LKMT  —  OSTRAVA/Mošnov

LKMT  AD 2.1  SMĚROVACÍ ZNAČKA A NÁZEV LETIŠTĚ

LKMT  —  OSTRAVA/Mošnov

Veřejné mezinárodní letiště

LKMT  AD 2.2  ZEMĚPISNÉ A ADMINISTRATIVNÍ ÚDAJE O LETIŠTI

1

Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště a jeho umístění

494146N 0180639E

střed RWY 04/22 viz mapa AD

2

Směr a vzdálenost letiště od (města)

20 km SW Hlavní nádraží v Ostravě

3

Nadmořská výška / vztažná teplota

842 ft / 257 m 26.4 °C (AUG )

4

MAG deklinace / Roční změna

6°E (2024 ) / 0.15°E

5 Provozovatel letiště

Letiště Ostrava, a.s.

Adresa

Letiště Ostrava, a.s. 742 51 Mošnov č.p. 401

Telefon

+420 597 471 137

+420 597 471 122

Telefax

+420 597 471 121

AFTN

LKMTYDYX

SITA

OSRCZ7X

OSRCZKO

E-mail adresa

operation@airport-ostrava.cz

handling@airport-ostrava.cz

6

Povolený druh provozu (IFR/VFR)

IFR/VFR

7

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.3  PROVOZNÍ DOBY

1

Správa letiště

H 24

2

Celní a pasová služba

H 24

3

Zdravotní a sanitární služba

nemocnice a záchranná služba Ostrava a Nový Jičín

4

Letištní letecká informační služba

H 24; Selfbriefing pomocí webového rozhraní IBS (http://ibs.rlp.cz)

5

Ohlašovna letových provozních služeb (ARO)

H 24; CARO Praha

Telefon:  +420 220 372 735

6

Meteorologická služebna

H 24

7

Letové provozní služby

H 24

8

Plnění

ELMONTEX: MON−SUN 0600−1500 (0500−1400), jinak / otherwise

Telefon:  +420 702 209 570

nebo
, pouze palivo AVGAS 100LL

TWIN TRANS: H24, pouze AVGAS100LL

BGS CZ: H24

Telefon:  +420 777 147 856

,

E-mail:  fuel.cz@bgs.aero

. Objednávky paliva větší než 20 t alespoň 48 HR dopředu.

9

Odbavení letů

H 24

10

Bezpečnostní složky

H 24

11

Odstraňování námrazy

H 24

12

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.4  SLUŽBY A ZAŘÍZENÍ PRO POZEMNÍ ODBAVENÍ LETADEL

1

Zařízení pro odbavení nákladu

12 vysokozdvižných vozíků (2 x 1,2 t, 2 x 1,6 t, 5 x 3,2 t,1 x 5,5 t, 1 x 6 t, 1 x 8 t), 8 pásových nakladačů, 4 paletové nakladače (2 x 7 t, 1 x 18 t, 1 x 27 t), 56 paletových vozíků (2 x 2 t, 54 x 7 t), 5 slave palet 7 t.

2

Druhy paliv a olejů

Paliva: JET A1, AVGAS 100 LL

Oleje: na vyžádání. Oleje poskytuje:

ELMONTEX, a.s.:

Telefon:   +420 702 209 570

,

TWIN TRANS s.r.o.:

Telefon:   +420 317 847 211

,

Telefax:   +420 317 847 293

, ,

BGS CZ: pouze palivo JET A 1,

Telefon:   +420 777 147 856

,

E-mail:  fuel.cz@bgs.aero

.

3

Zařízení pro plnění palivem/kapacita

Letecký petrolej: autocisterny 2 x 18 000 l

TWIN TRANS: samoobslužný výdejní stojan AVGAS 100 LL pro držitele předplacených karet umístěný na APN LET’S FLY

BGS CZ: cisterna 2 x 35 000 l, JET A-1,

Telefon:  +420 777 147 856

,

E-mail:  fuel.cz@bgs.aero

4

Zařízení pro odstraňování námrazy

2 x GLOBAL 8000 DEAP, kapacita: 7200 l ADF, 757 l AAF

5

Hangárovací prostor pro cizí letadla

Vlastní hangár jen omezeně.

Jinak podle možností hangáru:

JOB-AIR Technic, a.s.

Telefon:   +420 556 789 111

,

Telefax:   +420 556 789 122

,

E-mail:  jobair@jobair.cz

Hangárovací prostor pro GA letadla:
Hangar ELMONTEX a.s.

Telefon:   +420 702 209 570

,

6

Opravářské služby pro cizí letadla

Nouzově, jen omezeně

Údržba letadel prováděna společností:

JOB-AIR Technic, a.s., Mezinárodní letiště Ostrava, Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov,

Telefon:   +420 556 789 111

,

Telefax:   +420 556 789 122

,

E-mail:  jobair@jobair.cz

Opravářské služby a údržba letadel GA prováděna společností:

ELMONTEX, a.s.:

Telefon:   +420 725 808 310

,

Traťová údržba letadel prováděná společností:

Avionic s.r.o., Mošnov 402, 742 51 Mošnov,

Telefon:   +420 734 580 804

, Typy letadel: B737 CL/NG/MAX, A320, A330, ATR 42/72, SF 340

7

Poznámky

Letiště Ostrava, a.s. (pro všechny lety)

Telefon:   +420 597 471 137

,

Telefax:   +420 597 471 121

,

SITA:  OSRCZ7X

, , FREQ: 131.430, volací znak OSTRAVA HANDLING

Eurojet (soukromé a obchodní lety)

Telefon:   +420 233 343 362

,

Telefax:   +420 233 343 102

,

SITA:  PRGOOCR

,

LKMT  AD 2.5  ZAŘÍZENÍ PRO CESTUJÍCÍ

1

Hotely

Hotely v Kopřivnici, Ostravě a Novém Jičíně

2

Restaurace

Fast−food a kavárna s omezenou provozní dobou

3

Dopravní prostředky

Autobus MHD č. 333, taxi a autobusy ČSAD, půjčovna automobilů
Železniční spojení od letištního terminálu ze zastávky "Mošnov, Ostrava Airport", vlak do centra Ostravy za 30 minut

4

Zdravotní služba

Nemocnice a záchranná služba Ostrava a Nový Jičín

5

Banka a pošta

ve městě, 2 x bankomat

6

Cestovní kancelář

ve městě

7

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.6  ZÁCHRANNÉ A POŽÁRNÍ SLUŽBY

1

Kategorie letiště pro účely záchranné a požární služby

CAT 7,
na vyžádání u provozovatele CAT 10, alespoň 24 HR předem

2

Vyprošťovací zařízení

3 x vyprošťovací hydraulické zařízení LUCAS, WEBER, 5 x  rozbrušovací pila HUSQVARNA, 6 x variabilní ruční vyprošťovací nástroj, nízkotlaké zvedací vaky (nosnost 43 t), vysokotlaké zvedací vaky R2s systém (nosnost 22,5 t), pomocné prostředky pro zdvihání letadel

Kompletní seznam prostředků pro odstraňování letadel neschopných pohybu je na vyžádání u provozovatele letiště:

Telefon:   +420 597 471 122

,

Telefon:   +420 725 559 005

,

3

Možnosti odstranění nezpůsobilých letadel

Činnosti spojené s odstraňováním letadel neschopných pohybu jsou koordinovány provozovatelem letiště:

Telefon:   +420 597 471 122

,

Telefon:   +420 725 559 005

,

Vyprošťování letadel až do velikosti B747 podle konkrétní situace

4

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.7  HODNOCENÍ A HLÁŠENÍ STAVU POVRCHU DRÁHY A SNĚHOVÝ PLÁN

1

Typ(y) odklízecího zařízení

6 kombinovaných vozidlových pluhů, zametačů, ofukovačů, 2 sněhové frézy, 4 traktory−pluhy, 1 vozidlový pluh, 1 sypač, 1 vůz pro postřik, 1 SARSYS SVFT

2

Priority odklízení

RWY 04/22 , TWY’s, APN

3

Použití materiálu pro úpravu povrchu pohybových ploch

UREA

4

Speciálně upravené zimní dráhy

N/A

5

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.8  ÚDAJE O ODBAVOVACÍCH PLOCHÁCH, POJEZDOVÝCH DRAHÁCH A UMÍSTĚNÍ KONTROLNÍCH BODŮ

1 Povrch a únosnost odbavovacích ploch

CENTRÁLNÍ : Asfaltobeton PCN 43 /R /B /W /T

JIŽNÍ : Beton PCN 40 /R /B /W /T

JIŽNÍ 3 : Beton PCN 65 /R /A /X /T

SEVER 1 : Beton

SEVER 2 : Asfalt

LET’S FLY : Asfaltobeton PCN 10 /F /C /X /U

ELMONTEX : Beton PCN 34 /R /B /W /T

2 Šířka, povrch a únosnost pojezdových drah

TWY A (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách

TWY B (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY

TWY C (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 47 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY

TWY D (kódové písmeno D code letter D ) Únosnost: PCN 34 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY

TWY E (kódové písmeno E ) Únosnost: PCN 37 /R /B /W /T Šířka: 23 m Beton + 10.5 m méně únosný živičný pás po stranách

TWY F (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 43 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách

TWY G (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 32 m Beton Použití jen se souhlasem provozovatele

3 Umístění a nadmořská výška kontrolních bodů pro nastavení výškoměru

APN CENTRÁLNÍ : ELEV 820 ft / 250 m

4 Umístění kontrolních bodů VOR/INS

viz LKMT AD 2-21

5 Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.9  SYSTÉM VEDENÍ A ŘÍZENÍ POHYBU NA PLOŠE A ZNAČENÍ

1

Použité značení stání letadel, pojezdové vodící značky a visuální naváděcí/parkovací systém pro jednotlivá stání letadel

Značení stání letadel na všech odbavovacích plochách. Prosvětlené příkazové a informační znaky.

2

RWY a TWY - značky a světelné značení

RWY

Značení: poznávací, osové, prahové, zaměřovacího bodu, dotykového pásma, postranní dráhové.

Světelná návěstidla: postranní dráhová návěstidla, práhová návěstidla a vnější polopříčky (pouze RWY 22 ), koncová návěstidla, osová návěstidla, návěstidla dotykové zóny (pouze RWY 22 )

TWY

Značení: osové značení, postranní značení, značení vyčkávacích míst a výstražné značení na všech kříženích TWY/RWY, značení mezilehlých vyčkávacích míst na kříženích TWY/TWY − viz LKMT AD 2−19−2

Světelná návěstidla: osová návěstidla, návěstidla mezilehlých vyčkávacích míst, stop příčky, dráhová ochranná návěstidla na všech TWY s výjimkou TWY G − viz LKMT AD 2−19−1

3

Stop příčky

Na TWY A , B , C , D , E stop příčky v kombinaci s dvojicí nadzemních návěstidel, dráhová ochranná návěstidla

4

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.10  LETIŠTNÍ PŘEKÁŽKY

Překážky jsou volně dostupné v elektronické formě na

LKMT  AD 2.11  POSKYTOVANÉ METEOROLOGICKÉ INFORMACE

1

Příslušná meteorologická služebna

OSTRAVA/Mošnov

2

Provozní doba

MET služebna poskytující informace mimo provozní dobu

H 24

3 Služebna odpovědná za přípravu předpovědí TAF
Období platnosti, interval vydávání

OSTRAVA
24 HR, vydáván každých 6 HR v 0500, 1100, 1700, 2300

4 Druhy přistávacích předpovědí
Interval vydávání

NIL

5 Způsob poskytování briefingu/konzultace

Self−briefing, pomocí webového rozhraní IBS
(http://ibs.rlp.cz/) nebo telefonicky (viz GEN 3.5.4).

6 Letová dokumentace
Používaný jazyk(y)

Viz řádek 5

Anglický, český

7 Mapy a další informace k dispozici pro briefing nebo konzultaci Všechny standardní W/T, SW mapy, mapy relativní vlhkosti a produkty z WAFS, dále mapy W/T 2000 ft a W/T 3000 ft, SWL mapa, OPMET data.
8 Pomocné vybavení k dispozici pro poskytování informací

NIL

9 Stanoviště ATS kterým jsou informace poskytovány

ACC PRAHA , TWR

10 Doplňující informace (omezení služby atd.)

Telefon:   +420 597 471 131

,

Telefon:   +420 602 558 465

LKMT  AD 2.12  FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI DRAH

Označení

RWY NR

Zeměpisný a magnetický směr

Rozměry RWY

(m)

Únosnost (PCN) a povrch RWY a SWY

Zeměpisné souřadnice THR
Zvlnění geoidu

HR ELEV a nejvyšší ELEV TDZ RWY pro přesné přiblížení

1 2 3 4 5 6

04

046° GEO

040° MAG

3511 x 63

PCN 50 /R /B /W /T Beton

494107.16N 0180535.67E

141 ft / 43 m

THR 841.7 ft / 256.5 m

22

226° GEO

220° MAG

3511 x 63

494225.64N 0180742.39E

141 ft / 43 m

THR 808.0 ft / 246.3 m

TDZ 812.0 ft / 247.5 m

Označení

RWY NR

Sklon RWY-SWY

Rozměry SWY

(m)

Rozměry CWY

(m)

Rozměry vzletového a přistávacího pásu

(m)

Rozměry RESA

(m)

Prostor bez překážek

Poznámky

7 8 9 10 11 12 13

04

-0,5 % / -0,15 % / -0,3 %
900 m / 1360 m / 1240 m

NIL

300 x 280

3631 x 280

240 x 150

NIL

NIL

22

+0,3% / +0,15% / +0,5%
1240 m / 1360 m / 900 m

NIL

300 x 280

3631 x 280

240 x 150

NIL

NIL

LKMT  AD 2.13  VYHLÁŠENÉ DÉLKY

Označení RWY

TORA
(m)

TODA
(m)

ASDA
(m)

LDA
(m)

Poznámky

1 2 3 4 5 6
04 3511 3811 3511 3511

NIL

22 3511 3811 3511 3511

NIL

Označení RWY

Od

TORA
(m)

TODA
(m)

ASDA
(m)

Poznámky

1 2 3 4 5
04

TWY D

2827

3127

2827

NIL

TWY C

1767

2067

1767

NIL

TWY B

707

1007

707

NIL

22

TWY B

2827

3127

2827

NIL

TWY C

1767

2067

1767

NIL

TWY D

707

1007

707

NIL

LKMT  AD 2.14  PŘIBLIŽOVACÍ A DRÁHOVÁ SVĚTELNÁ SOUSTAVA

Označení RWY

APCH LGT typ
LEN
INTST

THR LGT
barva
WBAR

VASIS
(MEHT)
PAPI

TDZ LGT
LEN

RCLL LEN
rozestupybarva
INTST

REDL LEN
rozestupybarva
INTST

RENL
barva
WBAR

SWY LGT LEN (m)
barva

Poznámky

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

04

SALS
LIM
450 m

zelená
LIH

PAPI
3°L
MEHT
63.3 ft / 19.3 m

 

3500 m / 15 m
bílá
FM 2600 m - 3200 m
červená-bílá
FM 3200 m
červená

3500 m / 50 m
bílá proměnlivá
FM 2900 m
žlutá
LIH/LIM

červená
LIH

NIL

 

22

PALS CAT II/III
LIH
900 m

zelená
LIH

PAPI
3°L
MEHT
62.7 ft / 19.1 m

900 m

3500 m / 15 m
bílá
FM 2600 m - 3200 m
červená-bílá
FM 3200 m
červená

3500 m / 50 m
bílá proměnlivá
FM 2900 m
žlutá
LIH/LIM

červená
LIH

NIL

světelná záblesková soustava
AVBL

Harmonizace PAPI a ILS GP do vzdálenosti před THR RWY 22 (místo, kde oko pilota opustí přibližovací koridor PAPI při přesném přístrojovém přiblížení).

A320−200 257 m
B737−800 615 m
B747−400 26 m
AN124−100 323 m

LKMT  AD 2.15  OSTATNÍ OSVĚTLENÍ, NÁHRADNÍ ZDROJ ELEKTRICKÉ ENERGIE

1 Umístění a charakteristika ABN/IBN
Provozní doba

NIL

2 Umístění a osvětlení LDI
Umístění a osvětlení anemometru

WDI - přesné umístění viz AD 2.

3 Pojezdová postranní návěstidla a pojezdové osové řady a dorazy (pokud existují)

osová návěstidla pojezdové dráhy − zelená

4 Náhradní zdroj elektrické energie / doba potřebná na přepnutí

Náhradní zdroje pro zařízení II. kategorie: UPS / do 1 s, diesel agregáty do 15 s

5 Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.16  PŘISTÁVACÍ PLOCHA PRO VRTULNÍKY

1 Zeměpisné souřadnice TLOF nebo THR FATO
Výška elipsoidu
494149.40N 0180709.11E

43 m / 141 ft

2 Nadmořská výška TLOF a / nebo FATO

FATO/TLOF 823 ft / 251 m

3 Rozměry TLOF a FATO, povrch, únosnost, značení

Umístění:
Soustředné kružnice FATO/TLOF na TWY F na úrovni vjezdu EXIT 2 na APN CENTRÁLNÍ CENTRAL Povrch: beton Únosnost: PCN 43/R/B/W/T

Značení:
FATO bílý přerušovaný kruh o průměru 27 m,
TLOF bílý plný kruh o průměru 21,3 m, písmeno H bílé barvy ve středu kružnice; značení osového vedení trajektorie letu − obousměrná šipka bílé barvy

4 Zeměpisný směr FATO

Přiblížení: 046°/226° GEO 042° / 222° MAG
Vzlety: 046°/226° GEO 042° / 222° MAG

5 Použitelné vyhlášené délky

NIL

6 Světelný systém pro APCH a FATO

NIL

7 Poznámky

Pouze pro denní použití, pro vrtulníky s průměrem rotoru až do 21.3 m.

LKMT  AD 2.17  VZDUŠNÝ PROSTOR LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

1

Označení a vodorovné hranice

CTR Mošnov

494416.06N 0181642.91E

CWA o poloměru 7 NM se středem v ARP AD LKMT (494146N 0180639E ) -

493521.86N 0180219.96E -

493305.29N 0175840.69E -

493323.71N 0175813.59E -

493658.87N 0175256.45E -

493915.61N 0175635.76E

CWA o poloměru 7 NM se středem v ARP AD LKMT (494146N 0180639E ) -

494811.58N 0181053.42E -

495030.43N 0181446.00E -

494638.00N 0182030.00E -

494416.06N 0181642.91E

2

Vertikální hranice

2500 ft AMSL / GND

3

Klasifikace vzdušného prostoru

D

4

Volací znak stanoviště ATS
Jazyk(y)

MOŠNOV VĚŽ / MOSNOV TOWER

CZ , EN

5

Převodní výška

5000 ft AMSL

6

Poznámky

NIL

LKMT  AD 2.18  SPOJOVACÍ ZAŘÍZENÍ LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

Označení služby

Volací značka

FREQ

Provozní doba

Poznámky

1 2 3 6 7

APP

PRAHA RADAR

119.375 MHz

H24

SSR k dispozici

124.050 MHz

HO

Záložní

121.500 MHz

H24

Tísňový kmitočet

TWR

MOŠNOV VĚŽ
MOSNOV TOWER

120.805

H24

SSR k dispozici, VDFk dispozici

121.500 MHz

H24

Tísňový kmitočet

118.700 MHz

HO

Záložní

MOŠNOV DELIVERY

128.525 MHz

HX

Informace o aktivaci pracoviště je součástí vysílání zprávy ATIS

ATIS

MOŠNOV ATIS

118.055

H24

Vysílání v anglickém jazyce.
Informace ATIS lze získat i na

Telefon:  +420 596 693 440

,

Telefon:  

+420 220 373 740

LKMT  AD 2.19  RADIONAVIGAČNÍ A PŘISTÁVACÍ ZAŘÍZENÍ

Druh zařízení,
CAT ILS

(VOR/ILS VAR)

ID

FREQ

Provozní doba

Zeměpisné souřadnice místa vysílací antény

Nadmořská výška vysílací antény DME

Poznámky

1 2 3 4 5 6 7

VOR/DME
(MAG: 6°E / 2024 )
(VOR: 6°E )

OTA

117.450 MHz
(CH 121Y )

H24

494150.97N 0180632.67E

850 ft

Chráněný dosah 100 NM / nadmořská výška 50 000 ft

LOC 22
(CAT III /E/4)
(6°E / 2024 )

OSV

110.950 MHz

H24

494055.77N 0180517.33E

-

LOC Course 220° MAG

GP

-

330.650 MHz

H24

494216.08N 0180735.68E

-

GP ILS RDH 54.1 ft

DME 22

OSV

110.950 MHz (CH 46Y )

H24

494216.10N 0180735.62E

856 ft

Dosah 25 NM

MM 22

tečka, čárka

75 MHz

H24

494247.46N 0180816.96E

-

0.54 NM k THR RWY 22

L
(6°E / 2024 )

N
(NADA )

258 kHz

H24

494247.52N 0180816.91E

-

0.54 NM k THR RWY 22 Dosah 25 NM

L
(6°E / 2024 )

R
(RADA )

534 kHz

H24

494045.64N 0180502.64E

-

0.54 NM k THR RWY 04
Dosah 25 NM

VDF

-

viz tabulka 2.18

HO

494128.19N 0180629.60E

-

-

LKMT  AD 2.20  PRAVIDLA PRO MÍSTNÍ PROVOZ

2.20.1  ŘÍZENÍ LETADEL NA POHYBOVÉ PLOŠE
2.20.1.1 Plocha SEVER 3 je plochou manipulační, sloužící potřebám opravárenského centra a lakovny. Pojíždění letadel se spuštěnými motory není dovoleno. Umísťování letadel a přetahy tahačem z/na plochu povoleny.
2.20.1.2 O přiřazení odbavovací plochy pro daný pohyb rozhoduje provozovatel letiště. Pohyby a rozmísťování letadel na parkovací místa na odbavovacích plochách řídí řídící odbavovací plochy.
2.20.1.3 Na odbavovací ploše CENTRÁLNÍ je používán systém stání nose-in. Povolení pro push back vydává řídící odbavovací plochy. Povolení ke spouštění motorů uděluje TWR. Spouštění motorů je možno provádět již během vytláčení. Povolení k pojíždění uděluje TWR. Pohyb letadla na APN CENTRÁLNÍ od Exit 1 / Exit 2 vždy řídí řídící odbavovací plochy.

V případě provozní potřeby může být použit alternativní způsob stání letadel:

Řídící odbavovací plochy navádí letadla na stání tak, aby podélná osa letadla byla po zastavení vytočená z osy stání o 30°. Letadlo je po zastavení umístěno v poli bezpečnostního značení stání. Sousední stání ve směru vytočení letadla zůstává neobsazené, aby byl umožněn výjezd letadla silou vlastních motorů. Při použití tohoto způsobu stavění letadel má řídící odbavovací plochy přednost před vyznačeným horizontálním značením a kapitán letadla se musí důsledně řídit jeho pokyny. O příslušném způsobu vyjetí ze stání (push-back nebo vlastní pohon) informuje posádku letadla handlingový agent.

2.20.1.4 Spouštění motorů na odbavovacích plochách CENTRÁLNÍ , SEVER 1 , SEVER 2 , JIŽNÍ pouze s asistencí pozemního personálu.
2.20.1.5 Odbavovací plocha LET’S FLY je určena výhradně pro letadla společností Mavisys, Let’́s Fly, Aeroklub Ostrava a Queen Air. Odbavovací plocha ELMONTEX je určena výhradně pro letadla společnosti ELMONTEX a smluvních partnerů. Ostatní letadla mohou tyto plochy použít pouze se svolením provozovatele letiště. Je žádoucí, aby tato žádost byla vyřízena před vlastním příletem letadla. V opačném případě budou letadla směrována na APN CENTRÁLNÍ . Služba řízení provozu na odbavovacích plochách LET’S FLY a ELMONTEX není poskytována.
2.20.1.6 Exit L je určen pro letadla kódového písmene A s rozpětím křídel do 12 . Exit 3 a Exit 4 jsou určeny pouze pro letadla kódového písmene A a B a s rozpětím křídel do 20 . TWY G je určena pouze pro denní použití a lze ji použít jen se souhlasem provozovatele letiště. Nelze ji využívat za LVP.
2.20.1.7 Povolení k pojíždění vydané letištní řídící věží nezbavuje pilota povinnosti řídit se pokyny řídícího odbavovací plochy. Zahájí-li pojíždění nebo pokračuje-li v pojíždění bez vedení řídícího odbavovací plochy, zodpovídá velitel letadla sám za střetnutí s jinými letadly, vozidly, osobami nebo předměty na odbavovací ploše.
2.20.1.8 Služba řízení letadel na odbavovacích plochách při výjezdu ze stání se poskytuje pouze na vyžádání.
2.20.1.9 Odbavení letů
2.20.1.9.1  Kompletní odbavení letů zajišťuje společnost Letiště Ostrava, a.s.
2.20.1.9.2  Odbavení letů z/do destinací mimo Schengenský prostor

Přílety i odlety z/do destinací mimo Schengenský prostor a EU jsou odbavovány pouze na odbavovacích plochách APN CENTRÁLNÍ a APN JIŽNÍ .

2.20.2  PLNĚNÍ PALIVA DO LETADEL S CESTUJÍCÍMI NA PALUBĚ
2.20.2.1 Plnění paliva do letadel s cestujícími na palubě letadla (sedící, vystupující nebo nastupující) musí probíhat s požární asistencí. Velitel letadla je povinen informaci o přítomnosti cestujících na palubě letadla, v souvislosti s požární asistencí, sdělit svému handlingovému agentovi. Handlingový agent je pak povinen toto sdělit společnosti zajišťující plnění palivem.
2.20.3  VÝCVIKOVÉ LETY
2.20.3.1 Výcvikové lety v TMA Ostrava / CTR Mošnov budou povoleny pouze letadlům vybaveným palubním odpovídačem SSR schopným odpovídat ve 4096 kódech na dotazy v módu A a C.
2.20.3.2 Koordinace výcvikových letů mezi západem a východem slunce (noční výcvik)
2.20.3.2.1 O povolení výcvikového letu je provozovatel povinen požádat písemně nebo telefonicky nejpozději 2 hodiny před zahájením výcvikového letu provozovatele letiště na jednom z těchto kontaktů:

Telefon:  +420 597 471 137

Telefax:  +420 597 471 121

SITA:  OSRCZ7X

E-mail:   handling@airport-ostrava.cz

V oznámení i žádosti budou uvedeny následující údaje:

  1. specifikace provozovatele pro účtování

  2. imatrikulační značku, typ letadla, MTOW

  3. zahájení a předpokládané ukončení činnosti

  4. předpokládaná činnost

2.20.3.2.2 U nesmluvních partnerů jsou poplatky placeny ihned po ukončení činnosti.
2.20.4  PROVOZ KRITICKÝH TYPŮ LETADEL
2.20.4.1   Použitelnost

LKMT je běžně použitelné pro letadla do velikosti kódového písmene D (RWY a všechny TWY) a také kódového písmene E (při použití RWY a TWY E ). Za podmínek stanovených níže je možný pohyb letadel kódového písmene E po TWY jiných než TWY E a také typů Airbus A340, Airbus A380, Boeing B747, Boeing B777, Boeing B-52, Antonov An-124, Antonov An-225, Lockheed C5.

2.20.4.2  Trasy pro pojíždění

Pro letadla až do kódového písmene E je možný pohyb po TWY jiných než TWY E za podmínek stanovených níže. Pohyb letadel větších než kódové písmeno E není možný na TWY F v úseku TWY A až APN NORTH 1 .

2.20.4.3   RWY a postranní pásy

Šířka RWY činí 63. Po obou stranách dráhy jsou zřízeny zpevněné 7  postranní pásy. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem.

2.20.4.4   TWY a postranní pásy

Šířka TWY včetně zpevněných postranních pásů činí 32 , v případě TWY E 44 . Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem. Posádky čtyřmotorových letadel jsou povinny používat minimální tah vnějších pohonných jednotek a je-li to možné, provádět pojíždění s vypnutými vnějšími pohonnými jednotkami.

2.20.4.5  Vedení vozidlem FOLLOW ME

Vedení vozem FOLLOW ME pro kritické typy letadel je povinné.

2.20.4.6  Limit rychlosti pojíždění

V obloucích TWY a na TWY v hranicích odbavovací plochy je rychlost pojíždění omezena na 10 .

2.20.4.7  Vzdálenost konce křídla od překážek

Při pojíždění musí být zajištěna bezpečná vzdálenost konce křídla od jakékoli překážky min. 7,5 .

2.20.4.8  Nadjíždění v obloucích

Posádky letadel jsou žádány, aby v obloucích v místech křížení drah používaly techniku nadjíždění. Bezpečná vzdálenost od okraje TWY je zajištěna v případě, kdy geometrický střed hlavního podvozku letadla pojíždí po osovém značení.

2.20.5  KOORDINACE MÍSTNÍ LETOVÉ ČINNOSTI SE STANOVIŠTĚM ATS
2.20.5.1  Místní letová činnost (MLČ)

Místní letovou činností (MLČ) se rozumí letové aktivity, vztahující se k opakovaným přistáním a vzletům, letmým přistáním a vzletům a nízkým přiblížením (průletům) nad RWY příslušného letiště.

Ke koordinaci se používá aplikace LARS (Local Activity Reservation System), přístupná z webového prostředí pomocí rozhraní webového prohlížeče.

Každý uživatel musí být v systému registrovaný a mít vlastní přihlašovací údaje (jméno a heslo) jednotné pro aplikace Letecké informační služby. Bez přihlášení není možné vytvářet ani spravovat žádné rezervace.

2.20.5.2  Piloti a provozovatelé letadel

Piloti a provozovatelé letadel, zamýšlející provádět v TMA Ostrava / CTR Mošnov , jsou povinni prostřednictvím formuláře na webové stránce https://lis.rlp.cz/lars vložit svůj požadavek na uvedením základních parametrů letu (pravidla letu, typ letadla, identifikace letu, kontakt na pilota, požadované časové rozmezí pro provedení ) a popisem požadované .

Pro provedení je nevyhnutelné získat potvrzení v podobě „slotu “, jenž bude obsahovat časové vymezení, v němž má být předpokládaná činnost provedena.

Získání slotu je nezbytné pro piloty a provozovatele letadel v případě záměru provádět aktivity charakteru opakovaných:

  1. vzletů a přistání (resp. letmých přistání a vzletů),

  2. nízkých přiblížení (průletů) nad RWY nebo

  3. přiblížení podle přístrojů na bez ohledu na pravidla letu či druh letu.

Slot představuje výhradně čas provádění . Za čas zahájení místní letové činnosti se považuje vstup do CTR Mošnov nebo TMA Ostrava . Za ukončení místní letové činnosti se považuje čas, kdy je zahájen odlet na letiště určení nebo čas přistání na LKMT .

Rezervace se nepoužívá pro jednotlivé pohyby na RWY, které neodpovídají charakteru , tj. např.:

  1. jeden let po letištním provozním okruhu, který začíná i končí na příslušném letišti,

  2. jedno letmé přistání a vzlet při traťovém letu, kdy letiště vzletu a/nebo letiště určení se liší od příslušného letiště nebo

  3. jedno přiblížení podle přístrojů, ukončené úplným přistáním nebo nízkým přiblížením (průletem), s pokračováním na jiné letiště.

I přes obdržený časový slot má stanoviště ATS na LKMT právo rezervaci následně modifikovat či zcela zrušit z provozních důvodů. O této skutečnosti je pilot vyrozuměn prostřednictvím emailu či SMS na registrovaném telefonním čísle.

2.20.5.3  Náhradní postupy

V případě výpadku nebo poruchy LARS se v TMA Ostrava / CTR Mošnov koordinuje se stanovištěm ATS telefonicky na čísle

Telefon:   +420 596 693 420

nejpozději 2 hodiny před zamýšleným zahájením .

LKMT  AD 2.21  POSTUPY PRO OMEZENÍ HLUKU

2.21.1 Omezení letů
2.21.1.1 Letadla certifikovaná dle ICAO Annex 16/I, část II, Hlava 2 nebo letadla bez certifikace dle ICAO Annex 16/I, část II.
2.21.1.1.1 Vzlety a přistání nejsou povoleny. V případě letů výjimečné povahy je možno využít postup dle AIP GEN 1.2 para 1.12 .
2.21.2 Motorové zkoušky na všech odbavovacích plochách povoleny pouze se souhlasem provozovatele a o povolení ke spouštění motorů se žádá TWR.

LKMT  AD 2.22  LETOVÉ POSTUPY

2.22.1  VŠEOBECNĚ
2.22.1.1 Velitelé letadel, kteří mají v úmyslu provádět před vzletem zahřátí motorů, musí před zahájením pojíždění o toto požádat MOŠNOV VĚŽ .
2.22.1.2 V CTR Mošnov je umístěn velkosklad pohonných hmot vymezený kružnicí o poloměru 0,16 NM (300 ) se středem v poloze 49 40 14 N 018 06 44 E (1,08 NM východně od THR RWY 04 ). Minimální použitelná výška pro přelet objektu je 1000 AGL.
2.22.1.3 Krátkodobé přerušení poskytovaní ATS stanovištěm TWR

Během publikované provozní doby Mošnov TWR může docházet ke krátkodobému přerušení poskytování ATS stanovištěm TWR (zpravidla do 10 minut). Lety VFR, zejména provádějí-li se bez podaného letového plánu, mohou očekávat zdržení při vydávání letových povolení. Dočasné přerušení poskytování ATS se oznamuje vysíláním informace ATIS (118.055 ):

"Mošnov Tower is temporarily closed, all traffic to CTR Mošnov is prohibited, stand by for Mošnov Tower reopening."

Během dočasného přerušení se letadlům zakazuje vstup do CTR Mošnov až do obnovení poskytování ATS, vyčkávání se provádí mimo CTR Mošnov . Podrobné informace o předpokládané délce přerušení poskytování ATS lze získat za letu na PRAHA INFORMATION (136.275  MHz ), PRAHA RADAR (119.375 MHz ) nebo na AD LKMT (pracovišti odbavení letů).

2.22.2  POSTUPY PRO IFR LETY
2.22.2.1  Vyčkávání
2.22.2.1.1 Postupy pro vyčkávání jsou zobrazeny na mapách přiblížení podle přístrojů ICAO.
2.22.2.2  Přiblížení
2.22.2.2.1 Postupy pro standardní přístrojové přiblížení k bodu IAF jsou popsány na následujících stranách a zobrazeny na mapách STAR. Postupy pro počáteční, střední, konečné a nezdařené přiblížení, tj. od bodu IAF, jsou zobrazeny na mapách přiblížení podle přístrojů (IAC) ICAO.
2.22.2.2.2 Velitelé letadel jsou žádáni, aby při navázání spojení potvrdili informaci ATIS a zopakovali dané QNH.
2.22.2.2.3 Pro RNAV příletové tratě se požaduje certifikace RNAV-1 využívající GNSS.

Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.

2.22.2.2.4 Letadla vybavená podle certifikace RNAV-5, ale schopná letět po přidělené příletové RNAV-1 trati musí informovat ATC při prvním navázání spojení a ATC bude letadlo monitorovat s využitím přehledových systémů, za účelem vyloučení navigačních chyb.
2.22.2.2.5 Letadla nevybavená pro RNAV musí informovat ATC při prvním navázání spojení a budou vektorována.
2.22.2.2.6 Let IFR, který provádí vizuální přiblížení, musí, v případě nezdařeného přiblížení, provést postup pro nezdařené přiblížení, který je publikován na mapě přiblížení podle přístrojů pro stejnou dráhu, není-li jinak instruován ATC.
2.22.2.3  Odlety
2.22.2.3.1 Postupy pro odlety jsou popsány na následujících stranách a zobrazeny na mapách SID.
2.22.2.3.2  Lety s letovým plánem žádají TWR o povolení ke spouštění motorů.

Spouštění motorů a ATC povolení se žádá na kmitočtu MOŠNOV VĚŽ / MOŠNOV DELIVERY (dle instrukcí ve vysílání ATIS). Současně s žádostí je nutno:

  1. oznámit polohu letadla;

  2. potvrdit příjem informace ATIS a zopakovat QNH;

  3. ohlásit úmysl provést odmrazení letadla před odletem, pokud má probíhat až po spuštění motorů.

2.22.2.3.3 Pro schválení k vytlačení letadla a/nebo pojíždění musí velitel letadla navázat spojení na kmitočtu MOŠNOV VĚŽ .
2.22.2.3.4 Pro RNAV odletové tratě se požaduje certifikace RNAV-1 využívající GNSS.

Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.

2.22.2.3.5 Letadla vybavená podle certifikace RNAV-5, ale schopná letět po přidělené odletové RNAV-1 trati musí informovat ATC při prvním navázání spojení a ATC bude letadlo monitorovat s využitím přehledových systémů, za účelem vyloučení navigačních chyb.
2.22.2.3.6 Letadla nevybavená pro RNAV musí informovat ATC při prvním navázání spojení a budou vektorována.
2.22.2.3.7 Piloti odlétávajících letadel musí po vzletu zůstat na kmitočtu Mošnov TWR až do obdržení instrukce k přechodu na příslušný kmitočet stanoviště odpovědného za odlétávající letadla. Tato instrukce obsahuje pouze volací znak stanoviště (PRAHA RADAR ). Příslušný kmitočet je součástí postupů pro odlet publikovaných v mapách (SID, OMNIDIRECTIONAL a VISUAL DEPARTURES). V případě, kdy je z jakéhokoliv důvodu nutné použít jiný než publikovaný kmitočet, bude příslušný kmitočet oznámen v instrukci TWR k přechodu na spojení. Piloti jsou žádáni, aby po navázání spojení ohlásili:
  1. označení přidělené SID (trať nebo kurz, pokud se aplikuje);

  2. aktuální hladinu;

  3. povolenou hladinu počátečního stoupání.

2.22.2.3.8  Odlety po tratích jiných než SID

Níže uvedené typy odletových postupů letů letadel letících podle pravidel letů podle přístrojů jsou stanoveny pro případ, kdy přístrojový odlet pomocí SID není možný nebo žádoucí.

2.22.2.3.8.1 Vizuální odlety

Vizuální odlety jsou povoleny pouze ve dne.

Letové povolení k provedení vizuálního odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.

K provedení vizuálního odletu

  1. musí vzletové výkonové charakteristiky letadla umožnit zahájení zatáčky co nejdříve po vzletu;

  2. musí meteorologické podmínky ve směru vzletu a následného stoupání umožnit dodržení viditelnosti země až do minimální sektorové nadmořské výšky (MSA) nebo do minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb (ATCSMA) podle toho, jak bude stanoveno v ATC povolení;

  3. je pilot odpovědný za dodržení bezpečné výšky nad překážkami až do takto stanovené nadmořské výšky;

  4. musí pilot před vzletem s tímto postupem souhlasit;

  5. letová posádka by s ohledem na charakter vizuální fáze odletového postupu měla zvážit vhodnost použití techniky vzletu s redukovaným tahem.

2.22.2.3.8.2 Všesměrové odlety

Všesměrové odlety jsou povoleny ve dne i v noci.

Letové povolení k provedení všesměrového odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.

2.22.2.4  Přiblížení okruhem
2.22.2.4.1  OCA pro RWY 04/22 - viz mapy přiblížení podle přístrojů - ICAO.
2.22.2.5  POSTUPY ZA NÍZKÉ DOHLEDNOSTI (LVP)
2.22.2.5.1  Popis zařízení
2.22.2.5.1.1 Dráha 22 je vybavena ILS a je schválena pro provoz za meteorologických podmínek CAT II a III a pro vzlety za nízké dohlednosti (LVTO).
2.22.2.5.1.2 Pro vzlety za nízké dohlednosti (LVTO) je použitelná také RWY 04 .
2.22.2.5.2  Kritéria pro zahájení a ukončení postupů za nízké dohlednosti (LVP)
2.22.2.5.2.1 Postupy LVP budou zahájeny, jestliže je RVR TDZ a/nebo MID a/nebo END 600 a nižší a/nebo CLD base je 200 a nižší.
2.22.2.5.2.2 Postupy LVTO budou zahájeny, jestliže je RVR TDZ a/nebo MID a/nebo END 600 a nižší.
2.22.2.5.2.3 Postupy LVP budou ukončeny, jestliže je RVR nad 600 a současně základna oblačnosti nad 200 s trvalou vzestupnou tendencí.
2.22.2.5.2.4 Postupy LVTO budou ukončeny, jestliže je RVR nad 600 .
2.22.2.5.3  Podrobnosti o uvolnění RWY
2.22.2.5.3.1 Letadla přistávající na RWY 22 mohou použít pro uvolnění RWY jakoukoli TWY (TWY A , B , C , D , E ).
2.22.2.5.3.2 TWY E pro uvolnění RWY 22 je vybavena zeleno/žlutě kódovanými osovými pojezdovými návěstidly označující hranici ochranného prostoru LOC.
2.22.2.5.4  Podrobnosti o použitelných vyčkávacích místech
2.22.2.5.4.1 Odlétávající letadla musí pro vzlet z RWY 04 nebo RWY 22 používat vyčkávací místo CAT II/III na TWY A , B , C , D , E .

Poznámka: Během LVP je vyčkávací místo na TWY A zároveň určené CAT II/III vyčkávací místo.

2.22.2.5.4.2 Piloti musí před vjezdem na odbavovací plochu na kmitočtu TWR oznámit, že mají vozidlo FOLLOW ME v dohledu.
2.22.2.5.5  Řízení letadel na APN
2.22.2.5.5.1 V případě provozu za nízké dohlednosti je letadlo na odbavovací ploše zavedeno na příslušné stání vozidlem FOLLOW ME a bude mu poskytnuta služba řízení v místě stání.
2.22.2.5.6  Popis LVP
2.22.2.5.6.1  CAT II/III Přiblížení a Přistání
  1. Piloti budou vysíláním ATIS nebo RTF informováni o zahájení provozu Postupů LVP nebo LVTO

  2. Letadlo bude vektorováno do ILS minimálně ve vzdálenosti 3 NM před bodem FAF.

  3. Ochranná zóna ILS bude chráněna, jestliže je přistávající letadlo ve vzdálenosti 2 NM a méně od bodu dotyku. Pro tyto účely bude ATC zajišťovat odpovídající rozstupy mezi letadly na konečném přiblížení. Předpokládá se, že provoz LVP/CAT II/III bude dostatečný rozstup 8 NM.

2.22.2.5.7  Degradace kategorie přesného přiblížení
2.22.2.5.7.1 Přesná přiblížení CAT II/III budou degradována na CAT I v případě výpadku měření RVR z kteréhokoliv bodu Ref AIP Czech Republic, část AD 1.1 para 1.1.3.6.1.2 bod b)
2.22.2.5.8  Další informace
2.22.2.5.8.1 Řízený vzlet za nízké dohlednosti není povolen.
2.22.2.5.8.2 Záblesková návěstidla pro RWY 22 jsou při provozu LVP zapínána pouze na vyžádání.
2.22.2.5.8.3 Současný vstup na RWY 22 při provozu LVP nebo LVTO není povolen.
2.22.2.6  Provoz palubních odpovídačů Módu S a/nebo Módu A/C, je-li letadlo na zemi
2.22.2.6.1 Na letišti OSTRAVA/Mošnov je nainstalován letištní přehledový systém využívající odpovědi palubních odpovídačů Módu S a Módu A/C.
2.22.2.6.2 Provozovatelé letadel využívající letiště OSTRAVA/Mošnov by měli zajistit, aby palubní odpovídače Módu S byly schopné provozu, když je letadlo na zemi a v případě, že není letadlo vybaveno Módem S, ponechat zapnutý odpovídač Módu A/C.
2.22.2.6.3 Posádka letadla by měla nastavit XPNDR nebo ekvivalentní formu, AUTO je-li k dispozici, nikoli OFF nebo STDBY a nastavit přidělený kód A:
  1. při žádosti o push back, nebo pojíždění, podle toho co nastane dříve,

  2. po přistání do té doby než je letadlo zaparkováno na stání.

2.22.2.6.4 Posádka letadla vybaveného odpovídačem s možností nastavení identifikace by měla tuto identifikaci také nastavit. Nastavení odpovídá identifikaci letadla podle pole 7 letového plánu (např. BAW123, CSA456).
2.22.2.6.5 Identifikace letadla by měla být nastavena od žádosti o push back nebo pojíždění, podle toho co nastane dříve, pomocí FMS nebo ovládacího panelu odpovídače.
2.22.2.6.6 Během parkování musí posádka letadla nastavit Mode A kód 0000 a následně nastavit odpovídač Módu S a/ nebo Módu A/C do polohy OFF.
2.22.3  PŘEHLEDOVÉ SLUŽBY ATS A POSTUPY
2.22.3.1 V CTR Mošnov , TMA Ostrava a přilehlé části CTA 2 Praha jsou poskytovány přehledové služby ATS. Radarová přiblížení se neprovádějí. Na provozní ploše letiště OSTRAVA/Mošnov jsou poskytovány přehledové služby ATS prostřednictvím MLAT přehledového systému.
2.22.3.2 Snížené minimum rozstupu založeného na přehledových systémech ATS 3NM je aplikováno do vzdálenosti 32 NM VOR/DME OTA , a to pouze ve FIR Praha .
2.22.3.3 Přehledové systémy ATS

 

2.22.3.4 V CTR Mošnov , TMA Ostrava a přilehlé části CTA 2 Praha je přehledové krytí zajištěno v a nad minimálními nadmořskými výškami pro poskytování přehledových služeb ATC viz mapa LKMT AD 2-43.
2.22.4  POSTUPY PRO VFR LETY
2.22.4.1 Před odletem za VFR bez letového plánu je pilot povinen nastavit kód A2000 podle ENR 1.6 para 2.4.5 , je-li letadlo vybaveno provozuschopným odpovídačem SSR, navázat spojení na kmitočtu MOŠNOV VĚŽ / MOŠNOV DELIVERY (dle instrukcí ve vysílání ATIS) a předat následující informace:
  1. identifikace letadla;

  2. typ letadla;

  3. letiště vzletu při odletu z jiného místa v CTR;

  4. výstupní bod z CTR;

  5. výšky letu.

V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.

2.22.4.2 Před odletem za VFR s letovým plánem je pilot povinen nastavit kód A2000 na odpovídači SSR podle ENR 1.6 para 2.4.5 , je-li letadlo vybaveno provozuschopným odpovídačem SSR, navázat spojení na kmitočtu MOŠNOV VĚŽ / MOŠNOV DELIVERY (dle instrukcí ve vysílání ATIS) a předat následující informace:
  1. identifikace letadla dle platného FPL;

  2. destinace dle platného FPL;

  3. jakékoliv změny oproti platnému FPL.

V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.

2.22.4.3 Při letech VFR vstupujících do CTR z prostoru třídy G nebo E musí pilot nejméně 3 minuty před vstupem do CTR navázat spojení s TWR nastavit kód A2000 na odpovídači SSR podle ENR 1.6 para 2.4.5 , je-li letadlo vybaveno provozuschopným odpovídačem SSR a pokud předtím nedostal od stanoviště ATS pokyn k nastavení diskrétního kódu, a předat následující údaje:
  1. identifikace letadla;

  2. typ letadla (pouze při letu bez FPL);

  3. vstupní bod do CTR;

  4. výstupní bod z CTR (u letů prolétávajících CTR);

  5. vypočítaný čas vstupu do CTR;

  6. letiště přistání (pouze při letu bez FPL).

V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.

2.22.4.4 Velitelé letadel jsou žádáni, aby při navázání spojení potvrdili informaci ATIS a zopakovali dané QNH.
2.22.4.5  VFR vstupní/výstupní body do/z CTR a vyčkávací body:

Označení

Poloha

Souřadnice

NOVEMBER

Hrabyně

49 52 59 N 018 03 17 E

vstupní/výstupní

WHISKEY

Vrchy (kostel)

49 44 57 N 017 52 19 E

vstupní/výstupní

TANGO

Bělotín

49 35 06 N 017 47 59 E

vstupní/výstupní

SIERRA

Hodslavice

49 32 20 N 018 01 25 E

vstupní/výstupní

ECHO

Frýdek Místek (hráz přehrady)

49 39 48 N 018 19 13 E

vstupní/výstupní

FOXTROT

Šenov (kostel)

49 47 10 N 018 22 29 E

vstupní/výstupní

ALFA

Příbor

49 39 00 N 018 08 28 E

vyčkávací

BRAVO

Studénka (železniční přejezd)

49 42 17 N 018 03 04 E

vyčkávací

2.22.5  Snížená minima rozstupu na dráze
2.22.5.1 Snížená minima rozstupu na dráze mezi dvěma letadly využívajícími stejnou dráhu smí být použita pro RWY 04 a RWY 22 .

Snížená minima rozstupu na dráze smí být použita:

  1. mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím přistávajícím letadlem,

  2. mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem,

  3. mezi následujícím odlétávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem.

2.22.5.2 Snížená minima rozstupu na dráze nesmí být použita mezi odlétávajícím a předcházejícím přistávajícím.
2.22.5.3 Podmínky pro použití snížení minima rozstupu na dráze

Snížená minima rozstupu na dráze mezi dvěma letadly využívajícími stejnou dráhu smí být použita pouze za předpokladu splnění následujících podmínek:

  1. dohlednost je 5 nebo vyšší a výška základny oblačnosti (BKN nebo OVC) nesmí být nižší než 1000 ,

  2. zadní složka větru není více než 5 ,

  3. brzdící účinky na dráze nejsou negativně ovlivněny ledem, sněhem, rozbředlým sněhem a vodou,

  4. následující letadlo obdrží informaci o předcházejícím letadle. Příklad frazeologie: “OKXXX, odlétávající/uvolňující provoz C172, RWY 22 přistání/vzlet povolen, vítr 230 stupňů 6 uzlů”.

  5. za denního světla od 30 minut po místním východu Slunce do 30 minut před místním západem Slunce,

  6. musí být uplatňována minima rozstupu podle turbulence v úplavu,

  7. minimum rozstupu nadále existuje mezi dvěma odlétávajícími letadly okamžitě po vzletu druhého letadla,

  8. pro určení bezpečné vzdálenosti mezi předcházejícím a následujícím letadlem využívá letištní řídící letového provozu minutí příslušných dráhových křižovatek.

2.22.5.4 Pro účely sníženého minima rozstupu na dráze jsou letadla roztříděna následovně:
  1. kategorie 1: jednomotorová vrtulová letadla s maximální schválenou vzletovou hmotností 2000 nebo méně;

  2. kategorie 2: jednomotorová vrtulová letadla s maximální schválenou vzletovou hmotností vyšší než 2000 , avšak nižší než 7000 a dvoumotorová vrtulová letadla s maximální povolenou vzletovou hmotností nižší než 7000 ;

  3. kategorie 3: všechna ostatní letadla.

2.22.5.5 Minimum použitého rozstupu mezi letadly nesmí být nikdy nižší než následující minima:
2.22.5.5.1 přistávající letadla:
  1. následující přistávající letadlo kategorie 1 může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo je kategorie 1 nebo 2 a:

    1. přistálo a minulo bod nejméně 600 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo

    2. provedlo vzlet a minulo bod nejméně 600 od prahu RWY;

  2. následující přistávající letadlo kategorie 2 může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo je kategorie 1 nebo 2 a:

    1. přistálo a minulo bod nejméně 1500 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo

    2. provedlo vzlet a minulo bod nejméně 1500 od prahu RWY;

  3. následující přistávající letadlo může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo kategorie 3:

    1. přistálo a minulo bod nejméně 2400 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo

    2. provedlo vzlet a minulo bod nejméně 2400 od prahu RWY;

2.22.5.5.2 odlétávající letadla:
  1. letadlu kategorie 1 může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo je kategorie1 nebo 2, je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 600 nebo větší od polohy následujícího letadla;

  2. letadlu kategorie 2 může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo je kategorie 1 nebo 2, je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 1500 nebo větší od polohy následujícího letadla; a

  3. letadlu může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo kategorie 3 je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 2400 nebo větší od polohy následujícího letadla.

2.22.6  SEZNAM TRAŤOVÝCH BODŮ

Název

Souřadnice

MT511
493915.38N 0180235.54E
MT512
494648.73N 0175212.99E
MT521
493506.70N 0175556.03E
MT522
493047.16N 0180218.29E
MT523
492847.77N 0180909.11E
MT602
494430.58N 0175738.49E
MT603
493615.10N 0174640.55E
MT604
493239.25N 0175200.00E
MT702
494714.64N 0181531.33E
MT703
495134.92N 0180908.19E
MT705
495020.12N 0182033.59E
MT706
495533.73N 0181146.71E
MT708
494257.43N 0183206.45E
MT709
494019.71N 0183612.05E
MT712
494258.19N 0182146.61E
MT713
493729.81N 0182312.84E
MT714
493311.02N 0181613.60E
MT715
493652.54N 0181206.62E
MT716
492819.92N 0175822.29E
MT718
493209.39N 0175244.09E
MT804
495419.91N 0174633.70E
MT805
494336.42N 0180936.81E
MT806
495132.73N 0175753.35E
MT807
494756.37N 0180313.58E
MT821
495408.55N 0181316.88E
MT823
494527.22N 0182601.91E
MT825
494948.05N 0181939.97E
MT827
494921.95N 0182018.26E
2.22.7  Všesměrové odlety

RWY

Textový popis

Poznámky

1 2 3
04

Stoupat ve směru vzletu.

Minimální výška pro zatáčku 2000 ft AMSL.

MNM ASC 5% do 4500 ft AMSL.

22

Stoupat ve směru vzletu.

Minimální výška pro zatáčku 2000 ft AMSL.

MNM ASC 5% do 4500 ft AMSL.

LKMT  AD 2.23  DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

2.23.1  VÝSKYT PTACTVA NA/V BLÍZKOSTI LETIŠTĚ
2.23.1.1 Určení tahů, představujících ohrožení letového provozu:
2.23.1.2 Jarní tahy ptactva probíhají od března do května v ranních a večerních hodinách.
2.23.1.3 Podzimní tahy ptactva probíhají od srpna do října v ranních a večerních hodinách.
2.23.1.4 Intenzivní výskyt ptactva a migrace v prostoru letiště:
Intenzívní výskyt v prostoru AD JAN - MAR APR - JUN JUL - SEP OCT - DEC
Intenzívní výskyt ptáků havrani racci, poštolky racci, vlaštovky, jiřičky havrani
migrující ptáci havrani, racci, čejky, špačci, skřivani holubi špačci, skřivani, vlaštovky havrani, racci, čejky, skřivani, špačci
2.23.1.5 Průměrná výška letu ptactva je přibližně 500 AGL.
2.23.1.6 Místa největšího ohrožení způsobená přelety ptáků jsou vyznačena v LKMT AD 2-41 - Koncentrace ptactva.
2.23.2  Odchylky od certifikační předpisové základny stanovené Nařízením komise (EU) č. 139/2014
2.23.2.1 Tabulka certifikačních odchylek:
Specifikace Popis odchylky

Technická specifikace

Typ odchylky Platnost

CS ADR-DSN.B.080

Příčné sklony na RWY
Není splněn požadavek na příčný sklon ne méně než 1% a ne více než 1,5%. Příčný sklon dosahuje menšího sklonu téměř po celé délce RWY. V provozní praxi nebyly pozorovány žádné problémy s nedostatečným odvodem vody z RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. Zvláštní podmínka Bez omezení

CS ADR-DSN.B.130

Sklony postranních pásů RWY
Není splněn požadavek na sklon postranních pásů RWY, který by neměl přesáhnout 2,5%. V některých místech lokálně překračuje sklon předpisem stanovenou hodnotu 2,5%. Maximální odchylka je 0,7%. V provozní praxi nebyly pozorovány žádné problémy a rizika při pohybech letadel na RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. Zvláštní podmínka Bez omezení

CS ADR-DSN.D.330

Sklony pásů
Není splněn požadavek, aby příčný sklon upravené části nepřesahoval ve stoupání 2,5% a v klesání 5%. V některých místech na TWY F a TWY C překračuje příčný sklon pásu pojezdové dráhy v klesání hodnotu 5%, maximální hodnota na TWY F je 5,7%, na TWY C je 7,2%. Lokální odchylky ve sklonu jsou velmi malé a jejich vliv během nechtěného vyjetí z pojezdové dráhy je zanedbatelný. V provozní praxi bylo ověřeno, že pás umožňuje bezpečné použití těchto ploch složkami záchranné a hasičské služby. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. Zvláštní podmínka Bez omezení

CS ADR-DSN.B.185

Příčné sklony na pásech RWY
Není splněn požadavek na sklony 2,5%, s výjimkou prvních 3 m od okraje RWY, postranního pásu nebo dojezdové dráhy, kde by měl být pro usnadnění odtoku vody sklon měřený ve směru od RWY negativní a může být až 5%. V prvních 3 m od kraje RWY je sklon místy až kladný 2,9%. V ostatních částech pásu je sklon max. 1,9%. V provozní praxi nebyly zjištěny negativní účinky spojené s hromaděním vody na povrchu. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. Zvláštní podmínka Bez omezení

CS ADR-DSN.L.550

Postranní dráhové značení
Není splněn požadavek, aby v případě RWY širší než 60 m byly umístěny pruhy značení ve vzdálenosti 30 m na každou stranu od osy RWY. Značením vyznačená šířka RWY je 63 m. V provozní praxi bylo ověřeno, že při takto malé odchylce je změna obrazce zanedbatelná a takto vyznačená šířka RWY umožňuje bezpečný provoz na RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. Dokument o schválení odchylky a opatřeních

Do 31.12.
2026

LKMT  AD 2.24  MAPY VZTAHUJÍCÍ SE K LETIŠTI

Název mapy

Strana

Letištní mapa - ICAO

AD 2-LKMT-2-1

Mapa pro stání a pojíždění letadel na APN Centrální

AD 2-LKMT-2-3

Mapa pro stání a pojíždění letadel na APN Jižní 3

AD 2-LKMT-2-5

Letištní překážková mapa - ICAO Typ A

AD 2-LKMT-3-1

Terénní mapa pro přesné přiblížení - ICAO RWY 22

AD 2-LKMT-4-1

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 22

AD 2-LKMT-5-1

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 04

AD 2-LKMT-5-3

Mapa všesměrových odletů

AD 2-LKMT-5-5

Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 22

AD 2-LKMT-6-1

Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 04

AD 2-LKMT-6-3

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO ILS RWY 22

AD 2-LKMT-7-1

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 22

AD 2-LKMT-7-3

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 22

AD 2-LKMT-7-5

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 22

AD 2-LKMT-7-7

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 04

AD 2-LKMT-7-9

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 04

AD 2-LKMT-7-11

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 04

AD 2-LKMT-7-13

Mapa příletů a odletů za VFR

AD 2-LKMT-8-1

Oblasti s nebezpečnou koncentrací ptactva

AD 2-LKMT-8-3

Mapa minimálních nadmořských výšek pro poskytování přehledových služeb ATC v prostoru CTR Mošnov a TMA Ostrava a části CTA 2 Praha

AD 2-LKMT-8-5