AD 1  LETIŠTĚ/HELIPORTY − ÚVOD

AD 1.1  Dostupnost a všeobecné podmínky pro využívání letišť/heliportů

1.1.1  VŠEOBECNÉ PODMÍNKY

1.1.1.1 Druh letiště a podmínky, za kterých jsou letiště/heliporty a s nimi spojená zařízení provozována stanovuje Úřad pro civilní letectví. Kontaktní adresa je uvedena v části GEN 1.1.
1.1.1.2 Za provoz letiště zodpovídá provozovatel letiště stanovený Úřadem pro civilní letectví.
1.1.1.3  Přistání letadel provádějících mezinárodní let provedená jinde než na mezinárodním letišti/heliportu
1.1.1.3.1 Jestliže je přistání provedeno jinde než na mezinárodním letišti/heliportu nebo určeném náhradním letišti/heliportu, velitel letadla podá zprávu o přistání, jakmile to bude možné, zdravotní službě, celnímu a pasovému úřadu na mezinárodním letišti/heliportu, na kterém měl plánováno přistání. Toto oznámení může být provedeno jakýmkoliv dostupným komunikačním prostředkem. Toto ustanovení se neuplatňuje pro letadla přilétající z území států Schengenského prostoru (Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko).
1.1.1.3.2 Velitel letadla bude mít zodpovědnost zajistit, že:
  1. Jestliže nebylo předpokládáno předchozí přistání, vyvaruje se posádka a cestující letadla kontaktu s cizími osobami.

  2. Náklad, zavazadla a pošta nebudou přemist'ovány z letadla s výjimkou opatření dále uvedených.

  3. Potraviny zámořského původu nebo jakýkoliv rostlinný materiál nebude přemist'ován z letadla. Všechny zbytky potravin včetně slupek, ohryzků, pecek z ovoce apod. musí být sesbírány a uloženy do palubního odpadkového koše, jehož obsah nebude přemist'ován z letadla, vyjma hygienických důvodů; v takovém případě obsah musí být zničen spálením nebo zakopáním.

1.1.1.3.3 Při veřejných leteckých vystoupeních a soutěžích jednorázového charakteru může Úřad pro civilní letectví na základě písemné žádosti provozovatele letiště doložené souhlasem příslušného celního úřadu, orgánu cizinecké policie a územního referátu ministerstva životního prostředí povolit mezinárodní provoz na vnitrostátním letišti.
1.1.1.4  Provoz osob a dopravních prostředků na letišti/heliportu
1.1.1.4.1   Vymezení zón
1.1.1.4.1.1 Areál každého letiště/heliportu je rozdělen na:
  1. veřejný prostor zahrnující části letiště/heliportu volné přístupné pro veřejnost,

  2. vyhrazený prostor zahrnující ty části letiště/heliportu, kde jsou vykonávány činnosti důležité pro trvale bezpečný provoz letiště/ heliportu.

1.1.1.4.2  Pohyb osob
1.1.1.4.2.1 Pohyb osob na letištích/heliportech se řídí zvláštními předpisy vydávanými provozovatelem letiště/heliportu.
1.1.1.4.2.2 Provozovatel je povinen vytvořit podmínky pro běžný styk veřejnosti s organizacemi vykonávajícími služby ve prospěch bezpečného a pravidelného leteckého provozu na letišti/heliportu.
1.1.1.4.3  Pohyb dopravních prostředků
1.1.1.4.3.1 Pohyb dopravních prostředků na letištích/heliportech se řídí zvláštními předpisy vydávanými provozovatelem letiště/ heliportu.
1.1.1.4.3.2 Řidiči dopravních prostředků operujících ve vyhrazeném prostoru jsou povinni respektovat dopravní řád letiště nebo obdobný předpis, který je vydáván provozovatelem letiště/heliportu, a obecně závazné normy pro provoz na pozemních komunikacích na území .
1.1.1.4.4  Ručení
1.1.1.4.4.1 Za poškození letadel, dopravních prostředků, vybavení a zboží používaných na letišti/heliportu nenese zodpovědnost stát. Subjekty mající oprávnění k manipulaci s těmito prostředky nesou zodpovědnost pouze za ztrátu nebo poškození, které byly způsobeny jejich službami nebo jejich pracovníky.
1.1.1.4.5  Používání heliportů
1.1.1.4.5.1 Heliporty smí být používány pouze pro lety za viditelnosti (VFR), pokud nebylo uděleno jiné povolení Úřadem pro civilní letectví.
1.1.1.5  APLIKOVANÉ DOKUMENTY ICAO
1.1.1.5.1 Na území jsou aplikovány normy ICAO a doporučení obsažená v Příloze 14 , včetně změn č. 36 a 37, vyjma rozdílů uvedených v GEN 1.7.

1.1.2  VYUŽITÍ VOJENSKÝCH LETECKÝCH ZÁKLADEN

1.1.2.1  Všeobecná pravidla pro využití vojenských letišť
1.1.2.1.1 Za vojenské letiště se považuje každé letiště, jehož provozovatelem je Armáda ČR (AČR).
1.1.2.1.2 Za využití vojenského letiště se považuje přistání na tomto letišti, ale i přiblížení s následným odletem (za VFR) na jiné letiště nebo cvičné přiblížení.
1.1.2.1.3 Pilot civilního letadla nebo cizího státního letadla je před provedením letu povinen posoudit, zda mu podmínky na vojenském letišti, včetně poskytovaných leteckých služeb a poskytovaného zabezpečení, umožní bezpečné provedení letu. Pilot musí plně respektovat odchylky nebo zvláštnosti, které mohou být s využitím vojenského letiště spojeny.
1.1.2.1.4 Další informace, pravidla a podmínky − viz GEN 1.2 Vstup, tranzit a odlet letadla.
1.1.2.2  Pravidla pro civilní využití vojenských letišť
1.1.2.2.1 Povolení pro využití vojenského letiště
1.1.2.2.1.1 Všechna vojenská letiště mohou být využita bez písemného povolení příslušné vojenské autority (tj. pouze na základě povolení vydaného příslušným vojenským stanovištěm ATC) v následujících případech:
  1. letadlo nucené provést nouzové přistání (pilot letadla musí jednoznačně deklarovat stav nouze),

  2. letadlo provádí lety bezprostředně související se záchranou lidského života (např. v rámci letecké záchranné služby nebo letecké hasičské služby),

  3. letadlo provádí let za účelem pátrání a záchrany, autorizované kompetentním orgánem (RCC),

  4. letadlo Úřadu pro civilní letectví (CAA), Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) nebo Řízení letového provozu ČR, s.p. (ŘLP ČR s.p.), které plní úkoly ve prospěch nebo v součinnosti s Ministerstvem obrany (MO) anebo AČR (např. při výkonu státního dozoru, při vyšetřování letecké nehody nebo při ověřování vojenských leteckých pozemních zařízení).

1.1.2.2.1.2 Vojenské letiště, na kterém byl rozhodnutím Úřadu pro civilní letectví zřízen i civilní provozovatel tohoto letiště, může být využito bez písemného povolení příslušné vojenské autority, tj. pouze na základě letového povolení vydaného příslušným vojenským stanovištím ATC, v souladu s podmínkami, které vyplývají ze stanoveného druhu letiště (veřejné/neveřejné, vnitrostátní/mezinárodní, IFR/VFR) a z publikace tohoto letiště v AIP .
1.1.2.2.1.3 Vojenské letiště, na kterém není zřízen civilní provozovatel tohoto letiště, lze využít pouze na základě písemného povolení velitele tohoto letiště (velitele letecké základny), v případě civilního letadla registrovaného v členském státu EU, nebo velitele Vzdušných sil, v případě civilního letadla registrovaného v jiném státu, než je členský stát EU.

Poznámka: Povolení těchto letů se obvykle vydává pouze v případech, kdy jsou lety v zájmu Armády nebo v případech hodných zvláštního zřetele. Výcvikové lety se zpravidla nepovolují.

1.1.2.2.1.3.1 Je-li let civilního letadla na vojenské letiště v zájmu Armády (např. letecká přeprava vojsk anebo vojenského materiálu do/ze zahraničí, účast na leteckém veřejném vystoupení organizovaném na tomto letišti) povoluje využití tohoto vojenského letiště velitel letiště (velitel letecké základny) a to bez ohledu na to, v kterém státu je letadlo registrováno.
1.1.2.2.1.4 Žádost o povolení musí být předložena písemně a to:
  1. nejpozději 5 pracovních dnů před provedením letu, je−li povolující vojenskou autoritou velitel Vzdušných sil,

  2. nejpozději 3 pracovní dny před provedením letu, je−li povolující vojenskou autoritou velitel příslušného letiště (velitel letecké základny),

  3. nejpozději 24 hodin před provedením letu (vždy však v pracovní den), je−li povolující vojenskou autoritou velitel letiště Kbely a jedná se o civilní letadlo, které je trvale dislokováno na tomto letišti.

1.1.2.2.1.5 Žádost o povolení musí být předložena na příslušnou adresu:
  1. Velitelství vzdušných sil

    Adresa:

    Velitelství vzdušných sil
    Vítězné náměstí 5
    160 01 Praha 6 − Dejvice

    Telefax:  973 210 656

    Telefon:  973 210 655

  2. Letiště Čáslav

    Adresa:

    VÚ 7214 Čáslav
    285 76 Chotusice

    Telefax:  973 375 090 (velitel)

    Telefon:  973 376 851 (WOC)

  3. Letiště Kbely

    Adresa:

    VÚ 8407 Praha
    197 06 Praha 9 - Kbely

    E-mail:  maro.ais.lkkb@mo.gov.cz

    Telefax:  +420 973 207 377

    Telefon:  +420 973 207 177

    Telefon:  +420 973 207 162

  4. Letiště Náměšť

    Adresa:

    VÚ 2427 Sedlec
    675 71 Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou

    Telefax:  973 438 010 (WOC)

    Telefon:  973 438 000 (WOC)

    E-mail:  sod.22zvrl@mo.gov.cz

1.1.2.2.1.6 Povolení lze vydat na jednotlivý let, nebo na určité období, maximálně však na dobu jednoho roku.
1.1.2.2.1.7 Žádost o povolení na jednotlivý let musí obsahovat:
  1. údaje o provozovateli letadla (název/jméno provozovatele, kontakty − adresa, telefon, fax, e−mail),

  2. údaje o letadle (typ, poznávací značka, MTOW letadla),

  3. údaje o příletu (datum a předpokládaný čas příletu, letiště odletu),

  4. údaje o odletu (datum a předpokládaný čas odletu, letiště určení),

  5. účel letu,

  6. údaje o posádce letadla (jméno a příjmení, státní příslušnost, číslo průkazu totožnosti/cestovního pasu),

  7. údaje o cestujících (jméno a příjmení, státní příslušnost, číslo průkazu totožnosti/cestovního pasu) při příletu a při odletu,

  8. údaje o nákladu (druh a množství přepravovaného nákladu) při příletu a při odletu,

  9. další informace, které považuje žadatel za důležité,

  10. údaje o žadateli (jméno, telefon, fax, e−mail).

1.1.2.2.1.8 Žádost o povolení na určité období vychází z žádosti na jednotlivý let, přičemž žadatel v žádosti vyplní pouze známé (trvalé) údaje. Ostatní údaje se doplňují průběžně, v rozsahu, čase a způsobem stanoveným příslušnou povolující vojenskou autoritou.
1.1.2.2.2  Povinnost podání letového plánu
1.1.2.2.2.1 Všechny lety z/na vojenské letiště musí být prováděny na základě podaného letového plánu.
1.1.2.2.2.1.1 Výjimku tvoří:
  1. letadlo nucené provést nouzové přistání (pilot letadla musí jednoznačně deklarovat stav nouze),

  2. letadlo provádějící let bezprostředně související se záchranou lidského života,

  3. letadlo provádějící let za účelem pátrání a záchrany, autorizované kompetentním orgánem (RCC).

Tyto lety lze provádět pouze na základě předaného oznámení o letu a vydaného letového povolení příslušným vojenským stanovištěm ATC.

1.1.2.2.3  Zabezpečení při využití vojenských letišť
1.1.2.2.3.1 Údaje o vojenském letišti nezbytné pro přistání, pokud nejsou zveřejněny v AIP (viz. AD 2), předá na vyžádání ARO tohoto letiště.
1.1.2.2.3.2 Při využití vojenského letiště, na kterém je zřízen civilní provozovatel tohoto letiště, je rozsah poskytovaných služeb a zabezpečení uveden v AIP (viz. AD 2).
1.1.2.2.3.3 Při využití vojenského letiště, na kterém není zřízen civilní provozovatel tohoto letiště, se obvykle poskytují pouze letové provozní služby, v omezeném rozsahu letecká meteorologická služba a služba při předletové přípravě.
1.1.2.2.3.3.1 Na tomto letišti se provozovateli civilního letadla neposkytují celní služba, pasová služba a technické odbavení letadla (odbavení letadla na provozní ploše), pokud není s provozovatelem letiště (velitelem letecké základny / letištní správy) dohodnuto jinak.
1.1.2.2.3.4 Za využití vojenského letiště a za poskytnuté letové provozní služby se vybírají poplatky.
1.1.2.2.3.4.1 Poplatky za využití vojenského letiště, na kterém je zřízen civilní provozovatel tohoto letiště, jsou zveřejněny v AIP (viz GEN 4).
1.1.2.2.3.4.2  Poplatky za využití vojenského letiště, na kterém není zřízen civilní provozovatel tohoto letiště, jsou zveřejněny v MIL AIP (viz GEN 4). Jejich výši na požádání sdělí ARO tohoto vojenského letiště.
1.1.2.3  PRAVIDLA PRO VYUŽITÍ VOJENSKÝCH LETIŠŤ CIZÍMI STÁTNÍMI LETADLY
1.1.2.3.1  Povolení pro využití vojenského letiště
1.1.2.3.1.1 Za cizí státní letadlo se považuje jiné státní (vojenské, policejní, celní) letadlo, než letadlo Armády .
1.1.2.3.1.2 Všechna vojenská letiště mohou být využita bez písemného povolení příslušné vojenské autority (tj. pouze na základě letového povolení vydaného příslušným vojenským stanovištěm ATC) v následujících případech:
  1. letadlo nucené provést nouzové přistání (pilot letadla musí jednoznačně deklarovat stav nouze),

  2. vojenské letadlo členského státu NATO při plnění úkolu NATINAMDS (Integrovaný systém protivzdušné a protiraketové obrany NATO),

  3. vojenské letadlo členského státu NATO při plnění společného výcviku s Armádou (např. v rámci leteckého cvičení),

  4. letadlo Letecké služby Policie provádějící let bezprostředně související se záchranou lidského života nebo zajištěním bezpečnosti České republiky.

1.1.2.3.1.3 Vojenská letadla členských států NATO, ostatní státní letadla (policejní a celní) členských států EU a letadla Letecké služby Policie , s výjimkou případů uvedených v AD 1.1 para 2.3.1.2, mohou využít vojenské letiště na základě písemného povolení velitele příslušného letiště (letecké základny / letištní správy).
1.1.2.3.1.4 Vojenská letadla jiných států, než členských států NATO, a ostatní státní letadla (policejní, celní) jiných států, než členských států EU, mohou využít vojenské letiště na základě písemného povolení velitele Vzdušných sil.
1.1.2.3.1.5 Použití vojenského letiště letadlem, které je registrováno ve Vojenském leteckém rejstříku , které však neprovozuje Armáda , lze provést bez písemného povolení příslušné vojenské autority (tj. pouze na základě letového povolení vydaného příslušným vojenským stanovištěm ATC) v případě, že letadlo plní úkol ve prospěch nebo v součinnosti s Ministerstvem obrany nebo Armádou (např. výcvik pilotů Armády , výkon státního dozoru Ministerstvem obrany, přeprava vojsk anebo vojenského materiálu, účast na leteckém vystoupení organizovaném na tomto letišti), nebo v případě, že toto letadlo je na tomto letišti trvale dislokováno. V ostatních případech povoluje použití vojenského letiště tímto letadlem příslušný velitel letiště (velitel letecké základny).
1.1.2.3.1.6 Žádost o povolení musí být předložena písemně a to:
  1. nejpozději 5 pracovních dnů před provedením letu, je−li povolující vojenskou autoritou velitel Vzdušných sil,

  2. nejpozději 3 pracovní dny před provedením letu, je−li povolující vojenskou autoritou velitel příslušného letiště (velitel letecké základny/letištní správy).

1.1.2.3.1.7 Žádost o povolení musí být předložena na příslušnou adresu:
  1. Velitelství vzdušných sil − viz ust. AD 1.1 para 2.2.1.5

  2. Letiště Čáslav − viz ust. AD 1.1 para 2.2.1.5

  3. Letiště Kbely − viz ust. AD 1.1 para 2.2.1.5

  4. Letiště Náměšť − viz ust. AD 1.1 para 2.2.1.5

  5. Letiště Pardubice:

    Adresa:

    VÚ 2436 Pardubice
    Pražská 100
    530 65 Pardubice

    Telefax:  +420 973 242 097

    Telefon:  +420 973 333 171

    Telefon:  +420 973 242 440

1.1.2.3.1.8 Povolení lze vydat na jednotlivý let, nebo na určité období, maximálně však na dobu jednoho roku. Toto povolení nenahrazuje diplomatické povolení podle ust. GEN 1.2.
1.1.2.3.1.9 Žádost o povolení na jednotlivý let musí obsahovat:
  1. údaje o provozovateli letadla (název/jméno provozovatele, kontakty − adresa, telefon, fax, e−mail),

  2. údaje o letadle (typ, poznávací značka, MTOW letadla),

  3. údaje o příletu (datum a předpokládaný čas příletu, letiště odletu),

  4. údaje o odletu (datum a předpokládaný čas odletu, letiště určení),

  5. účel letu,

  6. údaje o posádce letadla (jméno a příjmení, státní příslušnost, číslo průkazu totožnosti/cestovního pasu),

  7. údaje o cestujících (jméno a příjmení, státní příslušnost, číslo průkazu totožnosti/cestovního pasu) při příletu a při odletu,

  8. údaje o nákladu (druh a množství přepravovaného nákladu) při příletu a při odletu,

  9. další informace, které považuje žadatel za důležité,

  10. rozsah požadovaného zabezpečení (např. pasové a celní odbavení, doplnění paliva),

  11. údaje o žadateli (jméno, telefon, fax, e−mail).

1.1.2.3.1.9.1 Při letecké přepravě vojenským letadlem členského státu NATO se údaje o cestujících při příletu nepředávají (uvádí se pouze počet cestujících), při odletu se údaje o cestujících předávají nejpozději před odletem.
1.1.2.3.1.10 Žádost o povolení na určité období vychází z žádosti na jednotlivý let, přičemž žadatel v žádosti vyplní pouze známé (trvalé) údaje. Ostatní údaje se doplňují průběžně, v rozsahu, čase a způsobem stanoveným příslušnou povolující vojenskou autoritou.
1.1.2.3.2  Povinnost podání letového plánu
1.1.2.3.2.1 Všechny lety z/na vojenské letiště musí být prováděny na základě podaného letového plánu.

Výjimku tvoří:

  1. letadlo nucené provést nouzové přistání (pilot letadla musí jednoznačně deklarovat stav nouze),

  2. vojenská letadla členských států NATO při plnění úkolu NATINAMDS (Integrovaný systém protivzdušné a protiraketové obrany NATO),

  3. vojenská letadla členských států NATO při společném výcviku s AČR (např. v rámci leteckého cvičení),

  4. letadla Letecké služby Policie provádějící let bezprostředně související se záchranou lidského života nebo zajištěním bezpečnosti České republiky.

Tyto lety lze provádět pouze na základě vydaného letového povolení příslušným vojenským stanovištěm ATC.

1.1.2.3.3  Zabezpečení při využití vojenských letišť
1.1.2.3.3.1 Při využití vojenského letiště je rozsah poskytovaných služeb a zabezpečení uveden v MIL AIP (viz AD 2). V případě, že provozovatel nemá přístup k MIL AIP, předá tyto údaje na vyžádání ARO tohoto letiště.

1.1.3  PROVOZ ZA PODMÍNEK NÍZKÉ DOHLEDNOSTI ()

Provozem za podmínek nízké dohlednosti () se rozumí přiblížení nebo vzlet na dráze s dráhovou dohledností menší než 550 m nebo výškou rozhodnutí menší než 200 ft. Postupy za podmínek nízké dohlednosti (LVP), které jsou používané na letišti k zajištění bezpečnosti při provozu za podmínek nízké dohlednosti, jsou aplikovány a Úřadem pro civilní letectví schváleny na letištích LKPR a LKMT. Podrobnosti jsou uvedeny v AD LKPR 2.22 para 4.5 a AD LKMT 2.22 para 2.5. Na ostatních letištích nejsou Úřadem pro civilní letectví postupy za podmínek nízké dohlednosti schváleny a neaplikují se.

1.1.4  LETIŠTNÍ PROVOZNÍ MINIMA

Pro informace k provozním minimům letišť viz informace uvedené u jednotlivých letišť v části AD 2.

1.1.5  DALŠÍ INFORMACE

1.1.5.1  RNAV POSTUPY V TMA
1.1.5.1.1 Pro letadla, která nejsou schválená pro RNAV a vstupují do uvedených TMA, bude zachován nezbytný počet konvenčních postupů, nebo bude zajištěno vektorování. Avšak takováto letadla se vystavují možnosti zpoždění a/nebo prodloužení tratě letu v obdobích nahromadění provozu.
1.1.5.2  ZAŘÍZENÍ POUŽÍVANÁ K MĚŘENÍ BRZDÍCÍHO ÚČINKU A MEZNÍ HODNOTY TŘENÍ, KDY PŘI ZJIŠTĚNÍ NIŽŠÍHO KOEFICIENTU JE PŘÍSLUŠNÁ DRÁHA STÁTEM PROHLÁŠENA ZA KLUZKOU ZA MOKRA
1.1.5.2.1 Zařízení používaná k provoznímu měření za účelem stanovení brzdících účinků (viz AD 1.2).
1.1.5.2.2 Zařízení používaná ke kalibračnímu měření stavu RWY a koeficienty tření povrchu RWY, jejichž nedodržení znamená nutnost přijetí nápravných opatření formou údržby, prohlášení RWY (popř. příslušné části) kluzkou za mokra nebo uzavření RWY (popř. příslušné části RWY) za mokra, jsou uvedeny v metodickém pokynu vydaném Úřadem pro civilní letectví.
1.1.5.3  POSKYTOVÁNÍ POHOTOVOSTNÍ SLUŽBY NA LETIŠTI
1.1.5.3.1 Kdykoliv je na stanovišti letových provozních služeb velitelem letadla požadováno, aby uvedlo do pohotovosti ta stanoviště, která poskytují letištní pohotovostní a záchrannou službu a/nebo se stanoviště ATS dozví, že letadlo takovou službu potřebuje, uvádí do pohotovosti tato stanoviště podle letištních postupů následujícími stupni pohotovosti:

Letecká nehoda:

  1. letecká nehoda, která se stala na letišti nebo v jeho blízkosti.

Plná pohotovost:

  1. taková porucha nebo stav letadla, kdy je možno očekávat nebezpečí letecké nehody.

Místní pohotovost:

  1. takové okolnosti, kdy je při přistání letadla nebezpečí letecké nehody jen málo pravděpodobné.

1.1.5.3.2 Velitelé letadel se proto žádají, aby při hlášení o poruše některé části letadla nebo žádosti o uvedení do pohotovosti letištní pohotovostní a záchranné služby, oznámili požadovaný stupeň pohotovosti.

Příklad: . . . . (důvod), žádám místní pohotovost

Reakce záchranné požární služby

LETECKÁ NEHODA

Všechny mobilní prostředky záchranné a požární služby vyjíždí z požárních stanic s cílem co nejrychleji se dostat k místu nehody a zahájit záchranné práce.

K zajištění činnosti na místě nehody mohou dojíždět součinnostní záchranné a zdravotnické složky.

PLNÁ POHOTOVOST

Všechny mobilní prostředky záchranné a požární služby vyjíždí z požárních stanic na provozní plochu, kde se rozmisťují na předem stanovených místech, např. na vyčkávacích místech TWY přilehlých k předpokládané použité RWY.

Dále mohou dojíždět součinnostní záchranné a zdravotnické složky.

Poznámka: Rozhodnutí velitele zásahu o přivolání součinnostních jednotek je vázáno na kategorii letadla, počet osob na palubě, množství LPH, charakteru závady aj.

MÍSTNÍ POHOTOVOST

Výjezd záchranných a požárních mobilních prostředků před požární stanici do postavení tak, aby případný výjezd k možnému zásahu byl co nejrychlejší a trasa na místo možného zásahu byla co nejkratší. TWR komunikuje s velitelem zásahu, kterému předává upřesňující informace v závislosti na vývoji situace a požadavcích velitele letadla.

Poznámka: Viz. Doc 9137, AN/898, Část I, 11.2

1.1.5.4  POSKYTOVÁNÍ LETIŠTNÍ LETOVÉ INFORMAČNÍ SLUŽBY (AFIS) A POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ ZNÁMÉMU PROVOZU
1.1.5.4.1 Na letištích, kde není poskytována služba řízení letového provozu, je zřízena Letištní provozní zóna (ATZ). V ATZ je v provozní době letiště poskytována na Letištní letová informační služba (AFIS) nebo Poskytování informací známému provozu.
1.1.5.4.2 Letištní provozní zóna (ATZ) je vymezena kružnicí nebo její částí o poloměru 3NM (5,5 ) od vztažného bodu letiště a nadmořskou výškou 4000 (1200 m), pokud ÚCL nestanoví jinak. Zasahuje-li vertikálně nebo horizontálně do takto vymezeného prostoru řízený vzdušný prostor třídy C nebo D, nebo v AUP plánovaný prostor TRA/TSA, nebo jiný dočasně vyhrazený vzdušný prostor, který byl zveřejněn formou AIP SUP nebo NOTAM, nebo zakázaný prostor, tvoří hranice ATZ hranice těchto prostorů.
1.1.5.4.3 Letiště, na kterých se poskytuje AFIS nebo Poskytování informací známému provozu, včetně provozní doby a kmitočtů, jsou uvedeny ve VFR příručce České republiky.
1.1.5.5  DOPLŇUJÍCÍ USTANOVENÍ
1.1.5.5.1 Pro usnadnění řízení letového provozu a snížení vyčkávání letadla na zemi s běžícími pohonnými jednotkami se velitelům letadel VFR s turbínovými motory doporučuje, aby si vyžádali povolení ke spuštění motorů od letištní řídící věže. Žádost o povolení ke spouštění pohonných jednotek pro odlety IFR je povinná. Vydání povolení ke spuštění pohonných jednotek nemusí vždy zajišťovat přidělení cestovní hladiny uvedené v letovém plánu.