LKMT — OSTRAVA/Mošnov
Veřejné mezinárodní letiště
1 |
Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště a jeho umístění |
494146N
0180639E
střed RWY 04/22 viz mapa AD |
2 |
Směr a vzdálenost letiště od (města) |
20 km SW Hlavní nádraží v Ostravě |
3 |
Nadmořská výška / vztažná teplota |
842 ft / 257 m 26.4 °C (AUG ) |
4 |
MAG deklinace / Roční změna |
6°E (2024 ) / 0.15°E |
5 | Provozovatel letiště |
Letiště Ostrava, a.s. |
Adresa |
Letiště Ostrava, a.s. 742 51 Mošnov č.p. 401 |
|
Telefon |
+420 597 471 137 +420 597 471 122 |
|
Telefax |
+420 597 471 121 |
|
AFTN |
LKMTYDYX |
|
SITA |
OSRCZ7X OSRCZKO |
|
E-mail adresa |
operation@airport-ostrava.cz handling@airport-ostrava.cz |
|
6 |
Povolený druh provozu (IFR/VFR) |
IFR/VFR |
7 |
Poznámky |
NIL |
1 |
Správa letiště |
H 24 |
2 |
Celní a pasová služba |
H 24 |
3 |
Zdravotní a sanitární služba |
nemocnice a záchranná služba Ostrava a Nový Jičín |
4 |
Letištní letecká informační služba |
H 24; Selfbriefing pomocí webového rozhraní IBS (http://ibs.rlp.cz) |
5 |
Ohlašovna letových provozních služeb (ARO) |
H 24; CARO Praha Telefon: +420 220 372 735 |
6 |
Meteorologická služebna |
H 24 |
7 |
Letové provozní služby |
H 24 |
8 |
Plnění |
ELMONTEX: MON−SUN 0600−1500 (0500−1400), jinak / otherwise Telefon: +420 702 209 570 E-mail: operation@elmontex.cz TWIN TRANS: H24, pouze AVGAS100LL BGS CZ: H24 Telefon: +420 777 147 856 E-mail: fuel.cz@bgs.aero |
9 |
Odbavení letů |
H 24 |
10 |
Bezpečnostní složky |
H 24 |
11 |
Odstraňování námrazy |
H 24 |
12 |
Poznámky |
NIL |
1 |
Zařízení pro odbavení nákladu |
12 vysokozdvižných vozíků (2 x 1,2 t, 2 x 1,6 t, 5 x 3,2 t,1 x 5,5 t, 1 x 6 t, 1 x 8 t), 8 pásových nakladačů, 4 paletové nakladače (2 x 7 t, 1 x 18 t, 1 x 27 t), 56 paletových vozíků (2 x 2 t, 54 x 7 t), 5 slave palet 7 t. |
2 |
Druhy paliv a olejů |
Paliva: JET A1, AVGAS 100 LL Oleje: na vyžádání. Oleje poskytuje: ELMONTEX, a.s.: Telefon: +420 702 209 570 E-mail: operation@elmontex.cz TWIN TRANS s.r.o.: Telefon: +420 317 847 211 Telefax: +420 317 847 293 E-mail: twintrans@twintrans.cz BGS CZ: pouze palivo JET A 1, Telefon: +420 777 147 856 E-mail: fuel.cz@bgs.aero |
3 |
Zařízení pro plnění palivem/kapacita |
Letecký petrolej: autocisterny 2 x 18 000 l TWIN TRANS: samoobslužný výdejní stojan AVGAS 100 LL pro držitele předplacených karet umístěný na APN LET’S FLY BGS CZ: cisterna 2 x 35 000 l, JET A-1, Telefon: +420 777 147 856 E-mail: fuel.cz@bgs.aero |
4 |
Zařízení pro odstraňování námrazy |
2 x GLOBAL 8000 DEAP, kapacita: 7200 l ADF, 757 l AAF |
5 |
Hangárovací prostor pro cizí letadla |
Vlastní hangár jen omezeně. Jinak podle možností hangáru: JOB-AIR Technic, a.s. Telefon: +420 556 789 111 Telefax: +420 556 789 122 E-mail: jobair@jobair.cz Hangárovací prostor pro GA letadla: Telefon: +420 702 209 570 E-mail: operation@elmontex.cz |
6 |
Opravářské služby pro cizí letadla |
Nouzově, jen omezeně Údržba letadel prováděna společností: JOB-AIR Technic, a.s., Mezinárodní letiště Ostrava, Gen. Fajtla 370, 742 51 Mošnov, Telefon: +420 556 789 111 Telefax: +420 556 789 122 E-mail: jobair@jobair.cz Opravářské služby a údržba letadel GA prováděna společností: ELMONTEX, a.s.: Telefon: +420 725 808 310 E-mail: operation@elmontex.cz Traťová údržba letadel prováděná společností: Avionic s.r.o., Mošnov 402, 742 51 Mošnov, Telefon: +420 734 580 804 E-mail: avionic@avionic.cz |
7 |
Poznámky |
Letiště Ostrava, a.s. (pro všechny lety) Telefon: +420 597 471 137 Telefax: +420 597 471 121 SITA: OSRCZ7X E-mail: handling@airport-ostrava.cz Eurojet (soukromé a obchodní lety) Telefon: +420 233 343 362 Telefax: +420 233 343 102 SITA: PRGOOCR E-mail: ops@eurojet-service.com |
1 |
Hotely |
Hotely v Kopřivnici, Ostravě a Novém Jičíně |
2 |
Restaurace |
Fast−food a kavárna s omezenou provozní dobou |
3 |
Dopravní prostředky |
Autobus MHD č. 333, taxi a autobusy ČSAD, půjčovna automobilů |
4 |
Zdravotní služba |
Nemocnice a záchranná služba Ostrava a Nový Jičín |
5 |
Banka a pošta |
ve městě, 2 x bankomat |
6 |
Cestovní kancelář |
ve městě |
7 |
Poznámky |
NIL |
1 |
Kategorie letiště pro účely záchranné a požární služby |
CAT 7, |
2 |
Vyprošťovací zařízení |
3 x vyprošťovací hydraulické zařízení LUCAS, WEBER, 5 x rozbrušovací pila HUSQVARNA, 6 x variabilní ruční vyprošťovací nástroj, nízkotlaké zvedací vaky (nosnost 43 t), vysokotlaké zvedací vaky R2s systém (nosnost 22,5 t), pomocné prostředky pro zdvihání letadel Kompletní seznam prostředků pro odstraňování letadel neschopných pohybu je na vyžádání u provozovatele letiště: Telefon: +420 597 471 122 Telefon: +420 725 559 005 E-mail: operation@airport-ostrava.cz |
3 |
Možnosti odstranění nezpůsobilých letadel |
Činnosti spojené s odstraňováním letadel neschopných pohybu jsou koordinovány provozovatelem letiště: Telefon: +420 597 471 122 Telefon: +420 725 559 005 E-mail: operation@airport-ostrava.cz Vyprošťování letadel až do velikosti B747 podle konkrétní situace |
4 |
Poznámky |
NIL |
1 |
Typ(y) odklízecího zařízení |
6 kombinovaných vozidlových pluhů, zametačů, ofukovačů, 2 sněhové frézy, 4 traktory−pluhy, 1 vozidlový pluh, 1 sypač, 1 vůz pro postřik, 1 SARSYS SVFT |
2 |
Priority odklízení |
RWY 04/22 , TWY’s, APN |
3 |
Použití materiálu pro úpravu povrchu pohybových ploch |
UREA |
4 |
Speciálně upravené zimní dráhy |
N/A |
5 |
Poznámky |
NIL |
1 | Povrch a únosnost odbavovacích ploch |
CENTRÁLNÍ : Asfaltobeton PCN 43 /R /B /W /T JIŽNÍ : Beton PCN 40 /R /B /W /T JIŽNÍ 3 : Beton PCN 65 /R /A /X /T SEVER 1 : Beton SEVER 2 : Asfalt LET’S FLY : Asfaltobeton PCN 10 /F /C /X /U ELMONTEX : Beton PCN 34 /R /B /W /T |
2 | Šířka, povrch a únosnost pojezdových drah |
TWY A (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách TWY B (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY TWY C (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 47 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY TWY D (kódové písmeno D code letter D ) Únosnost: PCN 34 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách Při LVO použitelná pouze pro opuštění RWY TWY E (kódové písmeno E ) Únosnost: PCN 37 /R /B /W /T Šířka: 23 m Beton + 10.5 m méně únosný živičný pás po stranách TWY F (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 43 /R /B /W /T Šířka: 21 m Beton + 5.6 m méně únosný živičný pás po stranách TWY G (kódové písmeno D ) Únosnost: PCN 42 /R /B /W /T Šířka: 32 m Beton Použití jen se souhlasem provozovatele |
3 | Umístění a nadmořská výška kontrolních bodů pro nastavení výškoměru |
APN CENTRÁLNÍ : ELEV 820 ft / 250 m |
4 | Umístění kontrolních bodů VOR/INS |
viz LKMT AD 2-21 |
5 | Poznámky |
NIL |
1 |
Použité značení stání letadel, pojezdové vodící značky a visuální naváděcí/parkovací systém pro jednotlivá stání letadel |
Značení stání letadel na všech odbavovacích plochách. Prosvětlené příkazové a informační znaky. |
2 |
RWY a TWY - značky a světelné značení |
RWY Značení: poznávací, osové, prahové, zaměřovacího bodu, dotykového pásma, postranní dráhové. Světelná návěstidla: postranní dráhová návěstidla, práhová návěstidla a vnější polopříčky (pouze RWY 22 ), koncová návěstidla, osová návěstidla, návěstidla dotykové zóny (pouze RWY 22 ) TWY Značení: osové značení, postranní značení, značení vyčkávacích míst a výstražné značení na všech kříženích TWY/RWY, značení mezilehlých vyčkávacích míst na kříženích TWY/TWY − viz LKMT AD 2−19−2 Světelná návěstidla: osová návěstidla, návěstidla mezilehlých vyčkávacích míst, stop příčky, dráhová ochranná návěstidla na všech TWY s výjimkou TWY G − viz LKMT AD 2−19−1 |
3 |
Stop příčky |
Na TWY A , B , C , D , E stop příčky v kombinaci s dvojicí nadzemních návěstidel, dráhová ochranná návěstidla |
4 |
Poznámky |
NIL |
Překážky jsou volně dostupné v elektronické formě na
|
1 |
Příslušná meteorologická služebna |
OSTRAVA/Mošnov |
2 |
Provozní doba MET služebna poskytující informace mimo provozní dobu |
H 24 |
3 | Služebna odpovědná za přípravu předpovědí TAF Období platnosti, interval vydávání |
OSTRAVA |
4 | Druhy přistávacích předpovědí Interval vydávání |
NIL |
5 | Způsob poskytování briefingu/konzultace |
Self−briefing, pomocí webového rozhraní IBS |
6 | Letová dokumentace Používaný jazyk(y) |
Viz řádek 5 Anglický, český |
7 | Mapy a další informace k dispozici pro briefing nebo konzultaci | Všechny standardní W/T, SW mapy, mapy relativní vlhkosti a produkty z WAFS, dále mapy W/T 2000 ft a W/T 3000 ft, SWL mapa, OPMET data. |
8 | Pomocné vybavení k dispozici pro poskytování informací |
NIL |
9 | Stanoviště ATS kterým jsou informace poskytovány |
ACC PRAHA , TWR |
10 | Doplňující informace (omezení služby atd.) |
Telefon: +420 597 471 131 Telefon: +420 602 558 465 |
Označení RWY NR |
Zeměpisný a magnetický směr |
Rozměry RWY (m) |
Únosnost (PCN) a povrch RWY a SWY |
Zeměpisné souřadnice THR |
HR ELEV a nejvyšší ELEV TDZ RWY pro přesné přiblížení |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
04 |
046° GEO 040° MAG |
3511 x 63 |
PCN 50 /R /B /W /T Beton |
494107.16N 0180535.67E 141 ft / 43 m |
THR 841.7 ft / 256.5 m |
22 |
226° GEO 220° MAG |
3511 x 63 |
494225.64N 0180742.39E 141 ft / 43 m |
THR 808.0 ft / 246.3 m TDZ 812.0 ft / 247.5 m |
Označení RWY NR |
Sklon RWY-SWY |
Rozměry SWY (m) |
Rozměry CWY (m) |
Rozměry vzletového a přistávacího pásu (m) |
Rozměry RESA (m) |
Prostor bez překážek |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |
04 |
-0,5 % / -0,15 % / -0,3 % |
NIL |
300 x 280 |
3631 x 280 |
240 x 150 |
NIL |
NIL |
22 |
+0,3% / +0,15% / +0,5% |
NIL |
300 x 280 |
3631 x 280 |
240 x 150 |
NIL |
NIL |
Označení RWY |
TORA |
TODA |
ASDA |
LDA |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
04 | 3511 | 3811 | 3511 | 3511 |
NIL |
22 | 3511 | 3811 | 3511 | 3511 |
NIL |
Označení RWY |
Od |
TORA |
TODA |
ASDA |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
04 |
TWY D |
2827 |
3127 |
2827 |
NIL |
TWY C |
1767 |
2067 |
1767 |
NIL |
|
TWY B |
707 |
1007 |
707 |
NIL |
|
22 |
TWY B |
2827 |
3127 |
2827 |
NIL |
TWY C |
1767 |
2067 |
1767 |
NIL |
|
TWY D |
707 |
1007 |
707 |
NIL |
Označení RWY |
APCH LGT typ |
THR LGT |
VASIS |
TDZ LGT |
RCLL LEN |
REDL LEN |
RENL |
SWY LGT LEN (m) |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
04 |
SALS |
zelená |
PAPI |
|
3500 m / 15 m |
3500 m / 50 m |
červená |
NIL |
|
22 |
PALS CAT II/III |
zelená |
PAPI |
900 m |
3500 m / 15 m |
3500 m / 50 m |
červená |
NIL |
světelná záblesková soustava Harmonizace PAPI a ILS GP do vzdálenosti před THR RWY 22 (místo, kde oko pilota opustí přibližovací koridor PAPI při přesném přístrojovém přiblížení). A320−200 257 m |
1 | Umístění a charakteristika ABN/IBN Provozní doba |
NIL |
2 | Umístění a osvětlení LDI Umístění a osvětlení anemometru |
WDI - přesné umístění viz AD 2. |
3 | Pojezdová postranní návěstidla a pojezdové osové řady a dorazy (pokud existují) |
osová návěstidla pojezdové dráhy − zelená |
4 | Náhradní zdroj elektrické energie / doba potřebná na přepnutí |
Náhradní zdroje pro zařízení II. kategorie: UPS / do 1 s, diesel agregáty do 15 s |
5 | Poznámky |
NIL |
1 | Zeměpisné souřadnice TLOF nebo THR FATO Výška elipsoidu |
494149.40N
0180709.11E
43 m / 141 ft |
2 | Nadmořská výška TLOF a / nebo FATO |
FATO/TLOF 823 ft / 251 m |
3 | Rozměry TLOF a FATO, povrch, únosnost, značení |
Umístění:
Značení: |
4 | Zeměpisný směr FATO |
Přiblížení: 046°/226° GEO 042° / 222° MAG |
5 | Použitelné vyhlášené délky |
NIL |
6 | Světelný systém pro APCH a FATO |
NIL |
7 | Poznámky |
Pouze pro denní použití, pro vrtulníky s průměrem rotoru až do 21.3 m. |
1 |
Označení a vodorovné hranice |
CTR Mošnov 494416.06N 0181642.91E CWA o poloměru 7 NM se středem v ARP AD LKMT (494146N 0180639E ) - 493521.86N 0180219.96E - 493305.29N 0175840.69E - 493323.71N 0175813.59E - 493658.87N 0175256.45E - 493915.61N 0175635.76E CWA o poloměru 7 NM se středem v ARP AD LKMT (494146N 0180639E ) - 494811.58N 0181053.42E - 495030.43N 0181446.00E - 494638.00N 0182030.00E - 494416.06N 0181642.91E |
2 |
Vertikální hranice |
2500 ft AMSL / GND |
3 |
Klasifikace vzdušného prostoru |
D |
4 |
Volací znak stanoviště ATS |
MOŠNOV VĚŽ / MOSNOV TOWER CZ , EN |
5 |
Převodní výška |
5000 ft AMSL |
6 |
Poznámky |
NIL |
Označení služby |
Volací značka |
FREQ |
Provozní doba |
Poznámky |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 6 | 7 |
APP |
PRAHA RADAR |
119.375 MHz |
H24 |
SSR k dispozici |
124.050 MHz |
HO |
Záložní |
||
121.500 MHz |
H24 |
Tísňový kmitočet |
||
TWR |
MOŠNOV VĚŽ
|
120.805 |
H24 |
SSR k dispozici, VDFk dispozici |
121.500 MHz |
H24 |
Tísňový kmitočet |
||
118.700 MHz |
HO |
Záložní |
||
MOŠNOV DELIVERY |
128.525 MHz |
HX |
Informace o aktivaci pracoviště je součástí vysílání zprávy ATIS |
|
ATIS |
MOŠNOV ATIS |
118.055 |
H24 |
Vysílání v anglickém jazyce. Telefon: +420 596 693 440 Telefon: |
Druh zařízení, (VOR/ILS VAR) |
ID |
FREQ |
Provozní doba |
Zeměpisné souřadnice místa vysílací antény |
Nadmořská výška vysílací antény DME |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
VOR/DME |
OTA |
117.450
MHz
|
H24 |
494150.97N 0180632.67E |
850 ft |
Chráněný dosah 100 NM / nadmořská výška 50 000 ft |
LOC 22
|
OSV |
110.950 MHz |
H24 |
494055.77N 0180517.33E |
- |
LOC Course 220° MAG |
GP |
- |
330.650 MHz |
H24 |
494216.08N 0180735.68E |
- |
GP 3° ILS RDH 54.1 ft |
DME 22 |
OSV |
110.950 MHz (CH 46Y ) |
H24 |
494216.10N 0180735.62E |
856 ft |
Dosah 25 NM |
MM 22 |
tečka, čárka |
75 MHz |
H24 |
494247.46N 0180816.96E |
- |
0.54 NM k THR RWY 22 |
L
|
N
|
258 kHz |
H24 |
494247.52N 0180816.91E |
- |
0.54 NM k THR RWY 22 Dosah 25 NM |
L
|
R
|
534 kHz |
H24 |
494045.64N 0180502.64E |
- |
0.54 NM k THR RWY 04
|
VDF |
- |
viz tabulka 2.18 |
HO |
494128.19N 0180629.60E |
- |
- |
V případě provozní potřeby může být použit alternativní způsob stání letadel:
Řídící odbavovací plochy navádí letadla na stání tak, aby podélná osa letadla byla po zastavení vytočená z osy stání o 30°. Letadlo je po zastavení umístěno v poli bezpečnostního značení stání. Sousední stání ve směru vytočení letadla zůstává neobsazené, aby byl umožněn výjezd letadla silou vlastních motorů. Při použití tohoto způsobu stavění letadel má řídící odbavovací plochy přednost před vyznačeným horizontálním značením a kapitán letadla se musí důsledně řídit jeho pokyny. O příslušném způsobu vyjetí ze stání (push-back nebo vlastní pohon) informuje posádku letadla handlingový agent.
Přílety i odlety z/do destinací mimo Schengenský prostor a EU jsou odbavovány pouze na odbavovacích plochách APN CENTRÁLNÍ a APN JIŽNÍ .
Telefon: +420 597 471 137
Telefax: +420 597 471 121
SITA: OSRCZ7X
E-mail: handling@airport-ostrava.cz
V oznámení i žádosti budou uvedeny následující údaje:
specifikace provozovatele pro účtování
imatrikulační značku, typ letadla, MTOW
zahájení a předpokládané ukončení činnosti
předpokládaná činnost
LKMT je běžně použitelné pro letadla do velikosti kódového písmene D (RWY a všechny TWY) a také kódového písmene E (při použití RWY a TWY E ). Za podmínek stanovených níže je možný pohyb letadel kódového písmene E po TWY jiných než TWY E a také typů Airbus A340, Airbus A380, Boeing B747, Boeing B777, Boeing B-52, Antonov An-124, Antonov An-225, Lockheed C5.
Pro letadla až do kódového písmene E je možný pohyb po TWY jiných než TWY E za podmínek stanovených níže. Pohyb letadel větších než kódové písmeno E není možný na TWY F v úseku TWY A až APN NORTH 1 .
Šířka RWY činí 63. Po obou stranách dráhy jsou zřízeny zpevněné 7 postranní pásy. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem.
Šířka TWY včetně zpevněných postranních pásů činí 32 , v případě TWY E 44 . Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem. Posádky čtyřmotorových letadel jsou povinny používat minimální tah vnějších pohonných jednotek a je-li to možné, provádět pojíždění s vypnutými vnějšími pohonnými jednotkami.
Vedení vozem FOLLOW ME pro kritické typy letadel je povinné.
V obloucích TWY a na TWY v hranicích odbavovací plochy je rychlost pojíždění omezena na 10 .
Při pojíždění musí být zajištěna bezpečná vzdálenost konce křídla od jakékoli překážky min. 7,5 .
Posádky letadel jsou žádány, aby v obloucích v místech křížení drah používaly techniku nadjíždění. Bezpečná vzdálenost od okraje TWY je zajištěna v případě, kdy geometrický střed hlavního podvozku letadla pojíždí po osovém značení.
Místní letovou činností (MLČ) se rozumí letové aktivity, vztahující se k opakovaným přistáním a vzletům, letmým přistáním a vzletům a nízkým přiblížením (průletům) nad RWY příslušného letiště.
Ke koordinaci se používá aplikace LARS (Local Activity Reservation System), přístupná z webového prostředí pomocí rozhraní webového prohlížeče.
Každý uživatel musí být v systému registrovaný a mít vlastní přihlašovací údaje (jméno a heslo) jednotné pro aplikace Letecké informační služby. Bez přihlášení není možné vytvářet ani spravovat žádné rezervace.
Piloti a provozovatelé letadel, zamýšlející provádět v TMA Ostrava / CTR Mošnov , jsou povinni prostřednictvím formuláře na webové stránce https://lis.rlp.cz/lars vložit svůj požadavek na uvedením základních parametrů letu (pravidla letu, typ letadla, identifikace letu, kontakt na pilota, požadované časové rozmezí pro provedení ) a popisem požadované .
Pro provedení je nevyhnutelné získat potvrzení v podobě „slotu “, jenž bude obsahovat časové vymezení, v němž má být předpokládaná činnost provedena.
Získání slotu je nezbytné pro piloty a provozovatele letadel v případě záměru provádět aktivity charakteru opakovaných:
vzletů a přistání (resp. letmých přistání a vzletů),
nízkých přiblížení (průletů) nad RWY nebo
přiblížení podle přístrojů na bez ohledu na pravidla letu či druh letu.
Slot představuje výhradně čas provádění . Za čas zahájení místní letové činnosti se považuje vstup do CTR Mošnov nebo TMA Ostrava . Za ukončení místní letové činnosti se považuje čas, kdy je zahájen odlet na letiště určení nebo čas přistání na LKMT .
Rezervace se nepoužívá pro jednotlivé pohyby na RWY, které neodpovídají charakteru , tj. např.:
jeden let po letištním provozním okruhu, který začíná i končí na příslušném letišti,
jedno letmé přistání a vzlet při traťovém letu, kdy letiště vzletu a/nebo letiště určení se liší od příslušného letiště nebo
jedno přiblížení podle přístrojů, ukončené úplným přistáním nebo nízkým přiblížením (průletem), s pokračováním na jiné letiště.
I přes obdržený časový slot má stanoviště ATS na LKMT právo rezervaci následně modifikovat či zcela zrušit z provozních důvodů. O této skutečnosti je pilot vyrozuměn prostřednictvím emailu či SMS na registrovaném telefonním čísle.
V případě výpadku nebo poruchy LARS se v TMA Ostrava / CTR Mošnov koordinuje se stanovištěm ATS telefonicky na čísle
Telefon: +420 596 693 420
Během publikované provozní doby Mošnov TWR může docházet ke krátkodobému přerušení poskytování ATS stanovištěm TWR (zpravidla do 10 minut). Lety VFR, zejména provádějí-li se bez podaného letového plánu, mohou očekávat zdržení při vydávání letových povolení. Dočasné přerušení poskytování ATS se oznamuje vysíláním informace ATIS (118.055 ):
"Mošnov Tower is temporarily closed, all traffic to CTR Mošnov is prohibited, stand by for Mošnov Tower reopening."
Během dočasného přerušení se letadlům zakazuje vstup do CTR Mošnov až do obnovení poskytování ATS, vyčkávání se provádí mimo CTR Mošnov . Podrobné informace o předpokládané délce přerušení poskytování ATS lze získat za letu na PRAHA INFORMATION (136.275 MHz ), PRAHA RADAR (119.375 MHz ) nebo na AD LKMT (pracovišti odbavení letů).
Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.
Spouštění motorů a ATC povolení se žádá na kmitočtu MOŠNOV VĚŽ / MOŠNOV DELIVERY (dle instrukcí ve vysílání ATIS). Současně s žádostí je nutno:
oznámit polohu letadla;
potvrdit příjem informace ATIS a zopakovat QNH;
ohlásit úmysl provést odmrazení letadla před odletem, pokud má probíhat až po spuštění motorů.
Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.
označení přidělené SID (trať nebo kurz, pokud se aplikuje);
aktuální hladinu;
povolenou hladinu počátečního stoupání.
Níže uvedené typy odletových postupů letů letadel letících podle pravidel letů podle přístrojů jsou stanoveny pro případ, kdy přístrojový odlet pomocí SID není možný nebo žádoucí.
Vizuální odlety jsou povoleny pouze ve dne.
Letové povolení k provedení vizuálního odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.
K provedení vizuálního odletu
musí vzletové výkonové charakteristiky letadla umožnit zahájení zatáčky co nejdříve po vzletu;
musí meteorologické podmínky ve směru vzletu a následného stoupání umožnit dodržení viditelnosti země až do minimální sektorové nadmořské výšky (MSA) nebo do minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb (ATCSMA) podle toho, jak bude stanoveno v ATC povolení;
je pilot odpovědný za dodržení bezpečné výšky nad překážkami až do takto stanovené nadmořské výšky;
musí pilot před vzletem s tímto postupem souhlasit;
letová posádka by s ohledem na charakter vizuální fáze odletového postupu měla zvážit vhodnost použití techniky vzletu s redukovaným tahem.
Všesměrové odlety jsou povoleny ve dne i v noci.
Letové povolení k provedení všesměrového odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.
Poznámka: Během LVP je vyčkávací místo na TWY A zároveň určené CAT II/III vyčkávací místo.
Piloti budou vysíláním ATIS nebo RTF informováni o zahájení provozu Postupů LVP nebo LVTO
Letadlo bude vektorováno do ILS minimálně ve vzdálenosti 3 NM před bodem FAF.
Ochranná zóna ILS bude chráněna, jestliže je přistávající letadlo ve vzdálenosti 2 NM a méně od bodu dotyku. Pro tyto účely bude ATC zajišťovat odpovídající rozstupy mezi letadly na konečném přiblížení. Předpokládá se, že provoz LVP/CAT II/III bude dostatečný rozstup 8 NM.
při žádosti o push back, nebo pojíždění, podle toho co nastane dříve,
po přistání do té doby než je letadlo zaparkováno na stání.
identifikace letadla;
typ letadla;
letiště vzletu při odletu z jiného místa v CTR;
výstupní bod z CTR;
výšky letu.
V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.
identifikace letadla dle platného FPL;
destinace dle platného FPL;
jakékoliv změny oproti platnému FPL.
V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.
identifikace letadla;
typ letadla (pouze při letu bez FPL);
vstupní bod do CTR;
výstupní bod z CTR (u letů prolétávajících CTR);
vypočítaný čas vstupu do CTR;
letiště přistání (pouze při letu bez FPL).
V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.
Označení |
Poloha |
Souřadnice |
|
---|---|---|---|
NOVEMBER |
Hrabyně |
49 52 59 N
018 03 17 E
|
vstupní/výstupní |
WHISKEY |
Vrchy (kostel) |
49 44 57 N
017 52 19 E
|
vstupní/výstupní |
TANGO |
Bělotín |
49 35 06 N
017 47 59 E
|
vstupní/výstupní |
SIERRA |
Hodslavice |
49 32 20 N
018 01 25 E
|
vstupní/výstupní |
ECHO |
Frýdek Místek (hráz přehrady) |
49 39 48 N
018 19 13 E
|
vstupní/výstupní |
FOXTROT |
Šenov (kostel) |
49 47 10 N
018 22 29 E
|
vstupní/výstupní |
ALFA |
Příbor |
49 39 00 N
018 08 28 E
|
vyčkávací |
BRAVO |
Studénka (železniční přejezd) |
49 42 17 N
018 03 04 E
|
vyčkávací |
Snížená minima rozstupu na dráze smí být použita:
mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím přistávajícím letadlem,
mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem,
mezi následujícím odlétávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem.
Snížená minima rozstupu na dráze mezi dvěma letadly využívajícími stejnou dráhu smí být použita pouze za předpokladu splnění následujících podmínek:
dohlednost je 5 nebo vyšší a výška základny oblačnosti (BKN nebo OVC) nesmí být nižší než 1000 ,
zadní složka větru není více než 5 ,
brzdící účinky na dráze nejsou negativně ovlivněny ledem, sněhem, rozbředlým sněhem a vodou,
následující letadlo obdrží informaci o předcházejícím letadle. Příklad frazeologie: “OKXXX, odlétávající/uvolňující provoz C172, RWY 22 přistání/vzlet povolen, vítr 230 stupňů 6 uzlů”.
za denního světla od 30 minut po místním východu Slunce do 30 minut před místním západem Slunce,
musí být uplatňována minima rozstupu podle turbulence v úplavu,
minimum rozstupu nadále existuje mezi dvěma odlétávajícími letadly okamžitě po vzletu druhého letadla,
pro určení bezpečné vzdálenosti mezi předcházejícím a následujícím letadlem využívá letištní řídící letového provozu minutí příslušných dráhových křižovatek.
kategorie 1: jednomotorová vrtulová letadla s maximální schválenou vzletovou hmotností 2000 nebo méně;
kategorie 2: jednomotorová vrtulová letadla s maximální schválenou vzletovou hmotností vyšší než 2000 , avšak nižší než 7000 a dvoumotorová vrtulová letadla s maximální povolenou vzletovou hmotností nižší než 7000 ;
kategorie 3: všechna ostatní letadla.
následující přistávající letadlo kategorie 1 může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo je kategorie 1 nebo 2 a:
přistálo a minulo bod nejméně 600 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo
provedlo vzlet a minulo bod nejméně 600 od prahu RWY;
následující přistávající letadlo kategorie 2 může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo je kategorie 1 nebo 2 a:
přistálo a minulo bod nejméně 1500 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo
provedlo vzlet a minulo bod nejméně 1500 od prahu RWY;
následující přistávající letadlo může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo kategorie 3:
přistálo a minulo bod nejméně 2400 od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo
provedlo vzlet a minulo bod nejméně 2400 od prahu RWY;
letadlu kategorie 1 může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo je kategorie1 nebo 2, je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 600 nebo větší od polohy následujícího letadla;
letadlu kategorie 2 může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo je kategorie 1 nebo 2, je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 1500 nebo větší od polohy následujícího letadla; a
letadlu může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo kategorie 3 je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 2400 nebo větší od polohy následujícího letadla.
Název |
Souřadnice |
---|---|
MT511 |
493915.38N
0180235.54E
|
MT512 |
494648.73N
0175212.99E
|
MT521 |
493506.70N
0175556.03E
|
MT522 |
493047.16N
0180218.29E
|
MT523 |
492847.77N
0180909.11E
|
MT602 |
494430.58N
0175738.49E
|
MT603 |
493615.10N
0174640.55E
|
MT604 |
493239.25N
0175200.00E
|
MT702 |
494714.64N
0181531.33E
|
MT703 |
495134.92N
0180908.19E
|
MT705 |
495020.12N
0182033.59E
|
MT706 |
495533.73N
0181146.71E
|
MT708 |
494257.43N
0183206.45E
|
MT709 |
494019.71N
0183612.05E
|
MT712 |
494258.19N
0182146.61E
|
MT713 |
493729.81N
0182312.84E
|
MT714 |
493311.02N
0181613.60E
|
MT715 |
493652.54N
0181206.62E
|
MT716 |
492819.92N
0175822.29E
|
MT718 |
493209.39N
0175244.09E
|
MT804 |
495419.91N
0174633.70E
|
MT805 |
494336.42N
0180936.81E
|
MT806 |
495132.73N
0175753.35E
|
MT807 |
494756.37N
0180313.58E
|
MT821 |
495408.55N
0181316.88E
|
MT823 |
494527.22N
0182601.91E
|
MT825 |
494948.05N
0181939.97E
|
MT827 |
494921.95N
0182018.26E
|
RWY |
Textový popis |
Poznámky |
---|---|---|
1 | 2 | 3 |
04 |
Stoupat ve směru vzletu. Minimální výška pro zatáčku 2000 ft AMSL. |
MNM ASC 5% do 4500 ft AMSL. |
22 |
Stoupat ve směru vzletu. Minimální výška pro zatáčku 2000 ft AMSL. |
MNM ASC 5% do 4500 ft AMSL. |
Intenzívní výskyt v prostoru AD | JAN - MAR | APR - JUN | JUL - SEP | OCT - DEC |
---|---|---|---|---|
Intenzívní výskyt ptáků | havrani | racci, poštolky | racci, vlaštovky, jiřičky | havrani |
migrující ptáci | havrani, racci, čejky, špačci, skřivani | holubi | špačci, skřivani, vlaštovky | havrani, racci, čejky, skřivani, špačci |
Specifikace | Popis odchylky |
Technická specifikace |
Typ odchylky | Platnost |
---|---|---|---|---|
CS ADR-DSN.B.080 Příčné sklony na RWY |
Není splněn požadavek na příčný sklon ne méně než 1% a ne více než 1,5%. | Příčný sklon dosahuje menšího sklonu téměř po celé délce RWY. V provozní praxi nebyly pozorovány žádné problémy s nedostatečným odvodem vody z RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. | Zvláštní podmínka | Bez omezení |
CS ADR-DSN.B.130 Sklony postranních pásů RWY |
Není splněn požadavek na sklon postranních pásů RWY, který by neměl přesáhnout 2,5%. | V některých místech lokálně překračuje sklon předpisem stanovenou hodnotu 2,5%. Maximální odchylka je 0,7%. V provozní praxi nebyly pozorovány žádné problémy a rizika při pohybech letadel na RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. | Zvláštní podmínka | Bez omezení |
CS ADR-DSN.D.330 Sklony pásů |
Není splněn požadavek, aby příčný sklon upravené části nepřesahoval ve stoupání 2,5% a v klesání 5%. | V některých místech na TWY F a TWY C překračuje příčný sklon pásu pojezdové dráhy v klesání hodnotu 5%, maximální hodnota na TWY F je 5,7%, na TWY C je 7,2%. Lokální odchylky ve sklonu jsou velmi malé a jejich vliv během nechtěného vyjetí z pojezdové dráhy je zanedbatelný. V provozní praxi bylo ověřeno, že pás umožňuje bezpečné použití těchto ploch složkami záchranné a hasičské služby. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. | Zvláštní podmínka | Bez omezení |
CS ADR-DSN.B.185 Příčné sklony na pásech RWY |
Není splněn požadavek na sklony 2,5%, s výjimkou prvních 3 m od okraje RWY, postranního pásu nebo dojezdové dráhy, kde by měl být pro usnadnění odtoku vody sklon měřený ve směru od RWY negativní a může být až 5%. | V prvních 3 m od kraje RWY je sklon místy až kladný 2,9%. V ostatních částech pásu je sklon max. 1,9%. V provozní praxi nebyly zjištěny negativní účinky spojené s hromaděním vody na povrchu. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. | Zvláštní podmínka | Bez omezení |
CS ADR-DSN.L.550 Postranní dráhové značení |
Není splněn požadavek, aby v případě RWY širší než 60 m byly umístěny pruhy značení ve vzdálenosti 30 m na každou stranu od osy RWY. | Značením vyznačená šířka RWY je 63 m. V provozní praxi bylo ověřeno, že při takto malé odchylce je změna obrazce zanedbatelná a takto vyznačená šířka RWY umožňuje bezpečný provoz na RWY. Odchylka nemá vliv na běžné provozní postupy. | Dokument o schválení odchylky a opatřeních |
Do 31.12. |
Název mapy |
Strana |
---|---|
Letištní mapa - ICAO |
AD 2-LKMT-2-1 |
Mapa pro stání a pojíždění letadel na APN Centrální |
AD 2-LKMT-2-3 |
Mapa pro stání a pojíždění letadel na APN Jižní 3 |
AD 2-LKMT-2-5 |
Letištní překážková mapa - ICAO Typ A |
AD 2-LKMT-3-1 |
Terénní mapa pro přesné přiblížení - ICAO RWY 22 |
AD 2-LKMT-4-1 |
Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 22 |
AD 2-LKMT-5-1 |
Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 04 |
AD 2-LKMT-5-3 |
Mapa všesměrových odletů |
AD 2-LKMT-5-5 |
Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 22 |
AD 2-LKMT-6-1 |
Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 04 |
AD 2-LKMT-6-3 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO ILS RWY 22 |
AD 2-LKMT-7-1 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 22 |
AD 2-LKMT-7-3 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 22 |
AD 2-LKMT-7-5 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 22 |
AD 2-LKMT-7-7 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 04 |
AD 2-LKMT-7-9 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 04 |
AD 2-LKMT-7-11 |
Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 04 |
AD 2-LKMT-7-13 |
Mapa příletů a odletů za VFR |
AD 2-LKMT-8-1 |
Oblasti s nebezpečnou koncentrací ptactva |
AD 2-LKMT-8-3 |
Mapa minimálních nadmořských výšek pro poskytování přehledových služeb ATC v prostoru CTR Mošnov a TMA Ostrava a části CTA 2 Praha |
AD 2-LKMT-8-5 |