Často kladené otázky
Na této stránce odpovídáme na nejčastěji kladené otázky. Pokud zde nenaleznete odpověď na Váš dotaz, můžete se na nás kdykoliv obrátit prostřednictvím emailu ais@ans.cz.
Obsah
- Webová prezentace produktů LIS ŘLP ČR, s.p.
- Obecné dotazy
- Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – AIP ČR a VFR příručka ČR
- Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – letecké mapy
- Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – IBS
- Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – AisView
Webová prezentace produktů LIS ŘLP ČR, s.p.
- Je nutná registrace pro přístup k AIP, AIC a leteckým předpisům na internetu?
Registrace nutná není. Přístup k AIP ČR, AIC a Leteckým předpisům vydávaným LIS ŘLP ČR, s.p. je od 1. 1. 2008 bezplatný. Od 1. 5. 2014 je také bezplatný přístup k VFR příručce ČR.
Chcete-li dostávat informace o aktualizaci webových stránek, změnách a podobně, zaregistrujte si svoji e-mailovou adresu na úvodní stránce AIP ČR, AIC nebo leteckých předpisů. - Proč jsou některé produkty umístěné na webu LIS ŘLP ČR, s.p. pouze informativního charakteru? Není možné nahradit papírové produkty a CD Internetem?
Cílem LIS ŘLP ČR, s.p. je poskytovat spolehlivé služby, které zaručí jejich uživatelům bezpečné využívání vzdušného prostoru. Aby bylo možné poskytovat zaručené služby v prostředí Internetu, je potřebné provést řadu technických a provozních opatření. Opatření musí být také v souladu s předpisy ICAO a nařízeními Evropské Komise. Nalézt spolehlivé a přitom ekonomicky přijatelné řešení tak není jednoduché. Spolupracujeme proto s mezinárodními organizacemi civilního letectví na nalezení nejvhodnějšího řešení.
- Je možné na web LIS ŘLP ČR, s.p. doplnit odkazy na oficiální stránky s AIPy okolních států?
Přímo dostupné garantované znění AIPů okolních států není na Internetu publikováno. Web LIS ŘLP ČR, s.p. proto odkazy na AIPy okolních států neobsahuje.
Obecné dotazy
- Jakým způsobem je stanovena cena produktů LIS ŘLP ČR, s.p.? Není možné je poskytovat zdarma?
Na základě předpisů ICAO je cena pro individuálního zákazníka založena na nákladech za tisk papírových výtisků, na výrobu elektronického média a nákladů na distribuci. Moderní technologie využívané při tisku papírových produktů a výrobě elektronických médií umožnily ponechat ceny našich produktů v posledních letech nezměněné. S ohledem na inflaci a trvalý výrazný nárůst nákladů na distribuci prostřednictvím České pošty, s.p. tak dochází ze strany LIS ŘLP ČR, s.p. ke zlevňování.
- Je nutné obnovovat předplatné k AIP, AIC a Leteckým předpisům?
Ano. Zákazníci využívající službu předplatného jsou v průběhu měsíců říjen – listopad vyzváni formou AIC k vyplnění formuláře s požadovanými službami na následující rok. Objednávku je třeba zaslat dle instrukcí na LIS ŘLP ČR, s.p. nejpozději do začátku prosince pro včasné zaktualizování databáze uživatelů LIS ŘLP ČR, s.p.. Po zaplacení proformafaktury, která je rozesílána v průběhu měsíců leden – únor, Vám bude vystaven daňový doklad.
- Jak je možné platit publikace LIS?
Na základě Vaší objednávky Vám bude zaslána faktura za odebrané zboží. Platba kartou není možná.
- Lze u Vás zakoupit mapy ICAO jiných států?
Ne, v prodeji jsou pouze mapy České republiky. Mapy ostatních států si můžete zakoupit na AIS příslušného státu.
- Lze u Vás zakoupit ICAO dokumenty?
Ne, můžete si je objednat na stránkách ICAO.
Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – AIP ČR a VFR příručka ČR
- Je možné jiné členění AIP ČR?
Bohužel není. Struktura AIP i způsob změnování je poměrně pevně stanoven leteckým předpisem L-15 (resp. přímo ICAO). Primárně slouží jako základní zdroj leteckých informací o daném státu a při mezinárodní výměně těchto informací. Obsah AIP je pak dalšími, většinou komerčními subjekty, zpracováván do podoby vhodnější pro určitý způsob použití, například pro palubu letadla.
- Proč došlo k vytvoření VFR příručky ČR?
VFR příručka ČR je produkt, který má zajistit snadný přístup ke všem potřebným informacím pro lety podle VFR. Dalším důvodem jsou evropské standardy, které neumožňovaly zachování AIP ČR, vol III.
- Proč došlo k oddělení české a anglické jazykové mutace tištěné VFR příručky ČR?
Při návrhu vzhledu VFR příručky ČR byl kladen důraz na praktickou využitelnost při plánování a provádění letů. Pokud by papírová verze obsahovala český i anglický text, byla by VFR příručka ČR příliš objemná. V elektronické verzi jsou vždy obě jazykové mutace zahrnuty.
- Pro které webové prohlížeče je VFR příručka ČR optimalizována?
VFR příručka ČR je optimalizována pro všechny moderní webové prohlížeče kromě starších verzí Internet Exploreru.
- Pro které mobilní platformy je VFR příručka ČR optimalizována?
VFR příručka ČR je optimalizována a testována pro zobrazení na aktuálních verzích platforem iOS a Android. Připravujeme další optimalizace rychlosti načítání a zobrazování.
- Proč má VFR příručka ČR jiný vzhled než AIP?
Elektronická verze VFR příručky ČR má jiný vzhled než AIP z důvodu optimalizace pro všechny moderní webové prohlížeče včetně mobilních zařízení. Papírová verze zohledňuje možnosti tištěného produktu.
- Obsahuje VFR příručka ČR všechny relevantní informace o letištích s provozem IFR?
U letišť s provozem IFR nebylo vždy jednoduché přesně určit, které informace jsou pro VFR provoz relevantní. Pokud Vám některé informace scházejí, dejte nám, prosím, vědět.
- Proč není označování změn ve VFR příručce ČR stejné jako v případě AIP (čarou po straně)?
Protože elektronická i tištěná verze VFR příručky ČR jsou automaticky generovány z jednoho zdroje dat, není možné zajistit správné zobrazení změnových čar v obou verzích. Při změně je proto nahrazena vždy celá kapitola. Pro detailní kontrolu konkrétních změn je možno použít elektronickou verzi VFR příručky ČR, kde jsou po zaškrtnutí volby „Změny“ tyto změny barevně zvýrazněny.
Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – letecké mapy
- Proč došlo ke změně názvů mapových stránek AIP ČR?
Dřívější označování map, např. LKKV-AD 2-35-1, neumožňovalo určit, pro kterou RWY je mapa určena.
- Proč jsou některé mapy zařazeny na konci rozesílané změny AIP ČR nebo VFR příručky ČR?
Důvodem je tisk map na různých tiskových zařízeních. Následná časově náročná kompletace by mohla ohrozit dodržení termínu rozesílání změn a tím včasného doručení uživatelům.
- Proč není možné uložit mapu ICAO 1:500 000 ve formátu PDF?
Neumožňují to licenční podmínky pro užití topografické podkladové mapy stanovené VGHMÚř Dobruška.
- Proč mapa ICAO 1:500 000 neobsahuje letecké informace okolních států?
Cílem LIS ŘLP ČR, s.p. je poskytovat spolehlivé služby, které zaručí jejich uživatelům bezpečné využívání vzdušného prostoru. Protože v současné době nejsme schopni zajistit pravidelnou aktualizaci informací okolních FIRů, preferujeme cestu informací žádných než neaktuálních. Informace z FIR LKAA jsou aktualizovány prostřednictvím AIP ČR, GEN 3.2.
- Je možné publikovat mapy ve formátu PDF s vrstvami?
Systém, který v současné době pro tvorbu map používáme, vytvářet PDF s vrstvami neumí.
Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – IBS
- Proč musím pravidelně měnit heslo pro přihlášení do aplikace IBS? Proč musí být heslo do IBS tak složité?
Identifikace uživatele aplikace IBS je pro nás velmi důležitá, především kvůli možnosti kontaktování uživatele v případě, kdy si to provozní situace vyžádá (oprava nebo doplnění letového plánu apod.). Pro identifikaci uživatele a zabezpečení aplikace je využíváno standardních internetových technologií. V případě IBS je proto nutné mít tzv. silné heslo a provádět jeho pravidelnou obměnu.
- Plánuje LIS ŘLP ČR, s.p mobilní aplikaci IBS?
Ano. V současné době probíhá specifikace mobilní aplikace IBS.
- Je možné z aplikace IBS vytisknout šablonu letového plánu?
Bohužel není. Aplikace IBS je primárně určena pro zasílání FPL ve formátu HTML.
- Je možné z aplikace IBS vytisknout draft letového plánu v ICAO formátu?
Ano. Ze stránky historie letového plánu je možné vytisknout FPL v textovém ICAO formátu.
- Je možné aplikaci IBS používat na tabletech s operačním systémem iOS?
Tablety s operačním systémem iOS nejsou v současné verzi plně podporovány. Proto jsou na těchto zařízeních omezeny některé funkce (například vyplnění letového plánu). Připravujeme mobilní aplikaci IBS, která tyto nedostatky odstraní.
- Proč mi není doručena potvrzovací SMS související s mým FPL?
Doručení SMS je závislé na mobilních operátorech. ŘLP ČR, s.p. nemůže doručení ovlivnit ani zaručit. Proto doporučujeme sledovat stav FPL také prostřednictvím rozhraní aplikace IBS, a to zejména v zahraničí.
Produkty LIS ŘLP ČR, s.p. – AisView
- Na čem závisí rychlost načítání aplikace AisView? Proč je někdy načítání pomalé?
S každou verzí se snažíme načítání optimalizovat. Záleží na rozsahu dat pro zobrazení, kvalitě připojení k Internetu a výkonu koncového zařízení uživatele.
- Pro která mobilní zařízení je aplikace AisView optimalizována?
Mobilní verze aplikace AisView je optimalizována pro následující platformy:
Platforma Operační systém Rozlišení displeje Prohlížeč Samsung Galaxy S4 Android 4.1-3 (Jelly Bean) 1920x1080@3x Browser (výchozí) Samsung Galaxy Tab 3 8.0 Android 4.1-3 (Jelly Bean) 1280x800@1.5x Browser (výchozí) iPhone 4 iOS 7.1 960x640@2x Safari (výchozí) iPhone 5 iOS 7.1 1136x640@2x Safari (výchozí) iPad (3. generace) iOS 7.1 2048x1535@2x Safari (výchozí) - Proč není v aplikaci AisView možné snížit horní limit pod FL095?
S ohledem na bezpečnost. Pilot může z různých důvodů v průběhu letu změnit svůj původní plán a jako neřízený let stoupat většinou až do FL095.
- Je možné v aplikaci AisView zobrazit také zařízení NDB a VOR/DME?
Zařízení NDB (HLV, RAK a TBV) a VOR/DME (BNO, HDO, NER, OKF, OKG, OKL, OKX, OTA, PSK, RVC, VLM, VOZ) se nezobrazují na mapě v základním nastavení, ale až po výběru ze Seznamu objektů uživatelem aplikace.