Řízení letového provozu České republiky, AIM

English Kontakt

O nás

Odpovědnost AIM

Na základě naplňování ICAO koncepce přechodu z AIS na AIM vznikla od 1. 1. 2018 v rámci změny organizační struktury na ŘLP ČR, s. p. Sekce AIM, jejíž součástí je Středisko letecké informační služby a oddělení systémů a dat AIM. Středisko LIS se dále sestává z oddělení leteckých publikací, oddělení kartografie, reprografického a distribučního oddělení a mezinárodní kanceláře NOTAM. AIM je odpovědný za poskytování letecké informační služby, za shromažďování a rozšiřování informací z celého území České republiky a vzdušného prostoru nad tímto územím.

Co je AIM?

Celosvětový koncept AIM (Aeronautical Information Management) vycházející z potřeb uživatelů, jehož podstatou je mít správné informace na správném místě ve správném čase. Vzhledem k tomu, že distribuce leteckých informací v tradiční podobě papírových produktů nesplňuje požadavky uživatelů zejména z hlediska interoperability, je kladen hlavní důraz v oblasti AIM na procesy výměny a distribuci dat, která by měla efektivně sloužit uživatelům vzdušného prostoru a ATM systémů.

Letecké publikace

Letecké informace jsou poskytovány ve formě Integrovaného souboru leteckých informací sestávajícího z:

AIM vydává také VFR příručku ČR, předpisy řady L a JAR, které nejsou součástí Integrovaného souboru leteckých informací.

NOTAMy a příslušné měsíční kontrolní seznamy jsou vydávány prostřednictvím Letecké pevné služby (AFTN). PIB jsou k dispozici na pracovištích ARO na letištích uvedených v AIP - GEN 3 v bodě 3.1.6 nebo prostřednictvím AFTN (pouze v ČR). Přístup z AFTN terminálů je uživatelům umožněn po registraci, kterou provádí Mezinárodní kancelář NOTAM, kde jsou poskytovány i bližší informace. Postupy pro využívání služby PIB jsou součástí registrace. Registrace i postupy jsou zdarma. Všechny ostatní části integrovaného souboru leteckých informací jsou rozesílány v papírové podobě i na elektronických médiích poštou.

Letecké mapy

AIM vydává mapy, které jsou součástí AIP a další mapy (např. ANC 1:500 000). Tyto mapy jsou vytvořeny v souladu s ustanoveními dokumentu ICAO Annex 4 - Aeronautical Charts.

Letecké mapy obsažené v AIP jsou udržovány v aktuálním stavu pomocí změn AIP. Opravy map, které nejsou součástí AIP, jsou zveřejňovány ve změnách AIP a uvedeny v AIP - GEN 3 v bodu 3.2.8. Informace, týkající se vydávání nových map, jsou zveřejňovány v AIC. Pomocí NOTAM jsou v leteckých mapách opravovány chyby v informacích důležitého provozního charakteru.

Seznam mapových sérií

Vydávány jsou tyto série map:

Letecká informační příručka (AIP)

Letecká informační příručka je základní letecký dokument určený především k uspokojení mezinárodních požadavků na výměnu permanentních leteckých informací a dočasné změny dlouhodobé platnosti nezbytných pro letový provoz.

AIP České republiky se skládá ze dvou dílů. AIP je vydáván ve formě vyměnitelných listů s dvojjazyčným textem česky a anglicky pro využití v mezinárodním i vnitrostátním provozu, ať jde o let pro obchodní nebo jiné účely.

Obsahuje informace o IFR letištích a vojenských letištích. Informace o VFR letištích v AIP obsaženy nejsou, jsou uvedeny ve VFR příručce.

Změnová služba k AIP (AIP AMDT)

Změny jsou prováděny pomocí výměnných listů. Vydávány jsou dva druhy změn:

Na průvodním listu změn je uveden stručný popis obsahu změny AIP. Nové informace zahrnuté do převydané stránky AIP jsou vyznačeny svislou čarou. Místo, kde byla vypuštěna původní informace, je vyznačeno vodorovnou čarou.

Na všech stranách zahrnutých do změny je zřetelně vyznačeno, kterou změnou byly publikovány a datum vydání/datum účinnosti AIRAC. Datum vydání a datum účinnosti AIRAC sestává ze dne, měsíce (slovy) a roku. Každý průvodní list změny AIP zahrnuje odvolávku na pořadové číslo těch částí Integrovaného souboru leteckých informací, které jsou zahrnuty do AIP a změnou zrušeny.

Běžné AMDT a AIRAC AMDT jsou průběžně číslovány, každá skupina zvlášť. Číslování AIRAC AMDT začíná každý rok číslem 1.

Kontrolní seznam platných stran AIP, obsahující čísla stran/označení map a datum (den, měsíc slovy a rok) vydání nebo účinnosti (effective date) zahrnutých informací je převydáván s každou běžnou změnou a je součástí AIP.

Supplement k AIP (AIP SUP)

Dočasné změny časově delšího charakteru (tři měsíce a déle) a informace s kratší dobou platnosti, jež obsahují rozsáhlý text a/nebo grafické znázornění, doplňující informace dlouhodobého charakteru obsažené v AIP, jsou vydávány jako AIP Supplementy (AIP SUP). Dočasné změny k AIP provozního významu jsou vydávány v souladu s AIRAC systémem a stanovenými daty účinnosti a jsou zřetelně odlišeny akronymem AIRAC AIP SUP.

AIP SUP jsou tištěny na žlutém papíře a zakládány na začátku AIP. AIP SUP (běžné i AIRAC) jsou průběžně číslovány, počínaje číslem 1 každý rok.

AIP SUP zůstává zařazen v AIP, dokud všechny nebo některé jeho informace jsou v platnosti. Doba platnosti informací obsažených v AIP SUP je běžně uvedena přímo v AIP SUP. V některých případech může být doba platnosti nebo zrušení AIP SUP vydáno v NOTAMu.

Kontrolní seznam platných AIP SUP je uváděn na průvodních listech běžných změn AIP.

NOTAM a Předletový informační bulletin (PIB)

NOTAM obsahuje informace týkající se zřízení, stavu nebo změn některého leteckého zařízení, služby, postupů nebo informace o nebezpečí, jejichž včasná znalost je nezbytná pro pracovníky zapojené do letového provozu. Text každého NOTAMu obsahuje informace, jak se uvádí v ICAO NOTAM Formátu a je sestaven z přesně vymezujících výrazů/jednotné frazeologie k tomu určené, s použitím NOTAM kódu doplněného zkratkami ICAO, označeními, znaky, názvy, volacími znaky, kmitočty, číselnými údaji a textem v otevřené řeči.

Národní NOTAMy jsou sestavovány a vydávány pro FIR PRAHA a jsou distribuovány v pěti sériích odlišených písmeny A, B, X, Y a S. Série S je určena pro SNOWTAMy. Série jsou označeny podle významu a označeny písmeny v sestupném pořadí. Série A a B jsou vydávány anglicky. Série X a Y obsahují NOTAMy se stejným zněním a stejnými čísly v českém jazyce.

Série A (X): Nejdůležitější série. Obsahuje veškeré informace související s provozem na tratích ATS a hlavních mezinárodních letištích v České republice:

Série B (Y): Obsahuje informace související s provozem na všech ostatních letištích v České republice a informace nezařazené do série A (X).

Série S (SNOWTAM). Obsahuje informace týkající se nebezpečných podmínek na pohybové ploše, způsobených sněhem, ledem, tajícím sněhem nebo stojící vodou původem ze sněhu, tajícího sněhu nebo ledu. Provozovatelé letišť jsou pověřeni vydáváním SNOWTAM v souladu s ICAO Annexem 15, Appendix 2, které jsou samostatně číslovány. Detaily jsou uvedeny ve Sněhovém plánu v části Letiště (AD).

Předletové informační bulletiny (PIB) obsahují výběr platných NOTAMů z databáze udržované Mezinárodní kanceláří NOTAM. V závislosti na požadavcích uživatelů mohou být PIB poskytovány ve formě:

Letecké oběžníky (AIC)

Letecké oběžníky (AIC) obsahují informace o dlouhodobých předpovědích některých hlavních změn v legislativě, předpisech, postupech nebo zařízeních, a informace nebo oznámení vysvětlujícího nebo upozorňujícího charakteru týkající se technických, legislativních nebo pouze administrativních záležitostí. AIC jsou vydávány ve dvou sériích (A a C). AIC série A obsahují informace týkající se mezinárodního civilního letectví a jsou mezinárodně rozesílány, zatímco AIC série C obsahují informace týkající se pouze vnitrostátního letectví a jsou rozesílány vnitrostátně. AIC jsou v obou sériích číslovány průběžně každý rok od čísla 1. Kontrolní seznam platných AIC je vydáván dvakrát ročně.

Číselný kontrolní seznam platných NOTAMů

Číselný kontrolní seznam platných NOTAMů je vydáván měsíčně po AFTN.

AIRAC system

Aby provozně významné změny vyžadující změnu v mapách, manuálech tratí apod. mohly být řízeny a regulovány kdykoliv je třeba, budou vydávány v předem stanovených datech podle AIRAC systému. Tento typ informací bude publikován jako AIRAC AIP AMDT nebo AIRAC AIP SUP. AIRAC informace budou vydávány tak, aby uživatel obdržel tyto informace nejpozději 28 dní, u důležitých změn nejpozději 56 dní před dnem účinnosti. Ke dni účinnosti AIRAC je vydán tzv. trigger NOTAM, ve kterém je krátce uveden obsah, datum účinnosti a číslo příslušné AIRAC AIP AMDT nebo AIRAC AIP SUP, který vstoupí v ten den v platnost. Trigger NOTAM zůstane v platnosti jako upozornění v PIB až do doby vydání nového kontrolního seznamu/souhrnu platných NOTAMů, nejméně však 15 dní po datu účinnosti.

V případě, že nebude v termínu AIRAC vydána žádná informace, musí být vydáno NOTAMem potvrzení NIL a to nejpozději jeden cyklus před příslušným datem vstupu v účinnost.

VFR příručka ČR

Cílem VFR příručky ČR je poskytnout uživateli vzdušného prostoru LKAA ucelený přehled o pravidlech a postupech důležitých pro VFR provoz ve FIR Praha, informace o VFR letištích a výběr informací důležitých pro VFR provoz na letištích IFR. VFR příručka je vydávaná ve dvou samostatných jazykových mutacích – česky a anglicky. Kromě standardní tištěné verze je poskytována i verze elektronická s další funkcionalitou pro koncové uživatele.

Prezentace dat na internetu

AIM prezentuje svá data na internetových stránkách http://aim.rlp.cz.

Tyto stránky obsahují elektronická data publikovaná AIM. Kromě základních dat jsou zde prezentovány všeobecné informace o AIM. Data jsou aktualizována tak, aby klient měl vždy přístup k aktuálně platným informacím.

AisView

AisView zprostředkovává grafické zobrazení informací, pro předletovou přípravu určenou pro GA, o:

AisView slouží též pro příjem, vyhodnocení a zpracování podkladů pro vydání navigačních výstrah (W), letištního NOTAMu nebo žádostí o vyhrazení částí vzdušného prostoru (R).

IBS

IBS (Integrovaný Briefing Systém) je webová aplikace, která poskytuje jak registrovaným tak neregistrovaným uživatelům služby pro předletovou přípravu. Data jsou přebírána z informačních systémů ŘLP ČR s. p. Kromě základních funkcí (dotaz na NOTAM, METEO, ATIS atd.) obsahuje další užitečné odkazy např. na ASTA2, AUP, SUMMARY apod. Cílem této aplikace je vytvoření jednoho přístupového bodu pro získání informací nutných pro předletovou přípravu. Registrovaní uživatelé mohou podat nový letový plán, zobrazit nebo upravit podaný letový plán, plánovat let nebo zadat požadavek na komplexní briefing produkt pro předletovou přípravu. Dále si mohou například graficky zobrazit trať nebo využít funkcionality Route proposal NM, která vyhledá nejvhodnější trať dle zadaných požadavků.

Mobilní verze IBS (mIBS) byla vytvořena pro dva operačních systémy - iOS a Android. Od poloviny února 2017 si ji lze jednoduše stáhnout z příslušných obchodů (Google Play nebo App Store). Mobilní verze je plně synchronizovaná s webovou verzí. Pro přístup do ní je nutné mít registraci na webovou verzi IBS. Bez zadání těchto přihlašovacích údajů se uživatel ke svému účtu v mIBS nedostane. Hlavní MENU je navrženo pro nejzákladnější operace s FPL (vytvoření FPL, zaslání zpráv DLA, CHG), dotaz na NOTAMy, METEO a vytvoření PIB. V nastavení je možné si upravit např. pole 18/ formuláře FPL nebo zvukové signály při příjmu zpráv.

LARS

Aplikace LARS slouží k rezervaci místní letové činnosti na řízených letištích Karlovy Vary, Brno/Tuřany a Ostrava/Mošnov.