Tabulka 1
Třída vzdušného prostoru |
Letová dohlednost |
Vzdálenost od oblaků |
---|---|---|
C, D, E |
8 km v a nad FL100 5 km podFL100 |
1500 m horizontálně 300 m (1000 ft) vertikálně |
G nad |
5 km |
1500 m horizontálně 300 m (1000 ft) vertikálně |
G v a pod |
5 km* |
Mimo oblačnost a za viditelnosti země |
* VFR lety ve vzdušném prostoru třídy G při dohlednosti nižší než 5 km:
lety při snížené letové dohlednosti, ale ne nižší než 1500 m, se smí provádět:
při rychlostech 140 kt IAS a nižších, které poskytnou přiměřenou možnost včas spatřit jiný provoz nebo překážky v čase tak, aby bylo možno se vyhnout srážce, nebo
za okolností, při kterých pravděpodobnost setkání s jiným provozem by byla normálně malá, např. v prostorech s malou hustotou provozu nebo při leteckých pracích v nízkých hladinách;
lety vrtulníků při letové dohlednosti nižší než 1500 m, ale ne nižší než 800 m, se smí provádět, jestliže manévrují rychlostí, která poskytne přiměřenou možnost včas spatřit jiný provoz nebo překážky v čase tak, aby bylo možno se vyhnout srážce.
výška základny nejnižší význačné oblačné vrstvy je nižší než 450 m (1500 ft) nebo
přízemní dohlednost je nižší než 5 km
tyto zvláštní lety VFR lze provádět pouze ve dne, pokud není příslušným úřadem povoleno jinak;
ze strany pilota:
let je prováděn mimo oblačnost a za dohlednosti země;
letová dohlednost není menší než 1500 m nebo u vrtulníků 800 m;
let je prováděn při rychlosti 140 kt IAS nebo nižší, která poskytne přiměřenou možnost spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce, a
stanoviště řízení letového provozu letadlu nevydá povolení pro zvláštní let VFR vzlétávat nebo přistávat na letišti v řízeném okrsku nebo vstupovat do letištního okruhu nebo letištní provozní zóny, jestliže oznámené meteorologické podmínky na tomto letišti jsou horší než následující minima:
přízemní dohlednost je nižší než 1500 m nebo u vrtulníků 800 m;
výška základny nejnižší význačné oblačné vrstvy je nižší než 180 m (600 ft).
při transsonických a supersonických rychlostech, pokud není schváleno Úřadem pro civilní letectví jinak.
nad FL195, s výjimkou jak je uvedeno v ustanovení ENR 1.2 para 1.5 níže.
Poznámka: Ustanovení se netýká traťových letů VFR, které nad FL 195 nebudou povolovány.
uvnitř dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru, nebo
v souladu s povolením a podmínkami vydanými Řízení letového provozu ČR, s.p. , nebo přímo Praha ACC (viz ust. ENR 1.1 para 11).
nad hustě zastavěnými oblastmi měst, vesnic a jiných obydlených míst nebo nad shromážděním osob na volném prostranství ve výšce nižší než 300 m (1000 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 600 m od letadla;
kdekoli jinde, než je stanoveno v odstavci a), ve výšce nižší než 150 m (500 ft) nad zemí nebo vodou nebo 150 m (500 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 150 m (500 ft) od letadla.
když letí ve vzdušném prostoru třídy C a D,
když tvoří součást letištního provozu na řízených letištích,
když letí jako zvláštní let VFR.
Poznámka: Piloti vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a SAR předávají údaje o letu bezprostředně před vzletem. V případě odletu z místa v CTR, kde není radiové spojení mohou předat údaje o letu ihned po vzletu.
Odlety
identifikace letadla
typ letadla *
číslo nebo místo stání, případně jiné letiště nebo plocha v CTR
letiště určení nebo místo přistání *
výstupní bod z CTR případně prostor činnosti v CTR a požadovaná hladina (podle vhodnosti) *
potvrzení platné informace ATIS s opakováním QNH
Přílety a průlety
identifikace letadla
typ letadla *
letiště odletu nebo místo vzletu *
letiště určení nebo místo přistání, případně prostor činnosti v CTR (podle vhodnosti) *
poloha a hladina letu
požadovaný vstupní bod do CTR,
výstupní bod (u prolétávajících letadel), *
potvrzení platné informace ATIS s opakováním QNH,
Poznámka: Označené údaje se nepředávají v případě, jestliže byl předložen letový plán.
Poznámka: Za předložení letového plánu se považuje i oznámení údajů o letu VFR podle ENR 1.2 para 1.10, a to na část letu, při níž se poskytuje služba řízení letového provozu. Tento zkrácený letový plán vyslaný radiotelefonicky za letu se uplatňuje pro lety z/do/přes CTR a TMA civilních letišť, nenahrazuje však letový plán, jehož předložení před letem, kterého provedení je plánováno na noc, požaduje čl. ENR 1.2 para 4.3.2.
Poznámka: Vyžaduje-li se hlášení přistání, jeho neohlášení může vážně narušit činnost letových provozních služeb a způsobit vynaložení velkých nákladů prováděním zbytečných pátracích a záchranných akcí.
identifikaci letadla
letiště nebo provozní místo odletu
letiště nebo provozní místo určení (pouze v případě přistání na náhradním letišti)
letiště nebo provozní místo příletu
čas přistání
Pro hlášení přistání za letu (viz. ustanovení ENR 1.2 para 2.1.1) se použije fráze:
“... (volací znak) z ... (letiště nebo provozní místo odletu) [do ... (letiště nebo provozní místo určení v případě přistání na náhradním letišti)] přistání v ... (letiště nebo provozní místo příletu) bude v ... (čas)”.
neřízeného letu VFR nebo
řízeného letu VFR v CTR/TMA do 1000 ft (300 m) AGL včetně
oznámí za letu FIC nebo příslušnému stanovišti ATC, že ukončuje letový plán. Ve vzdušném prostoru třídy G a E se takovému letu neposkytuje pohotovostní služba, která by se vztahovala k letovému plánu. V CTR/TMA se tomuto letu poskytují ATS v souladu s třídou vzdušného prostoru, dokud pilot neoznámí opuštění tohoto prostoru.
Použitá frazeologie:
“... (volací znak) ... ukončuji letový plán”.
radiotelefonicky co nejdříve po vzletu nebo
telefonem prostřednictvím pověřené osoby (např. stanoviště poskytování informací známému provozu) co nejdříve po vzletu nebo
telefonem před vzletem, není-li způsob předání hlášení dle písmene a) nebo b) proveditelný, ne však dříve než 10 minut před ohlášeným časem odletu a s podmínkou, že tento čas odletu bude dodržen.
Poznámka 1: Telefonické hlášení o odletu před vzletem lze podat pouze na Praha FIC nebo Centrální ARO Praha.
Poznámka 2: Dojde-li po telefonickém hlášení odletu před vzletem z jakéhokoliv důvodu ke změně času odletu, je pilot povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit stanovišti ATS, jemuž adresoval původní hlášení.
Pokud se hlášení o odletu nepředá, pohotovostní služba vztažená k podanému letovému plánu nebude poskytována a let bude chápán jako let bez podaného letového plánu.
identifikaci letadla
letiště nebo provozní místo odletu
letiště nebo provozní místo příletu
čas odletu
V radiotelefonickém hlášení o odletu se použije fráze:
“... (volací znak) vzlet z ... (letiště nebo provozní místo odletu) do ... (letiště nebo provozní místo příletu) v ... (čas - hlášení po vzletu) / s dodržením ... (čas - hlášení před vzletem)”.
Příklady:
EET/OKG-0050
EET/LKAA 0050-5 km S KVILDA
dodržovat meteorologické podmínky, které nebudou horší než podmínky stanovené v ENR 1.2 para 1.1
neprodleně ohlásit příslušnému stanovišti letových provozních služeb, pokud přidělený kurz vede letadlo do prostoru, ve kterém nebude možno dodržet předepsaná minima dohlednosti a vzdálenosti od oblačnosti nebo stanovenou výšku nad terénem
Poznámka: pokud povolená trať letu bude jiná, než je uvedena v letovém plánu, bude v letovém povolení uvedena.
v provozní době letiště:
podle informace získané od stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Pilot musí žádat stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu o souhlas se změnou dráhy, nevyhovuje-li mu určená dráha v používání. Umožňují-li to okolnosti, pilot letadla v nouzi musí oznámit úmysl použít jinou dráhu, než je dráha v používání.
mimo provozní dobu letiště
proti směru větru, pokud bezpečnost nebo konfigurace dráhy neurčují, že je preferován jiný směr; a/nebo
podle předcházející domluvy s provozovatelem letiště;
a/nebo
podle informací publikovaných ve VFR příručce České republiky.
Odlétávající letadla
zahájení pojíždění a činnost po vzletu;
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
vstup na dráhu;
vzlet;
(Piloti vrtulníků, kteří provádějí vzlet z místa stání a piloti kluzáků na místě vzletu na dráze, hlásí jen připravenost ke vzletu.)
místo opuštění letištního provozního okruhu ;
místo opuštění ATZ;
Přilétávající letadla
letiště vzletu (není-li totožné s letištěm přistání);
polohu letadla před vstupem do ATZ;
místo zamýšleného vstupu do letištního provozního okruhu
polohu po větru;
polohu před poslední zatáčkou (base leg);
(Na požadavek stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu piloti vynechají hlášení poloh po větru a před poslední zatáčkou nebo hlásí jiné polohy. Polohy po větru a před poslední zatáčkou se nehlásí, provádí-li letadlo přímé přiblížení.)
polohu na konečném přiblížení - finále;
nezdařené přiblížení (opakování okruhu);
úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);
uvolnění dráhy v noci, nebo je-li další známý provoz ve fázi konečného přiblížení - finále;
Letadla prolétávající ATZ*
místo a nadmořskou výšku zamýšleného vstupu a výstupu z ATZ; nebo
vzdálenost, zeměpisný směr od letiště, trať a nadmořskou výšku, která má být letěna uvnitř ATZ
Poznámka: - * Ve výjimečných případech nemusí státní letadlo hlásit údaje uvedené pod bodem ENR 1.2 para 2.9.3 c), když by tím pilot z důvodu rychlosti letu, složitosti pilotáže či uspořádání vzdušného prostoru ohrozil vlastní bezpečnost nebo neplnil povinnosti vůči stanovištím ATC, případně, když byla činnost projednána se stanovištěm AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Povinnost pilota zabraňovat srážkám není tímto dotčena.
Civilní stanoviště ATS | Vojenská stanoviště ATS | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pořadové číslo | Stanoviště ATC | Telefonní spojení | Pořadové číslo | Stanoviště ATC | Telefonní spojení | |
1. | Tuřany TWR | +420 548 424 875 | 1. | Čáslav MTWR | + 420 973 376 952 | |
2. | Praha FIC | +420 220 374 393 | 2. | Kbely MTWR | +420 973 333 121 , +420 973 333 120 | |
3. | Karlovy Vary TWR | +420 353 239 716 | 3. | Náměšť MTWR | +420 973 438 410 , +420 973 438 411 | |
4. | Kunovice TWR | +420 572 817 620 | 4. | Pardubice MTWR | +420 466 310 101, +420 973 242 230 | |
5. | Mošnov TWR | +420 596 693 420 |
Poznámka: lety VFR v noci jsou lety prováděné mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání. Tabulky konce občanského soumraku (TE) a začátku občanského svítání (TB) pro 50× N a 15× E jsou uvedeny v GEN 2.7. Časy TE a TB pro jednotlivá letiště se vypočtou odečtením 4 minut na každý stupeň zeměpisné délky pro AD ležící na východ a přičtením 4 minut na každý stupeň zeměpisné délky pro AD ležící na západ od 15. poledníku.
Lety VFR v noci se rozdělují na letištní lety a traťové lety. Za letištní lety jsou považovány lety v blízkosti letiště. Všechny ostatní lety VFR v noci jsou považovány za traťové lety.
Poznámka: Letadlo je v blízkosti letiště, když je na letištním okruhu, vstupuje do něj nebo jej opouští. Pro účely nočních letů VFR se za let v blízkosti letiště považuje let v CTR a ATZ.
je-li to proveditelné, musí být u letadel, pro něž byl podán FPL, udržováno obousměrné radiové spojení na příslušném kmitočtu ATS;
všechna letadla provádějící traťový let musí být vybavena a mít v provozu odpovídač SSR v módu A a C nebo módu S;
musí být dodržena minima uvedená v Tabulce 2.
Na letištní lety VFR v noci prováděné z řízeného letiště musí provozovatel letadla nebo pilot předat údaje o letu příslušnému stanovišti ATS a tato činnost musí být s příslušným stanovištěm ATS předem dohodnuta.
Na letištní lety VFR v noci prováděné z neřízeného letiště musí provozovatel nebo pilot předložit plán činnosti stanovišti AFIS nebo stanovišti Poskytování informací známému provozu. V plánu činnosti se musí uvést počet a typ letadel, druh činnosti, upřesnění prostoru činnosti, max. hladina letu, čas zahájení a ukončení činnosti.
Minimální hladina u letištních letů VFR v noci musí být 1300 ft AGL a na okruhu 1000 ft AAL.
Při letištních letech VFR v noci prováděných z řízeného letiště, nebo z neřízeného letiště do řízeného prostoru třídy C a D, musí být získáno letové povolení a letadlo musí být stále na spojení s příslušným stanovištěm ATC. Při letištních letech VFR v noci prováděných z neřízeného letiště, musí být letadlo stále na spojení se stanovištěm AFIS nebo stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s příslušným stanovištěm ATC tam, kde let vstoupí do prostoru třídy C nebo D není-li při koordinaci mezi stanovišti ATC a AFIS nebo Poskytování informací známému provozu dohodnuto jinak.
Na letištích, na kterých probíhají letištní lety VFR v noci, musí být poskytována služba ATC/AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Tyto služby nebo Poskytování informací známému provozu mohou být ukončeny až po ukončení všech letů.
Poznámka: Za traťové lety jsou považovány všechny lety mimo lety v blízkosti letiště.
Na traťové lety VFR v noci musí být předložen před letem letový plán.
Traťové lety musí být plánovány a prováděny tak, aby letadlo letělo, kromě vzletu, přistání a nezbytného stoupání a klesání, vždy ve výšce 2000 ft AGL nebo výše. Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu musí dodržovat výšku nejméně 500 ft AGL v horizontální vzdálenosti 600 m od překážek a v místě zásahu minimálně 150 ft AGL nebo nad překážkou za předpokladu dostatečného osvětlení prostoru přistání.
Pro vzlet a přistání při traťových letech mohou být využívána pouze letiště schválená pro noční provoz. Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu mohou vzlétat i přistávat mimo schválená letiště a heliporty za předpokladu, že jsou vybaveny v souladu s předpisem JAR-OPS 3
Při traťových letech VFR v noci musí být stanoveno náhradní letiště.
Při traťových letech musí mít letadlo navigační zásobu pohonných hmot a oleje jako při letu IFR.
Letadlo musí mít nejméně jedno radionavigační zařízení, které je v letadle pevně zastavěno, schváleno a které je v činnosti (ADF, VOR, GPS).
Na každý traťový let do prostoru třídy C a D musí být získáno letové povolení a letadlo musí být během letu v těchto prostorech na spojení s příslušným stanovištěm ATC.
Na letištích vzletu, přistání a na náhradním letišti musí být v době odletu nebo příletu letadla poskytována služba ATC/AFIS nebo musí být zajištěno Poskytování informací známému provozu. Tyto služby nebo Poskytování informací známému provozu na takovýchto letištích mohou být ukončeny až po ukončení všech traťových letů.
Tabulka 2 - Přehled požadavků pro noční lety VFR
Lety dle druhu činnosti |
Minimální výška letu |
Minimální základna nejnižší oblačné vrstvy |
Minimálnídohlednost |
Minimální vzdálenost od oblačnosti | |
---|---|---|---|---|---|
Letištní | 1300 ft AGL | 2300 ft AGL |
letová a přízemní5 km |
1,5 km horizontálníhorizontal, 1000 ft vertikální | |
okruhy | 1000 ft AAL/AGL* | 2000 ft AAL/AGL* | |||
Traťové | 2000 ft AGL | 3000 ft AGL |
letová8 km | ||
Letecká záchranná služba |
lety do výšky |
500 ft AGL a600 m | 1500 ft AGL(1 pilot) |
letová a přízemní 3 km (1 pilot) |
mimo oblačnost za viditelnosti země (světel na zemi) |
1000 ft AGL |
letová a přízemní 2,5 km(2 piloti) | ||||
lety nad 1000 ft AGL |
1000 ft |
letová 5 km |
1,5 km horizontálníhorizontal, 1000 ft vertikální |
Poznámka: podle toho, která z hodnot je vyšší
Všechna letiště schválená pro provádění letů VFR v noci jsou uvedena ve VFR příručce České republiky.
Protisrážková světla musí být zkonstruovaná tak, aby byla zavěšena pod košem balónu a umístěna tak, aby ve vzdálenosti 5 m pod košem blikalo světlo bílé a ve vzdálenosti dalších 5 m blikalo světlo červené. Bílá světla mohou být dvě s tím, že druhé bílé světlo je umístěné ve vzdálenosti dalších 5 m pod červeným světlem. Červené a bílé (bílá) světlo (světla) blikají v opačné frekvenci, tj. svítí bílé (bílá) světlo (světla) a červené je zhasnuto a opačně. Frekvence záblesků nesmí být menší než 40 a ne větší než 100 za minutu. Minimální svítivost světel je 20 kandel.
Protisrážková světla musí být zapnuta po celou dobu letu v noci.
Od okamžiku, kdy pilot zahájí přistání, nejdříve však ve výšce 100 m / 300 ft AGL, může být povinné přístrojové vybavení balónu, včetně protisrážkových světel, vypnuto a uloženo v koši.
Přistání balónu lze provést pouze v denní době. Přistání v noci je z bezpečnostních důvodů zakázáno. Pokud balón přistane v noci, je to považováno za incident podléhající podání hlášení v souladu s Hlavou 4 předpisu L 13.
Poznámka: Vymezení sektorů pro použití rádiového spojení “letadlo-letadlo” mezi kluzáky při mimoletištních letech odpovídá sektorům zřízeným v rámci FIR Praha pro neřízené lety, které jsou stanoveny v ENR 2.1 a zobrazeny na mapě ICAO 1:500 000.
kmitočet: 130.930
účel: hlavní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech
horizontální omezení: SECTOR ČECHY WEST
výškové omezení: používat do FL95
Poznámka: doporučená hlavní frekvence pro aerovleky mimo ATZ
kmitočet: 134.735
účel: záložní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech v souladu s ustanovením ENR 1.2 para 5.2
horizontální omezení: SECTOR ČECHY WEST
výškové omezení: používat do FL95
Poznámka: doporučená záložní frekvence pro aerovleky mimo ATZ
kmitočet: 135.410
účel: hlavní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech
horizontální omezení: SECTOR ČECHY EAST + SECTOR MORAVA
výškové omezení: používat do FL95
Poznámka: doporučená hlavní frekvence pro aerovleky mimo ATZ
kmitočet: 136.085
účel: záložní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech v souladu s ustanovením ENR 1.2 para 5.2
horizontální omezení: SECTOR ČECHY EAST + SECTOR MORAVA
výškové omezení: používat do FL95
Poznámka: doporučená záložní frekvence pro aerovleky mimo ATZ
kmitočet: 122.255
účel: radiové spojení v provozu balónů a vzducholodí.
horizontální omezení: FIR Praha
výškové omezení: používat do 4000 ft AMSL
kmitočet: 121.005
účel: radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi motorovými letadly.
horizontální omezení: FIR Praha
výškové omezení: používat do FL95
kmitočet: 125.830
účel: pro hlášení polohy, výšky a zamýšlené činnosti na plochách pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení a v jejich blízkosti, pokud tyto plochy nejsou vybaveny pozemní radiostanicí a nemají přidělený jiný kmitočet.
horizontální omezení: FIR Praha
výškové omezení: používat do 450 m / 1500 ft AGL
volací znak: složený ze slov(a) - název místa polohy (např. LETOVICE) a slova RÁDIO tak, aby bylo zřejmé, že se nejedná o AFIS používající označení INFO.
příklady: LETOVICE RÁDIO, HORNÍ PLANÁ RADIO