ENR 1.2  Pravidla pro lety za viditelnosti

1.2.1  PODMÍNKY PROVÁDĚNÍ VFR LETŮ

1.2.1.1 S výjimkou zvláštních letů VFR se lety VFR musí provádět tak, aby letadlo letělo při dohlednosti a ve vzdálenosti od oblačnosti stejné nebo větší, než je stanoveno v Tabulce 1.

Tabulka 1

Třída vzdušného prostoru

Letová dohlednost

Vzdálenost od oblaků

C, D, E

8 km v a nad FL100

5 km podFL100

1500 m horizontálně

300 m (1000 ft) vertikálně

G nad
3000 ft (900 m) AMSL

5 km

1500 m horizontálně

300 m (1000 ft) vertikálně

G v a pod
3000 ft (900 m) AMSL

5 km*

Mimo oblačnost a za viditelnosti země

* VFR lety ve vzdušném prostoru třídy G při dohlednosti nižší než 5 km:

  1. lety při snížené letové dohlednosti, ale ne nižší než 1500 m, se smí provádět:

    1. při rychlostech 140 kt IAS a nižších, které poskytnou přiměřenou možnost včas spatřit jiný provoz nebo překážky v čase tak, aby bylo možno se vyhnout srážce, nebo

    2. za okolností, při kterých pravděpodobnost setkání s jiným provozem by byla normálně malá, např. v prostorech s malou hustotou provozu nebo při leteckých pracích v nízkých hladinách;

  2. lety vrtulníků při letové dohlednosti nižší než 1500 m, ale ne nižší než 800 m, se smí provádět, jestliže manévrují rychlostí, která poskytne přiměřenou možnost včas spatřit jiný provoz nebo překážky v čase tak, aby bylo možno se vyhnout srážce.

1.2.1.2 S výjimkou případů, kdy je získáno povolení od stanoviště řízení letového provozu pro zvláštní let VFR, lety VFR nesmí vzlétat nebo přistávat na letišti v řízeném okrsku nebo vstupovat do okruhu letiště nebo letištní provozní zóny, jestliže oznámené meteorologické podmínky na tomto letišti jsou horší než následující minima:
  1. výška základny nejnižší význačné oblačné vrstvy je nižší než 450 m (1500 ft) nebo

  2. přízemní dohlednost je nižší než 5 km

1.2.1.3 Zvláštní lety VFR se smí provádět na základě letového povolení pouze v řízeném okrsku. S výjimkou, kdy je to povoleno příslušným úřadem pro vrtulníky ve zvláštních případech, jako jsou, avšak nikoli výlučně, lety související s poskytováním záchranné lékařské péče, policejní, pátrací a záchranné práce a lety související s hašením požárů, musí být splněny následující další podmínky:
  1. tyto zvláštní lety VFR lze provádět pouze ve dne, pokud není příslušným úřadem povoleno jinak;

  2. ze strany pilota:

    1. let je prováděn mimo oblačnost a za dohlednosti země;

    2. letová dohlednost není menší než 1500 m nebo u vrtulníků 800 m;

    3. let je prováděn při rychlosti 140 kt IAS nebo nižší, která poskytne přiměřenou možnost spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce, a

  3. stanoviště řízení letového provozu letadlu nevydá povolení pro zvláštní let VFR vzlétávat nebo přistávat na letišti v řízeném okrsku nebo vstupovat do letištního okruhu nebo letištní provozní zóny, jestliže oznámené meteorologické podmínky na tomto letišti jsou horší než následující minima:

    1. přízemní dohlednost je nižší než 1500 m nebo u vrtulníků 800 m;

    2. výška základny nejnižší význačné oblačné vrstvy je nižší než 180 m (600 ft).

1.2.1.4  VFR lety se nesmí provádět:
  1. při transsonických a supersonických rychlostech, pokud není schváleno Úřadem pro civilní letectví jinak.

  2. nad FL195, s výjimkou jak je uvedeno v ustanovení ENR 1.2 para 1.5 níže.

1.2.1.5 Lety VFR nad FL195

Poznámka: Ustanovení se netýká traťových letů VFR, které nad FL 195 nebudou povolovány.

1.2.1.5.1 Lety VFR nad FL195 do FL285 včetně musí být prováděny:
  1. uvnitř dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru, nebo

  2. v souladu s povolením a podmínkami vydanými Řízení letového provozu ČR, s.p., nebo přímo Praha ACC (viz ust. ENR 1.1 para 11).

1.2.1.5.2 Lety VFR nad FL285 musí být prováděny pouze uvnitř dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru.
1.2.1.5.3 Součástí rozhodnutí o přidělení dočasně vyhrazeného nebo omezeného prostoru může být stanovení dodatečných postupů a podmínek pro jeho využívání.
1.2.1.6 S výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet a přistání nebo pokud tak povolí Úřad pro civilní letectví, nesmí být let VFR prováděn:
  1. nad hustě zastavěnými oblastmi měst, vesnic a jiných obydlených míst nebo nad shromážděním osob na volném prostranství ve výšce nižší než 300 m (1000 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 600 m od letadla;

  2. kdekoli jinde, než je stanoveno v odstavci a), ve výšce nižší než 150 m (500 ft) nad zemí nebo vodou nebo 150 m (500 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 150 m (500 ft) od letadla.

1.2.1.7 S výjimkou, kde je v letovém povolení určeno jinak, VFR lety v hladinách nad 5000 ft nad hladinou moře musí být prováděny v letové hladině příslušné pro tratí jak je stanoveno v tabulce cestovních hladin.
1.2.1.8  VFR lety se musí řídit ustanovením 3.6 ICAO Annex 2:
  1. když letí ve vzdušném prostoru třídy C a D,

  2. když tvoří součást letištního provozu na řízených letištích,

  3. když letí jako zvláštní let VFR.

1.2.1.9 Letové povolení se vydává na základě letového plánu předloženého stanovišti letových provozních služeb. Velitelé letadel, kteří v souladu s ENR 1.10 para 1.1 nepředložili FPL, žádají letové povolení na základě údajů o letu předaných příslušnému stanovišti ATS na kmitočtu nebo telefonem.
1.2.1.10  Předání údajů o letu VFR
1.2.1.10.1 Není-li v AIP ČR část AD stanoveno jinak, údaje o letu VFR se předávají příslušnému stanovišti ATS na kmitočtu nebo telefonem při žádosti o letové povolení nejméně 3 minuty před vstupem do CTR nebo TMA v případě příletu, nebo před zahájením pojíždění nebo vzletem z FATO z řízeného letiště nebo místa v CTR v případě odletu.

Poznámka: Piloti vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a SAR předávají údaje o letu bezprostředně před vzletem. V případě odletu z místa v CTR, kde není radiové spojení mohou předat údaje o letu ihned po vzletu.

1.2.1.10.2  Informace předávané pilotem

Odlety

  1. identifikace letadla

  2. typ letadla *

  3. číslo nebo místo stání, případně jiné letiště nebo plocha v CTR

  4. letiště určení nebo místo přistání *

  5. výstupní bod z CTR případně prostor činnosti v CTR a požadovaná hladina (podle vhodnosti) *

  6. potvrzení platné informace ATIS s opakováním QNH

Přílety a průlety

  1. identifikace letadla

  2. typ letadla *

  3. letiště odletu nebo místo vzletu *

  4. letiště určení nebo místo přistání, případně prostor činnosti v CTR (podle vhodnosti) *

  5. poloha a hladina letu

  6. požadovaný vstupní bod do CTR,

  7. výstupní bod (u prolétávajících letadel), *

  8. potvrzení platné informace ATIS s opakováním QNH,

Poznámka: Označené údaje se nepředávají v případě, jestliže byl předložen letový plán.

1.2.1.11 Pro přechod na let IFR musí velitel letadla vždy získat letové povolení. Není-li v letovém plánu uvedena změna letu VFR na let IFR, smí velitel letadla žádat letové povolení pro let IFR pouze z důvodu zhoršení meteorologických podmínek. Požaduje-li velitel letadla mající podaný letový plán VFR nebo letící bez FPL přechod na let IFR, musí předat na kmitočtu příslušného stanoviště ATS potřebné změny svého platného letového plánu nebo vyslat letový plán za letu (AFIL).

1.2.2  POSTUPY PRO LET ZA VIDITELNOSTI

1.2.2.1 Hlášení o přistání.
1.2.2.1.1 V případě letu VFR, na který byl podán letový plán, musí pilot letadla po přistání na neřízeném letišti ohlásit čas přistání Praha FIC nebo příslušnému stanovišti ATC. Je-li známo, že spojovací zařízení na letišti přistání jsou nedostatečná a jiný způsob hlášení přistání pozemními prostředky není k dispozici, může pilot bezprostředně před přistáním, nachází-li se letadlo na okruhu letiště a předpokládá se bezpečné přistání, vyslat radiotelefonicky FIC nebo příslušnému stanovišti ATC zprávu podobnou hlášení o přistání s uvedením předpokládaného času přistání.

Poznámka: Za předložení letového plánu se považuje i oznámení údajů o letu VFR podle ENR 1.2 para 1.10, a to na část letu, při níž se poskytuje služba řízení letového provozu. Tento zkrácený letový plán vyslaný radiotelefonicky za letu se uplatňuje pro lety z/do/přes CTR a TMA civilních letišť, nenahrazuje však letový plán, jehož předložení před letem, kterého provedení je plánováno na noc, požaduje čl. ENR 1.2 para 4.3.2.

Poznámka: Vyžaduje-li se hlášení přistání, jeho neohlášení může vážně narušit činnost letových provozních služeb a způsobit vynaložení velkých nákladů prováděním zbytečných pátracích a záchranných akcí.

1.2.2.1.2 Hlášení o přistání musí obsahovat:
  1. identifikaci letadla

  2. letiště nebo provozní místo odletu

  3. letiště nebo provozní místo určení (pouze v případě přistání na náhradním letišti)

  4. letiště nebo provozní místo příletu

  5. čas přistání

Pro hlášení přistání za letu (viz. ustanovení ENR 1.2 para 2.1.1) se použije fráze:

“... (volací znak) z ... (letiště nebo provozní místo odletu) [do ... (letiště nebo provozní místo určení v případě přistání na náhradním letišti)] přistání v ... (letiště nebo provozní místo příletu) bude v ... (čas)”.

1.2.2.1.3 Hlášení o přistání se nepožaduje, jestliže pilot
  1. neřízeného letu VFR nebo

  2. řízeného letu VFR v CTR/TMA do 1000 ft (300 m) AGL včetně

oznámí za letu FIC nebo příslušnému stanovišti ATC, že ukončuje letový plán. Ve vzdušném prostoru třídy G a E se takovému letu neposkytuje pohotovostní služba, která by se vztahovala k letovému plánu. V CTR/TMA se tomuto letu poskytují ATS v souladu s třídou vzdušného prostoru, dokud pilot neoznámí opuštění tohoto prostoru.

Použitá frazeologie:

“... (volací znak) ... ukončuji letový plán”.

1.2.2.1.4 Ukončení letového plánu VFR za letu není povoleno, jestliže let odlétá přes státní hranici z FIR Praha.
1.2.2.1.5 Hlášení o přistání kluzáku mimo letiště
1.2.2.1.5.1 Hlášení o přistání kluzáku mimo letiště musí být předáno v případě, že byl na jeho let podán letový plán, nebo v případě, že pilot kluzáku oznámil na kmitočtu ATS své rozhodnutí přistát mimo letiště.
1.2.2.1.5.2 V případě, že pilot oznámil rozhodnutí přistát mimo letiště na kmitočtu stanoviště ATC, AFIS, Poskytování informací známému provozu nebo Praha FIC, musí stejnému stanovišti předat hlášení o přistání.
1.2.2.1.5.3 V případě, že pilot kluzáku hodlá přistát mimo letiště a místo přistání se nachází v CTR, musí toto rozhodnutí předat na kmitočtu příslušného stanoviště ATC.
1.2.2.1.5.4 Oznámení o rozhodnutí pilota kluzáku přistát mimo letiště musí obsahovat identifikaci kluzáku a místo zamýšleného přistání určené polohou, odhadnutou vzdáleností a zaměřením ke známému místu nebo zeměpisnými souřadnicemi. Pilot může určit dobu, do které předá hlášení o přistání. Pokud není tato doba určena, stanoviště ATS postupují v souladu s Hlavou 5 předpisu L11.
1.2.2.2 Hlášení o odletu.
1.2.2.2.1 V případě vzletu z letiště, na němž není zřízeno stanoviště ATS (TWR nebo AFIS) nebo mimo OPS HR takového stanoviště, musí z důvodu umožnění poskytování pohotovostní služby ve smyslu L11, hl. 5 letu, na který byl podaný letový plán, předat pilot letadla, provádějící let VFR, hlášení o odletu stanovišti Praha FIC nebo nejbližšímu vhodnému stanovišti ATS, a to:
  1. radiotelefonicky co nejdříve po vzletu nebo

  2. telefonem prostřednictvím pověřené osoby (např. stanoviště poskytování informací známému provozu) co nejdříve po vzletu nebo

  3. telefonem před vzletem, není-li způsob předání hlášení dle písmene a) nebo b) proveditelný, ne však dříve než 10 minut před ohlášeným časem odletu a s podmínkou, že tento čas odletu bude dodržen.

Poznámka 1: Telefonické hlášení o odletu před vzletem lze podat pouze na Praha FIC nebo Centrální ARO Praha.

Poznámka 2: Dojde-li po telefonickém hlášení odletu před vzletem z jakéhokoliv důvodu ke změně času odletu, je pilot povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit stanovišti ATS, jemuž adresoval původní hlášení.

Pokud se hlášení o odletu nepředá, pohotovostní služba vztažená k podanému letovému plánu nebude poskytována a let bude chápán jako let bez podaného letového plánu.

1.2.2.2.2 Hlášení o odletu musí obsahovat:
  1. identifikaci letadla

  2. letiště nebo provozní místo odletu

  3. letiště nebo provozní místo příletu

  4. čas odletu

V radiotelefonickém hlášení o odletu se použije fráze:

“... (volací znak) vzlet z ... (letiště nebo provozní místo odletu) do ... (letiště nebo provozní místo příletu) v ... (čas - hlášení po vzletu) / s dodržením ... (čas - hlášení před vzletem)”.

1.2.2.2.3 Ve smyslu L4444, hl. 11 zodpovědnost za následnou distribuci zprávy DEP spočívá na stanovišti ATS, sloužícím letišti odletu (viz AIP ČR, sekce GEN 3). Piloti letadel, kteří provádějí lety VFR, na něž byl podaný letový plán, a které přilétají na letiště určení ve FIR Praha, ale příslušnému stanovišti ATS nebyla doručena zpráva DEP, budou dotazováni na ETA.
1.2.2.3 V letovém plánu VFR podaném pro let do/ze zahraničí ve výškách do FL95 musí pilot v poli 18 FPL uvést bod, nebo označení hranice FIR LKAA a zeměpisné místo nebo směr a vzdálenost od zeměpisného místa ve FIR Praha a ve všech případech sečtenou vypočtenou dobu letu k hranici FIR Praha.

Příklady:

EET/OKG-0050

EET/LKAA 0050-5 km S KVILDA

1.2.2.4 V případě radarového vektorování letu VFR a zvláštního letu VFR má velitel letadla odpovědnost za zabránění srážky s terénem a překážkami a je povinen:
  1. dodržovat meteorologické podmínky, které nebudou horší než podmínky stanovené v ENR 1.2 para 1.1

  2. neprodleně ohlásit příslušnému stanovišti letových provozních služeb, pokud přidělený kurz vede letadlo do prostoru, ve kterém nebude možno dodržet předepsaná minima dohlednosti a vzdálenosti od oblačnosti nebo stanovenou výšku nad terénem

1.2.2.5 Informace o aktuálním stavu neřízeného letiště poskytuje provozovatel příslušného letiště (viz VFR příručka České republiky).
1.2.2.6 Piloti letů VFR přilétávající ze zahraničí se žádají, aby před vstupem do FIR Praha navázali spojení s příslušným stanovištěm ATS.
1.2.2.7 Lety VFR letadel, která nejsou vybavena pro lety IFR, nebo jsou vybavena pro lety IFR, ale pilot letadla nemá kvalifikaci pro lety IFR, musí být prováděny za stálé viditelnosti země. Let nad oblaky může být proveden, není-li celkové zakrytí oblohy oblačností větší než 4/8 a je možné provádět let podle srovnávací navigace.
1.2.2.8 Při vydávání traťového povolení nebude uváděna trať letu, pokud je shodná s tratí uvedenou v podaném letovém plánu.

Poznámka: pokud povolená trať letu bude jiná, než je uvedena v letovém plánu, bude v letovém povolení uvedena.

1.2.2.9 Provoz na neřízených letištích a v Letištní provozní zóně (ATZ)
1.2.2.9.1 Letadlo, které přilétává na neřízené letiště nebo z něho odlétává, je povinno dodržet publikované parametry letištního provozního okruhu, pokud informace přijatá ze stanoviště AFIS nebo stanoviště Poskytování informací známému provozu nestanoví jinak. V případě, že parametry letištního provozního okruhu nejsou známy, letadlo musí provádět všechny zatáčky doleva při přiblížení na přistání nebo po vzletu.
1.2.2.9.2 Letadlo, které přilétává na neřízené letiště nebo z něho odlétává, je povinno používat pro vzlet a přistání dráhu podle následujícího:
  1. v provozní době letiště:

    1. podle informace získané od stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Pilot musí žádat stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu o souhlas se změnou dráhy, nevyhovuje-li mu určená dráha v používání. Umožňují-li to okolnosti, pilot letadla v nouzi musí oznámit úmysl použít jinou dráhu, než je dráha v používání.

  2. mimo provozní dobu letiště

    1. proti směru větru, pokud bezpečnost nebo konfigurace dráhy neurčují, že je preferován jiný směr; a/nebo

    2. podle předcházející domluvy s provozovatelem letiště;
      a/nebo

    3. podle informací publikovaných ve VFR příručce České republiky.

1.2.2.9.3 Letadlo, které je vybaveno radiostanicí musí na neřízeném letišti a v ATZ, bez ohledu na to, zda je či není poskytována AFIS nebo Poskytování informací známému provozu, hlásit na příslušném kmitočtu přiděleném a publikovaném pro jednotlivá letiště svojí polohu, nadmořskou výšku a zamýšlenou letovou nebo pozemní činnost způsobem a v rozsahu, který je uveden dále. Jiná letadla, nacházející se na neřízeném letišti nebo v ATZ, musí být na poslechu na příslušném kmitočtu a musí využít těchto informací k vyhnutí se srážkám. Letadla musí hlásit:
  1. Odlétávající letadla

    1. zahájení pojíždění a činnost po vzletu;

    2. úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);

    3. vstup na dráhu;

    4. vzlet;

      (Piloti vrtulníků, kteří provádějí vzlet z místa stání a piloti kluzáků na místě vzletu na dráze, hlásí jen připravenost ke vzletu.)

    5. místo opuštění letištního provozního okruhu ;

    6. místo opuštění ATZ;

  2. Přilétávající letadla

    1. letiště vzletu (není-li totožné s letištěm přistání);

    2. polohu letadla před vstupem do ATZ;

    3. místo zamýšleného vstupu do letištního provozního okruhu

    4. polohu po větru;

    5. polohu před poslední zatáčkou (base leg);

      (Na požadavek stanoviště AFIS nebo Poskytování informací známému provozu piloti vynechají hlášení poloh po větru a před poslední zatáčkou nebo hlásí jiné polohy. Polohy po větru a před poslední zatáčkou se nehlásí, provádí-li letadlo přímé přiblížení.)

    6. polohu na konečném přiblížení - finále;

    7. nezdařené přiblížení (opakování okruhu);

    8. úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze (i neaktivní);

    9. uvolnění dráhy v noci, nebo je-li další známý provoz ve fázi konečného přiblížení - finále;

  3. Letadla prolétávající ATZ*

    1. místo a nadmořskou výšku zamýšleného vstupu a výstupu z ATZ; nebo

    2. vzdálenost, zeměpisný směr od letiště, trať a nadmořskou výšku, která má být letěna uvnitř ATZ

Poznámka: - * Ve výjimečných případech nemusí státní letadlo hlásit údaje uvedené pod bodem ENR 1.2 para 2.9.3 c), když by tím pilot z důvodu rychlosti letu, složitosti pilotáže či uspořádání vzdušného prostoru ohrozil vlastní bezpečnost nebo neplnil povinnosti vůči stanovištím ATC, případně, když byla činnost projednána se stanovištěm AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Povinnost pilota zabraňovat srážkám není tímto dotčena.

1.2.2.9.4 Pilot letadla provádějící let v noci, letový výcvik k získání průkazu způsobilosti pilota letounů a vrtulníků v rámci místní letové činnosti, výsadky nebo navijákový vzlet na neřízeném letišti, smí provádět takovou činnost pouze v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajištěno Poskytování informací známému provozu. Ustanovení o letu v noci se nevztahuje na lety letecké záchranné služby a státních letadel.
1.2.2.9.5 Pilot letadla a/nebo osoba odpovědná za veřejné letecké vystoupení a/nebo leteckou soutěž na neřízeném letišti, smí provádět takovou činnost jen v případě, že se na tomto letišti a v příslušné ATZ poskytuje AFIS nebo je zajišťováno Poskytování informací známému provozu.
1.2.2.9.6 Pilot letadla, nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu přiletět na neřízené letiště nebo z něho odletět, je povinen předem zkoordinovat svůj přílet nebo odlet se stanovištěm AFIS, Poskytování informací známému provozu nebo provozovatelem letiště.
1.2.2.9.7 Pilot letadla a/nebo odpovědná osoba, který má v úmyslu provádět místní činnost na neřízeném letišti, musí zkoordinovat takovou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo provozovatelem letiště před jejím zahájením.
1.2.2.9.8 Pilot letadla a/nebo odpovědná osoba, který má v úmyslu provádět místní letovou činnost z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ, v provozní době letiště, musí dohodnout a zkoordinovat zamýšlenou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo provozovatelem letiště před jejím zahájením, není li stanoveno jinak v příslušné koordinační dohodě.
1.2.2.10 Oznámení o vzletu a přistání na neřízených letištích.
1.2.2.10.1 Pilot letadla (s výjimkou závěsného nebo padákového kluzáku), který přilétává na neřízené letiště v provozní době letiště musí, oznámit stanovišti AFIS nebo stanovišti Poskytování informací známému provozu, radiotelefonicky nebo osobně, poznávací značku letadla, čas přistání, jméno velitele letadla a celkový počet osob na palubě. Toto oznámení nenahrazuje hlášení o přistání na let, na který byl podán FPL.
1.2.2.10.2 Pilot letadla (s výjimkou závěsného nebo padákového kluzáku), který odlétává z neřízeného letiště v provozní době letiště musí, oznámit stanovišti AFIS nebo stanovišti Poskytování informací známému provozu, radiotelefonicky nebo osobně, poznávací značku letadla, (předpokládaný) čas vzletu, jméno velitele letadla a celkový počet osob na palubě. Toto hlášení nenahrazuje hlášení o odletu na let, na který byl podán FPL.
1.2.2.10.3 Při místní letové činnosti pilot oznamuje pouze čas prvního odletu a čas posledního přistání, u série letů konající se v jeden den za podmínky, že se letadlo pokaždé navrací do stejného místa, interval mezi po sobě následující- mi lety nepřesáhne 30 minut, není změněno jméno velitele letadla a/nebo celkový počet osob na palubě.

1.2.3  POSTUPY PŘI PROVÁDĚNÍ VNITROSTÁTNÍCH POLICEJNÍCH LETŮ V ČR PODLE PRAVIDEL LETU ZA VIDITELNOSTI (VFR)

1.2.3.1 Při letu letadla ve službách policejních, při kterém v souvislosti s plněním úkolu dojde nebo může dojít k přeletu státní hranice v souladu s platnými dvoustrannými smlouvami, musí jeho posádka předat nejbližšímu vojenskému, případně civilnímu stanovišti ATS, poznávací značku letadla, typ letadla, místo a čas přeletu státní hranice, kód SSR a případně další údaje o letu. Při plnění úkolu na území sousedního státu postupuje posádka letadla v souladu s podmínkami stanovenými v AIP daného státu a podmínkami stanovenými příslušnými dvoustrannými smlouvami.

Civilní stanoviště ATS

Vojenská stanoviště ATS

Pořadové číslo

Stanoviště ATC

Telefonní spojení

Pořadové číslo

Stanoviště ATC

Telefonní spojení

1.Tuřany TWR+420 548 424 875 1.Čáslav MTWR+ 420 973 376 952
2.Praha FIC+420 220 374 393 2.Kbely MTWR+420 973 333 121, +420 973 333 120
3.Karlovy Vary TWR+420 353 239 716 3.Náměšť MTWR+420 973 438 410, +420 973 438 411
4.Kunovice TWR+420 572 817 620 4.Pardubice MTWR+420 466 310 101, +420 973 242 230
5.Mošnov TWR+420 596 693 420    

1.2.4  LETY VFR V NOCI

Poznámka: lety VFR v noci jsou lety prováděné mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání. Tabulky konce občanského soumraku (TE) a začátku občanského svítání (TB) pro 50× N a 15× E jsou uvedeny v GEN 2.7. Časy TE a TB pro jednotlivá letiště se vypočtou odečtením 4 minut na každý stupeň zeměpisné délky pro AD ležící na východ a přičtením 4 minut na každý stupeň zeměpisné délky pro AD ležící na západ od 15. poledníku.

1.2.4.1  Rozdělení letů podle druhu činnosti

Lety VFR v noci se rozdělují na letištní lety a traťové lety. Za letištní lety jsou považovány lety v blízkosti letiště. Všechny ostatní lety VFR v noci jsou považovány za traťové lety.

Poznámka: Letadlo je v blízkosti letiště, když je na letištním okruhu, vstupuje do něj nebo jej opouští. Pro účely nočních letů VFR se za let v blízkosti letiště považuje let v CTR a ATZ.

1.2.4.2 Noční lety VFR musí být prováděny podle následujících všeobecných podmínek:
  1. je-li to proveditelné, musí být u letadel, pro něž byl podán FPL, udržováno obousměrné radiové spojení na příslušném kmitočtu ATS;

  2. všechna letadla provádějící traťový let musí být vybavena a mít v provozu odpovídač SSR v módu A a C nebo módu S;

  3. musí být dodržena minima uvedená v Tabulce 2.

1.2.4.3  Provozní podmínky
1.2.4.3.1  Letištní lety v noci
  1. Na letištní lety VFR v noci prováděné z řízeného letiště musí provozovatel letadla nebo pilot předat údaje o letu příslušnému stanovišti ATS a tato činnost musí být s příslušným stanovištěm ATS předem dohodnuta.

  2. Na letištní lety VFR v noci prováděné z neřízeného letiště musí provozovatel nebo pilot předložit plán činnosti stanovišti AFIS nebo stanovišti Poskytování informací známému provozu. V plánu činnosti se musí uvést počet a typ letadel, druh činnosti, upřesnění prostoru činnosti, max. hladina letu, čas zahájení a ukončení činnosti.

  3. Minimální hladina u letištních letů VFR v noci musí být 1300 ft AGL a na okruhu 1000 ft AAL.

  4. Při letištních letech VFR v noci prováděných z řízeného letiště, nebo z neřízeného letiště do řízeného prostoru třídy C a D, musí být získáno letové povolení a letadlo musí být stále na spojení s příslušným stanovištěm ATC. Při letištních letech VFR v noci prováděných z neřízeného letiště, musí být letadlo stále na spojení se stanovištěm AFIS nebo stanovištěm Poskytování informací známému provozu nebo s příslušným stanovištěm ATC tam, kde let vstoupí do prostoru třídy C nebo D není-li při koordinaci mezi stanovišti ATC a AFIS nebo Poskytování informací známému provozu dohodnuto jinak.

  5. Na letištích, na kterých probíhají letištní lety VFR v noci, musí být poskytována služba ATC/AFIS nebo Poskytování informací známému provozu. Tyto služby nebo Poskytování informací známému provozu mohou být ukončeny až po ukončení všech letů.

1.2.4.3.2  Traťové lety

Poznámka: Za traťové lety jsou považovány všechny lety mimo lety v blízkosti letiště.

  1. Na traťové lety VFR v noci musí být předložen před letem letový plán.

  2. Traťové lety musí být plánovány a prováděny tak, aby letadlo letělo, kromě vzletu, přistání a nezbytného stoupání a klesání, vždy ve výšce 2000 ft AGL nebo výše. Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu musí dodržovat výšku nejméně 500 ft AGL v horizontální vzdálenosti 600 m od překážek a v místě zásahu minimálně 150 ft AGL nebo nad překážkou za předpokladu dostatečného osvětlení prostoru přistání.

  3. Pro vzlet a přistání při traťových letech mohou být využívána pouze letiště schválená pro noční provoz. Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu mohou vzlétat i přistávat mimo schválená letiště a heliporty za předpokladu, že jsou vybaveny v souladu s předpisem JAR-OPS 3

  4. Při traťových letech VFR v noci musí být stanoveno náhradní letiště.

  5. Při traťových letech musí mít letadlo navigační zásobu pohonných hmot a oleje jako při letu IFR.

  6. Letadlo musí mít nejméně jedno radionavigační zařízení, které je v letadle pevně zastavěno, schváleno a které je v činnosti (ADF, VOR, GPS).

  7. Na každý traťový let do prostoru třídy C a D musí být získáno letové povolení a letadlo musí být během letu v těchto prostorech na spojení s příslušným stanovištěm ATC.

  8. Na letištích vzletu, přistání a na náhradním letišti musí být v době odletu nebo příletu letadla poskytována služba ATC/AFIS nebo musí být zajištěno Poskytování informací známému provozu. Tyto služby nebo Poskytování informací známému provozu na takovýchto letištích mohou být ukončeny až po ukončení všech traťových letů.

Tabulka 2 - Přehled požadavků pro noční lety VFR

Lety dle druhu činnosti

Minimální výška letu

Minimální základna nejnižší oblačné vrstvy

Minimálnídohlednost

Minimální vzdálenost od oblačnosti

Letištní

 1300 ft AGL2300 ft AGL

letová a přízemní5 km

1,5 km horizontálníhorizontal,

1000 ft vertikální

okruhy

1000 ft AAL/AGL*2000 ft AAL/AGL*

Traťové

2000 ft AGL3000 ft AGL

letová8 km

Letecká záchranná služba

lety do výšky
1000 ft AGL

500 ft AGL a600 m
od překážek nebo za předpokladu dostatečného osvětlení prostoru přistání 150 ft AGL nebo nad překážkou v místě zásahu HEMS

1500 ft AGL(1 pilot)

letová a přízemní 3 km (1 pilot)

mimo oblačnost za viditelnosti země (světel na zemi)

1000 ft AGL
(2 piloti)

letová a přízemní 2,5 km(2 piloti)

lety nad 1000 ft AGL

 

1000 ft
nad výškou letu

letová 5 km

1,5 km horizontálníhorizontal,

1000 ft vertikální

Poznámka: podle toho, která z hodnot je vyšší

1.2.4.4  Letiště

Všechna letiště schválená pro provádění letů VFR v noci jsou uvedena ve VFR příručce České republiky.

1.2.4.5  Doplňující ustanovení pro provoz volných obsazených balonů
1.2.4.5.1 Vybavení balónu protisrážkovými světly

Protisrážková světla musí být zkonstruovaná tak, aby byla zavěšena pod košem balónu a umístěna tak, aby ve vzdálenosti 5 m pod košem blikalo světlo bílé a ve vzdálenosti dalších 5 m blikalo světlo červené. Bílá světla mohou být dvě s tím, že druhé bílé světlo je umístěné ve vzdálenosti dalších 5 m pod červeným světlem. Červené a bílé (bílá) světlo (světla) blikají v opačné frekvenci, tj. svítí bílé (bílá) světlo (světla) a červené je zhasnuto a opačně. Frekvence záblesků nesmí být menší než 40 a ne větší než 100 za minutu. Minimální svítivost světel je 20 kandel.

Protisrážková světla musí být zapnuta po celou dobu letu v noci.

1.2.4.5.2 Činnost přístrojového vybavení při přistávání balónu

Od okamžiku, kdy pilot zahájí přistání, nejdříve však ve výšce 100 m / 300 ft AGL, může být povinné přístrojové vybavení balónu, včetně protisrážkových světel, vypnuto a uloženo v koši.

1.2.4.5.3 Přistání balónu v noci

Přistání balónu lze provést pouze v denní době. Přistání v noci je z bezpečnostních důvodů zakázáno. Pokud balón přistane v noci, je to považováno za incident podléhající podání hlášení v souladu s Hlavou 4 předpisu L 13.

1.2.5  SKUPINOVÉ FREKVENCE

1.2.5.1 Skupinové frekvence mohou být použity pouze v případě, že bude současně splněna povinnost udržovat nepřetržité oboustranné spojení se stanovišti letových provozních služeb vždy, kdy je tak požadováno.
1.2.5.2 Skupinové kmitočty pro účel využití kluzáky spojení “letadlo-letadlo” mohou být použity pouze v dále uvedeném pořadí. Přednostně je nutné využívat hlavní skupinový kmitočet přidělený pro daný sektor. V případě, že komunikace na tomto kmitočtu nebude možná z důvodu jeho plné obsazenosti, je možné přejít na záložní kmitočet přidělený pro daný sektor.

Poznámka: Vymezení sektorů pro použití rádiového spojení “letadlo-letadlo” mezi kluzáky při mimoletištních letech odpovídá sektorům zřízeným v rámci FIR Praha pro neřízené lety, které jsou stanoveny v ENR 2.1 a zobrazeny na mapě ICAO 1:500 000.

  1. kmitočet: 130.930

    účel: hlavní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech

    horizontální omezení: SECTOR ČECHY WEST

    výškové omezení: používat do FL95

    Poznámka: doporučená hlavní frekvence pro aerovleky mimo ATZ

  2. kmitočet: 134.735

    účel: záložní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech v souladu s ustanovením ENR 1.2 para 5.2

    horizontální omezení: SECTOR ČECHY WEST

    výškové omezení: používat do FL95

    Poznámka: doporučená záložní frekvence pro aerovleky mimo ATZ

  3. kmitočet: 135.410

    účel: hlavní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech

    horizontální omezení: SECTOR ČECHY EAST + SECTOR MORAVA

    výškové omezení: používat do FL95

    Poznámka: doporučená hlavní frekvence pro aerovleky mimo ATZ

  4. kmitočet: 136.085

    účel: záložní radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi kluzáky při mimoletištních letech v souladu s ustanovením ENR 1.2 para 5.2

    horizontální omezení: SECTOR ČECHY EAST + SECTOR MORAVA

    výškové omezení: používat do FL95

    Poznámka: doporučená záložní frekvence pro aerovleky mimo ATZ

  5. kmitočet: 122.255

    účel: radiové spojení v provozu balónů a vzducholodí.

    horizontální omezení: FIR Praha

    výškové omezení: používat do 4000 ft AMSL

  6. kmitočet: 121.005

    účel: radiové spojení "letadlo-letadlo" mezi motorovými letadly.

    horizontální omezení: FIR Praha

    výškové omezení: používat do FL95

  7. kmitočet: 125.830

    účel: pro hlášení polohy, výšky a zamýšlené činnosti na plochách pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení a v jejich blízkosti, pokud tyto plochy nejsou vybaveny pozemní radiostanicí a nemají přidělený jiný kmitočet.

    horizontální omezení: FIR Praha

    výškové omezení: používat do 450 m / 1500 ft AGL

    volací znak: složený ze slov(a) - název místa polohy (např. LETOVICE) a slova RÁDIO tak, aby bylo zřejmé, že se nejedná o AFIS používající označení INFO.

    příklady: LETOVICE RÁDIO, HORNÍ PLANÁ RADIO