Poznámka: Aplikace radarových služeb se vztahuje k poskytování služeb primárního i sekundárního radaru.
navigační pomoc,
zajišťování radarových rozstupů,
radarové monitorování,
radarové vektorování,
informace o význačném provozu a
informace o provozu.
Radarové stanoviště za normálních okolností poskytuje radarové služby letadlům jako integrální součást mateřského stanoviště a to v maximální možné míře tak, aby vyhovělo provozním požadavkům. Tyto služby ovlivňuje mnoho faktorů, jako například zátěž řídícího, radarové krytí a možnosti přehledových zařízení, proto radarový řídící určuje možnost poskytování nebo pokračování v poskytování radarových služeb podle aktuální situace.
Velitel letadla, které vstupuje do řízeného vzdušného prostoru ze sousední letové informační oblasti, musí udržovat v činnosti odpovídač s kódem nastaveným podle pokynů předcházejícího střediska řízení letového provozu až do doby, než bude přidělen nový kód (přidělování kódů viz. odstavec ENR 1.6 para 2.4).
Stanoviště ATS přidělují diskrétní kódy SSR pouze v módu A z následujících skupin:
Tranzitní kódy |
1401 - 1477 |
Lokální kódy |
3301 - 3377 |
Pro stanovené účely letu se používají následující kódy:
Kód módu A |
Přiděluje/nastavuje |
Účel |
---|---|---|
0000 |
technik |
pozemní zkoušky odpovídačů SSR (viz AIP ENR 1.6 para 2.5) |
0040 |
pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak) |
lety za účelem pátrání a záchrany letadel |
0041 - 0044 |
stanoviště ATS |
lety za účelem pátrání a záchrany letadel |
0045 |
pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak) |
lety pro záchranu lidského života |
0046 a 0047 |
stanoviště ATS |
lety pro záchranu lidského života |
0050 |
stanoviště ATS |
výsadkové lety |
0052 a 0053 |
pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak) |
lety vrtulníků Policie ČR ve dne |
0054 a 0055 |
pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak) |
lety vrtulníků Policie ČR v noci |
0056 a 0057 |
pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak) |
lety letadel ŘLP ČR za účelem letového ověřování |
1000 |
stanoviště ATS |
indikační kód Módu S |
2000 |
pilot / stanoviště ATS |
lety, které jsou předmětem poskytování ATS v případě, že stanoviště ATS pokyny týkající se nastavení kódu nevydalo (viz AIP ENR 1.6 para 2.4.5) |
7000 |
pilot / stanoviště ATS |
lety, které nevyužívají ATS, za účelem zlepšení detekce vhodně vybaveného letadla (viz AIP ENR 1.6 para 2.4.6) |
7776 |
technik |
pozemní monitorovací odpovídače SSR, případně pozemní zkoušky odpovídačů SSR (viz AIP ENR 1.6 para 2.5) |
7777 |
technik |
pozemní monitorovací odpovídače SSR |
Poznámka: Nastavení A2000 se předpokládá u letů, jež např. vstupují do CTR, odlétávají z letišť v CTR nebo letišť AFIS, u kombinovaných letů VFR/IFR, neřízených letů využívajících služeb FIC apod.
Stanoviště ATS rovněž může vydat instrukci letadlu k nastavení kódu A2000, nemá-li důvod vydat pokyn k nastavení diskrétního kódu či jiného kódu pro zvláštní účely.
Stanoviště ATS rovněž může vydat instrukci letadlu k nastavení kódu A7000, přijalo-li od něj informaci o výše uvedeném záměru nevyužít poskytování ATS v předmětném vzdušném prostoru.
Poznámka 1: Poskytnutí jednorázové informace neřízenému letu, po níž pilot ukončí spojení, typicky pro FIC, nezakládá důvod pro instrukci ke změně kódu A7000, má-li ho letadlo nastaveno.
Poznámka 2: Povinnost velitele letadla plynoucí z požadavků na poskytování ALRS tímto zůstává nedotčena (viz AIP ENR 1.2 para 2.1).
Pokud nebyl stanovištěm ATC z provozních důvodů přidělen jiný kód, je pro pozemní zkoušky odpovídačů v módu A vyhrazen kód 0000. Pro otestování změny kódu je možné krátkodobě použít i kód 7776.
Při zkouškách probíhajících v CTR/MCTR si musí pracovníci provádějící zkoušky předem vyžádat povolení příslušné TWR/MTWR k provedení této zkoušky. Předmětem povolení je:
čas zahájení a předpokládaný čas ukončení zkoušky,
rozsahu hodnot módu C, které budou předmětem testu,
spojení pro případ, že příslušné stanoviště ATC bude v průběhu zkoušky požadovat její přerušení.
Při zkouškách probíhajících mimo CTR musí pracovníci provádějící zkoušky předem informovat PRAHA FIC v rozsahu údajů uvedených v bodě 2) a zároveň předat údaje o místě, kde bude prováděn test (na vyžádání FIC i zeměpisné souřadnice).
Poznámka: Požaduje se, aby zkoušky Módu A nebyly prováděny bez současné imitace hodnoty módu C s nastavením alespoň nadmořské výšky letiště nebo, je-li zkouška prováděna mimo CTR, minimální hladiny.
BUKOP, PÍSEK, PRAHA
Všechny radary jsou součástí multiradarové informace.
Pokud se pilot na základě rady k vyhnutí poskytnuté protisrážkovým zařízením ACAS odchýlí od letového povolení nebo od pokynů řízení letového provozu, nenese služba řízení letového provozu odpovědnost za zabránění srážky až do okamžiku, kdy je průběh letu uveden opět do souladu s letovým povolením nebo instrukcemi řízení letového provozu.
nouze,
ztráta spojení,
protiprávní čin.
Poznámka: Módy “minimální palivo” a “sanitní let” nejsou přehledové službě ATS prezentovány.
V prostoru krytí meteorologických radarů se poskytuje letová informační služba o význačném počasí. To kromě jiného znamená, že poskytnutí takové služby nezbavuje velitele letadla od jakékoli odpovědnosti, včetně přijetí konečného rozhodnutí týkajícího se navrhované změny letového plánu.
Tato služba se poskytuje pouze na základě rozhodnutí řídícího letového provozu nebo na žádost velitele letadla.