ENR 1.6  Přehledové služby a postupy ATS

1.6.1  PRIMÁRNÍ RADAR

1.6.1.1  Radarové krytí
1.6.1.1.1 Radarové krytí primárního radaru v CTA PRAHA je zajištěno nad FL 85.
1.6.1.1.2 Primární radary jsou umístěny na letištích BRNO/Tuřany, OSTRAVA/Mošnov a PRAHA/Ruzyně.
1.6.1.2  Aplikace radarových služeb

Poznámka: Aplikace radarových služeb se vztahuje k poskytování služeb primárního i sekundárního radaru.

1.6.1.2.1 Radarové služby se poskytují buď na základě rozhodnutí řídícího letového provozu nebo na žádost velitele letadla.
1.6.1.2.2 Radarová identifikace se provádí v souladu s postupy uvedenými v Hlavě 8 předpisu L 4444, s výjimkou postupu v 8.6.2.2.1 c), který není aplikován.
1.6.1.2.3 Za účelem snížení četnosti spojení mezi pilotem a stanovištěm ATC ve směru letadlo-země se v letové informační oblasti FIR PRAHA ve všech případech, kdy je pilot informován frází “IDENTIFIKOVÁN” nebo “RADAROVÝ KONTAKT”, automaticky vynechává hlášení poloh.
1.6.1.2.4 Minimum horizontálního radarového rozstupu je 5 NM.
1.6.1.2.5 V prostorech radarového krytí jsou poskytovány tyto radarové služby:
  1. navigační pomoc,

  2. zajišťování radarových rozstupů,

  3. radarové monitorování,

  4. radarové vektorování,

  5. informace o význačném provozu a

  6. informace o provozu.

1.6.1.2.6 Pilotovi letadla, který je vektorován radarem na kurs konečného přiblížení na jiný prostředek než radar, se při ohlášení usazení, kdy končí radarové vedení letadla, nepředává fráze “RADAROVÁ SLUŽBA SKONČENA” a informace o poloze se předává pilotovi pouze na jeho žádost.
1.6.1.2.7 Doplňkové služby

Radarové stanoviště za normálních okolností poskytuje radarové služby letadlům jako integrální součást mateřského stanoviště a to v maximální možné míře tak, aby vyhovělo provozním požadavkům. Tyto služby ovlivňuje mnoho faktorů, jako například zátěž řídícího, radarové krytí a možnosti přehledových zařízení, proto radarový řídící určuje možnost poskytování nebo pokračování v poskytování radarových služeb podle aktuální situace.

1.6.1.2.8 Primární radar (PSR) a sekundární přehledový radar (SSR) mohou být použity v kombinaci nebo samostatně pro poskytování letových provozních služeb.
1.6.1.3  Porucha radaru
1.6.1.3.1 Dojde-li k poruše radarového zařízení, postupuje radarový řídící podle předpisu L4444, Hlava 8, ustanovení 8.8.4.
1.6.1.4  Ztráta spojení
1.6.1.4.1 Dojde-li ke ztrátě spojení ve směru země-letadlo, je velitel letadla, které bylo řízeno radarem, povinen vrátit se co nejdříve na původní trať a pokračovat podle vlastní navigace.

1.6.2  SEKUNDÁRNÍ PŘEHLEDOVÝ RADAR (SSR)

1.6.2.1  Provozní postupy
1.6.2.1.1   Povinnosti velitele letadla

Velitel letadla, které vstupuje do řízeného vzdušného prostoru ze sousední letové informační oblasti, musí udržovat v činnosti odpovídač s kódem nastaveným podle pokynů předcházejícího střediska řízení letového provozu až do doby, než bude přidělen nový kód (přidělování kódů viz. odstavec ENR 1.6 para 2.4).

1.6.2.2  Postupy v případě poruchy palubního odpovídače SSR
1.6.2.2.1 V případě poruchy palubního odpovídače SSR, ke které dojde po vzletu, může velitel letadla očekávat, že příslušné stanoviště řízení letového provozu učiní opatření k pokračování letu na první letiště zamýšleného přistání v souladu s letovým plánem. Po přistání musí velitel letadla zajistit, aby byl palubní odpovídač uveden do provozuschopného stavu.
1.6.2.3  Postupy při ztrátě rádiového spojení a protiprávního činu
1.6.2.3.1 V případě ztráty rádiového spojení musí velitel letadla nastavit odpovídač SSR na mód A kód 7600.
1.6.2.3.2 V případě protiprávního činu velitel letadla nastaví odpovídač SSR na mód A kód 7500.
1.6.2.4  Rozdělení a přidělování kódu SSR
1.6.2.4.1 Rozdělení a přidělování kódů SSR se v České republice uplatňuje v souladu s postupy uvedenými v dokumentu The European Secondary Surveillance Radar Code Management Plan (EUR Doc 023) a jeho příloze SSR Code Allocation List for the ICAO EUR Region (CAL), jež podrobně popisují požadavky, které musí státy ICAO EUR regionu splňovat, aby vyhověly ustanovením European Basic Air Navigation Plan (EUR ANP) (Doc 7745, Volume I) a the European Facilities and Services Implementation Document (EUR FASID) (Doc 7754, Volume II).
1.6.2.4.2  Diskrétní kódy

Stanoviště ATS přidělují diskrétní kódy SSR pouze v módu A z následujících skupin:

Tranzitní kódy

1401 - 1477
5170 - 5177
6620 - 6637

Lokální kódy

3301 - 3377
4320 - 4337

1.6.2.4.3   Kódy SSR pro zvláštní účely

Pro stanovené účely letu se používají následující kódy:

Kód módu A

Přiděluje/nastavuje

Účel

0000

technik

pozemní zkoušky odpovídačů SSR (viz AIP ENR 1.6 para 2.5)

0040

pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak)

lety za účelem pátrání a záchrany letadel

0041 - 0044

stanoviště ATS

lety za účelem pátrání a záchrany letadel

0045

pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak)

lety pro záchranu lidského života

0046 a 0047

stanoviště ATS

lety pro záchranu lidského života

0050

stanoviště ATS

výsadkové lety

0052 a 0053

pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak)

lety vrtulníků Policie ČR ve dne

0054 a 0055

pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak)

lety vrtulníků Policie ČR v noci

0056 a 0057

pilot (pokud stanoviště ATS neurčí jinak)

lety letadel ŘLP ČR za účelem letového ověřování

1000

stanoviště ATS

indikační kód Módu S

2000

pilot / stanoviště ATS

lety, které jsou předmětem poskytování ATS v případě, že stanoviště ATS pokyny týkající se nastavení kódu nevydalo (viz AIP ENR 1.6 para 2.4.5)

7000

pilot / stanoviště ATS

lety, které nevyužívají ATS, za účelem zlepšení detekce vhodně vybaveného letadla (viz AIP ENR 1.6 para 2.4.6)

7776

technik

pozemní monitorovací odpovídače SSR, případně pozemní zkoušky odpovídačů SSR (viz AIP ENR 1.6 para 2.5)

7777

technik

pozemní monitorovací odpovídače SSR

1.6.2.4.4 Letadlo vybavené odpovídačem SSR musí mít za letu odpovídač v činnosti. Odpovídač SSR musí odpovídat na dotazy v módu A a C.
1.6.2.4.5  Vyjma letů využívajících kódů pro zvláštní účely pilot letadla, který je nebo zamýšlí být předmětem poskytování ATS, nastaví kód A2000, pokud stanoviště ATS, s nímž naváže spojení, nestanoví jinak.

Poznámka: Nastavení A2000 se předpokládá u letů, jež např. vstupují do CTR, odlétávají z letišť v CTR nebo letišť AFIS, u kombinovaných letů VFR/IFR, neřízených letů využívajících služeb FIC apod.

Stanoviště ATS rovněž může vydat instrukci letadlu k nastavení kódu A2000, nemá-li důvod vydat pokyn k nastavení diskrétního kódu či jiného kódu pro zvláštní účely.

1.6.2.4.6  Pokud pilot letu VFR nehodlá využívat poskytování ATS žádným ze stanovišť ATS v prostoru, kde není předmětem letového povolení (třída G a E), nastaví odpovídač na A7000.

Stanoviště ATS rovněž může vydat instrukci letadlu k nastavení kódu A7000, přijalo-li od něj informaci o výše uvedeném záměru nevyužít poskytování ATS v předmětném vzdušném prostoru.

Poznámka 1: Poskytnutí jednorázové informace neřízenému letu, po níž pilot ukončí spojení, typicky pro FIC, nezakládá důvod pro instrukci ke změně kódu A7000, má-li ho letadlo nastaveno.

Poznámka 2: Povinnost velitele letadla plynoucí z požadavků na poskytování ALRS tímto zůstává nedotčena (viz AIP ENR 1.2 para 2.1).

1.6.2.4.7  přidělený stanovištěm ATS musí být letadlem udržován do ukončení letu nebo do instrukce stanoviště ATS vedoucí k jeho změně nebo k vypnutí odpovídače.
1.6.2.5  Postupy pro pozemní zkoušky odpovídačů SSR a protisrážkových systémů ACAS
1.6.2.5.1 Při provádění pozemních zkoušek odpovídačů SSR a systémů ACAS jsou pracovníci provádějící zkoušky povinni dodržovat níže uvedené postupy. Dodržování těchto pravidel umožní stanovištím ATC udržet přehled o reálném letovém provozu a případně poskytovat informace letadlům vybaveným palubním protisrážkovým systémem ACAS.
  1. Pokud nebyl stanovištěm ATC z provozních důvodů přidělen jiný kód, je pro pozemní zkoušky odpovídačů v módu A vyhrazen kód 0000. Pro otestování změny kódu je možné krátkodobě použít i kód 7776.

  2. Při zkouškách probíhajících v CTR/MCTR si musí pracovníci provádějící zkoušky předem vyžádat povolení příslušné TWR/MTWR k provedení této zkoušky. Předmětem povolení je:

    1. čas zahájení a předpokládaný čas ukončení zkoušky,

    2. rozsahu hodnot módu C, které budou předmětem testu,

    3. spojení pro případ, že příslušné stanoviště ATC bude v průběhu zkoušky požadovat její přerušení.

  3. Při zkouškách probíhajících mimo CTR musí pracovníci provádějící zkoušky předem informovat PRAHA FIC v rozsahu údajů uvedených v bodě 2) a zároveň předat údaje o místě, kde bude prováděn test (na vyžádání FIC i zeměpisné souřadnice).

Poznámka: Požaduje se, aby zkoušky Módu A nebyly prováděny bez současné imitace hodnoty módu C s nastavením alespoň nadmořské výšky letiště nebo, je-li zkouška prováděna mimo CTR, minimální hladiny.

1.6.2.6  Radarové krytí
1.6.2.6.1 Radarové krytí SSR je zajištěno v celé CTA PRAHA nad 5000 ft AMSL.
1.6.2.7  Sekundární radary:

BUKOP, PÍSEK, PRAHA

Všechny radary jsou součástí multiradarové informace.

1.6.2.8  ACAS postupy
1.6.2.8.1 Odpovědnost při používání palubních protisrážkových systémů (ACAS) ve vzdušném prostoru České republiky.

Pokud se pilot na základě rady k vyhnutí poskytnuté protisrážkovým zařízením ACAS odchýlí od letového povolení nebo od pokynů řízení letového provozu, nenese služba řízení letového provozu odpovědnost za zabránění srážky až do okamžiku, kdy je průběh letu uveden opět do souladu s letovým povolením nebo instrukcemi řízení letového provozu.

1.6.3  Automatický závislý přehledový systém - vysílání ()

1.6.3.1  Úvod
1.6.3.1.1 Palubní zařízení schopné funkce periodicky odesílá informace o identifikaci, poloze, rychlosti apod. Pro tyto účely se v Evropě využívá data link 1090 MHz Extended Squitter. Poloha letadla je určena palubními systémy pomocí GNSS.
1.6.3.2  Provozní postupy
1.6.3.2.1  Letadlo vybavené umožňující vlastní identifikaci musí vysílat identifikaci letadla, jak je uvedena v poli 7 letového plánu ICAO nebo, pokud letový plán nebyl podán, poznávací značku letadla.
1.6.3.2.2 Systémy ATM zpracovávají a přehledové službě ATS prezentují pouze data vysílaná ze zařízení verze 2, spárovaná s odpověďmi SSR a/nebo WAM.
1.6.3.3  Nouzové a pilnostní módy
1.6.3.3.1 Z důvodu technických omezení systémů ATM při zpracovávání dat ze zařízení jsou přehledové službě ATS prezentovány pouze následující módy:
  1. nouze,

  2. ztráta spojení,

  3. protiprávní čin.

Poznámka: Módy “minimální palivo” a “sanitní let” nejsou přehledové službě ATS prezentovány.

1.6.4  Meteorologický radar

1.6.4.1  Krytí
1.6.4.1.1 Krytí meteorologických radarů, které jsou využívány PRAHA ACC a PRAHA FIC pro poskytování informací o význačné oblačnosti je zajištěno v prostoru FIR PRAHA. Interval obnovy informace je 5 minut. Informace je k dispozici na příslušném stanovišti ATS s prodlevou 1 - 2 minuty po skončení měřícího cyklu meteorologického radaru.
1.6.4.2  Aplikace služeb

V prostoru krytí meteorologických radarů se poskytuje letová informační služba o význačném počasí. To kromě jiného znamená, že poskytnutí takové služby nezbavuje velitele letadla od jakékoli odpovědnosti, včetně přijetí konečného rozhodnutí týkajícího se navrhované změny letového plánu.

Tato služba se poskytuje pouze na základě rozhodnutí řídícího letového provozu nebo na žádost velitele letadla.