Pravidla pro letový provoz a postupy uplatňované při poskytování letových provozních služeb v České republice odpovídají prováděcímu nařízení Komise (EU) č. 923/2012 ze dne 26. září 2012, v platném znění, Annexům 2 a 11 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví a příslušným částem Doc 4444 (Procedures for Air Navigation Services − Air Traffic Management) a Doc 7030 (Regional Supplementary Procedures).
Lety VFR do FL 95 mohou být ve FIR PRAHA prováděny i mimo tratě ATS. Mezinárodní lety VFR do FL 95 mohou vstupovat/vystupovat do/z FIR PRAHA i mimo tratě ATS.
Ke změně pravidel letu IFR na VFR a naopak musí dojít nejpozději respektive nejdříve nad letištěm určení nebo odletu.
Stanoviště ATC může letadlu za IFR směřujícímu na neřízené letiště vydat povolení ke klesání jen do stanovené minimální letové nadmořské výšky nebo do stanovené minimální nadmořské výšky pro radarové vektorování.
Piloti, zamýšlející provést kombinovaný let z neřízeného letiště v SECTOR ČECHY WEST , SECTOR ČECHY EAST a SECTOR MORAVA , se musí před vzletem telefonicky spojit s PRAHA FIC na čísle
Telefon: +420 220 374 393
a zkoordinovat způsob přechodu na let IFR. Po vzletu z neřízeného letiště musí pilot co nejdříve navázat spojení s příslušným stanovištěm podle předchozího dohovoru a vyžádat si povolení pro let IFR.
Změna pravidel VFR na IFR při odletu letadla z neřízeného letiště se může uskutečnit, až když letadlo dosáhlo stanovenou minimální letovou nadmořskou výšku nebo stanovenou minimální nadmořskou výšku pro poskytování přehledových služeb ATC.
Letadlo provádějící let podle výše uvedených pravidel musí být schopno RNAV−5 navigace.
V letových plánech předložených pro tyto lety musí provozovatel uvést alespoň jedno řízené náhradní letiště s provozem IFR.
Minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb ATC jsou publikovány v: ENR 6−9 (celý FIR), LKTB AD 2−43, LKKV AD 2−43, LKMT AD 2−43, LKPR AD 2−43
Minimální výšky letu jsou určeny předpisem L 2. Pro lety nad Prahou platí dodatečná omezení podrobně uvedená v LKPR AD 2.23.
Poznámka: Pokud povolená trať letu bude jiná, než je uvedena v letovém plánu, bude v letovém povolení uvedena.
Letová informační služba a pohotovostní služba se poskytuje v následujícím rozsahu:
Letovou informační službu poskytují všechna stanoviště ATS v jejich prostoru odpovědnosti. Letová informační služba zahrnuje:
Poskytování informací o známém letovém provozu a o nebezpečí srážky v prostoru třídy G nebo E. Piloti letů VFR v prostoru třídy G nebo E, kteří chtějí informace o provozu získat, musí po navázání spojení oznámit následující informace v uvedeném pořadí:
identifikaci letadla;
typ;
polohu;
hladinu letu;
trať;
kód
Poskytování informací o stavu letišť a služeb v rozsahu FIR PRAHA všem letům pouze na vyžádání.
Poskytování informací o hlášených meteorologických podmínkách na trati a na letištích, včetně letištních předpovědí v rozsahu FIR PRAHA všem letům na vyžádání. Letům VFR, které jsou na spojení, se informace o meteorologických podmínkách podél trati, které by mohly let VFR učinit neprovedetelným, poskytují na základě letového plánu z iniciativy stanovišť ATS.
Poskytování informací o využívání vyhrazených, rezervovaných a omezených prostorů ve FIR PRAHA pouze na vyžádání. Obdržená informace o aktuálním stavu využívání prostorů TRA nebo TSA má platnost 15 minut. Po jejich uplynutí si pilot musí požádat o novou aktuální informaci nebo považovat prostor za aktivovaný.
dráha v používání a směr letištního okruhu;
směr a rychlost přízemního větru;
letištní QNH;
význačné počasí na letišti;
platné podmínky povrchu dráhy a význačné informace o letišti, když je to vhodné;
všeobecné informace o letišti, na vyžádání;
příslušné informace hlášené piloty jiných letadel (střih větru, turbulence, atd.);
informace o letovém provozu a nebezpečí srážky. Tyto informace zahrnují pouze známý provoz letadel v prostoru odpovědnosti stanoviště AFIS, který by mohl vytvářet nebezpečí srážky.
BRNO/Tuřany |
VOR BNO |
Kunovice |
NDB KNE |
Pardubice |
NDB PK |
Čáslav |
NDB CF |
Náměšť |
NDB LA |
PRAHA/Ruzyně |
VOR OKL |
Karlovy Vary |
L L |
OSTRAVA/Mošnov |
VOR/DME OTA |
PRAHA/Vodochody |
L V |
nejméně 10 NM horizontálně, ale ne za letadlem vypouštějícím palivo;
vertikální rozstup za letadlem vypouštějícím palivo, během 15 minut letové doby nebo ve vzdálenosti 50 NM:
nejméně 1000 ft nad letadlem vypouštějícím palivo; a
nejméně 3000 ft pod letadlem vypouštějícím palivo.
Oznamte zahájení tankování;
Oznamte ukončení tankování;
Připojte se ke skupině a udržujte vlastní rozstup.
Skupinové lety je možné provádět za následujících podmínek a zásad:
Když jsou všechna letadla vybavena radiostanicí, maximální počet letadel se neomezuje.
Když vedená letadla nejsou vybavena radiostanicí, je maximální počet letadel ve skupině 4.
Při letech IFR musí být všechna letadla ve skupině vybavena pro lety IFR a posádka musí mít kvalifikaci pro lety IFR.
Let skupiny podle IFR musí být proveden za podmínek VMC a maximální počet letadel ve skupině se neomezuje.
Vedoucí skupiny odpovídá za provedení přípravy k letu každého člena skupiny a za provedení letu skupiny. Je povinen stanovit postupy jednotlivým členům skupiny pro vzlet, průlet oblačností při stoupání i klesání, přistání i vlastní let, včetně postupů pro případ nouze nebo pro případ, že ve skupinovém letu nebude možno pokračovat z jakýchkoliv důvodů.
Za rozhodnutí a provedení letu ve skupině podle pravidel VFR nebo IFR s ohledem na meteosituaci odpovídá vedoucí skupiny, který podal FPL.
typ formace (např. "IN TRAIL");
vzdálenost mezi vedoucím a posledním členem skupiny (celkovou délku skupiny), případně šířku skupiny, pokud je větší než 1 NM;
počet letadel;
počet požadovaných hladin;
polohu a čas očekávaného rozdělení formace.
Způsobilost letadla určeného k provádění akrobatických letů musí být osvědčena příslušným úřadem.
Velitelem letadla provádějícího akrobatický let musí být pilot s příslušnou kvalifikací pro akrobacii (ACR) nebo pilot při výcviku akrobacie dle ÚCL schválené osnovy. Požadavky na kvalifikaci ACR neplatí pro výcvik a přezkušování jednotlivých prvků obsažených ve výcvikových osnovách základního výcviku.
Samostatné akrobatické lety může pilot provádět na základě rozhodnutí oprávněného instruktora a jím provedeného zápisu do zápisníku letů.
Letová posádka letadla i jakákoli jiná osoba na palubě při akrobatickém letu musí být vybavena záchrannými padáky.
Akrobatický let se nesmí provádět nad hustě zastavěnými místy, nad shromážděním osob na volném prostranství, nad veřejně přístupnou částí letiště nebo v případě leteckého veřejného vystoupení nad prostorem pro diváky až ke stanovené mezi vystoupení; Místo pro akrobatický let je třeba zvolit s ohledem na hluková či jiná omezení uveřejněná v AIP ČR, VFR příručce České republiky, daná letištním řádem letiště nebo sdělená dispečerem AFIS, stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo stanovištěm ATC. Během akrobatického letu musí být k dispozici plocha vhodná pro případné nouzové přistání.
Akrobatický let se nesmí provádět bez souhlasu provozovatele letiště s ohledem na hustotu a druh ostatního provozu na letišti, v CTR nebo v ATZ. Provozovatel letiště je oprávněn vydat pilotovi pro akrobatický let časové, případně prostorové omezení.
Není−li ÚCL schváleno jinak, nesmí být akrobatický let prováděn:
ve výšce nižší než 600 m AGL pro letouny a vrtulníky;
ve výšce nižší než 400 m AGL pro kluzáky.
Úřad pro civilní letectví může jednotlivým pilotům schválit akrobatické vystoupení s výškou menší − viz "Podmínky pro pořádání leteckých veřejných vystoupení", zveřejněné na internetových stránkách ÚCL, http://www.caa.cz/ .
Letová dohlednost při akrobatickém letu v prostoru třídy G musí být nejméně 3 km; toto neplatí pro letecké veřejné vystoupení nebo soutěž, kdy je příslušný vzdušný prostor vyhlášen jako omezený prostor.
Poznámka: definice akrobatického letu viz předpis L 2 − Pravidla létání.
Na základě ustanovení 3.1.4 předpisu L 2 − Pravidla létání stanovil Úřad pro civilní letectví Č.R. následující pravidla:
Seskoky parašutistů a shazování flér při dodržení podmínek stanovených ve Směrnici pro provádění sportovního parašutismu vydané Úřadem pro civilní letectví pod označením CAA−LP−001−0/96.
Shazování propagačních letáků max. rozměru A 5, prováděné provozovateli, oprávněnými k provozování leteckých prací, kteří mají tuto činnost uvedenou v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici.
Shazování zátěže z volných balónů a to pouze ve formě jemného písku nebo vypouštění vodní zátěže z kluzáků.
Rozprašování a postřikování v zemědělství, lesním hospodářství a při ochraně životního prostředí oprávněnými provozovateli k provádění těchto činností schváleným aplikačním zařízením; činnost musí být uvedena v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici provozovatele; tuto činnost musí provádět piloti pro tuto speciální činnost vyškoleni a oprávněni; letecky mohou být aplikovány pouze látky schválené ministerstvem zemědělství a za jejich správnost použití a dávkování odpovídá objednavatel těchto prací.
Hašení lesních požárů oprávněnými provozovateli k provádění těchto činností schválenými letadly se schváleným aplikačním zařízením; činnost musí být uvedena v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici provozovatele; tuto činnost musí provádět piloti pro tuto speciální činnost vyškoleni a oprávněni.
Žádost musí obsahovat zejména:
název provozovatele
důvod požadované činnosti a údaje o objednateli shozu
vymezení prostoru shozu a jeho případné uzavření, omezení vstupu a označení
označení, počet, popř. vzorek shazovaných předmětů a jejich podrobný popis (váha, rozměr, tvar, materiál) a vyjádření odborné instituce, pokud je potřeba
typ letadla určeného ke shozu
místo vzletu a přistání letadla, dny provedení
podpis statutárního zástupce
V případě povolení shozu na základě žádosti, musí provozovatel civilního letadla dodržet stanovené podmínky a kromě toho je povinen:
zabezpečit, že budou shazovány jen předměty schválené a ve stanoveném počtu (dávkách)
poučit osoby, které provádějí shazování předmětů, o chování za letu
Využívání vzdušného prostoru v České republice je prováděno v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, kterým se stanoví společná pravidla pro pružné užívání vzdušného prostoru (FUA) a v souladu s čl. 3 prováděcíhonařízení Komise (EU) 2017/373 a je dále upraveno dle § 44, 44a, 44b a 44c zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a Vyhláškou č. 108/ 1997 Sb.
strategické ASM 1
předtaktické ASM 2
taktické ASM 3
Tuto úroveň vykonává Úřad pro civilní letectví (dále jen Úřad) v dohodě s Ministerstvem obrany v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, čl. 4 za přispění Komise ASM (dále KASM). „Politika uspořádání vzdušného prostoru České republiky“ (dále jen Politika), popisuje odpovědné orgány, jejich odpovědnosti a zásady, týkající se společného civilně-vojenského strategického plánování využití vzdušného prostoru ČR. Politika je schvalována ÚCL, po konzultaci s MD (Ministerstvo dopravy ) a MO (Ministerstvo obrany), zastoupeného ODVL SSŘO MO (Odbor dohledu nad vojenským letectvím, Sekce správy a řízení organizací Ministerstva Obrany). Politika je dostupná na webových stránkách v sekci ATM/, část ASM.
Za účelem společných konzultací, formulací rad a názorů při uspořádání vzdušného prostoru na pracovní úrovni zřizuje KASM Konzultační skupinu ASM (KSASM).
KASM poskytuje stanoviska odpovědným orgánům, po projednání v rámci KSASM:
k rozdělení vzdušného prostoru ČR za účelem bezpečného provádění letů a účinného poskytování leteckých služeb a
k žádostem na dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru k létání jednoho uživatele nebo kategorii uživatelů, jestliže vyhrazení přesáhne dobu 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení, a nejedná se o prostory publikované v AIP ČR, ENR 5.
Kontakt:
Úřad pro civilní letectví
Sekce provozní
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6
Postupy pro plánování prostorů – úroveň ASM 1
Úpravy struktur vzdušného prostoru České republiky jsou prováděny v souladu s čl. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/373 a podle postupu zveřejněného v čl. 10 Politiky.
Návrh změny vzdušného prostoru je žadatel povinen konzultovat s jemu známými přímo dotčenými stranami a výsledky konzultace předat určenému konstruktérovi vzdušného prostoru. Dále je žadatel povinen zajistit, aby podávaná žádost obsahovala návrh změny zpracovaný konstruktérem vzdušného prostoru, a to včetně výsledku validace návrhu a výsledku kontroly kompatibility návrhu pro daný vzdušný prostor.
Státem určeným konstruktérem struktur vzdušného prostoru je počínaje dnem 27. 1. 2022 státní podnik Řízení letového provozu ČR, s.p. . Činnosti konstruktéra jsou pro žadatele bezúplatnou službou státu.
Kontakt:
Řízení letového provozu ČR, s.p.
Divize plánování a rozvoje LNS
Navigační 787
252 61 Jeneč
V souladu s odst. 9 čl. 3 nařízení EU 2017/373 jsou správci struktur vzdušného prostoru povinni poskytnout konstruktérovi struktur vzdušného prostoru součinnost a nezbytné podklady pro provedení pravidelné revize a údržby těchto struktur.
Uživatelé vzdušného prostoru se žádají, aby předkládali požadavky na Úřad v těchto případech:
požadavky na omezení nebo zákaz užívání vzdušného prostoru;
požadavky na vyhrazení části vzdušného prostoru, přesáhne-li doba vyhrazení 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení, a nejedná se o prostory publikované v AIP ČR ENR 5 (prostory “AMC manageable”).
Žádost o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru, které podléhají schválení Úřadem dle § 44 odst. 2, 3, 5, 6 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, musí být předloženy Úřadu nejpozději 60 dnů přede dnem, od něhož je vyhrazení požadováno.
Žádosti o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat náležitosti v souladu s § 16 Vyhlášky č. 108/1997 Sb. Vertikální vymezení požadovaného vzdušného prostoru musí být v souladu s AIP ČR ENR 1.1 para 9.3.1.
Poznámka: S ohledem na termíny pravidelných jednání KASM (http://www.caa.cz/letiste/asm) a administrativní lhůty plynoucí ze správního řádu, je doporučeno předkládat žádosti s větším předstihem než požadovaných 60 dnů, nejlépe 85 dní. Dále je nezbytné kalkulovat dobu nezbytnou pro vypracování návrhu konstruktérem struktur vzdušného prostoru.
Tuto úroveň vykonává pracoviště AMC ČR v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, čl. 5.
V případě konfliktu požadavku s již existujícími strukturami, nebo konfliktu mezi dvěma požadavky, AMC ČR rozhoduje podle priorit v souladu s § 16 odst. 6 Vyhlášky č. 108/1997 Sb.
Schválené požadavky na vyhrazení částí vzdušného prostoru podle písm. a) se publikují ve zprávě NOTAM a AUP, podle písm. b) se publikují v AUP/UUP.
Kontakt:
AMC ČR
Civilní část:
Vojenská část:
Postupy pro plánování vzdušných prostorů – úroveň ASM 2
Uživatelé dočasně vyhrazených prostorů, nepřesáhne-li doba vyhrazení 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení a nejedná-li se o prostory publikované v AIP ČR ENR 5, se žádají, aby:
předkládali pracovišti AMC ČR žádosti na vyhrazení vzdušného prostoru 7 pracovních dní před zamýšleným konáním (D - 7 pracovních dní) do 1000 UTC.
Požadavky o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat:
účel a charakter činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno;
časové vymezení vyhrazení, datum a čas zahájení a ukončení činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno, časy se uvádí podle UTC;
prostorové vymezení vyhrazení pomocí zeměpisných souřadnic ve Světovém geodetickém systému - 1984 (WGS-84) doplněné o místopisné označení každého bodu podle letecké mapy ICAO;
výškové vymezení vyhrazení uváděné v hladinách používaných v letectví: letové hladiny, nadmořské výšky nebo výšky nad zemí podle ustanovení ENR 1.1 para 9.3.1;
identifikaci subjektu odpovědného za vydání povolení vstupu či průletu vyhrazeným prostorem, včetně telefonického spojení, volacího znaku a používaného kmitočtu.
Přílohou žádosti je mapový zákres nebo schéma prostoru požadovaného k vyhrazení v elektronické podobě.
V případě konfliktu požadavku s již existujícími strukturami vzdušného prostoru ČR, nebo konfliktu mezi dvěma požadavky AMC ČR rozhoduje podle priorit v souladu s § 16 odst. 6 Vyhlášky č. 108/1997 Sb. a zveřejněnou Politikou.
Uživatelé vyhrazených prostorů publikovaných v AIP ČR ENR 5 (prostory “AMC manageable”) se žádají, aby:
předkládali pracovišti AMC ČR žádosti na vyhrazení vzdušného prostoru den před zamýšleným konáním (D-1) do 1000 UTC.
Požadavky o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat:
označení prostoru, který je vyžadován (dle AIP);
časové vymezení vyhrazení, datum a čas zahájení a ukončení činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno, časy se uvádí podle UTC;
výškové vymezení vyhrazení (s využitím výšek používaných v letectví);
další doplňující údaje (v případě potřeby).
Tuto úroveň vykonávají příslušná civilní a vojenská stanoviště ATS a AMC ČR v souladu s nařízením Komise (ES) 2150/ 2005, čl. 6. V reálném čase aktivují a deaktivují dočasně vyhrazené části vzdušného prostoru (dle AUP/UUP), nebo provádí přerozdělení prostorů uživatelům za účelem jejich efektivnějšího využití. Aktivování/deaktivování prostoru (podle AUP/UUP) provádí podle oznámení uživatele prostoru o jeho skutečném využití.
Postupy pro využívání vzdušných prostorů – úroveň ASM 3
Uživatelé vyhrazených prostorů jsou povinni:
využívat vzdušný prostor podle toho, jak byl přidělen pracovištěm AMC ČR a v souladu s ustanovením AIP ČR ENR 1.1 para 9.3.2;
cestou pracoviště PRAHA FIC :
aktivovat vyhrazený prostor nejpozději 20 minut před zahájením činnosti v tomto prostoru;
deaktivovat vyhrazený prostor neprodleně po přerušení činnosti v tomto prostoru na dobu delší než 1 H;
Poznámka: Přerušení činnosti na předpokládanou dobu 1 H a méně se neoznamuje;
zrušit vyhrazený prostor neprodleně po ukončení činnosti v prostoru nebo po rozhodnutí o nevyužití prostoru.
Poznámka: Pokud uživatel nebude aktivovat vyhrazený prostor, bude tento prostor považován za volný prostor a jiné lety budou moci vstoupit do tohoto prostoru bez omezení.
U prostorů, které nejsou spravovány AMC ČR (nejsou "AMC manageable") je dobou jejich aktivace doba publikovaná v AIP ČR.
Plánovaná doba aktivace a podmínky pro využití prostorů AMC manageable se publikují denně v AUP (Plán využití vzdušného prostoru).
Aktivační doby jsou definované následovně:
Publikovaná doba - zahrnuje maximum možného času aktivace; je publikována v AIP ENR 5 ve sloupci "Poznámky".
Plánovaná doba - je doba publikovaná v AUP; její rozsah nepřesahuje publikovanou dobu.
Skutečná doba aktivace - je skutečné časové využití prostoru, které oznámí uživatel prostoru, který provádí činnost; její rozsah nepřesahuje plánovanou dobu, která je uvedena v AUP.
do 1000 ft AGL využívat výšky AGL;
nad 1000 ft AGL do 5000 ft AMSL používat IFR hladiny v souladu s AIP ČR, ENR 1.7 para 5;
nad 5000 ft AMSL do FL 290 používat VFR hladiny v souladu s AIP ČR, ENR 1.7 para 5;
od FL 290 do FL 410 používat číslo vyjadřující mezihladinu mezi IFR letovými hladinami končící číslovkou "5" (FL 295 - FL 405);
nad FL 410 používat číslo vyjadřující mezihladinu mezi IFR letovými hladinami končící číslovkou "0" (FL 420 - FL 660).
Poznámka: Pokud stanoviště ATS musí zajistit větší vertikální rozstup, než je stanoven (např. z důvodu nevybavení letadla pro let v prostoru RVSM nebo pro let skupiny, vypouštění paliva), musí se tento rozstup zajistit v prostoru odpovědnosti daného stanoviště ATS.
V rámci koncepce FUA jsou vedle stálých tratí ATS vytvářeny kondicionální tratě ATS (CDR) a prostory pro přímé směrování tratí (DCT). Seznam DCT je publikován v RAD.
Lety na CDR 1 se plánují stejným způsobem jako na stálých ATS tratích během období publikovaném v AIP.
Uzavírání segmentů tratí CDR 1 může být nahrazeno naplánováním definovaných FUA/EU Restrictions v EAUP. Seznam FUA Restriction je uveden v RAD Appendix 7.
V případě, že nepoužitelnost CDR 1 bude oznámena krátce předem, přesměrování letů mimo prostor omezující využívání CDR 1 bude provedeno podle instrukcí ATC.
Uživatelé vzdušného prostoru mohou podávat stížnosti k problematice ASM písemně Úřadu pro civilní letectví.
Kontakt:
Úřad pro civilní letectví
Sekce provozní
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6
Kontakt:
Úřad pro civilní letectví
Odbor navigačních služeb
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6
Telefon: +420 220 561 692
Druh zprávy | Plán využití vzdušného prostoru |
Odesílající stanoviště |
|
Období platnosti zprávy | např11.02.2008 06:00 - 12.02.2008 06:00 |
Datum a čas odeslání zprávy | např. 10.02.2008 13:53 |
A) Plánovatelné tratě CDR 2 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě | Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou) | Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou) | Čas zahájení použitelnosti tratě nebo jejího úseku | Čas ukončení použitelnosti tratě nebo jejího úseku | Doplňkové informace v otevřeném jazyce |
Seznam A obsahuje CDR kategorie 2, které jsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné. |
B) Neplánovatelné tratě ATS a CDR 1 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě | Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku | Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku | Čas zahájení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku | Čas ukončení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku | Doplňkové informace v otevřeném jazyce |
Seznam B obsahuje stálé ATS tratě a CDR kategorie 1, které nejsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné. |
C) Prostory spravované AMC (AMA) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5 | Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95) | Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245) | Čas začátku doby využívání prostoru | Čas ukončení doby využívání prostoru | Zodpovědné stanoviště | Druh činnosti |
Seznam C obsahuje všechny aktivované prostory, které jsou spravovány AMC. Zodpovědné stanoviště je stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době využívání prostoru. |
D) Prostory nespravované AMC (NAM) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5 | Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95) | Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245) | Čas začátku změněné doby využívání prostoru | Čas ukončení změněné doby využívání prostoru | Zodpovědné stanoviště | Druh činnosti nebo INACTIVE |
Seznam D obsahuje pouze změny omezení u prostorů/zón oproti publikaci AIP ČR v části ENR 2 para 2.3 a ENR 5. Jedná se o prostory nespravované AMC. Taková změna umožňuje pouze redukci publikace v AIP ČR včetně zrušení aktivace prostoru/ů a zón s nestandardním plánováním na daný den. Uvedení „NIL“ v tomto seznamu znamená, že omezené prostory, nebezpečné prostory a zóny s nestandardním plánováním nespravované AMC jsou aktivní v plném rozsahu publikace v AIP ČR. Zodpovědné stanoviště je stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době využívání prostoru. |
E) Neplánovatelné SIDs a STARs | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Označení dotyčné SID/STAR | N/A | N/A | Čas začátku | Čas ukončení | N/A | Doplňkové informace v otevřeném jazyce |
Seznam E obsahuje STARs a SIDs, které nejsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné. |
F) Doplňující informace (Další omezení a navigační výstrahy) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky | Reference na publikaci omezení ve vzdušném prostoru (série a číslo předmětného NOTAMu) | Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95) | Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245) | Čas začátku doby využívání prostoru (začátek platnosti předmětného NOTAMu) | Čas ukončení doby využívání prostoru (konec platnosti předmětného NOTAMu) | Poloha | Druh činnosti |
Seznam F obsahuje souhrn dalších omezení ve vzdušném prostoru a navigačních výstrah publikovaných NOTAM. Seznam F obsahuje odkazy jen na ty navigační výstrahy, které byly AMC do doby vydání AUP známy. Informace uvedené v seznamu F nenahrazují informace příslušných publikací. |
Poznámky:
Pokud seznam neobsahuje žádnou položku, vyplní se do prvního řádku seznamu „NIL“.
Informace o skutečné aktivaci prostorů uvedených v AUP lze získat cestou příslušných stanovišť ATS.
Zkratky a výrazy používané v AUP v části „Doplňkové informace v otevřeném jazyce“ a/nebo "Druh činnosti":
Střelba země−země nebo země−vzduch | FRNG | Ground−to−ground or ground−to−air firing |
Prostor není v době platnosti AUP aktivní (týká se seznamu D) | INACT | The area is not active during the time period covered by the AUP (concerns the list D only) |
Lety prováděné podle jiných pravidel než ICAO, bez ohledu na rezortní nebo státní příslušnost letadla (v tomto případě letová činnost vyžadující vyčlenění vzdušného prostoru, např. střelba vzduch−země). | OAT | Operational air traffic (in this case flying activity requiring airspace reservation, e.g. air−to−ground firing) |
Výsadková činnost | PJE | Parachute Jumping Exercise |
Výstraha (v AUP pouze navigační výstraha) | WRNG | Warning (Navigation Warning only in AUP) |
Jiné | OTHER | Other |
Druh zprávy | Aktualizovaný plán využití vzdušného prostoru |
Odesílající stanoviště |
|
Období platnosti zprávy | např.11.02.2008 13:53 − 12.02.2008 06:00 |
Datum a čas odeslání zprávy | např. 11.02.2008 13:53 (s okamžitou platností) |
A) Plánovatelné tratě CDR 2 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP. U nové použitelné CDR 2 pořadové číslo následující za posledním pořadovým číslem v AUP. | Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě | Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou) | Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou) | Čas zahájení použitelnosti tratě nebo jejího úseku | Čas ukončení použitelnosti tratě nebo jejího úseku | Doplňkové informace v otevřeném jazyce Pokud jsou dvě nebo více položek AUP nahrazeny jednou položkou v UUP, musí se ta druhá a následující položky uvést v UUP s poznámkou „CNL“ |
B) Neplánovatelné stálé ATS tratě a CDR 1 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP | Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě | Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku | Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku | Čas zahájení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku | Čas ukončení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku | Doplňkové informace v otevřeném jazyce. Pokud je položka AUP zrušena, toto pole musí obsahovat poznámku „CNL“ |
C) Prostory spravované AMC (AMA) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP | Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5 | Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95) | Horní hranice prostoru (např. 1000 ftAGL, 4000 ft AMSL, FL 245) | Čas začátku doby využívání prostoru | Čas ukončení doby využívání prostoru | Stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době dobou využívání prostoru. Pokud je položka AUP zrušena, tato pole nesmí být vyplněna | Doplňkové informace v otevřeném jazyce. Pokud je položka AUP zrušena, toto pole musí obsahovat poznámku „CNL“ |
D) Prostory nespravované AMC (NAM) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP. U nové položky pořadové číslo následující za posledním pořadovým číslem v AUP. | Označení dotyčného prostoru podleAIP ENR 5 | Spodní hranice prostoru (např.GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95) | Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245) | Čas začátku změněné doby využívání prostoru | Čas ukončení změněné doby využívání prostoru | Zodpovědné stanoviště | Doplňkové informace v otevřeném jazyce (např. druh činnosti nebo INACTIVE) |
E) Neplánovatelné SIDs a STARs | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP | Označení dotyčné SID/STAR | N/A | N/A | Čas začátku | Čas ukončení | N/A | Doplňkové informace v otevřeném jazyce |
Poznámky:
Pokud seznam neobsahuje žádnou položku, vyplní se do prvního řádku seznamu „NIL“.
Informace o skutečné aktivaci prostorů uvedených v AUP lze získat cestou příslušných stanovišť ATS.
Zkratky a výrazy používané v UUP v části „Doplňkové informace":
Položka AUP zrušena | CNL | AUP element cancelled |
Změny vertikálního rozsahu položky AUP | LEVEL CHG | Change of vertical extent of AUP element |
Změna časového rozsahu položky AUP | TIME CHG | Change of time period of the AUP element |
Na NM NOP Portal/European AUP se v D−1 v 1500 UTC pro časové období mezi 0600 UTC příštího dne do 0600 UTC dne následujícího (D 0600 − D+1 0600) publikuje zpráva evropského AUP (EAUP), která je složená z národních AUP a průběžně, v termínech schválených CADF, zprávy evropských UUP (EUUP).
Úřad pro civilní letectví
Odbor navigačních služeb
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6
Telefon: +420 225 421 279
Telefax: +420 220 561 692
Řízení letového provozu ČR, s.p.
AMC ČR
Navigační 787
CZ−252 61 Jeneč
Česká Republika
Telefon: +420 220 373 954,
Telefax: +420 220 374 259,
E-mail: amcpraha@ans.cz
Účel letu;
Požadované tratě letových provozních služeb a/nebo prostor činnosti a požadované trajektorie − 1 výtisk příslušné letecké mapy se seznamem souřadnic popisující žádaný prostor činnosti ve vztahu k řízenému prostoru;
Předpokládanou dobu činnosti;
Požadované hladiny letu;
Typ letadla, volací znak a poznávací značka každého letadla, které bude použito;
Letiště odletu a letiště určení;
Plánovaný den provozu, EOBT a požadovaná doba platnosti.
Testovací lety civilních letadel v prostorech LKTRA37 a LKTRA62 je možné provádět za následujících podmínek a pravidel:
identifikaci letadla;
typ letadla;
provozovatele;
datum letu;
předpokládaný čas zahájení pojíždění (EOBT);
zamýšlenou činnost včetně dalších detailů;
odhadovanou dobu trvání testovacího letu;
potvrzení schopnosti dodržet hranice prostoru (schopnost osádky letět vlastní navigací).
LKVO provede koordinaci k zabezpečení testovacího letu s dalšími možnými uživateli LKTRA37 a LKTRA62 .
LKVO buď potvrdí možnost provedení testovacího letu nebo nabídne další možný termín provedení testovacího letu.
Pondělí, Pátek, Sobota a Neděle
Úterý, Středa, Čtvrtek − od 0800 (0700) do 1500 (1400)
AFS: LKPRZPZX − ARO Praha/Ruzyně (ENR 1.10 para 2.1.1.3)
AFS: LKVOZTZX − TWR, ARO Praha/Vodochody (AD 2−LKVO−1
Touto adresací bude zabezpečena distribuce FPL na relevantní stanoviště, která se budou podílet na zabezpečení testovacího letu.
B734/M-SDHIPRXWYS/S
LKPR1000
N0343F150 DCT VENOX STAY1/0300 GOLOP DCT
LKPR0335 EDDC
REG/OKEGP OPR/CSA DOF/100211 RVR/200 RMK/TCAS STAYINFO1/LKTRA37 TEST FLIGHT MAX FL390 PPR VOD080604
v poli 8 je nezbytné uvést "X" druh letu − ostatní lety
v poli 15 uvést FL150/160 na/z bodu VENOX a z bodu GOLOP
v poli 15 uvést STAY indikátor (STAY1/0300)
v poli 16 uvést celkovou předpokládanou dobu letu EET
v poli 18 uvést STAYINFO1/LKTRA37 TEST FLIGHT MAX FL390 PPR VOD080604, které informuje o době trvání letu, prostoru činnosti a maximální FL a čísle povolení
Poznámka: více informací o použití STAY indikátoru článek ENR 1.10 para 2.1.4.6.
Budou poskytovány přehledové služby (Stanoviště ATS Vodochody)
pokud bude požadováno, bude nabídnut blok FL (FL 130 − FL 390)
Kontakty:
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
U Letištì 374
250 70 Odolena Voda, Dolínek
Telefon: + 420 255 762 615 - ATC, TWR
Telefon: 420 255 762 609 - Meteo, Briefing, ARO
Telefax: +420 255 763 216 − ATS, ARO, Meteo−Briefing
E-mail: handling@aero.cz − PPR