LKPD  —  Pardubice

LKPD  AD 2.1  SMĚROVACÍ ZNAČKA A NÁZEV LETIŠTĚ

LKPD  —  Pardubice

Veřejné mezinárodní letiště

LKPD  AD 2.2  ZEMĚPISNÉ A ADMINISTRATIVNÍ ÚDAJE O LETIŠTI

1

Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště a jeho umístění

500048.45N 0154418.86E

střed RWY

2

Směr a vzdálenost letiště od (města)

4 km SW od středu města Pardubice

3

Nadmořská výška / vztažná teplota

741 ft / 226 m AMSL / 22.2 °C (JUL )

4

MAG deklinace / Roční změna

+ 4°29´ (XI. 2020 ) / + 8 min

5 Provozovatel letiště

East Bohemian Airport a.s.

Adresa

Pražská 179
530 06 Pardubice 6

Telefon

+420 460 002 872 handling

+420 460 002 873 handling

+420 724 462 462 handling

+420 973 333 171 MTWR

+420 973 242 440 MTWR

Telefax

+420 460 002 870

+420 973 242 097 MTWR

AFTN

MARO : LKPDZPZX

MTWR : LKPDZTZX

SITA

PEDCZXH

E-mail adresa

handling@airport-pardubice.cz

twr.lkpd@mo.gov.cz

6

Povolený druh provozu (IFR/VFR)

IFR/VFR

7

Poznámky

Letiště je vojenským letištěm s civilním letovým provozem.

LKPD  AD 2.3  PROVOZNÍ DOBY

1

Správa letiště

MON − SUN 0700 − 1800 (0600 − 1700)

2

Celní a pasová služba

Jako správa letiště.

3

Zdravotní a sanitární služba

Jako správa letiště.

4

Letištní letecká informační služba

Nepřetržitě od MON 0600 (0500) doFRI 1400(1300) − MIL AIS.

FRI 1400 (1300) do MON 0600 (0500) službu poskytuje MTWR.

5

Ohlašovna letových provozních služeb (ARO)

Nepřetržitě od MON 0600 (0500) doFRI 1400(1300) − MIL ARO.

FRI 1400 (1300) do MON 0600 (0500) službu poskytuje MTWR.

6

Meteorologická služebna

H24

7

Letové provozní služby

H24

8

Plnění

Jako správa letiště.

9

Odbavení letů

Jako správa letiště.

10

Bezpečnostní složky

Jako správa letiště.

11

Odstraňování námrazy

Jako správa letiště.

12

Poznámky

Lety mimo provozní dobu O/R 24 HR předem v provozní době AD. Výše uvedené služby jsou poskytovány pouze pro letadla přilétávající a odlétavající v provozní době AD. Pro poskytování služeb mimo provozní dobu AD kontaktovat handling.

LKPD  AD 2.4  SLUŽBY A ZAŘÍZENÍ PRO POZEMNÍ ODBAVENÍ LETADEL

1

Zařízení pro odbavení nákladu

1 vysokozdvižný vozík (3,5 t), 2 pásové nakladače, vlečné vozíky.

2

Druhy paliv a olejů

Palivo: letecký petrolej JET A1, AVGAS 100 LL

3

Zařízení pro plnění palivem/kapacita

1 autocisterna 35000 L (JET A1);

1 autocisterna 3500 L (AVGAS 100 LL);

4

Zařízení pro odstraňování námrazy

1x Vestergaard Sigma, kapacita 2300 L, ADF typ Safewing MP II Flight

5

Hangárovací prostor pro cizí letadla

Není k dispozici.

6

Opravářské služby pro cizí letadla

Není k dispozici.

7

Poznámky

K dispozici jsou 1 ASU (vzduchový startér), 3 GPU (pozemní letištní zdroj)

LKPD  AD 2.5  ZAŘÍZENÍ PRO CESTUJÍCÍ

1

Hotely

Hotely ve městech Pardubice, Hradec Králové, Chrudim, Přelouč.

2

Restaurace

Restaurace v centru města (3,5 km).

3

Dopravní prostředky

Autobusy MHD, TAXI, půjčovna automobilů.

4

Zdravotní služba

Nemocnice (6,5 km).

5

Banka a pošta

V centru města.

6

Cestovní kancelář

V centru města.

7

Poznámky

NIL

LKPD  AD 2.6  ZÁCHRANNÉ A POŽÁRNÍ SLUŽBY

1

Kategorie letiště pro účely záchranné a požární služby

CAT 7

Vyšší kategorie na vyžádání 24 H předem.category O/R 24 H in advance.

2

Vyprošťovací zařízení

Hydraulické agregáty Lucas a Holmatro, vysokotlaké zvedací vaky (nosnost 54 t), hydraulické nůžky, hydraulické rozpínací zařízení.

3

Možnosti odstranění nezpůsobilých letadel

Na vyžádání u provozovatele letiště.

4

Poznámky

Odstraňování nezpůsobilých letadel je zajištěno smluvně externí letištní jednotkou hasičské záchranné služby.

LKPD  AD 2.7  HODNOCENÍ A HLÁŠENÍ STAVU POVRCHU DRÁHY A SNĚHOVÝ PLÁN

1

Typ(y) čistícího zařízení

Letiště použitelné celoročně.

Letištní motorové zametače TJS−560 a TJS−420, sběrač nečistot AS−990, odmrazovací zařízení OZ−88/90, traktorový zametač, sypač SYKO−3H se sněhovou frézou Kahlbacher, postřikovač ROKO−8, sněhová fréza SUPRA 4002, měřič adheze ASFT.

2

Priority čištění

  1. RWY v šířce MIN 45 m a TWY A , TWY D , TWY T , TWY W

  2. zbytek RWY

  3. zbytek TWY

  4. odbavovací a travnaté plochy

  5. zbytek pohybových ploch

3

Použití materiálu pro úpravu povrchu pohybových ploch

NAFO, KFOR.

4

Speciálně upravené zimní dráhy

N/A

5

Poznámky

NIL

LKPD  AD 2.8  ÚDAJE O ODBAVOVACÍCH PLOCHÁCH, POJEZDOVÝCH DRAHÁCH A UMÍSTĚNÍ KONTROLNÍCH BODŮ

1 Povrch a únosnost odbavovacích ploch

APN ZÁPAD (CIV) Beton PCN 47 /R /B /W /T

APN VÝCHOD (MIL) Beton PCN 47 /R /B /W /T

2 Šířka, povrch a únosnost pojezdových drah

TWY A 15 m Beton PCN 44 /R /B /W /T

TWY B 15 m Beton PCN 42 /R /B /W /T

TWY C 23 m Beton PCN 47 /R /B /W /T

TWY D 23 m Beton PCN 53 /R /B /W /T

TWY T 15 m Beton PCN 44 /R /B /W /T

TWY W 23 m Beton PCN 47 /R /B /W /T

3 Umístění a nadmořská výška kontrolních bodů pro nastavení výškoměru

APN ZÁPAD ELEV 735 ft / 224 m

APN VÝCHOD ELEV 728 ft / 222 m

4 Umístění kontrolních bodů VOR/INS

NIL

5 Poznámky

TWY C , TWY D jsou opatřeny postranním zpevněným asfaltovým pásem šířky 7,5 m z každé strany. TWY W , východní a západní strana odbavovací plochy ZÁPAD a napojovací oblouky na TWY W jsou opatřeny postranním zpevněným asfaltovým pásem šířky 7,5 m.

LKPD  AD 2.9  SYSTÉM VEDENÍ A ŘÍZENÍ POHYBU NA PLOŠE A ZNAČENÍ

1

Použité značení stání letadel, pojezdové vodící značky a vizuální naváděcí/parkovací systém pro jednotlivá stání letadel

Stání civilních letadel č. W1 − W6 na odbavovací ploše ZÁPAD .

Pojezdové vodící čáry žluté.

2

RWY a TWY - značky a světelné značení

RWY :
Značení:

poznávací, osové, prahové, postranní, zaměřovacího bodu;

Značení TDZ je dle předpisu L14:
pro RWY 09 v provedení "A. ZAKLADNÍ OBRAZEC"pro RWY 27
v provedení "B. S KÓDOVÁNÍM VZDÁLENOSTI"

Světelné značení:

postranní dráhová návěstidla (všesměrová návěstidla), prahová a koncová návěstidla;

TWY:
Značení: osové, vyčkávacích míst;
Světelné značení: postranní návěstidla TWY.

3

Stop příčky

NIL

4

Poznámky

NIL

LKPD  AD 2.10  LETIŠTNÍ PŘEKÁŽKY

Překážky jsou volně dostupné v elektronické formě na

LKPD  AD 2.11  POSKYTOVANÉ METEOROLOGICKÉ INFORMACE

1

Příslušná meteorologická služebna

Letecká meteorologická služebna LKPD

2

Provozní doba

MET služebna poskytující informace mimo provozní dobu

H24

3 Služebna odpovědná za přípravu předpovědí TAF
Období platnosti, interval vydávání

LKPD

platnost H24 obměna H6
(00 − 24, 06 − 06, 12 − 12, 18 − 18 UTC)

4 Druhy přistávacích předpovědí
Interval vydávání

TREND - platnost H2 obměna H1/2, 0400 − 2000 UTC

5 Způsob poskytování briefingu/konzultace

Informace pro vnitrostátní lety jsou k dispozici nepřetržitě a jsou v provozní době komentovány osobně synoptikem. Dokumentace pro předletovou přípravu a vnitrostátní lety je předávána do 30 minut po objednání, pro zahraniční lety do 2 hodin po objednání. Komentář je podáván v českém nebo anglickém jazyce.

6 Letová dokumentace
Používaný jazyk(y)

Pro vnitrostátní lety v tabelární formě, pro mezinárodní lety v grafické formě, doplněné vyžádanými METARy a TAFy.

CZ, EN

7 Mapy a další informace k dispozici pro briefing nebo konzultaci

K dispozici jsou všechny základní druhy meteorologických materiálů:

(viz GEN 3.5.4.1)

8 Pomocné vybavení k dispozici pro poskytování informací

NIL

9 Stanoviště ATS kterým jsou informace poskytovány

TWR/APP

10 Doplňující informace (omezení služby atd.)

Meteorologická služebna

Telefon:  +420 973 333 177


Meteorologická stanice

Telefon:  +420 973 333 176

,

Telefax:  +420 973 242 784

Stálá směna HMZ VGHMÚř

Telefon:  +420 973 212 711

,

Telefon:  +420 973 212 712

,

Telefax:  +420 973 212 714

LKPD  AD 2.12  FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI DRAH

Označení

RWY NR

Zeměpisný a magnetický směr

Rozměry RWY

(m)

Únosnost (PCN) a povrch RWY a SWY

Zeměpisné souřadnice THR
Zvlnění geoidu

THR ELEV a nejvyšší ELEV TDZ RWY pro přesné přiblížení

1 2 3 4 5 6

09

093° GEO

089° MAG

2500 x 75

PCN 48 /R /B /W /T

Beton

500050.39N 0154316.14E

144.9 ft / 44.2 m

THR 735.7 ft / 224.3 m AMSL

27

273° GEO

269° MAG

500046.50N 0154521.56E

144.8 ft / 44.2 m

THR 731.3 ft / 222.9 m AMSL

Označení

RWY NR

Sklon RWY-SWY

Rozměry SWY

(m)

Rozměry CWY

(m)

Rozměry vzletového a přistávacího pásu

(m)

Rozměry RESA

(m)

Prostor bez překážek

Poznámky

7 8 9 10 11 12 13

09

+0,1% (000 m - 600 m)
+0,2% (600 m - 700 m)
+0,5% (700 m - 900 m)
+0,2% (900 m - 1000 m)
-0,3% (1000 m - 2100 m)
0,0% (2100 m - 2500 m)
-0,1% (2500 m - 2600 m)
+0,3% (2600 m - 2700 m)

NIL

215 x 150

2620 x 280

240 x 150

NIL

NIL

27

0,0% (000 m - 400 m)
+0,3% (400 m - 1500 m)
-0,2% (1500 m - 1600 m)
-0,5% (1600 m - 1800 m)
-0,2% (1800 m - 1900 m)
-0,1% (1900 m - 2500 m)
-0,3% (2500 m - 2600 m)
-0,4% (2600 m - 2700 m)

NIL

170 x 150

2620 x 280

240 x 150

NIL

NIL

LKPD  AD 2.13  VYHLÁŠ ENÉ DÉLKY

Označení RWY

TORA
(m)

TODA
(m)

ASDA
(m)

LDA
(m)

Poznámky

1 2 3 4 5 6
09

2500

2715

2500

2500

NIL

27

2500

2670

2500

2500

NIL

2.13.1  VZLET Z KŘIŽOVATKY

Označení RWY

Od

TORA
(m)

TODA
(m)

ASDA
(m)

Poznámky

1 2 3 4 5 6

09

TWY C

1770

1985

1770

NIL

TWY B

755

970

755

pouze denní značení

27

TWY B

1755

1925

1755

pouze denní značení

TWY C

N/A

N/A

N/A

NIL

LKPD  AD 2.14  PŘIBLIŽOVACÍ A DRÁHOVÁ SVĚTELNÁ SOUSTAVA

Označení RWY

APCH LGT typ
LEN
INTST

THR LGT
barva
WBAR

VASIS
(MEHT)
PAPI

TDZ LGT
LEN

RCLL LEN
rozestupybarva
INTST

REDL LEN
rozestupybarva
INTST

RENL
barva
WBAR

SWY LGT LEN (m)barva

Poznámky

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

09

SALS
420 m
LIH/LIM

zelená
WBAR NIL

PAPI
vlevo 3°
17,32 m / 56,82 ft

NIL

NIL

2500 m / 60 m
bílá
FM 1900 m
žlutá
LIH

červená
WBAR NIL

NIL

NIL

27

PALS CAT I
794,5 m
LIH/LIM

zelená
WBAR NIL

PAPI
vlevo 3°
17,24 m / 56,56 ft

NIL

NIL

2500 m / 60 m
bílá
FM 1900 m
žlutá
LIH

červená
WBAR NIL

NIL

světelná záblesková soustava

LKPD  AD 2.15  OSTATNÍ OSVĚTLENÍ, NÁHRADNÍ ZDROJ ELEKTRICKÉ ENERGIE

1 Umístění a charakteristika ABN/IBN
Provozní doba

NIL

2 Umístění a osvětlení LDI
Umístění a osvětlení anemometru

LDI - NIL

WDI 27 - 4 bílá světlaod THR ve směru RWY 27 , 187 m od osy RWY , výška 10 m, 2 červená světla

WDI 09 - 1 x reflektor + 4 bílá světlaod THR ve směru RWY 09 , 187 m od osy RWY , výška 10 m, 2 červená světla

3 Pojezdová postranní návěstidla a pojezdové osové řady

Modrá návěstidla, vzdálenost mezi návěstidly na rovných úsecích 60 m, v obloucích − 7 m. Pojezdové osové řady NIL.

4

Náhradní zdroj elektrické energie / doba potřebná na přepnutí

Pro stanoviště ATS − UPS − 0 SEC s automatickým přepínáním, doplněná 1 motogenerátorem s automatickým přepínáním − 15 SEC.
Pro celou světelnou soustavu, ILS27, DME27, NDB−L−MKR: 2 motogenerátory s automatickým přepínáním − 15 SEC.
Každé druhé světlo (ob světlo) světelné soustavy RWY 09/27, THR 27 a RENL 09/27: UPS − 0 sec s automatickým přepínáním CAT I.
Pro provoz ILS27, DME27: UPS − 0 SEC s automatickým přepínáním CAT I.
Pro RADAR centrum: 3 motogenerátory s automatickým přepínáním − 15 SEC.
Pro NDB−MKR: UPS − 0 SEC s automatickým přepínáním.

5 Poznámky

NIL

LKPD  AD 2.16  PŘISTÁVACÍ PLOCHA PRO VRTULNÍKY

1

Zeměpisné souřadnice TLOF nebo THR FATO

NIL

2

Nadmořská výška TLOF a/nebo FATO (M/FT)

NIL

3

Rozměry TLOF a FATO, povrch, únosnost, značení

NIL

4

Zeměpisný a magnetický směr FATO

NIL

5

Použitelné vyhlášené délky

NIL

6

Světelný systém pro APCH a FATO

NIL

7

Poznámky

NIL

LKPD  AD 2.17  VZDUŠNÝ PROSTOR LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

1

Označení a vodorovné hranice

MCTR PARDUBICE

500559.80N 0155133.65E -

500258.82N 0160116.66E -

495734.84N 0160052.68E -

495516.82N 0155046.70E -

495547.79N 0153511.65E -

500322.78N 0152425.64E -

500620.80N 0153744.65E -

500559.80N 0155133.65E

2

Vertikální hranice

5000 ft AMSL / GND

3

Klasifikace vzdušného prostoru

D

4

Volací znak stanoviště ATS

Jazyk(y)

PARDUBICE VĚŽ / PARDUBICE TOWER

CZ , EN

5

Převodní výška

5000 ft AMSL

6

Poznámky

Službu ATS na letišti Pardubice pro civilní letový provoz poskytuje smluvně Řízení letového provozu Armády České republiky.
Je−li MTWR mimo provoz, MCTR zaniká, třída vzdušného prostoru se mění na G a E. ATS jsou poskytovány příslušnými stanovišti dle prostoru jejich zodpovědnosti.

LKPD  AD 2.18  SPOJOVACÍ ZAŘÍZENÍ LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

Označení služby

Volací značka

FREQ

Provozní doba

Poznámky

1 2 3 6 7

TWR

PARDUBICE VĚŽ

120.155

H24

SRE, SSR k dispozici

120.205

H24

záloha

121.500 MHz

H24

tísňový kmitočet

243.000 MHz

H24

tísňový kmitočet

APP

PARDUBICE RADAR

128.365

H24

SRE, SSR k dispozici

267.300 MHz

HO

O/R

121.500 MHz

H24

tísňový kmitočet

243.000 MHz

H24

tísňový kmitočet

PAR

PARDUBICE PŘESNÝ

296.825 MHz

H24

pouze pro MIL ACFT; PAR k dispozici

123.300 MHz

H24

zálohapouze pro MIL ACFT

LKPD  AD 2.19  RADIONAVIGAČNÍ A PŘISTÁVACÍ ZAŘÍZENÍ

Druh zařízení,
CAT ILS

(VOR/ILS VAR)

ID

FREQ

Provozní doba

Zeměpisné souřadnice místa vysílací antény

Nadmořská výška vysílací antény DME

Poznámky

1 2 3 4 5 6 7

NDB

PK

432 kHz

H24

500039.93N 0154846.87E
   

LOC 27 ILS CAT I 4° E (2020 )

PK

109.350 MHz

H24

500050.90N 0154259.27E
 

269° MAG

GP 27

 

331.850 MHz

H24

500042.94N 0154506.68E
 

269° MAG

Sestupový úhel

Referenční výška ILS 50.85 ft

DME 27

PK

109.350 MHz

(CH 30Y )

H24

500042.94N 0154506.69E

783 ft

Zařízení sdružené s ILS 27

Dosah- 25 NM

OM

čárky

75 MHz

H24

500039.93N 0154846.87E
   

L

P

888 kHz

H24

500044.90N 0154613.82E
   

MM

čárka-tečka

75 MHz

H24

500044.90N 0154613.82E
   

LKPD  AD 2.20  PRAVIDLA PRO MÍSTNÍ PROVOZ

2.20.1 AD je vojenské letiště s povoleným provozem civilních letadel.
2.20.2 Provozovatelé musí předložit letový plán na každý let na/z letiště s výjimkou letů podle ustanovení ENR 1.10 para 1.1.6 .
2.20.3 Poskytování letových provozních služeb civilnímu provozu v MTMA a MCTR provádí vojenské stanoviště ATS. Poskytování letových provozních služeb civilnímu provozu provádějící přiblížení pro RWY 09/27 provádí vojenské stanoviště ATS pouze v provozní době správy letiště (East Bohemian Airport a.s. ).
2.20.4 Okruhy zásadně na JIH, mimo zástavbu města Pardubice, není-li TWR nařízeno jinak.
2.20.5 Pojíždění letadel
2.20.5.1 Pohyby a rozmisťování letadel na parkovací místa na odbavovacích plochách řídí řídící odbavovací plochy.
2.20.5.2 Spouštění motorů pouze po předchozím povolení letištní řídící věže.
2.20.5.3 Povolení k pojíždění vydané letištní řídící věží nezbavuje velitele letadla povinnosti řídit se pokyny řídícího odbavovací plochy. Pojíždění letadla z APN bez souhlasu řídícího odbavovací plochy je zakázáno. Zahájí-li pojíždění nebo pokračuje-li v pojíždění bez vedení řídícího odbavovací plochy, zodpovídá velitel letadla sám za střetnutí s jinými letadly, vozidly, osobami nebo předměty na odbavovací ploše.
2.20.5.4 Není-li TWR určeno jinak, musí letadla po přistání a opuštění RWY, nebo po spuštění motorů na APN, vyčkat před dalším pojížděním na vozidlo “FOLOW ME”, které zajistí jejich vedení po TWY z/na APN.
2.20.5.5 Pro letadla s rozpětím křídel větším než 15 m je zakázáno používat TWY T v úseku mezi TWY C a TWY B .
2.20.5.6 Severně TWY T mezi TWR a TWY B je zřízena manipulační plocha před úly. Tato plocha je vymezena vodorovným denním značením červené barvy. Zvýšený pohyb osob a techniky.
2.20.5.7 V travnatých plochách mezi TWY A a TWY C jsou vytyčeny výcvikové čtverce a branky pro vojenské vrtulníky. Pouze denní značení - žluté branky.
2.20.5.8 Letadla s rozpětím křídel větším než 15 metrů musí při pojíždění na/z RWY použít TWY D , TWY C , TWY W .
2.20.6 Kompletní odbavení letů zajišťuje EBA.
2.20.7 Výcvikové lety
2.20.7.1 Výcvikové lety musí být předem koordinovány s PARDUBICE MTWR ,

Telefon:  +420 973 242 440

Telefon:  +420 973 333 171

a současně s provozovatelem letiště

Telefon:  +420 466 310 155,

Telefon:  +420 466 310 115,

Telefon:  +420 724 462 462

2.20.7.2 Výcvikovým letům bude přiděleno časové okno pro uskutečnění letu. Pokud nebude časové okno dodrženo, může být výcvikový let odmítnut.
2.20.7.3 Výcvikové lety mohou být omezeny.
2.20.8  PROVOZ KRITICKÉHO TYPU LETADLA
2.20.8.1  Kritický typ letadla

Za níže uvedených podmínek je povolen provoz typu Antonov AN-124, B-747-400F, A330-200, A330-300, A340-300, AN- 22 a B777F.

2.20.8.2  Únosnost (PCN) RWY, TWY, APN

Překročení PCN RWY, TWY, APN povoluje provozovatel letiště na základě žádosti zaslané provozovatelem letadla.

2.20.8.3   RWY

Šířka RWY je 75 m bez zřízených postranních pásů. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem.

2.20.8.4   TWY a postranní pásy

Pro kritický typ letadla je použitelná TWY C ,TWY D a TWY W . Šířka TWY C , TWY D a TWY W včetně zpevněného postranního pásu je 38 m. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem vyjma míst, kde TWY W navazuje na odbavovací plochu ZÁPAD a odbavovací plochu MIKE. Posádky kritického typu letadla jsou povinny používat minimální tah vnějších pohonných jednotek a je-li to možné, provádět pojíždění s vypnutými vnějšími pohonnými jednotkami.

2.20.8.5  Trasa pojíždění pro kritický typ letadla

Pro kritický typ letadla jsou použitelné plochy: RWY 09/27 , TWY C , TWY D , TWY W a APN ZÁPAD , viz mapa LKPD AD 2-20.

2.20.8.6  Vedení pojíždění, Marshalling

Pojíždění je vedeno od vyčkávacího místa RWY 09/27 buď po TWY D a po TWY W přilehlé k APN ZÁPAD nebo po TWY C , TWY W přilehlé k APN ZÁPAD . Pojíždění po TWY C , TWY D a TWY W a parkování na APN ZÁPAD nebo na TWY W je řízeno pokyny signalisty. Posádky kritického typu letadla jsou žádány, aby snížily standardní rychlost pojíždění.

2.20.8.7  Nadjíždění v obloucích

Posádky letadla jsou žádány, aby v oblouku z/na RWY 09/27 na/z TWY C a TWY D a dále v oblouku na/z TWY W z/na TWY C a TWY D používaly techniku nadjíždění pro dodržení bezpečné vzdálenosti od okraje TWY.

2.20.8.8  Vyčkávací místo RWY

Kritický typ letadla bude před vstupem na RWY vyčkávat na vyčkávacím místě RWY, není-li stanovištěm ATC určeno jinak. Povolení k pojíždění z místa stání bude uděleno stanovištěm ATC s ohledem na ostatní provoz.

2.20.8.9  Odmrazování

Odmrazování a protinámrazové ošetření letadla se provádí na místě parkování.

LKPD  AD 2.21  POSTUPY PRO OMEZENÍ HLUKU

2.21.1 Omezení letů
2.21.1.1 Letadla certifikovaná dle ICAO Annex 16/I, část II, Hlava 2 nebo letadla bez certifikace dle ICAO Annex 16/I, část II.
2.21.1.1.1 Vzlety a přistání nejsou povoleny. V případě letů výjimečné povahy je možno využít postup dle AIP GEN 1.2 para 1.12 .

LKPD  AD 2.22  LETOVÉ POSTUPY

2.22.1  Všeobecně
2.22.1.1 Výška základny oblačnosti se udává vzhledem k nadmořské výšce THR RWY 27 .
2.22.2  Postupy pro IFR lety

Pro příletové/odletové tratě se požaduje certifikace RNAV-5. Letadla nevybavená pro RNAV musí informovat ATC při prvním navázání spojení a budou vektorována.

Pro RNAV přibližovací tratě využívající GNSS se požaduje RNAV-1.

Letadla vybavená podle certifikace RNAV-5, ale schopná letět po přidělené přibližovací RNAV-1 trati, musí o tomto informovat ATC při prvním navázání spojení a ATC bude letadlo monitorovat s využitím přehledových systémů, za účelem vyloučení navigačních chyb.

2.22.2.1  Výcvikové lety přístrojových přiblížení

Při výcvikových letech při vzletu nebo při nezdařeném přiblížení očekávejte frázi:

  1. TRAINING ZULU 27

  2. TRAINING ZULU 09

  3. TRAINING SOUTH 27

  4. TRAINING NORTH 27

Popis jednotlivých postupů viz články níže.

2.22.2.1.1   RWY 27 - TRAINING ZULU 27 - ILS Z / NDB / PAR

Po vzletu stoupejte kurzem RWY 27 .
Ve vzdálenosti 3 NM PK DME točte doleva na PK NDB a stoupejte na 4000 ft AMSL.
Po průletu PK NDB pokračujte tratí přístrojového přiblížení dle kategorie letadla (A, B 072° nebo C, D 057°) do bodu FAF.
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL.
Po průletu bodu FAF proveďte plánovaný druh přiblížení.

2.22.2.1.1.1  Postup nezdařeného přiblížení

Stoupejte přímo na 4000 ft AMSL.
Ve vzdálenosti 3 NM PK DME točte doleva na PK NDB .
Po průletu PK NDB pokračujte tratí přístrojového přiblížení dle kategorie letadla (A, B 072° nebo C, D 057°) do bodu FAF.
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL.
Po průletu bodu FAF znovu proveďte přiblížení.

2.22.2.1.2   RWY 09 - TRAINING ZULU 09 - ILS Z / NDB / PAR RWY 27 s přístrojovým přiblížením okruhem (CIRCLING) na RWY  09

Po vzletu stoupejte kurzem RWY 09 .
Po průletu PK NDB pokračujte ve stoupání na 3000 ft AMSL tratí přístrojového přiblížení dle kategorie letadla (A, B 072° nebo C, D 057°) do bodu FAF.
Po průletu bodu FAF proveďte plánovaný druh přístrojového přiblížení.
Po ukončení nácviku přiblížení proveďte následně přístrojové přiblížení okruhem a přistání na RWY 09 .

Poznámka 1: Pokud po přístrojovém přiblížení následuje další nácvik, postupujte dle článku LKPD AD 2.22 para 2.1.1 a po posledním nácviku proveďte následně přístrojové přiblížení okruhem a přistání na RWY 09 .

Poznámka 2: Pokud to situace umožňuje, může ATC vydat povolení k přistání přímo na RWY 27 . V případě nezdařeného přiblížení postupujte dle článku LKPD AD 2.22 para 2.1.1.1 .

2.22.2.1.2.1  Postup nezdařeného přiblížení

V případě nezdařeného přiblížení na RWY 09 pokračujte kurzem RWY 09 a stoupejte na 3000 ft AMSL. Očekávejte vektorování.

2.22.2.1.3   RWY 27 – ILS Y
2.22.2.1.3.1  CAT A, B, C, D - TRAINING NORTH 27

Po vzletu stoupejte přímo do bodu PD431 (fly-by),
točte doprava na bod PD432 (fly-by).
Do bodu PD432 udržujte MAX IAS 185 kt a stoupejte na 4000 ft AMSL (výšku 4000 ft AMSL nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD433 ).
Po průletu bodu PD433 pokračujte na bod PD434 (fly-by),
točte doprava na bod PD435 (fly-by).
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL, kterou je nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD435 .
Po průletu bodu PD435 proveďte přiblížení ILS Y.

Postup nezdařeného přiblížení

Stoupejte přímo do bodu PD431 (fly-by),
točte doprava na bod PD432 (fly-by).
Do bodu PD432 udržujte MAX IAS 185 kt a stoupejte na 4000 ft AMSL (výšku 4000 ft AMSL nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD433 ).
Po průletu bodu PD433 pokračujte na bod PD434 (fly-by),
točte doprava na bod PD435 (fly-by).
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL, kterou je nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD435 .
Po průletu bodu PD435 znovu proveďte přiblížení ILS Y.

2.22.2.1.4   – RNP Z (CAT A, B) / RNP Y (CAT C, D)
2.22.2.1.4.1  CAT A, B - TRAINING SOUTH 27

Po vzletu stoupejte přímo do bodu PD411 (fly-by),
točte doleva na bod PD412 (fly-by) a stoupejte na 3000 ft AMSL.
Po průletu bodu PD413 pokračujte do bodu PD414 (fly-by),
točte doleva na bod PD415 (fly-by).
Po průletu bodu PD415 proveďte přiblížení RNP RWY 27 .

Postup nezdařeného přiblížení

Stoupejte přímo na 3000 ft AMSL do bodu PD411 (fly-by),
točte doleva na bod PD412 (fly-by).
Po průletu bodu PD413 pokračujte do bodu PD414 (fly-by),
točte doleva na bod PD415 (fly-by).
Po průletu bodu PD415 znovu proveďte přiblížení RNP RWY 27 .

2.22.2.1.4.2  CAT C, D - TRAINING NORTH 27

Po vzletu stoupejte přímo do bodu PD431 (fly-by),
točte doprava na bod PD432 (fly-by).
Do bodu PD432 udržujte MAX IAS 185 kt a stoupejte na 4000 ft AMSL (výšku 4000 ft AMSL nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD433 ).
Po průletu bodu PD433 pokračujte na bod PD434 (fly-by),
točte doprava na bod PD435 (fly-by).
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL, kterou je nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD435 .
Po průletu bodu PD435 proveďte přiblížení RNP RWY 27 .

Postup nezdařeného přiblížení

Stoupejte přímo do bodu PD431 (fly-by),
točte doprava na bod PD432 (fly-by).
Do bodu PD432 udržujte MAX IAS 185 kt a stoupejte na 4000 ft AMSL (výšku 4000 ft AMSL nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD433 ).
Po průletu bodu PD433 pokračujte na bod PD434 (fly-by),
točte doprava na bod PD435 (fly-by).
Na pokyn ATC klesejte na 3000 ft AMSL, kterou je nutno dosáhnout nejpozději do bodu PD435 .
Po průletu bodu PD435 znovu proveďte přiblížení RNP RWY 27 .

2.22.2.2  Vyčkávání
2.22.2.2.1 Postup pro vyčkávání je zobrazen na mapě pro přiblížení podle přístrojů - ICAO.
2.22.2.3  Přiblížení
2.22.2.3.1 Postupy pro standardní přístrojové přiblížení k bodu IAF jsou popsány na následujících stranách a zobrazeny na mapě STAR. Postupy pro počáteční, konečné a nezdařené přiblížení od bodu IAF jsou zobrazeny na mapě přiblížení podle přístrojů (IAC) - ICAO. Přiblížení okruhem je prováděno zásadně na jih.
2.22.2.4  Odlety
2.22.2.4.1 Postupy pro odlet jsou popsány na následujících stranách a zobrazeny na mapách SID.
2.22.2.5  Radarové služby
2.22.2.5.1 V prostoru MCTR Pardubice a MTMA Pardubice jsou poskytovány tyto radarové služby:
  1. navigační pomoc

  2. radarové sledování

  3. radarové vektorování

  4. zajištění radarových rozstupů

  5. informace o význačném provozu

  6. přiblížení přesným přibližovacím radarem na RWY 27;
    (pouze pro MIL ACFT, přiblížení CIV ACFT pouze v případě deklarované nouze na žádost pilota).

2.22.2.5.2 Minimum radarového rozstupu v MCTR Pardubice / MTMA Pardubice je 5 NM.
2.22.2.5.3 Minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb ATC v prostoru MCTR Pardubice a MTMA Pardubice - viz mapa LKPD AD 2-43.
2.22.2.5.4 Přiblížení přesným přibližovacím radarem se poskytuje pouze vojenským letadlům, na základě žádosti velitele letadla. Výcvikové lety včetně cvičných přiblížení přesným přibližovacím radarem musí být předem koordinovány s Pardubice MTWR . Přiblížení přesným přibližovacím radarem se civilním letadlům neposkytuje, vyjma případů deklarované nouze.
2.22.2.5.5 Přiblížení přesným přibližovacím radarem na RWY 27 končí, když letadlo dosáhne bodu, v němž sestupová dráha protíná OCA 1170 ft AMSL / OCH 438 ft. Přiblížení přesným přibližovacím radarem na RWY  09 se neprovádí.
2.22.3  Postupy pro VFR lety
2.22.3.1  VFR standardní příletové a odletové tratě jsou vyznačeny na mapě příletů a odletů za VFR.

 

ECHO

495942N 0160633E

Zámrsk - železniční stanice

LIMA

495133N 0160205E

Lhota u Skutče - 0,3 NM západně

NOVEMBER

500821N 0154719E

Opatovice - kruhový objezd

OSKAR

500750N 0160400E

Tůmovka - vodní nádrž

SIERRA

495405N 0155609E

Chrast - kostel

WHISKY

500740N 0153212E

Chýšť - zemědělské družstvo

XRAY

495350N 0153826E

Prachovice - cementárna

Body VFR tratí

ALFA

495831N 0153835E

Svinčany - obecní úřad

BRAVO

495827N 0155213E

Úhřetice - průmyslová hala

CHARLIE

500656N 0153910E

Křičeň - agrodružstvo

DELTA

500609N 0155125E

Bohumileč - 1 NM východně od golfového hřiště

2.22.3.2 Lety VFR mohou být prováděny i po jiných než publikovaných tratích, pokud tak stanoví stanoviště ATC.
2.22.3.3  Lety po okruhu

Okruhy jsou prováděny na jih:

  1. RWY 09 - pravý okruh

  2. RWY 27 - levý okruh

Severní okruhy mohou být povoleny u menších typů letadel za předpokladu, že jejich velitelé jsou schopni se vyhnout LKP6 .

2.22.4  Seznam traťových bodů

Název

Souřadnice/

PD411

500059.09N 0153830.89E

PD412

495729.52N 0153815.69E

PD413

495658.10N 0155457.88E

PD414

495645.85N 0160108.96E

PD415

500015.36N 0160125.81E
PD432
500616.69N 0153507.22E
PD433
500536.10N 0155649.25E
PD514
495900.35N 0163611.20E
PR582
494440.86N 0141606.55E
2.22.5  Standardní přístrojové odletové tratě (SID)

RNAV-5 požadováno.

(RNAV SID) - RWY 09

Označení

Trať

Po vzletu

Poznámky

Stoupat do

Spojení

1 2 3 4 5

BULEK1V

BULEK ONE VICTOR DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na PK NDB ;
po minutí PK NDB doleva tratí 074°;
po dosažení ALT 3500 ft doprava naPK NDB (269°);
po minutí PK NDB doprava tratí 293° na ERUSO ;
pokračovat tratí 326° na BULEK .

Dle povolení ATC

PARDUBICE TOWER 120.155

PARDUBICE RADAR 128.365

NIL

BEKVI2V

BEKVI TWO VICTOR DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na PK NDB ;
po minutí PK NDB doleva tratí 074°;
po dosažení ALT 3500 ft doprava na PK NDB (269°);
po minutí PK NDB pokračovat R-091 OKL na GOLIN ;
pokračovat R-091 OKL na BEKVI .

USUPA1V

USUPA ONE VICTOR DEPARTURE

Po vzletu stoupat na PK NDB ;
po minutí PK NDB doprava tratí 269°;
po nalétnutí QDR 229° PK NDB doleva tratí 229° na EKNEV ;
pokračovat tratí 201° na USUPA .

TIBLA1V

TIBLA ONE VICTOR DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na ORLIX ;
pokračovat tratí 089° na PD514 ;
pokračovat tratí 161° na TIBLA .

(RNAV SID) - RWY 27

Označení

Trať

Po vzletu

Poznámky

Stoupat do

Spojení

1 2 3 4 5

BULEK1P

BULEK ONE PAPA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu (QDR 269° PK NDB );
v 8,0 NM PK DME točit doprava tratí 310° na ERUSO ;
pokračovat tratí 326° na BULEK .

Dle povolení ATC

PARDUBICE TOWER 120.155

PARDUBICE RADAR 128.365

NIL

BEKVI2P

BEKVI TWO PAPA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu (QDR 269° PK NDB );
v 8,0 NM PK DME doprava do R-091 OKL ;
pokračovat po R-091 OKL na GOLIN ;
pokračovat po R-091 OKL na BEKVI .

USUPA1P

USUPA ONE PAPA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu (QDR 269° PK NDB );
v 8,0 NM PK DME doleva tratí 207° na EKNEV ;
pokračovat tratí 201° na USUPA .

TIBLA2P

TIBLA TWO PAPA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu (QDR 269° PK NDB ) na PD431 ;
pokračovat tratí 359° na PD432 ;
pokračovat tratí 089° na PD433 ;
pokračovat tratí 109° na ORLIX ;
pokračovat tratí 089° na PD514 ;
pokračovat tratí 161° na TIBLA .

Rychlost omezena na MAX IAS 220 kt do PD432 .

2.22.6  Standardní přístrojové příletové tratě (STAR)

RNAV-5 požadováno.

() - RWY 09/27

Označení tratě

Význačné body

MAGtrať

Vzdálenost

NM

MOCA

ft

Poznámky

1 2 3 4 5 6

RIBSI1M

RIBSI ONE MIKE ARRIVAL

RIBSI

      NIL

 

296°

16,2

7000

ODEKU

     

 

258°

39,2

7000

ORLIX

     

TIBLA1M

TIBLA ONE MIKE ARRIVAL

TIBLA

     
 

341°

11,6

4000

PD514

     
 

269°

12,0

4000

ORLIX

     

USUPA1M

USUPA ONE MIKE ARRIVAL

USUPA

      NIL

 

021°

16,0

4000

EKNEV

     

 

049°

24,8

4000

PK NDB

     

APRAQ2M

APRAQ TWO MIKE ARRIVAL

APRAQ

     
 

040°

8,1

5000

PR582

     
  046° 17,4 4000
ELPON      
  056° 16,4 4000
GOLIN      
  091° 32,2 4000
PK NDB      

BEKVI2M

BEKVI TWO MIKE ARRIVAL

BEKVI      
  091° 10,2 5500
GOLIN      
  091° 32,2 4000
PK NDB      

GOLOP2M

GOLOP TWO MIKE ARRIVAL

GOLOP      
  111° 24,1 4000
BULEK      
  126° 37,6 4000
PK NDB      

LKPD  AD 2.23  DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

2.23.1  VÝSKYT PTACTVA NA/V BLÍZKOSTI LETIŠTĚ
2.23.1.1 Určení tahů, představujících ohrožení letového provozu.
2.23.1.1.1 V MCTR Pardubice dochází k větším koncentracím ptactva v době podzimních a jarních tahů, v měsíci září, březnu a dubnu.
2.23.1.1.2 V zimních měsících zvýšený výskyt havranů. Ráno okolo 0615 až 0645 a večer okolo 1515 až 1530 v závislosti na východu a západu slunce přelétávají havrani prostorem letiště od 100 m do 600 m AGL.
2.23.1.1.3 Celoročně výskyt holubovitých ptáků a racků. V povodí Labe a v prostorech rybníků a umělých nádrží na Labi od března do listopadu hromadná hnízdiště vodního ptactva.
2.23.2  Odchylky od certifikační předpisové základny stanovené Nařízením komise (EU) č. 139/2014
2.23.2.1 Tabulka certifikačních odchylek:

Specifikace

Popis odchylky

Typ odchylky

Platnost

CS ADR-DSN.B.045

Šířka RWY
Šířka RWY je 75 m. Rovnocenná úroveň bezpečnosti Trvalá

CS ADR-DSN.B.080

Příčné sklony na RWY
RWY má jednostranný příčný sklon od jižního k severnímu okraji RWY. Příčný sklon RWY je menší než 1%. Průměrná hodnota příčného sklonu je 0,791%. Zvláštní podmínka Trvalá

CS ADR-DSN.D.320

Objekty na pásech pojezdových drah
Při obsazeném stání W5A a/nebo při obsazení PAD M představuje parkující letadlo překážku v pásu TWY W. Rovnocenná úroveň bezpečnosti Trvalá

CS ADR-DSN.L.550

Postranní dráhové značení
Pruhy postranního dráhového značení RWY jsou vzhledem k šířce RWY (75 m) umístěny ve vzdálenosti 36,3 m (vnitřní okraj pruhu) od osy RWY. Rovnocenná úroveň bezpečnosti Trvalá

CS ADR-DSN.N.795

Poznávací znaky stání letadla
Stávající značení stání letadla je provedeno v konfiguraci bílý text na modrém podkladě. Rovnocenná úroveň bezpečnosti Trvalá

CS ADR-DSN.S.880

Systémy zdrojů elektrické energie
Systém osvětlení odloučeného parkování stání na APN MIKE a APN VÝCHOD není vybaven sekundárním zdrojem elektrické energie. Rovnocenná úroveň bezpečnosti Trvalá

LKPD  AD 2.24  MAPY VZTAHUJÍCÍ SE K LETIŠTI

Název mapy

Strana

Letištní mapa - ICAO

AD 2-LKPD-2-1

Trasy pojíždění pro kritické typy letadel

AD 2-LKPD-2-3

Mapa pro stání a pojíždění letadel na APN

AD 2-LKPD-2-5

Letištní překážková mapa ICAO Typ A

AD 2-LKPD-3-1

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 27

AD 2-LKPD-5-1

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 09

AD 2-LKPD-5-3

Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 09-27

AD 2-LKPD-6-1

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO ILS Z RWY 27

AD 2-LKPD-7-1

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO ILS Y RWY 27

AD 2-LKPD-7-3

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP Z RWY 27 CAT A, B

AD 2-LKPD-7-5

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP Y RWY 27 CAT C, D

AD 2-LKPD-7-7

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 27

AD 2-LKPD-7-9

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 09

AD 2-LKPD-7-11

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 09

AD 2-LKPD-7-13

Mapa příletů a odletů za VFR

AD 2-LKPD-8-1

Mapa minimálních nadmořských výšek pro poskytování přehledových služeb ATC v prostoru MCTR a MTMA Pardubice

AD 2-LKPD-8-3