Doc 7910)), následované písmenem, odpovídajícím označení bodu publikovanému prostřednictvím AIP ČR a VFR příručky ČR.
Příklad:
LKPRE
LKTBN
Název zeměpisného místa (neomezený počet znaků).
Název zeměpisného místa tak, jak je uvedeno na letecké mapě ICAO České republiky 1:500 000 v případě neřízených letů VFR.
Poznámka: Názvu zeměpisného místa by mělo být využito pouze v případě, kdy k označení význačného bodu v poli 15 nelze použít žádného z předchozích výrazů.
DOPLNĚK 3 - ZPRÁVY LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB
1.8 Přesnost při sestavování zpráv ATS
POLE TYPU 9 - Počet a typ letadel a kategorie turbulence v úplavu
Kategorie turbulence v úplavu (1 znak)
J - SUPER - k označení letadla A380-800
PŘEDPIS ICAO
L 8168/I − Provoz letadel − Letové postupy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 8168/III − Provoz letadel − Provozní postupy letadel
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 8400 – Zkratky a kódy
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
NIL
PŘEDPIS ICAO
L 10066 − Postupy pro letové navigační služby − Správa leteckých informací
PŘEDPIS ČESKÉ REPUBLIKY
HLAVA 4 − POŽADAVKY NA LETECKÁ DATA
4.1.5 Spolu s výškou nad mořem vztaženou k MSL (kvazigeoid CR 2000) pro určité zaměřené pozemní polohy uvedené v Doplňku 2 také publikováno zvlnění geoidu (odvozené od WGS−84 elipsoidu).
ČR: Pro civilní letiště s provozem IFR musí být spolu s výškou nad mořem vztaženou k MSL...
Vzdušný prostor stanovených rozměrů, který slouží k ochraně letištního provozu.
ČR:
Letištní provozní zóna je zřízena na letištích, kde není poskytována služba řízení letového provozu. Je vymezena horizontálně kružnicí (nebo její částí) o poloměru 3 NM (5,5 km) od vztažného bodu letiště a vertikálně zemským povrchem a nadmořskou výškou 4 000 ft (1200 m), pokud ÚCL nestanoví jinak. Zasahuje−li vertikálně nebo horizontálně do takto vymezeného prostoru:
řízený vzdušný prostor třídy C nebo D,
v AUP plánovaný prostor TRA/TSA, anebo
aktivovaný v AUP plánovaný prostor TRA/TSA, je-li v ATZ poskytována letištní letová informační služba (AFIS),
jiný dočasně vyhrazený vzdušný prostor zveřejněný formou AIP SUP nebo NOTAM, nebo
zakázaný prostor
tvoří hranice ATZ hranice těchto prostorů.
Popis ustanovení: V definici je uvedeno přesné vymezení ATZ.
Letiště, na kterém se neposkytuje služba ATC.
Popis ustanovení: Definice uvedená nad rámec ICAO s z praktických důvodů.
Pilotem letadla se pro účel tohoto předpisu rozumí též uživatel sportovního létajícího zařízení (SLZ).
Popis ustanovení: Definice uvedená nad rámec ICAO s z praktických důvodů.
Řídícím odbavovací plochy se pro účel tohoto předpisu rozumí osoba zajišťující službu řízení provozu na odbavovací ploše v souladu s Předpisem L 14, ust. 9.5.
Popis ustanovení: Definice uvedená nad rámec ICAO s z praktických důvodů.
Signalistou se pro účel tohoto předpisu rozumí pověřená osoba, která pomocí signálů organizuje letecký provoz mimo odbavovací plochu.
Popis ustanovení: Definice uvedená nad rámec ICAO s z praktických důvodů.
Stanoviště, které poskytuje letištní letovou informační a pohotovostní službu na neřízeném letišti a v ATZ.
Popis ustanovení: Definice uvedená nad rámec ICAO s z praktických důvodů.
c) řídit se publikovanými postupy a v řízeném okrsku instrukcemi ATC;
Popis ustanovení: Provoz na letišti a v jeho blízkosti.
Letadlo pohybující se na letišti a v jeho blízkosti musí navíc splňovat podmínku dle písm. c).
ČR:
Letadlo, které přilétává na neřízené letiště nebo z něho odlétává, je povinno používat pro vzlet a přistání dráhu podle následujícího:
v provozní době letiště:
podle informace získané od stanoviště AFIS nebo od stanoviště Poskytování informací známému provozu;
pilot musí žádat stanoviště AFIS nebo stanoviště Poskytování informací známému provozu o souhlas se změnou dráhy, nevyhovuje−li mu určená dráha v používání. Pilot letadla v nouzi musí oznámit úmysl použít jinou dráhu, než je dráha v používání, umožňují−li to okolnosti.
Poznámka: Stanovištěm Poskytování informací známému provozu se rozumí stanoviště dle Dodatku S k Předpisu L 11.
mimo provozní dobu letiště:
EU:
viz ust. 3.2.5 e) tohoto předpisu; a/nebo
ČR:
podle předcházející domluvy s provozovatelem letiště; a/nebo
podle informací publikovaných v příslušné publikaci Letecké informační služby (LIS).
Popis ustanovení: Text uvozený "EU" představuje odkaz na text vycházející z nařízení č. 923/2012.
Letadlo, které je vybaveno radiostanicí, musí na neřízeném letišti a v ATZ, bez ohledu na to, zda se poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu, hlásit na příslušném kmitočtu přiděleném a publikovaném pro jednotlivá letiště svoji polohu, nadmořskou výšku a zamýšlenou letovou nebo pozemní činnost způsobem a v rozsahu, který je uveden dále. Jiná letadla, nacházející se na neřízeném letišti nebo v ATZ, musí být na poslechu na příslušném kmitočtu a musí využít těchto informací k vyhnutí se srážkám.
Letadla musí hlásit:
Odlétávající letadla
zahájení pojíždění a činnost po vzletu;
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
vstup na dráhu;
vzlet;
(Piloti vrtulníků, kteří provádějí vzlet z místa stání, a piloti kluzáků na místě vzletu na dráze hlásí jen připravenost ke vzletu).
místo opuštění okruhu;
místo opuštění ATZ.
Přilétávající letadla
letiště vzletu (není−li totožné s letištěm přistání);
polohu letadla před vstupem do ATZ;
místo zamýšleného vstupu do letištního okruhu;
polohu po větru;
polohu před poslední zatáčkou (base leg);
(Na požadavek stanoviště AFIS nebo stanoviště poskytování informací známému provozu mohou piloti vynechat hlášení poloh po větru a před poslední zatáčkou případně hlásit jiné polohy v ATZ. Polohy po větru a před poslední zatáčkou se nehlásí, provádí−li letadlo přímé přiblížení.)
polohu na konečném přiblížení – finále;
nezdařené přiblížení (opakování okruhu);
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
uvolnění dráhy v noci, nebo je−li další známý provoz ve fázi konečného přiblížení – finále.
Letadla prolétávající
místo a nadmořskou výšku zamýšleného vstupu do ATZ a výstupu z ATZ; nebo
vzdálenost, zeměpisný směr od letiště, trať a nadmořskou výšku, která má být letěna uvnitř ATZ.
Pouze ve výjimečných případech nemusí státní letadlo hlásit údaje uvedené pod bodem 3.2.5.2 c), a to když by tím pilot z důvodu rychlosti letu, složitosti pilotáže či uspořádání vzdušného prostoru ohrozil vlastní bezpečnost nebo neplnil povinnosti vůči stanovištím ATC, nebo v případě, kdy by byla činnost projednána s příslušným stanovištěm AFIS nebo se stanovištěm Poskytování informací známému provozu. Povinnost pilota zabraňovat srážkám není tímto dotčena.
Popis ustanovení: Postupy hlášení informací na neřízeném letišti a v ATZ.
Vertikální poloha letadla v ATZ, musí být vyjádřena nadmořskou výškou podle nastavení výškoměru na letištní QNH. Letadlo, které přilétává do ATZ mimo provozní dobu letiště, nastavuje výškoměr na regionální QNH. Vertikální poloha letadla prolétávajícího ATZ může být vyjádřena nadmořskou výškou podle nastavení výškoměru na regionální QNH.
Popis ustanovení: Nastavení výškoměru.
Pilot letadla, provádějící let v noci, letový výcvik k získání průkazu způsobilosti pilota v rámci místní letové činnosti, výsadky nebo navijákový vzlet na neřízeném letišti, smí provádět takovou činnost pouze v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu. Ustanovení o letech v noci se nevztahuje na lety letecké záchranné služby a státních letadel.
Popis ustanovení: Požadavky na provádění letu v noci, výcviku, výsadků nebo navijákového vzletu na neřízeném letišti.
Pilot a/nebo odpovědná osoba provádějící letecké veřejné vystoupení a/nebo leteckou soutěž na neřízeném letišti smí provádět takovou činnost jen v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu.
Popis ustanovení: Požadavek na provádění leteckého veřejného vystoupení a letecké soutěže na neřízeném letišti.
Pilot letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu přiletět na neřízené letiště nebo z něho odletět, je povinen předem zkoordinovat přílet nebo odlet se stanovištěm AFIS, se stanovištěm poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště.
Popis ustanovení: Koordinace příletu nebo odletu letadla nevybaveného radiostanicí.
Pilot letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu provádět místní činnost na neřízeném letišti, musí zkoordinovat takovou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště před jejím zahájením.
Popis ustanovení: Požadavek na provádění místní činnosti na neřízeném letišti pro letadlo, které není vybaveno radiostanicí.
Pilot provádějící letovou činnost z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ, v provozní době letiště, musí dohodnout a zkoordinovat zamýšlenou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště před jejím zahájením, není−li stanoveno jinak v příslušné koordinační dohodě.
Popis ustanovení: Koordinace při provádění letové činnosti z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ v provozní době letiště.
Zvláštní lety VFR vrtulníkové letecké záchranné služby musí být prováděny v souladu s provozními požadavky pro vrtulníkovou leteckou zdravotnickou záchrannou službu (HEMS), včetně provozních minim.
Popis ustanovení: Provoz zvláštních letů VFR vrtulníkové letecké záchranné služby.
Lety VFR nad FL 195 do FL 285 včetně, musí být prováděny:
uvnitř dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru; nebo
v souladu s povolením a podmínkami vydanými Řízením letového provozu ČR, s. p., nebo přímo PRAHA ACC .
Popis ustanovení: Podmínky provádění letů VFR nad FL 195 do FL 285 včetně.
Součástí rozhodnutí o přidělení dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru může být stanovení dodatečných postupů a podmínek pro jeho využívání.
Popis ustanovení: Rozhodnutí o přidělení dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru.
Horizontální bílé nebo oranžové přistávací T s černým pruhem v ose dříku a příčky (Obr. 1.7.1) vyznačující směr, který mají letadla použít pro přistání a vzlet na drahách používaných pro letecké práce v zemědělství, lesním a vodním hospodářství.
Popis ustanovení: Pozemní vizuální signál - přistávací T.
Výsadky na letišti.
Čtyři oranžové obdélníkové plochy sestavené do tvaru kříže s prázdným čtvercem uprostřed znamenají, že na letišti se provádějí výsadky.
Popis ustanovení: Pozemní vizuální signál sloužící pro výsadky.
Délka úseků STAR
Pro všechna letiště uvedena délka úseků STAR s rozlišením 1/10 NM místo požadované 1/100 NM.
Výška elipsoidu WGS−84 v místě prahu dráhy pro přesné přiblížení
Níže uvedená letiště nesplňují požadované rozlišení 0,1 m / 0,1 ft:
Letiště |
Publikované rozlišení |
---|---|
Ostrava/Mošnov (LKMT ) | 1 ft / 0.1 m |