FIC Praha
- Základní informace
- Letové informační služby
- Přehledové služby
- Pohotovostní služba
- Postupy pro kombinované lety
- E-learning
- Kontakty
Základní informace
FIC Praha (Flight Information Centre / Letové informační středisko) je stanoviště letových provozních služeb poskytující letovou informační a pohotovostní službu neřízeným letům VFR ve FIR Praha.
Provozní frekvence stanoviště FIC Praha jsou:
126,1 PRAHA INFORMATION pro sektor Čechy West
136,175 PRAHA INFORMATION pro sektor Čechy East
136,275 PRAHA INFORMATION pro sektor Morava
Služby FIC Praha jsou poskytovány bezplatně a v režimu H24.
Letové informační služby
FIC Praha poskytuje v souladu s předpisem L11 následující letové informační služby:
- Informace o provozu ve vzdušném prostoru třídy E je-li to proveditelné a ve vzdušném prostoru třídy G na vyžádání. Tyto informace zahrnují pouze známý provoz letadel v prostoru odpovědnosti stanoviště FIC, který by mohl vytvářet nebezpečí srážky. Informace se poskytují po navázání spojení na příslušném kmitočtu FIC Praha.
- Informace o NOTAMech, které mohou mít vliv na provedení letu (omezené prostory nepublikované v AIP, výsadková činnost apod.), poskytuje se na vyžádání.
- Informace o hlášených meteorologických podmínkách na trati a na letištích. Letům VFR, které jsou na spojení, se informace o meteorologických podmínkách podél trati, které by mohly let VFR učinit neproveditelným, poskytují na základě letového plánu či ohlášené trati letu z iniciativy dispečera FIC, v ostatních případech pouze na vyžádání.
- Informace o skutečném využívání prostorů LKR, TSA a TRA na vyžádání. Plán aktivace je k dispozici den předem od 14:00 UTC ve zprávě AUP a v aplikaci AisView. Skutečná doba aktivace by neměla přesahovat dobu uvedenou ve zprávě AUP.
- Jakékoliv další informace, které mohou ovlivnit bezpečnost letu.
Přehledové služby
FIC Praha poskytuje na žádost velitele letadla nebo z rozhodnutí dispečera FIC následující přehledové (radarové) služby:
-
Informace o provozu a rady k vyhnutí
Ve třídě vzdušného prostoru E se letům VFR poskytuje informace o provozu, pokud je to proveditelné (tedy letadlo máme na spojení, máme ho identifikované na radaru a v jeho blízkosti vidíme jiný známý, případně i neznámý provoz).
Předpis L8168 stanoví povinnost mít v provozu odpovídač v módu C či S vždy, pokud je jím letadlo vybaveno. V módu S je pak povinné nastavit volací znak dle FPL či registraci letadla u letů bez FPL. Správným nastavením vašeho odpovídače umožníte dispečerovi FIC poskytnout vám v případě potřeby rychle relevantní informaci o provozu a zároveň informovat ostatní provoz o vaší poloze (i pokud nejste na spojení s FIC Praha).
-
Informace o význačných meteorologických jevech
Zahrnuje zejména informace o význačné srážkové oblačnosti zobrazené na radaru a případně rady k jejímu obletění.
-
Informace pomáhající letadlu při navigaci
Zahrnuje mimo jiné pomoc bloudícímu letadlu (nouzová situace) či poskytování doporučených kurzů pro vyhnutí se omezeným či řízeným prostorům apod. (na žádost pilota).
FIC Praha může podle potřeby pro lepší udržení přehledu o provozní situaci přidělit letadlu individuální squawk či ho informovat frází typu:
„RADAR CONTACT“, „IDENTIFIED“ či „SQUAWK/IDENT OBSERVED“.
Veškeré instrukce ke změně kurzu jsou ze strany FIC Praha předávány frází:
„DOPORUČENÝ KURZ“ / „RECOMMENDED/SUGGESTED HEADING“.
Žádná z těchto instrukcí či informací nezbavuje pilota odpovědnosti za bezpečné provedení letu a zabránění srážce s terénem ani za vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům!
Pohotovostní služba
Pohotovostní služba spočívá ve spolupráci se Záchranným koordinačním střediskem a informování o letadlech, kterým může být nutné poskytnout službu pátrání či záchrany.
Za tímto účelem jsou vyhlašována údobí nouze mimo jiné v následujících případech (připadajících v úvahu pro lety VFR):
Pracoviště FIC neobdrželo hlášení o přistání letu VFR s letovým plánem na neřízené letiště
(pozn. jde o nejčastější případ způsobený obvykle nedbalostí pilota)Pracoviště FIC obdrželo informaci o problémech letadla za letu zhoršujících jeho provozní způsobilost. Může zahrnovat mimo jiné:
- vlétnutí letu VFR do zhoršených meteorologických podmínek
- ztrátu orientace / bloudící letadlo
- let VFR nad oblačností bez možnosti sklesat
- námrazu na letadle znemožňující udržení výšky
- problémy s motorem či výpadek jednoho motoru na vícemotorovém letadle
- požár/kouř na palubě
- nedostatek paliva
Pracoviště FIC obdrželo informaci o možném vynuceném přistání do terénu (vyčerpaná zásoba paliva, výpadek motoru či jiné vážné problémy na palubě nebo již prováděné vynucené přistání)
Kromě uvědomění Záchranného koordinačního střediska a předání všech dostupných informací se dispečer FIC snaží poskytnout letadlu v nouzi veškerou další možnou pomoc (informace o nejbližších vhodných letištích, doporučené kurzy či jinou navigační pomoc, informace o bezpečné výšce nad překážkami apod.).
Poskytování pohotovostní služby stanovištěm FIC Praha má za cíl pouze zajistit pilotovi maximální možnou pomoc v případech, kdy by ji mohl potřebovat. Jejím účelem není upozorňovat na případné chyby či porušení předpisů nebo vyvozovat pro pilota jakékoliv důsledky.
Postupy pro kombinované lety
Pro piloty kombinovaných letů VFR–IFR z neřízených letišť ve FIR Praha platí povinnost před vzletem telefonicky koordinovat provedení letu se stanovištěm FIC Praha (AIP ENR 1.1.1.3.1 c)).
Účelem tohoto ustanovení je umožnit včasnou koordinaci pro zajištění IFR povolení, popř. vstupu do řízeného vzdušného prostoru apod. Vhodné je proto volat cca 5–15 minut před vzletem.
FIC Praha při telefonické koordinaci zjistí:
- předpokládaný čas vzletu
- požadovaný bod přechodu na let IFR
a pilotovi předá:
- stanoviště a kmitočet pro navázání prvního spojení (dle tratě letu)
- kód SSR
- informaci o nejbližších aktivovaných prostorech
- informaci o případném časovém slotu pro vzlet
- případné další informace.
Pokud let bezprostředně po vzletu vstupuje do řízených prostorů, provede FIC ještě před vzletem koordinaci s příslušným stanovištěm ATC.
Provedení koordinace před vzletem neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů! Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako běžný let VFR.
E-learning
Aktuálně jsou dostupné tyto E-learning lekce týkající se činnosti pracoviště FIC Praha:
- Výukový modul k výsadkové činnosti ve FIR Praha
- stáhnout jako animaci SWF (vyžaduje Adobe Flash Player, ke stažení zde)
- stáhnout PDF verzi
- Kampaň Doletíš?! - Komunikace s FIC Praha
Kontakty
Pracoviště FIC Praha:
Telefon: | +420 220 374 393 |
---|---|
Fax: | +420 220 372 369 |
E-mail: | ficpraha@ans.cz |
AFTN: | LKAAZFZX |
- Hlášení o přistání VFR letů s podaným FPL, koordinace kombinovaných letů před vzletem, koordinace výsadkové činnosti, informace o aktivaci prostorů a jiné informace týkající se provádění VFR letů.
- Neslouží k podávání letových plánů!
Vedoucí oddělení FIC Praha:
Ing. Michal Dvořák
Telefon: | +420 220 374 032 |
---|---|
Fax: | +420 220 374 256 |
E-mail: | dvorakm@ans.cz |
- Dotazy, připomínky a podněty ke službám poskytovaným Letovým informačním střediskem FIC Praha.
Kontakty na další pracoviště poskytující služby pro všeobecné letectví najdete v sekci Kontakty webu LIS.