ENR 1  VŠEOBECNÁ PRAVIDLA A POSTUPY

ENR 1.1  Všeobecná pravidla

Pravidla pro letový provoz a postupy uplatňované při poskytování letových provozních služeb v České republice odpovídají prováděcímu nařízení Komise (EU) č. 923/2012 ze dne 26. září 2012, v platném znění, Annexům 2 a 11 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví a příslušným částem Doc 4444 (Procedures for Air Navigation Services − Air Traffic Management) a Doc 7030 (Regional Supplementary Procedures).

1.1.1  PROVÁDĚNÍ LETŮ

1.1.1.1 Mezinárodní lety mohou být prováděny pouze na/z mezinárodních letišť, pokud nebylo dvoustrannou nebo mnohostrannou dohodou mezi Českou republikou a příslušnými státy stanoveno jinak. Toto ustanovení se neuplatňuje pro letadla přilétající/odlétající z/na území států Schengenského prostoru.
1.1.1.2 Lety IFR prováděné do FL 95 včetně se kromě CTA 1 PRAHA a TMA PRAHA mohou plánovat pouze po stanovených tratích . Pro plánování letů IFR v CTA 1 PRAHA a v TMA PRAHA se uplatňují definované v RAD (viz AIP ENR 1.10 para 2.5). Veškeré lety nad FL 95 mimo lety v TMA PRAHA (FRA) se mohou plánovat pouze v souladu s postupy plánování létání po volných tratích stanovených v RAD (viz AIP ENR 1.3 para 4).

Lety VFR do FL 95 mohou být ve FIR PRAHA prováděny i mimo tratě ATS. Mezinárodní lety VFR do FL 95 mohou vstupovat/vystupovat do/z FIR PRAHA i mimo tratě ATS.

1.1.1.3 Kombinované lety IFR/VFR na/z letišť, která nejsou schválena pro provoz podle pravidel IFR (dále jen “lety na/z neřízená letiště”).
1.1.1.3.1 Na žádost pilota může stanoviště ATC, na základě aktivace vyhrazených, rezervovaných a omezených prostorů a je−li potřeba, po koordinaci s příslušnými vojenskými stanovišti ATC, povolit letadlu provádějícímu kombinovaný let IFR/VFR pokračovat podle pravidel IFR až nad neřízené letiště určení nebo po odletu z takového letiště přejít na let podle pravidel IFR ještě před bodem přechodu uvedeným v letovém plánu, při splnění následujících podmínek:
  1. Ke změně pravidel letu IFR na VFR a naopak musí dojít nejpozději respektive nejdříve nad letištěm určení nebo odletu.

  2. Stanoviště ATC může letadlu za IFR směřujícímu na neřízené letiště vydat povolení ke klesání jen do stanovené minimální letové nadmořské výšky nebo do stanovené minimální nadmořské výšky pro radarové vektorování.

  3. Piloti, zamýšlející provést kombinovaný let z neřízeného letiště v SECTOR ČECHY WEST, SECTOR ČECHY EAST a SECTOR MORAVA, se musí před vzletem telefonicky spojit s PRAHA FIC na čísle

    Telefon:  +420 220 374 393

    a zkoordinovat způsob přechodu na let IFR. Po vzletu z neřízeného letiště musí pilot co nejdříve navázat spojení s příslušným stanovištěm podle předchozího dohovoru a vyžádat si povolení pro let IFR.

  4. Změna pravidel VFR na IFR při odletu letadla z neřízeného letiště se může uskutečnit, až když letadlo dosáhlo stanovenou minimální letovou nadmořskou výšku nebo stanovenou minimální nadmořskou výšku pro poskytování přehledových služeb ATC.

  5. Letadlo provádějící let podle výše uvedených pravidel musí být schopno RNAV−5 navigace.

  6. V letových plánech předložených pro tyto lety musí provozovatel uvést alespoň jedno řízené náhradní letiště s provozem IFR.

  7. Minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb ATC jsou publikovány v: ENR 6−9 (celý FIR), LKTB AD 2−43, LKKV AD 2−43, LKMT AD 2−43, LKPR AD 2−43

1.1.1.4 Spouštění motorů musí být v souladu s místními postupy. Umožňují−li to místní postupy, velitel letadla nebo odpovědný zástupce provozovatele letadla, který má v úmyslu na řízeném letišti spustit pohonné jednotky bez vyžádání povolení ke spouštění u ATC, je povinen si ověřit u provozovatele letiště, zda není nebo nebude na letišti vyhlášen motorový klid.
1.1.1.5 Minimální výšky letu

Minimální výšky letu jsou určeny předpisem L 2. Pro lety nad Prahou platí dodatečná omezení podrobně uvedená v LKPR AD 2.23.

1.1.1.6 Při vydávání traťového povolení nebude uváděna trať letu, pokud je shodná s tratí uvedenou v podaném letovém plánu.

Poznámka: Pokud povolená trať letu bude jiná, než je uvedena v letovém plánu, bude v letovém povolení uvedena.

1.1.1.7 Velitel letadla, který před přistáním neobdrží od letištní řídící věže instrukce pro pojíždění, musí po výběhu co nejrychleji uvolnit dráhu na nejbližší vhodnou TWY, není−li místními postupy publikovanými v AIP AD uvedeno jinak. Po uvolnění dráhy nesmí velitel letadla pokračovat v dalším pojíždění, dokud neobdrží povolení k pojíždění. Při uvolňování dráhy nesmí velitel letadla pojíždět zpět po dráze nebo použít k pojíždění jinou dráhu bez předchozího povolení od letištní řídící věže.

1.1.2  POSKYTOVÁNÍ LETOVÉ INFORMAČNÍ A POHOTOVOSTNÍ SLUŽBY

Letová informační služba a pohotovostní služba se poskytuje v následujícím rozsahu:

1.1.2.1  Letová informační služba

Letovou informační službu poskytují všechna stanoviště ATS v jejich prostoru odpovědnosti. Letová informační služba zahrnuje:

  1. Poskytování informací o známém letovém provozu a o nebezpečí srážky v prostoru třídy G nebo E. Piloti letů VFR v prostoru třídy G nebo E, kteří chtějí informace o provozu získat, musí po navázání spojení oznámit následující informace v uvedeném pořadí:

    1. identifikaci letadla;

    2. typ;

    3. polohu;

    4. hladinu letu;

    5. trať;

    6. kód

  2. Poskytování informací o stavu letišť a služeb v rozsahu FIR PRAHA všem letům pouze na vyžádání.

  3. Poskytování informací o hlášených meteorologických podmínkách na trati a na letištích, včetně letištních předpovědí v rozsahu FIR PRAHA všem letům na vyžádání. Letům VFR, které jsou na spojení, se informace o meteorologických podmínkách podél trati, které by mohly let VFR učinit neprovedetelným, poskytují na základě letového plánu z iniciativy stanovišť ATS.

  4. Poskytování informací o využívání vyhrazených, rezervovaných a omezených prostorů ve FIR PRAHA pouze na vyžádání. Obdržená informace o aktuálním stavu využívání prostorů TRA nebo TSA má platnost 15 minut. Po jejich uplynutí si pilot musí požádat o novou aktuální informaci nebo považovat prostor za aktivovaný.

1.1.2.1.1  Letištní letová informační služba (AFIS)
1.1.2.1.1.1 Letištní letová informační služba (AFIS) je poskytována na neřízených letištích uvedených ve VFR příručce České republiky a v Letištní provozní zóně (ATZ) těchto letišť v provozní době letiště a zahrnuje poskytování následujících informací:
  1. dráha v používání a směr letištního okruhu;

  2. směr a rychlost přízemního větru;

  3. letištní QNH;

  4. význačné počasí na letišti;

  5. platné podmínky povrchu dráhy a význačné informace o letišti, když je to vhodné;

  6. všeobecné informace o letišti, na vyžádání;

  7. příslušné informace hlášené piloty jiných letadel (střih větru, turbulence, atd.);

  8. informace o letovém provozu a nebezpečí srážky. Tyto informace zahrnují pouze známý provoz letadel v prostoru odpovědnosti stanoviště AFIS, který by mohl vytvářet nebezpečí srážky.

1.1.2.1.1.2 Navázání spojení se stanovištěm AFIS nebo stanovištěm Poskytování informací známému provozu, je povinné pro letadla vybavená radiostanicí, pohybující se na neřízeném letišti a/nebo v ATZ, při zahájení pojíždění a/nebo před vstupem do ATZ. Piloti musí vysílat hlášení bez ohledu na to, zda se poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu.
1.1.2.2  Pohotovostní služba
1.1.2.2.1 Pohotovostní služba se poskytuje všem letům, na které byl podán letový plán, všem letům, kterým je poskytována služba řízení letového provozu a všem letům, o kterých je známo, že poskytnutí takovéto služby vyžadují nebo potřebují.
1.1.2.2.2 Poskytování pohotovostní služby letům VFR, na které byl podán letový plán, je podmíněno vysláním zprávy DEP nebo předáním hlášení o odletu podle ENR 1.2 para 2.2 či předáním jiné zprávy příslušnému stanovišti ATS, ze které je zřejmé, že let je prováděn podle letového plánu a která obsahuje předpokládaný čas přistání.
1.1.2.2.3 Letům VFR bez FPL v prostoru třídy E a G musí být ze strany Řízení letového provozu ČR, s.p., poskytována pohotovostní služba v případě, že pilot vyhlásí stav nouze nebo oznámí stanovišti ATS problém, který by mohl ovlivnit bezpečné dokončení letu. V případě, že pilot letící bez FPL vyhlásí na kmitočtu ATS nouzi nebo oznámí problém související s bezpečností letu, musí ihned, jakmile to okolnosti dovolí, oznámit stanovišti ATS letiště vzletu, trať letu, letiště přistání, předpokládaný čas příletu, počet osob na palubě a vytrvalost letu. Neohlásí−li pilot ukončení stavu nouze nebo pominutí problému, nebo v případě, kdy je ztraceno spojení, musí bezprostředně po přistání předat stanovišti ATS, se kterým byl naposledy na spojení, hlášení o přistání. Stanoviště ATS podle situace vyhlašuje údobí nejistoty, pohotovosti nebo tísně v souladu s Předpisem L 11.

1.1.3  POSTUPY PŘI ZTRÁTĚ RADIOVÉHO SPOJENÍ LETADLO − ZEMĚ

1.1.3.1  Ztráta spojení − všeobecně
1.1.3.1.1 Jestliže ztráta spojení zabrání letadlu provádějícímu řízený let udržovat neustálý poslech na určeném kmitočtu služby řízení letového provozu a udržovat příslušné obousměrné spojení, musí letadlo dodržovat postupy pro ztrátu spojení uvedené v Předpisu o civilní letecké telekomunikační službě, L 10, Svazek II a dále se řídit postupy uvedenými v Předpisu L 4444.
1.1.3.1.2  Pro činnost podle ustanovení předpisu L 4444, ust. 15.3.3 b) 4) jsou na letištích stanovena tato radionavigační zařízení:

BRNO/Tuřany

VOR BNO

Kunovice

NDB KNE

Pardubice

NDB PK

Čáslav

NDB CF

Náměšť

NDB LA

PRAHA/Ruzyně

VOR OKL

Karlovy Vary

L L

OSTRAVA/Mošnov

VOR/DME OTA

PRAHA/Vodochody

L V

1.1.4  VYPOUŠTĚNÍ PALIVA ZA LETU

1.1.4.1 Vypouštění paliva ve FIR PRAHA je možno provádět pouze na základě letového povolení příslušného stanoviště ATC. Nejnižší letová hladina pro vypouštění je FL 60 s výjimkou ustanovení ENR 1.1 para 4.3 níže.
1.1.4.2 Mezi letadlem vypouštějícím palivo a ostatním známým provozem budou udržovány rozstupy:
  1. nejméně 10 NM horizontálně, ale ne za letadlem vypouštějícím palivo;

  2. vertikální rozstup za letadlem vypouštějícím palivo, během 15 minut letové doby nebo ve vzdálenosti 50 NM:

    1. nejméně 1000 ft nad letadlem vypouštějícím palivo; a

    2. nejméně 3000 ft pod letadlem vypouštějícím palivo.

1.1.4.3 V případě nezbytnosti vypouštění paliva po vzletu je nutné respektovat pouze minimální sektorové výšky.
1.1.4.4 Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti ATC oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva.

1.1.5  TANKOVÁNÍ LETADEL ZA LETU V CTA PRAHA

1.1.5.1 Tankování za letu se provádí za VMC a bez asistence služby řízení letového provozu. Na žádost velitele tankovacího letadla poskytne služba řízení letového provozu navigační pomoc, případně informace z radaru pro umožnění vzniku skupiny pro tankování.
1.1.5.2 Radiové spojení mezi skupinou provádějící tankování za letu a službou řízení letového provozu zajišťuje velitel tankovacího letadla, který je povinen nahlásit zahájení a ukončení tankování letadel příslušnému stanovišti řízení letového provozu.
1.1.5.3 Velitelé letadel musí při manévrech souvisejících s tankováním paliva za letu postupovat v souladu s českými leteckými předpisy a nesou plnou zodpovědnost za zabránění srážky mezi letadly zúčastněnými na tankování.
1.1.5.4 Stanoviště ATC zajišťují v průběhu tankování letadel za letu standardní ICAO vertikální rozstup od nejvyšší a nejnižší letové hladiny v přiděleném bloku letových hladin pro tankování za letu. Horizontální rozstupy mezi letadly ve skupině tankovacích a tankujících letadel a ostatním provozem se zajišťují tak, aby bylo dodrženo minimálně 6 NM mezi vnějšími okraji prostoru obsazeného letadly v nestandardní skupině a ostatním provozem nebo letadly letícími na okraji takové skupiny a ostatním provozem.
1.1.5.5 Frazeologie, která se uplatňuje při tankování letadel za letu:
  1. Oznamte zahájení tankování;

  2. Oznamte ukončení tankování;

  3. Připojte se ke skupině a udržujte vlastní rozstup.

1.1.6  SKUPINOVÉ LETY

1.1.6.1  Standardní skupinové lety

Skupinové lety je možné provádět za následujících podmínek a zásad:

1.1.6.1.1 Letadla letící ve skupině se při poskytování letových provozních služeb uvažují jako let jednoho letadla (pohotovostní služba se poskytuje všem letadlům ve skupině).
1.1.6.1.2 Při podávání letového plánu (FPL) musí být v poli 18 za zkratkou REG uvedeny poznávací značky ostatních letadel.
1.1.6.1.3 Při letech bez letového plánu (FPL) je vedoucí skupiny povinen ohlásit poznávací značky letadel ve skupině při prvním navázání radiového spojení se stanovištěm ATC.
1.1.6.1.4 Za rozstupy mezi letadly při daném letu odpovídá vedoucí skupiny a velící piloti ostatních letadel ve skupině. Každé letadlo musí udržovat vzdálenost, která nepřesahuje bočně a podélně 1 km (0,5 NM) a vertikálně 30 m (100 ft) od vedoucího skupiny.
1.1.6.1.5 V případě, že se skupinový let rozpadne, musí být vedoucím skupiny tato skutečnost hlášena stanovišti ATS, které pak zajišťuje rozstupy mezi jednotlivými letadly. Radiotelefonní spojení s jednotlivými letadly se provádí podle poznávací značky letadla.
1.1.6.1.6 Přidělený kód SSR musí být zapnut jen na letadle vedoucího skupinového letu. Ostatní letadla ve skupině musí mít zapnutý odpovídač na "STANDBY" kód jako vedoucí skupiny, pokud neobdrží jiné pokyny od stanoviště ATC.
1.1.6.1.7 Minimum radarového rozstupu od skupinového letu se zvyšuje o 2 km (1 NM) a neaplikuje se minimum radarového rozstupu 5,6 km (3 NM) uvedeného v ust. 6.7.3.2.4, Hlavě 6, předpisu L 4444. Pro zajišťování příčných rozstupů na zařízení VOR se úhlový rozstup přiměřeně zvyšuje podle zvážení řídícího letového provozu.
1.1.6.1.8 Příkazy nebo instrukce musí být vedoucímu skupiny předávány dostatečně včas, aby mu to umožnilo vydání příkazů a provedení manévrů ostatním pilotům skupinového letu.
1.1.6.1.9 Pokud při provádění skupinového letu v rámci letištního provozu velitel skupinového letu nepožádá, aby byla služba řízení letového provozu poskytována odděleně jednotlivým letadlům, vzlety a přistání jsou prováděny ve skupinách.
1.1.6.1.10  Maximální počet letadel ve skupině
1.1.6.1.10.1 Let podle VFR
  1. Když jsou všechna letadla vybavena radiostanicí, maximální počet letadel se neomezuje.

  2. Když vedená letadla nejsou vybavena radiostanicí, je maximální počet letadel ve skupině 4.

1.1.6.1.10.2 Let podle IFR
  1. Při letech IFR musí být všechna letadla ve skupině vybavena pro lety IFR a posádka musí mít kvalifikaci pro lety IFR.

  2. Let skupiny podle IFR musí být proveden za podmínek VMC a maximální počet letadel ve skupině se neomezuje.

  3. Vedoucí skupiny odpovídá za provedení přípravy k letu každého člena skupiny a za provedení letu skupiny. Je povinen stanovit postupy jednotlivým členům skupiny pro vzlet, průlet oblačností při stoupání i klesání, přistání i vlastní let, včetně postupů pro případ nouze nebo pro případ, že ve skupinovém letu nebude možno pokračovat z jakýchkoliv důvodů.

  4. Za rozhodnutí a provedení letu ve skupině podle pravidel VFR nebo IFR s ohledem na meteosituaci odpovídá vedoucí skupiny, který podal FPL.

1.1.6.2  Nestandardní skupinové lety
1.1.6.2.1 Lety v nestandardních skupinách na tratích ATS jsou ve vzdušném prostoru České republiky povolovány pouze vojenským letadlům. Následující postupy se uplatňují pouze, pokud budou těmto letadlům poskytovány služby ATS civilními stanovišti ATS.
1.1.6.2.2 V případě, že se provádí let v nestandardní skupině, musí být v letovém plánu uveden počet a typ (typy) letadel. V poli 18 letového plánu musí být uvedeno: "RMK/FORMATION WITH (volací znaky) IN THE BLOCK FLxxx TO FLxxx".
1.1.6.2.3 Vedoucí nestandardní skupiny je povinen ohlásit na provozním kmitočtu příslušného stanoviště ATC nejpozději 5 minut před vstupem do FIR PRAHA následující:
  1. typ formace (např. "IN TRAIL");

  2. vzdálenost mezi vedoucím a posledním členem skupiny (celkovou délku skupiny), případně šířku skupiny, pokud je větší než 1 NM;

  3. počet letadel;

  4. počet požadovaných hladin;

  5. polohu a čas očekávaného rozdělení formace.

1.1.6.2.4 Jestliže ATC nestanoví jinak, zapnutí přiděleného kódu SSR a komunikaci s ATC provádí jen vedoucí skupiny (tankovací letadlo).
1.1.6.2.5 Let v nestandardní skupině smí být proveden pouze na základě vydaného povolení ATC. Za dodržení rozstupů mezi letadly v nestandardní skupině je odpovědný vedoucí takové skupiny.
1.1.6.2.6 Plánované/vyžádané rozdělení skupiny může být provedeno pouze na základě povolení ATC. V případě, že rozdělení skupiny bylo ATC povoleno, za zajištění rozstupů mezi letadly skupiny odpovídá vedoucí skupiny až do okamžiku splnění podmínek vydaného povolení ATC. ATC použije fráze: "KLESEJTE/STOUPEJTE DO FL XXX, UDRŽUJTE VLASTNÍ ROZSTUP AŽ DO DOSAŽENÍ/ KŘIŽOVÁNÍ FL XXX".
1.1.6.2.7 V případě rozpadu skupiny (neplánovaného/ nevyžádaného) musí být tato skutečnost ohlášena stanovišti ATC. Vedoucí skupiny nadále odpovídá za zajištění rozstupů mezi letadly skupiny až do okamžiku splnění podmínek povolení ATC. ATC poskytuje informaci o ostatním provozu, které má k dispozici až do doby, kdy je schopen zajistit standardní ICAO rozstupy.

1.1.7  PRAVIDLA PRO PROVÁDĚNÍ AKROBATICKÝCH LETŮ

1.1.7.1 Na základě ustanovení 3.1.7 Předpisu L 2 − Pravidla létání stanovil Úřad pro civilní letectví (ÚCL) následující pravidla:
  1. Způsobilost letadla určeného k provádění akrobatických letů musí být osvědčena příslušným úřadem.

  2. Velitelem letadla provádějícího akrobatický let musí být pilot s příslušnou kvalifikací pro akrobacii (ACR) nebo pilot při výcviku akrobacie dle ÚCL schválené osnovy. Požadavky na kvalifikaci ACR neplatí pro výcvik a přezkušování jednotlivých prvků obsažených ve výcvikových osnovách základního výcviku.

  3. Samostatné akrobatické lety může pilot provádět na základě rozhodnutí oprávněného instruktora a jím provedeného zápisu do zápisníku letů.

  4. Letová posádka letadla i jakákoli jiná osoba na palubě při akrobatickém letu musí být vybavena záchrannými padáky.

  5. Akrobatický let se nesmí provádět nad hustě zastavěnými místy, nad shromážděním osob na volném prostranství, nad veřejně přístupnou částí letiště nebo v případě leteckého veřejného vystoupení nad prostorem pro diváky až ke stanovené mezi vystoupení; Místo pro akrobatický let je třeba zvolit s ohledem na hluková či jiná omezení uveřejněná v AIP ČR, VFR příručce České republiky, daná letištním řádem letiště nebo sdělená dispečerem AFIS, stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo stanovištěm ATC. Během akrobatického letu musí být k dispozici plocha vhodná pro případné nouzové přistání.

  6. Akrobatický let se nesmí provádět bez souhlasu provozovatele letiště s ohledem na hustotu a druh ostatního provozu na letišti, v CTR nebo v ATZ. Provozovatel letiště je oprávněn vydat pilotovi pro akrobatický let časové, případně prostorové omezení.

  7. Není−li ÚCL schváleno jinak, nesmí být akrobatický let prováděn:

    1. ve výšce nižší než 600 m AGL pro letouny a vrtulníky;

    2. ve výšce nižší než 400 m AGL pro kluzáky.

    Úřad pro civilní letectví může jednotlivým pilotům schválit akrobatické vystoupení s výškou menší − viz "Podmínky pro pořádání leteckých veřejných vystoupení", zveřejněné na internetových stránkách ÚCL, http://www.caa.cz/.

  8. Letová dohlednost při akrobatickém letu v prostoru třídy G musí být nejméně 3 km; toto neplatí pro letecké veřejné vystoupení nebo soutěž, kdy je příslušný vzdušný prostor vyhlášen jako omezený prostor.

Poznámka: definice akrobatického letu viz předpis L 2 − Pravidla létání.

1.1.8  PRAVIDLA PRO SHAZOVÁNÍ PŘEDMĚTŮ, ROZPRAŠOVÁNÍ SYPKÝCH HMOT A TEKUTIN Z CIVILNÍCH LETADEL

Na základě ustanovení 3.1.4 předpisu L 2 − Pravidla létání stanovil Úřad pro civilní letectví Č.R. následující pravidla:

1.1.8.1 Činnosti, které je možno při dodržení stanovených podmínek provádět bez zvláštního povolení:
  1. Seskoky parašutistů a shazování flér při dodržení podmínek stanovených ve Směrnici pro provádění sportovního parašutismu vydané Úřadem pro civilní letectví pod označením CAA−LP−001−0/96.

  2. Shazování propagačních letáků max. rozměru A 5, prováděné provozovateli, oprávněnými k provozování leteckých prací, kteří mají tuto činnost uvedenou v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici.

  3. Shazování zátěže z volných balónů a to pouze ve formě jemného písku nebo vypouštění vodní zátěže z kluzáků.

  4. Rozprašování a postřikování v zemědělství, lesním hospodářství a při ochraně životního prostředí oprávněnými provozovateli k provádění těchto činností schváleným aplikačním zařízením; činnost musí být uvedena v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici provozovatele; tuto činnost musí provádět piloti pro tuto speciální činnost vyškoleni a oprávněni; letecky mohou být aplikovány pouze látky schválené ministerstvem zemědělství a za jejich správnost použití a dávkování odpovídá objednavatel těchto prací.

  5. Hašení lesních požárů oprávněnými provozovateli k provádění těchto činností schválenými letadly se schváleným aplikačním zařízením; činnost musí být uvedena v Provozní specifikaci a v Provozní směrnici provozovatele; tuto činnost musí provádět piloti pro tuto speciální činnost vyškoleni a oprávněni.

1.1.8.2 Pokud jsou činnosti a) − e) prováděny v prostoru tříd C nebo D musí velitel letadla získat letové povolení od příslušného stanoviště řízení letového provozu.
1.1.8.3 Jiné shazování z civilních letadel než je výše uvedené, může být povoleno pouze na základě žádosti, podané leteckým provozovatelem u Úřadu pro civilní letectví, nejméně 30 dní před předpokládaným termínem požadované činnosti.

Žádost musí obsahovat zejména:

  1. název provozovatele

  2. důvod požadované činnosti a údaje o objednateli shozu

  3. vymezení prostoru shozu a jeho případné uzavření, omezení vstupu a označení

  4. označení, počet, popř. vzorek shazovaných předmětů a jejich podrobný popis (váha, rozměr, tvar, materiál) a vyjádření odborné instituce, pokud je potřeba

  5. typ letadla určeného ke shozu

  6. místo vzletu a přistání letadla, dny provedení

  7. podpis statutárního zástupce

V případě povolení shozu na základě žádosti, musí provozovatel civilního letadla dodržet stanovené podmínky a kromě toho je povinen:

  1. zabezpečit, že budou shazovány jen předměty schválené a ve stanoveném počtu (dávkách)

  2. poučit osoby, které provádějí shazování předmětů, o chování za letu

1.1.8.4 Velitel letadla je povinen provést let za účelem shozu předmětů podle stanovených podmínek a podle českých letecko−provozních předpisů a během letu mít u sebe povolení k provádění shozu předmětů.
1.1.8.5 Osoby, provádějící shoz jsou povinny za letu uposlechnout pokynů velitele letadla o chování za letu a o způsobu shozu předmětů.
1.1.8.6 Nebude−li možno dodržet podmínky pro bezpečné shazování předmětů z civilního letadla je provozovatel nebo velitel letadla povinen od shozu upustit.

1.1.9  VYUŽÍVÁNÍ VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR

Využívání vzdušného prostoru v České republice je prováděno v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, kterým se stanoví společná pravidla pro pružné užívání vzdušného prostoru (FUA) a v souladu s čl. 3 prováděcíhonařízení Komise (EU) 2017/373 a je dále upraveno dle § 44, 44a, 44b a 44c zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a Vyhláškou č. 108/ 1997 Sb.

1.1.9.1  Management vzdušného prostoru v ČR
1.1.9.1.1 Management vzdušného prostoru (ASM) je řešen v souladu s právními dokumenty uvedenými v ustanovení ENR 1.1 para 9 a se strategií států ECAC a jejich koncepcí pružného užívání vzdušného prostoru (FUA).
1.1.9.1.2  ASM je realizován v úrovních:
  1. strategické ASM 1

  2. předtaktické ASM 2

  3. taktické ASM 3

1.1.9.1.2.1  Strategická úroveň ASM 1

Tuto úroveň vykonává Úřad pro civilní letectví (dále jen Úřad) v dohodě s Ministerstvem obrany v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, čl. 4 za přispění Komise ASM (dále KASM). „Politika uspořádání vzdušného prostoru České republiky“ (dále jen Politika), popisuje odpovědné orgány, jejich odpovědnosti a zásady, týkající se společného civilně-vojenského strategického plánování využití vzdušného prostoru ČR. Politika je schvalována ÚCL, po konzultaci s MD (Ministerstvo dopravy) a MO (Ministerstvo obrany), zastoupeného ODVL SSŘO MO (Odbor dohledu nad vojenským letectvím, Sekce správy a řízení organizací Ministerstva Obrany). Politika je dostupná na webových stránkách v sekci ATM/, část ASM.

Za účelem společných konzultací, formulací rad a názorů při uspořádání vzdušného prostoru na pracovní úrovni zřizuje KASM Konzultační skupinu ASM (KSASM).

KASM poskytuje stanoviska odpovědným orgánům, po projednání v rámci KSASM:

  1. k rozdělení vzdušného prostoru ČR za účelem bezpečného provádění letů a účinného poskytování leteckých služeb a

  2. k žádostem na dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru k létání jednoho uživatele nebo kategorii uživatelů, jestliže vyhrazení přesáhne dobu 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení, a nejedná se o prostory publikované v AIP ČR, ENR 5.

Kontakt:

Adresa:

Úřad pro civilní letectví
Sekce provozní
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6

Postupy pro plánování prostorů – úroveň ASM 1

Úpravy struktur vzdušného prostoru České republiky jsou prováděny v souladu s čl. 3 prováděcího nařízení (EU) 2017/373 a podle postupu zveřejněného v čl. 10 Politiky.

Návrh změny vzdušného prostoru je žadatel povinen konzultovat s jemu známými přímo dotčenými stranami a výsledky konzultace předat určenému konstruktérovi vzdušného prostoru. Dále je žadatel povinen zajistit, aby podávaná žádost obsahovala návrh změny zpracovaný konstruktérem vzdušného prostoru, a to včetně výsledku validace návrhu a výsledku kontroly kompatibility návrhu pro daný vzdušný prostor.

Státem určeným konstruktérem struktur vzdušného prostoru je počínaje dnem 27. 1. 2022 státní podnik Řízení letového provozu ČR, s.p.. Činnosti konstruktéra jsou pro žadatele bezúplatnou službou státu.

Kontakt:

Adresa:

Řízení letového provozu ČR, s.p.
Divize plánování a rozvoje LNS
Navigační 787
252 61 Jeneč

V souladu s odst. 9 čl. 3 nařízení EU 2017/373 jsou správci struktur vzdušného prostoru povinni poskytnout konstruktérovi struktur vzdušného prostoru součinnost a nezbytné podklady pro provedení pravidelné revize a údržby těchto struktur.

Uživatelé vzdušného prostoru se žádají, aby předkládali požadavky na Úřad v těchto případech:

  1. požadavky na omezení nebo zákaz užívání vzdušného prostoru;

  2. požadavky na vyhrazení části vzdušného prostoru, přesáhne-li doba vyhrazení 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení, a nejedná se o prostory publikované v AIP ČR ENR 5 (prostory “AMC manageable”).

Žádost o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru, které podléhají schválení Úřadem dle § 44 odst. 2, 3, 5, 6 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, musí být předloženy Úřadu nejpozději 60 dnů přede dnem, od něhož je vyhrazení požadováno.

Žádosti o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat náležitosti v souladu s § 16 Vyhlášky č. 108/1997 Sb. Vertikální vymezení požadovaného vzdušného prostoru musí být v souladu s AIP ČR ENR 1.1 para 9.3.1.

Poznámka: S ohledem na termíny pravidelných jednání KASM (http://www.caa.cz/letiste/asm) a administrativní lhůty plynoucí ze správního řádu, je doporučeno předkládat žádosti s větším předstihem než požadovaných 60 dnů, nejlépe 85 dní. Dále je nezbytné kalkulovat dobu nezbytnou pro vypracování návrhu konstruktérem struktur vzdušného prostoru.

1.1.9.1.2.2  Předtaktická úroveň ASM 2

Tuto úroveň vykonává pracoviště AMC ČR v souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005, čl. 5.

 

  1.  

  2.  

V případě konfliktu požadavku s již existujícími strukturami, nebo konfliktu mezi dvěma požadavky, AMC ČR rozhoduje podle priorit v souladu s § 16 odst. 6 Vyhlášky č. 108/1997 Sb.

Schválené požadavky na vyhrazení částí vzdušného prostoru podle písm. a) se publikují ve zprávě NOTAM a AUP, podle písm. b) se publikují v AUP/UUP.

Kontakt:

Adresa:

AMC ČR

Civilní část:

Telefon:  +420 220 373 954

Telefax:  +420 220 374 259

AFS:  LKAAZAMC

E-mail:  amcpraha@ans.cz

URL:  http://aisview.rlp.cz/

Vojenská část:

Telefon:  +420 220 374 490

Telefon:  +420 601 579 564

AFS:  LKPRYWYX

URL:  mamc@mo.gov.cz

Postupy pro plánování vzdušných prostorů – úroveň ASM 2

Uživatelé dočasně vyhrazených prostorů, nepřesáhne-li doba vyhrazení 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení a nejedná-li se o prostory publikované v AIP ČR ENR 5, se žádají, aby:

  1. předkládali pracovišti AMC ČR žádosti na vyhrazení vzdušného prostoru 7 pracovních dní před zamýšleným konáním (D - 7 pracovních dní) do 1000 UTC.

Požadavky o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat:

  1. účel a charakter činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno;

  2. časové vymezení vyhrazení, datum a čas zahájení a ukončení činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno, časy se uvádí podle UTC;

  3. prostorové vymezení vyhrazení pomocí zeměpisných souřadnic ve Světovém geodetickém systému - 1984 (WGS-84) doplněné o místopisné označení každého bodu podle letecké mapy ICAO;

  4. výškové vymezení vyhrazení uváděné v hladinách používaných v letectví: letové hladiny, nadmořské výšky nebo výšky nad zemí podle ustanovení ENR 1.1 para 9.3.1;

  5. identifikaci subjektu odpovědného za vydání povolení vstupu či průletu vyhrazeným prostorem, včetně telefonického spojení, volacího znaku a používaného kmitočtu.

Přílohou žádosti je mapový zákres nebo schéma prostoru požadovaného k vyhrazení v elektronické podobě.

V případě konfliktu požadavku s již existujícími strukturami vzdušného prostoru ČR, nebo konfliktu mezi dvěma požadavky AMC ČR rozhoduje podle priorit v souladu s § 16 odst. 6 Vyhlášky č. 108/1997 Sb. a zveřejněnou Politikou.

Uživatelé vyhrazených prostorů publikovaných v AIP ČR ENR 5 (prostory “AMC manageable”) se žádají, aby:

  1. předkládali pracovišti AMC ČR žádosti na vyhrazení vzdušného prostoru den před zamýšleným konáním (D-1) do 1000 UTC.

Požadavky o dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru musí obsahovat:

  1. označení prostoru, který je vyžadován (dle AIP);

  2. časové vymezení vyhrazení, datum a čas zahájení a ukončení činnosti, pro kterou je vyhrazení vyžadováno, časy se uvádí podle UTC;

  3. výškové vymezení vyhrazení (s využitím výšek používaných v letectví);

  4. další doplňující údaje (v případě potřeby).

1.1.9.1.2.3  Taktická úroveň ASM 3

Tuto úroveň vykonávají příslušná civilní a vojenská stanoviště ATS a AMC ČR v souladu s nařízením Komise (ES) 2150/ 2005, čl. 6. V reálném čase aktivují a deaktivují dočasně vyhrazené části vzdušného prostoru (dle AUP/UUP), nebo provádí přerozdělení prostorů uživatelům za účelem jejich efektivnějšího využití. Aktivování/deaktivování prostoru (podle AUP/UUP) provádí podle oznámení uživatele prostoru o jeho skutečném využití.

Postupy pro využívání vzdušných prostorů – úroveň ASM 3

Uživatelé vyhrazených prostorů jsou povinni:

  1. využívat vzdušný prostor podle toho, jak byl přidělen pracovištěm AMC ČR a v souladu s ustanovením AIP ČR ENR 1.1 para 9.3.2;

  2. cestou pracoviště PRAHA FIC:

    1. aktivovat vyhrazený prostor nejpozději 20 minut před zahájením činnosti v tomto prostoru;

    2. deaktivovat vyhrazený prostor neprodleně po přerušení činnosti v tomto prostoru na dobu delší než 1 H;

      Poznámka: Přerušení činnosti na předpokládanou dobu 1 H a méně se neoznamuje;

    3. zrušit vyhrazený prostor neprodleně po ukončení činnosti v prostoru nebo po rozhodnutí o nevyužití prostoru.

Poznámka: Pokud uživatel nebude aktivovat vyhrazený prostor, bude tento prostor považován za volný prostor a jiné lety budou moci vstoupit do tohoto prostoru bez omezení.

1.1.9.2  Dočasné vyhrazování vzdušného prostoru
1.1.9.2.1 Vyhrazují se vzdušné prostory, které jsou spravovány AMC ČR, a které jsou v AIP ČR ENR 5 definované jako "AMC manageable".

U prostorů, které nejsou spravovány AMC ČR (nejsou "AMC manageable") je dobou jejich aktivace doba publikovaná v AIP ČR.

Plánovaná doba aktivace a podmínky pro využití prostorů AMC manageable se publikují denně v AUP (Plán využití vzdušného prostoru).

1.1.9.2.2 Požadavky uživatelů na dočasné vyhrazení částí vzdušného prostoru k využití, které nejsou publikovány v AIP, se publikují cestou NOTAM nebo AIP SUP a odkaz na příslušnou publikaci je rovněž uveden v AUP.
1.1.9.2.3 Časové parametry pro aktivaci prostorů "AMC manageable".

Aktivační doby jsou definované následovně:

  1. Publikovaná doba - zahrnuje maximum možného času aktivace; je publikována v AIP ENR 5 ve sloupci "Poznámky".

  2. Plánovaná doba - je doba publikovaná v AUP; její rozsah nepřesahuje publikovanou dobu.

  3. Skutečná doba aktivace - je skutečné časové využití prostoru, které oznámí uživatel prostoru, který provádí činnost; její rozsah nepřesahuje plánovanou dobu, která je uvedena v AUP.

1.1.9.2.4 Vertikální hranice pro plánování a aktivaci prostorů AMC "Manageable" se stanovují podle ustanovení ENR 1.1 para 9.3.1.
1.1.9.3  Zásady pro plánování a využívání vertikálních hranic vzdušných prostorů
1.1.9.3.1 Uživatelé vzdušného prostoru se žádají, aby plánovali vertikální využívání vzdušného prostoru následovně:
  1. do 1000 ft AGL využívat výšky AGL;

  2. nad 1000 ft AGL do 5000 ft AMSL používat IFR hladiny v souladu s AIP ČR, ENR 1.7 para 5;

  3. nad 5000 ft AMSL do FL 290 používat VFR hladiny v souladu s AIP ČR, ENR 1.7 para 5;

  4. od FL 290 do FL 410 používat číslo vyjadřující mezihladinu mezi IFR letovými hladinami končící číslovkou "5" (FL 295 - FL 405);

  5. nad FL 410 používat číslo vyjadřující mezihladinu mezi IFR letovými hladinami končící číslovkou "0" (FL 420 - FL 660).

1.1.9.3.2 Za účelem zajištění bezpečné separace letecké činnosti uvnitř přiděleného prostoru a letového provozu prováděného mimo tento prostor mohou jeho uživatelé využívat přidělený vzdušný prostor minimálně 500 ft (1000 ft nad FL 410) nad spodní hranicí a minimálně 500 ft (1000 ft nad FL 410) pod horní hranicí přiděleného vzdušného prostoru definovaného vertikálně letovou hladinou (tj. nad 5000 ft AMSL) podle ustanovení AIP ČR ENR 1.1 para 9.3.1.

Poznámka: Pokud stanoviště ATS musí zajistit větší vertikální rozstup, než je stanoven (např. z důvodu nevybavení letadla pro let v prostoru RVSM nebo pro let skupiny, vypouštění paliva), musí se tento rozstup zajistit v prostoru odpovědnosti daného stanoviště ATS.

1.1.9.4  Kondicionální tratě (CDR) a prostory pro přímé směrování tratí (DCT)

V rámci koncepce FUA jsou vedle stálých tratí ATS vytvářeny kondicionální tratě ATS (CDR) a prostory pro přímé směrování tratí (DCT). Seznam DCT je publikován v RAD.

1.1.9.4.1  CDR jsou rozděleny do tří kategorií podle možnosti je plánovat a podle očekávaného stupně aktivace příslušného prostoru.
1.1.9.4.2  CDR 1 - stále plánovatelná CDR během období publikovaného v AIP, není-li ve zprávě EAUP uvedeno jinak
  1.  

  2. Lety na CDR 1 se plánují stejným způsobem jako na stálých ATS tratích během období publikovaném v AIP.

  3. Uzavírání segmentů tratí CDR 1 může být nahrazeno naplánováním definovaných FUA/EU Restrictions v EAUP. Seznam FUA Restriction je uveden v RAD Appendix 7.

  4. V případě, že nepoužitelnost CDR 1 bude oznámena krátce předem, přesměrování letů mimo prostor omezující využívání CDR 1 bude provedeno podle instrukcí ATC.

1.1.9.4.3  CDR 2 jsou tratě plánovatelné pouze v období publikovaném ve zprávě EAUP.
  1.  

1.1.9.4.4  CDR 3 jsou tratě neplánovatelné.
  1.  

1.1.9.4.5 Seznam tratí CDR 2 v prostoru ECAC je publikován denně ve zprávě EAUP, která je pro účely plánování letů publikovaná na NM NOP Portal.
1.1.9.5  Předkládání stížností k ASM

Uživatelé vzdušného prostoru mohou podávat stížnosti k problematice ASM písemně Úřadu pro civilní letectví.

Kontakt:

Adresa:

Úřad pro civilní letectví
Sekce provozní
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6

1.1.9.6  Hodnocení užívání vzdušných prostorů
1.1.9.6.1 V souladu s nařízením Komise (ES) č. 2150/2005 je pravidelné hodnocení užívání vzdušného prostoru důležitým prostředkem zvyšování důvěry mezi uživateli vzdušného prostoru a důležitým nástrojem pro zlepšení organizace a uspořádání vzdušného prostoru.
1.1.9.6.2 Uživatelé prostorů TRA a TSA vedou evidenci využití těchto prostorů (počet letů, počet letadel, časové využití plánovaného prostoru, dobu rezervace, dobu aktivace, dobu deaktivace). Tyto statistické informace uživatelé zasílají písemně do 15. dne každého měsíce Úřadu k dalšímu zpracování a následnému využití. Veškeré písemné statistické podklady a údaje v elektronické podobě související s využitím prostorů TRA a TSA se uchovávají pro archivaci po dobu minimálně 3 měsíců.
1.1.9.6.3 Forma a obsah na Úřad zasílaných statistických informací od uživatelů TRA a TSA bude s ohledem k rozdílnému charakteru jejich využívání sdělena a průběžně upřesňována ze strany Úřadu jednotlivým uživatelům těchto prostorů. Výsledkem zpracování statistických informací je hodnocení, které je součástí procesu regulace ASM a využívá se zejména pro zlepšení organizace a uspořádání vzdušného prostoru.

Kontakt:

Adresa:

Úřad pro civilní letectví
Odbor navigačních služeb
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6

Telefon:  +420 220 561 692

1.1.9.6.4 Úřad ve spolupráci s pracovištěm AMC využívá statistických informací ze zpráv AUP/UUP a z reálných údajů o skutečné aktivaci sledovaných prostorů k hodnocení, které je součástí procesu regulace ASM, zejména pro zlepšení organizace a uspořádání vzdušného prostoru.
1.1.9.7  Pracoviště uspořádání vzdušného prostoru (AMC) - Plán využití vzdušného prostoru (AUP) a Aktualizovaný plán využití vzdušného prostoru (UUP)
1.1.9.7.1 Přidělení prostorů je publikováno denním plánem využití vzdušného prostoru (AUP). AUP je publikován nejpozději do 1400 UTC a pokrývá 24 hodinové časové období mezi 0600 UTC příštího dne a 0600 UTC dne následujícího (D 0600 - D+1 0600).
1.1.9.7.2 Vzdušné prostory uvedené v platném AUP, které se ruší/mění v den konání činnosti, se oznamují prostřednictvím Aktualizovaného plánu využití vzdušného prostoru (UUP) s okamžitou platností. Vzdušné prostory a tratě CDR2 uvedené v platném EAUP se ruší/mění v časech přidělených NM/CADF. Podle potřeby může být v rámci platného AUP vydáno více UUP.
1.1.9.7.3  AUP/UUP jsou vysílány určeným uživatelům vzdušného prostoru podle dohody, včetně ACC/FMP, CADF a sousedním AMC podle dohody. Kromě toho jsou AUP/UUP publikovány rovněž na internetových stránkách Řízení letového provozu ČR, s.p. (http://aup.rlp.cz). Protože národní AUP/UUP nebudou zasílány provozovatelům letadel, informace poskytované pracovištěm AMC o použitelnosti CDR 2 v prostoru států ECAC budou publikovány pracovištěm NM/CADF v souhrnné mezinárodní zprávě EAUP.
1.1.9.7.4 Forma a obsah zprávy AUP

Druh zprávy

Plán využití vzdušného prostoru

Odesílající stanoviště

 

Období platnosti zprávy

např11.02.2008 06:00 - 12.02.2008 06:00

Datum a čas odeslání zprávy

např. 10.02.2008 13:53

A) Plánovatelné tratě CDR 2

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě

Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou)

Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou)

Čas zahájení použitelnosti tratě nebo jejího úseku

Čas ukončení použitelnosti tratě nebo jejího úseku

Doplňkové informace v otevřeném jazyce

Seznam A obsahuje CDR kategorie 2, které jsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné.

B) Neplánovatelné tratě ATS a CDR 1

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě

Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku

Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku

Čas zahájení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku

Čas ukončení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku

Doplňkové informace v otevřeném jazyce

Seznam B obsahuje stálé ATS tratě a CDR kategorie 1, které nejsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné.

C) Prostory spravované AMC (AMA)

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5

Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95)

Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245)

Čas začátku doby využívání prostoru

Čas ukončení doby využívání prostoru

Zodpovědné stanoviště

Druh činnosti

Seznam C obsahuje všechny aktivované prostory, které jsou spravovány AMC.

Zodpovědné stanoviště je stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době využívání prostoru.

D) Prostory nespravované AMC (NAM)

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5

Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95)

Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245)

Čas začátku změněné doby využívání prostoru

Čas ukončení změněné doby využívání prostoru

Zodpovědné stanoviště

Druh činnosti nebo INACTIVE

Seznam D obsahuje pouze změny omezení u prostorů/zón oproti publikaci AIP ČR v části ENR 2 para 2.3 a ENR 5. Jedná se o prostory nespravované AMC. Taková změna umožňuje pouze redukci publikace v AIP ČR včetně zrušení aktivace prostoru/ů a zón s nestandardním plánováním na daný den. Uvedení „NIL“ v tomto seznamu znamená, že omezené prostory, nebezpečné prostory a zóny s nestandardním plánováním nespravované AMC jsou aktivní v plném rozsahu publikace v AIP ČR.

Zodpovědné stanoviště je stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době využívání prostoru.

E) Neplánovatelné SIDs a STARs

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Označení dotyčné SID/STAR

N/A

N/A

Čas začátku

Čas ukončení

N/A

Doplňkové informace v otevřeném jazyce

Seznam E obsahuje STARs a SIDs, které nejsou po stanovenou dobu a ve stanoveném rozsahu plánovatelné.

F) Doplňující informace (Další omezení a navigační výstrahy)

Pořadové číslo začínající jedničkou u první položky

Reference na publikaci omezení ve vzdušném prostoru (série a číslo předmětného NOTAMu)

Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95)

Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245)

Čas začátku doby využívání prostoru (začátek platnosti předmětného NOTAMu)

Čas ukončení doby využívání prostoru (konec platnosti předmětného NOTAMu)

Poloha

Druh činnosti

Seznam F obsahuje souhrn dalších omezení ve vzdušném prostoru a navigačních výstrah publikovaných NOTAM. Seznam F obsahuje odkazy jen na ty navigační výstrahy, které byly AMC do doby vydání AUP známy. Informace uvedené v seznamu F nenahrazují informace příslušných publikací.

Poznámky:

  1. Pokud seznam neobsahuje žádnou položku, vyplní se do prvního řádku seznamu „NIL“.

  2. Informace o skutečné aktivaci prostorů uvedených v AUP lze získat cestou příslušných stanovišť ATS.

Zkratky a výrazy používané v AUP v části „Doplňkové informace v otevřeném jazyce“ a/nebo "Druh činnosti":

Střelba země−země nebo země−vzduchFRNGGround−to−ground or ground−to−air firing
Prostor není v době platnosti AUP aktivní (týká se seznamu D)INACTThe area is not active during the time period covered by the AUP (concerns the list D only)
Lety prováděné podle jiných pravidel než ICAO, bez ohledu na rezortní nebo státní příslušnost letadla (v tomto případě letová činnost vyžadující vyčlenění vzdušného prostoru, např. střelba vzduch−země).OATOperational air traffic (in this case flying activity requiring airspace reservation, e.g. air−to−ground firing)
Výsadková činnostPJEParachute Jumping Exercise
Výstraha (v AUP pouze navigační výstraha)WRNGWarning (Navigation Warning only in AUP)
JinéOTHEROther
1.1.9.7.5 Forma a obsah zprávy UUP

Druh zprávy

Aktualizovaný plán využití vzdušného prostoru

Odesílající stanoviště

 

Období platnosti zprávy

např.11.02.2008 13:53 − 12.02.2008 06:00

Datum a čas odeslání zprávy

např. 11.02.2008 13:53 (s okamžitou platností)

A) Plánovatelné tratě CDR 2

Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP. U nové použitelné CDR 2 pořadové číslo následující za posledním pořadovým číslem v AUP.

Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě

Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou)

Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku (definováno IFR letovou hladinou)

Čas zahájení použitelnosti tratě nebo jejího úseku

Čas ukončení použitelnosti tratě nebo jejího úseku

Doplňkové informace v otevřeném jazyce Pokud jsou dvě nebo více položek AUP nahrazeny jednou položkou v UUP, musí se ta druhá a následující položky uvést v UUP s poznámkou „CNL“

B) Neplánovatelné stálé ATS tratě a CDR 1

Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP

Označení tratě podle AIP ENR 3 a ICAO označení prvního a posledního bodu úseku dotyčné tratě

Spodní hranice použitelné trati nebo jejího úseku

Horní hranice použitelné trati nebo jejího úseku

Čas zahájení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku

Čas ukončení nepoužitelnosti tratě nebo jejího úseku

Doplňkové informace v otevřeném jazyce. Pokud je položka AUP zrušena, toto pole musí obsahovat poznámku „CNL“

C) Prostory spravované AMC (AMA)

Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP

Označení dotyčného prostoru podle AIP ENR 5

Spodní hranice prostoru (např. GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95)

Horní hranice prostoru (např. 1000 ftAGL, 4000 ft AMSL, FL 245)

Čas začátku doby využívání prostoru

Čas ukončení doby využívání prostoru

Stanoviště odpovědné za dotčený prostor v době dobou využívání prostoru. Pokud je položka AUP zrušena, tato pole nesmí být vyplněna

Doplňkové informace v otevřeném jazyce. Pokud je položka AUP zrušena, toto pole musí obsahovat poznámku „CNL“

D) Prostory nespravované AMC (NAM)

Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP. U nové položky pořadové číslo následující za posledním pořadovým číslem v AUP.

Označení dotyčného prostoru podleAIP ENR 5

Spodní hranice prostoru (např.GND, 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 95)

Horní hranice prostoru (např. 1000 ft AGL, 4000 ft AMSL, FL 245)

Čas začátku změněné doby využívání prostoru

Čas ukončení změněné doby využívání prostoru

Zodpovědné stanoviště

Doplňkové informace v otevřeném jazyce (např. druh činnosti nebo INACTIVE)

E) Neplánovatelné SIDs a STARs

Stejné číslo použité u předmětné položky v AUP

Označení dotyčné SID/STAR

N/A

N/A

Čas začátku

Čas ukončení

N/A

Doplňkové informace v otevřeném jazyce

Poznámky:

  1. Pokud seznam neobsahuje žádnou položku, vyplní se do prvního řádku seznamu „NIL“.

  2. Informace o skutečné aktivaci prostorů uvedených v AUP lze získat cestou příslušných stanovišť ATS.

Zkratky a výrazy používané v UUP v části „Doplňkové informace":

Položka AUP zrušenaCNLAUP element cancelled
Změny vertikálního rozsahu položky AUPLEVEL CHGChange of vertical extent of AUP element
Změna časového rozsahu položky AUPTIME CHGChange of time period of the AUP element
1.1.9.7.6  EAUP/EUUP na NM NOP Portal

Na NM NOP Portal/European AUP se v D−1 v 1500 UTC pro časové období mezi 0600 UTC příštího dne do 0600 UTC dne následujícího (D 0600 − D+1 0600) publikuje zpráva evropského AUP (EAUP), která je složená z národních AUP a průběžně, v termínech schválených CADF, zprávy evropských UUP (EUUP).

1.1.9.8  Další Informace
1.1.9.8.1 Další informace o koncepci FUA jsou k dispozici:
Adresa:

Úřad pro civilní letectví
Odbor navigačních služeb
K letišti 1149/23
160 08 Praha 6

Telefon:  +420 225 421 279

Telefax:  +420 220 561 692

1.1.10  POZOROVACÍ LETY PROVÁDĚNÉ PODLE SMLOUVY O OTEVŘENÉM NEBI

1.1.10.1 Na základě Smlouvy o otevřeném nebi se Česká republika zavázala, že umožní jakémukoliv ze smluvních států provádět pozorovací lety nad kteroukoliv částí svého území. Ve vzdušném prostoru České republiky proto mohou být prováděny pozorovací lety a rovněž dopravní a tranzitní lety pozorovacích týmů.
1.1.10.2 Lety prováděné v rámci této smlouvy budou uskutečňovány na/z letiště Pardubice.
1.1.10.3 Na základě této smlouvy mají pozorovací lety právo vstoupit do jakéhokoliv zakázaného, vyhrazeného, rezervovaného nebo omezeného prostoru. Uživatelé těchto prostorů jsou na základě oznámení o zamýšleném pozorovacím letu povinni zajistit bezpečný průlet takovými prostory. Oznámení obdrží uživatelé dotčených prostorů od pracoviště uspořádání vzdušného prostoru (AMC) písemně, nebo v případě, že už letadlo letí, telefonicky od příslušného stanoviště řízení letového provozu.

1.1.11  POSTUPY PRO NESTANDARDNÍ TYPY LETŮ

1.1.11.1  Nestandardní typy letů (NSF) v řízeném vzdušném prostoru
1.1.11.1.1 NSF v řízeném vzdušném prostoru se rozumí letecká činnost, která není prováděna po publikovaných tratích letových provozních služeb v cestovní hladině nebo nemůže dodržet platné postupy (např. testovací lety nebo fotolety, tankování za letu, lety VFR nad FL 195, apod.).
1.1.11.1.1.1 Žádost o NSF v řízeném vzdušném prostoru musí být doručena na níže uvedené adresy nejméně 3 pracovní dny předem:
Adresa:

Řízení letového provozu ČR, s.p.
AMC ČR
Navigační 787
CZ−252 61 Jeneč
Česká Republika

Telefon:  +420 220 373 954,

Telefax:  +420 220 374 259,

E-mail:  amcpraha@ans.cz

1.1.11.1.1.2 Žadatelé, kteří použijí e−mail se musí přesvědčit, že celková velikost příloh nepřekročí 5 MB.
1.1.11.1.2 Žádosti musí obsahovat:
  1. Účel letu;

  2. Požadované tratě letových provozních služeb a/nebo prostor činnosti a požadované trajektorie − 1 výtisk příslušné letecké mapy se seznamem souřadnic popisující žádaný prostor činnosti ve vztahu k řízenému prostoru;

  3. Předpokládanou dobu činnosti;

  4. Požadované hladiny letu;

  5. Typ letadla, volací znak a poznávací značka každého letadla, které bude použito;

  6. Letiště odletu a letiště určení;

  7. Plánovaný den provozu, EOBT a požadovaná doba platnosti.

1.1.11.1.2.1 Schváleným žádostem bude přiděleno pořadové číslo pro nestandardní typy letů (NSF). Přidělení NSF čísla znamená pouze předběžné povolení a následně v den letu je nutné obdržet povolení od příslušného stanoviště ATC. O toto povolení se žádá 1 hodinu před plánovaným startem.
1.1.11.1.2.2 Provozovatelé se upozorňují, že se nepřipouští žádná diskuze na jakémkoli provozním kmitočtu v případě, že povolení nebude vydáno nebo bude zrušeno.
1.1.11.1.3 Povolení NSF neznamená výjimku z požadavků AIP ČR nebo jiných předpisů.
1.1.11.1.4 Povolení NSF (viz požadavky GEN 1.5 para 1.1 týkající se odpovídačů SSR) záleží na vybavení letadla odpovídačem SSR v Módu S obvykle s funkčností Elementary Surveillance.
1.1.11.1.5 Protože lety NSF působí provozní problémy v hustém provozu, piloti se upozorňují, že nebude vždy možné vydat letové povolení v požadovaném čase.
1.1.11.1.6 Výše uvedené opatření se netýká letů letadel ÚCL a ŘLP ČR s.p.
1.1.11.2  Testovací lety civilních letadel v prostorech LKTRA37 a LKTRA62

Testovací lety civilních letadel v prostorech LKTRA37 a LKTRA62 je možné provádět za následujících podmínek a pravidel:

1.1.11.2.1 Žádost na testovací let musí být projednána s LKVO (AD 2−LKVO−1), které budou v LKTRA37 a LKTRA62 poskytovat službu řízení letového provozu, minimálně den před plánovaným záletem do 0900 (0800), pokud je následující den pracovní. Aktivity plánované na víkend do čtvrtka do 0900 (0800). Žádost musí obsahovat:
  1. identifikaci letadla;

  2. typ letadla;

  3. provozovatele;

  4. datum letu;

  5. předpokládaný čas zahájení pojíždění (EOBT);

  6. zamýšlenou činnost včetně dalších detailů;

  7. odhadovanou dobu trvání testovacího letu;

  8. potvrzení schopnosti dodržet hranice prostoru (schopnost osádky letět vlastní navigací).

1.1.11.2.2 Potvrzení požadavku na provedení testovacího letu.

LKVO provede koordinaci k zabezpečení testovacího letu s dalšími možnými uživateli LKTRA37 a LKTRA62.

LKVO buď potvrdí možnost provedení testovacího letu nebo nabídne další možný termín provedení testovacího letu.

1.1.11.2.3 Doporučené dny a časy k provedení letů
  1. Pondělí, Pátek, Sobota a Neděle

  2. Úterý, Středa, Čtvrtek − od 0800 (0700) do 1500 (1400)

1.1.11.2.4 Činnosti před provedením letu
1.1.11.2.4.1 Letový plán podat ve stanoveném čase na následující AFTN adresy:

AFS:  LKPRZPZX − ARO Praha/Ruzyně (ENR 1.10 para 2.1.1.3)

AFS:  LKVOZTZX − TWR, ARO Praha/Vodochody (AD  2−LKVO−1

Touto adresací bude zabezpečena distribuce FPL na relevantní stanoviště, která se budou podílet na zabezpečení testovacího letu.

1.1.11.2.4.2 Příklad letového plánu:

 

  1. B734/M-SDHIPRXWYS/S

  2. LKPR1000

  3. N0343F150 DCT VENOX STAY1/0300 GOLOP DCT

  4. LKPR0335 EDDC

  5. REG/OKEGP OPR/CSA DOF/100211 RVR/200 RMK/TCAS STAYINFO1/LKTRA37 TEST FLIGHT MAX FL390 PPR VOD080604

  1. v poli 8 je nezbytné uvést "X" druh letu − ostatní lety

  2. v poli 15 uvést FL150/160 na/z bodu VENOX a z bodu GOLOP

  3. v poli 15 uvést STAY indikátor (STAY1/0300)

  4. v poli 16 uvést celkovou předpokládanou dobu letu EET

  5. v poli 18 uvést STAYINFO1/LKTRA37 TEST FLIGHT MAX FL390 PPR VOD080604, které informuje o době trvání letu, prostoru činnosti a maximální FL a čísle povolení

Poznámka: více informací o použití STAY indikátoru článek ENR 1.10 para 2.1.4.6.

1.1.11.2.5 Zásady při provádění letů v LKTRA37 a LKTRA62
  1. Budou poskytovány přehledové služby (Stanoviště ATS Vodochody)

  2. pokud bude požadováno, bude nabídnut blok FL (FL 130 − FL 390)

1.1.11.2.6 Testovacím letům je udělena výjimka pro dodržování pravidel uvedených v článku ENR 1.1 para 11 POSTUPY PRO NESTANDARDNÍ TYPY LETŮ.

Kontakty:

Adresa:

AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
U Letištì 374
250 70 Odolena Voda, Dolínek

Telefon:  + 420 255 762 615 - ATC, TWR

Telefon:  420 255 762 609 - Meteo, Briefing, ARO

Telefax:  +420 255 763 216ATS, ARO, Meteo−Briefing

E-mail:  handling@aero.cz − PPR