AD 2  LETIŠTĚ

LKTB  —  BRNO/Tuřany

LKTB  AD 2.1  SMĚROVACÍ ZNAČKA A NÁZEV LETIŠTĚ

LKTB  —  BRNO/Tuřany

Veřejné mezinárodní letiště

LKTB  AD 2.2  ZEMĚPISNÉ A ADMINISTRATIVNÍ ÚDAJE O LETIŠTI

1

Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště a jeho umístění

490905N 0164138E

viz mapa AD

2

Směr a vzdálenost letiště od (města)

125° GEO - 7,5 km od Hl. nádraží Brno
3

Nadmořská výška / vztažná teplota

778 ft / 237 m / 27.0 °C (AUG)

4

MAG deklinace / Roční změna

5°E (2023) / + 9 MIN

5

Provozovatel letiště

LETIŠTĚ BRNO a.s.

Adresa

LETIŠTĚ BRNO a.s.

Letiště Brno - Tuřany 904/1

Brno 627 00

Telefon

+420 545 521 111

Telefax

+420 545 216 346

SITA

BRQCZ7X

AFTN

LKTBYDYX

6

Povolený druh provozu (IFR/VFR)

 

7

Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.3  PROVOZNÍ DOBY

1

Správa letiště

 

2

Celní a pasová služba

Jako správa AD
3

Zdravotní a sanitární služba

Jako správa AD
4

Letištní letecká informační služba

H24; Self-briefing pomocí webového rozhraní IBS (http://ibs.rlp.cz)
5

Ohlašovna letových provozních služeb (ARO)

H24; CARO Praha

Telefon:   +420 220 372 735

6

Meteorologická služebna

H24
7

Letové provozní služby

 

8

Plnění

Jako správa AD
9

Odbavení letů

Jako správa AD
10

Bezpečnostní složky

Jako správa AD
11

Odstraňování námrazy

Jako správa AD
12

Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.4  SLUŽBY A ZAŘÍZENÍ PRO POZEMNÍ ODBAVENÍ LETADEL

1

Zařízení pro odbavení nákladu

Vysokozdvižné vozíky (2 t; 3,5 t; 4,5 t; 12 t), pásové nakladače (9 m/nosnost 200 kg), kontejnerové nakladače (15 t; 20 t), vlečné vozíky; kontejnerové vozíky.
2

Druhy paliv a olejů

Paliva Jet A1, let. AVGAS 100 LL

Oleje

SHELL

Telefon:   +420 545 521 326

Telefax:   +420

545 521 810

3

Zařízení pro plnění palivem/kapacita

Letecký petrolejJet A-1: 1 x 18 000 L, 1 x 50 000 L;

 

4

Zařízení pro odstraňování námrazy

Zařízení Kapacita (odmrazovací kapalina)
VESTERGAARD ELEPHANT SIGMA 1150 L (Type I) / 700 L (Type II) / 1150 L (voda)
DEICER ELEPHANT MY 2000 L (Type I) / 1600 L (Type II) / 4000 L (voda)

Kapaliny: Typ I - Safewing MPI LFD 80; Typ II - Safewing MP II Flight

5

Hangárovací prostor pro cizí letadla

Omezeně pro letadla GA - na vyžádání u provozovatele letiště.
6

Opravářské služby pro cizí letadla

Jen menší opravy, montážní plošina do 16 m výšky.
7

Poznámky

Handlingový agent na letišti

LETIŠTĚ BRNO a.s. (pro všechny lety)

Telefon:   +420 545 521 309, +420 545 521 310

Telefax:   +420 545 216 346

AFS:   LKTBYDYX

SITA:   BRQCZ7X

 

LKTB  AD 2.5  ZAŘÍZENÍ PRO CESTUJÍCÍ

1

Hotely

Hotely ve městě - rezervace dostupná prostřednictvím provozovatele letiště.
2

Restaurace

V odbavovací hale
3

Dopravní prostředky

MHD, taxi, autobus na vyžádání.
4

Zdravotní služba

Nemocnice (12 km)
5

Banka a pošta

Úřadovny bank a pošty ve městě, Směnárna v odbavovací hale - provoz. doba jako správa AD.

6

Cestovní kancelář

Ve městě
7

Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.6  ZÁCHRANNÉ A POŽÁRNÍ SLUŽBY

1

Kategorie letiště pro účely záchranné a požární služby

 

2

Vyprošťovací zařízení

Seznam prostředků pro odstraňování letadel neschopných pohybu na vyžádání u provozovatele letiště.
3

Možnosti odstranění nezpůsobilých letadel

Určeno letištním koordinátorem činností pro odstraňování letadel neschopných pohybu: kontakt:

Telefon:   +420 545 521 365

,

Telefon:   +420 728 667 249

(mobil)

Přetahy (zpevněné plochy)Airbus A318, A319, A320, A321, A310, A300; Boeing B737 všechny série, B757, B767

Zdvihání: do velikosti kódového písmene B zajišťováno externě na vyžádání

Přemístění: v závislosti na typu letadla a poloze vůči pohybové ploše.

Pro větší typy letadel odstranění zajišťováno externí společností na vyžádáníFor larger aircraft types, removal is provided by an external company upon request.

4

Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.7  HodnoCENÍ A HLÁŠENÍ STAVU POVRCHU DRÁHY A SNĚHOVÝ PLÁN

1

Typ(y) odklízecího zařízení

Letiště použitelné celoročně

5 vozidlových pluhů, 5 zametačů-ofukovačů, 2 sněhové frézy, 2 sypače-rozmetadla, 3 sněhové radlice, 1 kropicí vozidlo na chemické ošetření

2

Priority odklízení

RWY MIN. šířka 45 m souměrně od osy, TWY B a/nebo TWY C, APN STŘED a/nebo APN ZÁPAD, TWY A mezi THR RWY 09 a THR RWY 27, ostatní TWYs a APN VÝCHOD, ostatní komunikace a plochy.
3Použití materiálu pro úpravu povrchu pohybových plochKFOR
4Speciálně upravené zimní dráhy

NIL

5

Poznámky

Nezpevněné plochy (RWY 08/26, TWY W) nejsou v zimním období udržovány a v případě jejich nezpůsobilosti jsou uzavřeny pro pojíždění letadel.

LKTB  AD 2.8  ÚDAJE O ODBAVOVACÍCH PLOCHÁCH, POJEZDOVÝCH DRAHÁCH A UMÍSTĚNÍ KONTROLNÍCH BODŮ

1Povrch a únosnost odbavovacích ploch

APN VÝCHOD: CONC PCN 43/R/A/X/T

APN STŘED: CONC PCN 28/R/A/X/T

APN STŘED - západní část před TWR: CONC PCN 49/R/C/W/T

APN ZÁPAD - jižní část: CONC PCN 72/R/A/W/T

APN ZÁPAD - severní část: ASPH PCN 45/F/A/X/T

APN ZÁPAD - TAXI STRIP GA: ASPH PCN 16/F/C/X/T

APN ZÁPAD - STANDS GA: ASPH PCN 16/F/C/X/T

2Šířka, povrch a únosnost pojezdových drah

TWY A od THR RWY 09 po TWY B:
22 m CONC PCN 27/R/B/X/T

TWY A od THR RWY 27 po apron VÝCHOD:
22 m CONC PCN 27/R/B/X/T

TWY A mezi TWY B a TWY D: 18 m CONC PCN 72/R/A/W/T

zbývající TWY A: 18 m CONC PCN 27/R/B/X/T

TWY B: 23 m CONC PCN 72/R/A/W/T

TWYs C, D, E: 22 m CONC PCN 27/R/B/X/T

TWY F: 12 m ASPH 5700 kg/1.5 MPa

TWYs v nouzovém pásu:

TWY W: 20 m GRASS 5700 kg/1.5 MPa

3Umístění a nadmořská výška kontrolních bodů pro nastavení výškoměru

Umístění: Odbavovací plocha Střed

ELEV: 781 ft / 238 m

4Umístění kontrolních bodů VOR/INSZeměpisné souřadnice místa pro seřízení INS, středy odbavovacích ploch:

ZÁPAD49 09 17 N 016 41 17 E

STŘED49 09 15 N 016 41 36 E

VÝCHOD 49 09 11 N 016 42 29 E

Poloha místa pro přezkoušení zařízení VOR není stanovena.

5PoznámkyDélka TWY F je vymezena TWY A a vjezdem do parkovacího areálu Sever.

LKTB  AD 2.9  SYSTÉM VEDENÍ A ŘÍZENÍ POHYBU NA PLOŠE A ZNAČENÍ

1

Použité značení stání letadel, pojezdové vodící značky a vizuální naváděcí/parkovací systém pro jednotlivá stání letadel

Značení stání a pojíždění na Apron Střed. Prosvětlené znaky na RWY 09/27 a na TWYs A, B, C, D, E. Reflexní znaky na RWY 08/26 a na TWYs FW.

Parkování letadel na odbavovacích plochách zajišťuje řídící odbavovací plochy.

2

 

RWY 09/27 - značení: poznávací, osové, prahové, dotyková pásma, postranní dráhové.
Postranní dráhové řady (RWY 09 a RWY 27 - W VRB LIM LAST 600 m Y),
prahové světelné příčky, koncové světelné příčky.

RWY 08/26: prahové a postranní značky dle předpisu L 14.

TWY A, B, C, D, E: osové značení, znaky a značení na všech kříženích TWY/RWY.
Postranní návěstidla TWY - viz LKTB AD 2-19-1.

TWY B ORANGE: na TWY B a TWY A podél APN W a na APN W je provedeno
nestandardní značení oranžové barvy.

TWY F: osové značení.

TWY W (tráva): pojezdové postranní značky - kužel oranžovo/bílý, značky
vyčkávacích míst na křížení TWY/RWY 08/26 a 09/27.

Vyčkávací plocha (tráva): postranní značky modré reflexní.

Stop příčky

NIL

4

Poznámky

Pomůcky k určení místa:
Nápis BRNO na odbavovací budově a nápis Brno/LKTB na komínu teplárny.

Ukazatelé a návěsti: Ukazatel směru větru - osvětlený, návěstní světlometka.

LKTB  AD 2.10  LETIŠTNÍ PŘEKÁŽKY

V prostorech přiblížení / vzletu

RWY/Prostor ve kterém se překážka nachází

Druh překážky

Pozice překážky

ELEV

Osvětlení překážky

Druh / barva

Poznámky

123456

27 a 26 L/APCH

09 a 08 R/TKOF

Anténa ILS/GP

49 08 55.25N 016 42 27.41E

824 ft

LGTD 

Anténa VOR/DME

49 09 00.23N 016 41 33.29E

800 ft

LGTD 

27 a 26 R/APCH

09 a 08 L/TKOF

Budova TWR-building

49 09 16.36N 016 41 23.57E

856,43 ft

LGTD 

V prostoru přiblížení okruhem a na letišti

Druh překážky

Pozice překážky

ELEV

Osvětlení překážky

Druh / barva

Poznámky

12345

Stožáry osvětlení

49 09 18N 016 41 07E

845,62 ft

LGTD

 
49 09 18N 016 41 10E

845,62 ft

LGTD

 
49 09 17N 016 41 16E

845,62 ft

LGTD

 
49 09 19N 016 41 13E

845,62 ft

LGTD

 

Stožáry osvětlení

49 09 15N 016 41 22E

834,45 ft

LGTD

 
49 09 15N 016 41 25E

435,45 ft

LGTD

 
49 09 14N 016 41 28E

834,45 ft

LGTD

 
49 09 14N 016 41 16E

834,45 ft

LGTD

 

LKTB  AD 2.11  POSKYTOVANÉ METEOROLOGICKÉ INFORMACE

1

Příslušná meteorologická služebna

BRNO/Tuřany

2

Provozní doba

 

H24
3Služebna odpovědná za přípravu předpovědí TAF
Období platnosti, interval vydávání

BRNO

24 HR, vydáván každých6 HR v0500, 1100, 1700, 2300.

4Druhy přistávacích předpovědí
Interval vydávání
NIL
5Způsob poskytování briefingu / konzultaceSelf-briefing pomocí webového rozhraní IBS (http://ibs.rlp.cz), nebo telefonicky. (viz GEN 3.5 para 4)
6Letová dokumentace
Používaný jazyk(y)

Viz řádek 5

Anglický, český (viz GEN 3.5.para 4)

7Mapy a další informace k dispozici pro briefing nebo konzultaciVšechny standardní W/T, SW mapy, mapy relativní vlhkosti a produkty z WAFS, dále mapy W/T 2000 ft a W/T 3000 ft, SWL mapa, OPMET data.
8Pomocné vybavení k dispozici pro poskytování informacíNIL
9Stanoviště ATS kterým jsou informace poskytovány Praha ACC, TWR
10Doplňující informace (omezení služby atd.)

Telefon:  +420 545 216 487

,

Telefon:  +420 604 210 865

,

Telefax:  +420 545 216 487

LKTB  AD 2.12  FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI DRAH

Označení

RWY NR

Zeměpisný a magnetický směr

Rozměry RWY

(m)

Únosnost (PCN) a povrch RWY a SWY

Zeměpisné souřadnice THR

Zvlnění geoidu

 

123456

09

098° GEO

092° MAG

2650 x 60

PCN 48/R/A/X/T

Beton

490910.33N 0164033.11E

147 ft / 45 m

THR 764 ft / 233 m

27

278° GEO

272° MAG

490859.12N 0164242.82E

145.3 ft / 44.3 m

THR 770,6 ft / 234.9 m

TDZ 768 ft / 234 m

08

098° GEO

092° MAG

800 x 30

5700 kg / (1.50 MPa)

Tráva

490904.65N 0164108.66E

THR 774 ft / 236 m

26

278° GEO

272° MAG

490901.28N 0164147.54E

THR 764 ft / 233 m

Poznámka: U RWY 09 je od 0,0 km do 0,59 km CONC v šířce 46 m - únosnost PCN 40/R/A/X/T. Po jeho obou stranách méně únosné živičné pásy, široké 7 m.

Označení

RWY NR

Sklon RWY-SWY

Rozměry SWY

(m)

Rozměry CWY

(m)

Rozměry vzletového a přistávacího pásu

(m)

Rozměry RESA

(m)

Prostor bez překážek

Poznámky

78910111213

09

+ 0,64% / - 0,35% / + 0,34% 662,50 m / 1325,00 m / 662,50 m

NIL

300 x 150

2770 x 280

240 x 120

NIL

Nouzový pás 1500 x 100 m.

27

- 0,34% / + 0,35% / - 0,64% 662,50 m / 1325,00 m / 662,50 m

NIL

300 x 150

2770 x 280

240 x 120

NIL

08

− 0,35%
800 m

NIL

60 x 80

920 x 80

NIL

NIL

RWY 08/26 se nachází uvnitř nouzového pásu.
Osová vzdálenost od RWY 09/27 je 80 m.

26

+ 0,35%
800 m

NIL

60 x 80

920 x 80

NIL

NIL

LKTB  AD 2.13  VYHLÁŠENÉ DÉLKY

Označení RWY

 

TODA
(m)

 

 

Poznámky

123456
09 2650 2950 2650 2650

NIL

27 2650 2950 2650 2650

NIL

08 800 860 800 800

NIL

26 800 860 800 800

NIL

2.13.1  VZLET Z KŘIŽOVATKY

Označení RWY

Od

 

 

 

Poznámky

123456
09 TWY B 2000 23002000

DAY ONLY

TWY C146517651465DAY ONLY
27 TWY E2137 2437 2137

DAY ONLY

TWY D166219621662DAY ONLY
TWY C120615061206DAY ONLY
TWY B673973673DAY ONLY

LKTB  AD 2.14  PŘIBLIŽOVACÍ A DRÁHOVÁ SVĚTELNÁ SOUSTAVA

Označení RWY

APCH LGT typ
LEN
INTST

THR LGT
barva
WBAR

VASIS
(MEHT)
PAPI

TDZ LGT
LEN

RCLL LEN
rozestupybarva
INTST

REDL LEN
rozestupybarva
INTST

RENL
barva
WBAR

SWY LGT LEN (m)barva

Poznámky

12345678910

09

 

zelená
LIM

 

 NIL

 

červená

 

NIL

NIL

27

 

 

 

zelená

 

 

 

NIL

 

červená

 

NIL

Světelná záblesková soustava

 

LKTB  AD 2.15  OSTATNÍ OSVĚTLENÍ, NÁHRADNÍ ZDROJ ELEKTRICKÉ ENERGIE

1Umístění a charakteristika ABN/IBN
Provozní doba
NIL
2Umístění a osvětlení LDI
Umístění a osvětlení anemometru

 

Anemometr: vpravo RWY 27 LGTD

3Pojezdová postranní návěstidla a pojezdové osové řadypostranní návěstidla TWY - modrá
4Náhradní zdroj elektrické energie/
doba potřebná na přepnutí
nezávislý přívod 22 kV / do 1 s
5Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.16  PŘISTÁVACÍ PLOCHA PRO VRTULNÍKY

1Zeměpisné souřadnice TLOF nebo THR FATO

TLOF 1 49 09 17,58 N 016 41 02,35 E;
TLOF 2 49 09 17,42 N 016 40 48,21 E;
FATO 1 49 09 11,27 N 016 41 06,25 E;
FATO 2 49 09 09,01 N 016 41 32,38 E;
FATO 3 49 09 13,31 N 016 41 17,97 E.

2Nadmořská výška TLOF a / nebo FATO (m/ft)

TLOF 1 786 ft / 239 m;
TLOF 2 771 ft / 235 m;

FATO 1 778 ft / 237 m;
FATO 2 778 ft / 237 m;
FATO 3 785 ft / 239 m.

3Rozměry TLOF a FATO,
povrch, únosnost, značení

TLOF 1 Na TWY F, asfalt, 5700 kg / 1,5 MPa, bílý čtverec o délce strany 10 m.

TLOF 2 Parkovací areál SEVER, asfalt, 5700 kg / 1,5 MPa, bílý čtverec o délce strany 10 m.

FATO 1 Na TWY B, beton, PCN 72R/A/W/T, bílá přerušovaná kružnice o průměru 22 m, bílý rovnostranný trojúhelník s bílým písmenem H.

FATO 2 Na TWY C, beton, PCN 27R/B/X/T, bílá přerušovaná kružnice o průměru 22 m, bílý
rovnostranný trojúhelník s bílým písmenem H.

FATO 3 Na TWY A, beton, PCN 72R/A/W/T, bílý přerušovaný obrazec o průměru 28 m, bílý
rovnostranný trojúhelník s bílým písmenem H.

4Zeměpisný a magnetický směr FATO

FATO 1, FATO 2 přiblížení 98°/ 278° GEO; 92° / 272° MAG
vzlety/ 272° MAG

FATO 3 přiblížení 069°, 309° GEO; 063°, 303° MAG
vzlety 129°,249° GEO; 123°, 243° MAG

5Použitelné vyhlášené délkyNIL
6Světelný systém pro APCH a FATO

NIL

7Poznámky

FATO 1, FATO 2 použitelné pouze pro VFR den.

FATO 3 pouze pro vrtulníky Policie ČR nebo HEMS.

TLOF 1 pouze pro vrtulníky parkující v parkovacím areálu SEVER; ostatní vrtulníky parkování na odbavovacích plochách dle pokynů řídícího odbavovací plochy. helicopters parked in the parking area NORTH; other helicopters parking on aprons according to authorised signalmen instructions.

TLOF 2 pouze pro vrtulníky HEMS.

LKTB  AD 2.17  VZDUŠNÝ PROSTOR LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

1

Označení a vodorovné hranice

CTR Tuřany

491320N 0163305E

CWA o poloměru7 NM se středem ARP AD LKTB (490905N 0164138E) -

491056N 0165159E
491031N 0165711E
490510N 0165608E
490535N 0165057E

CWA o poloměru7 NM se středem ARP AD LKTB (490905N 0164138E) -

490715N 0163116E
490749N 0162641E
491420N 0162757E
491320N 0163305E
2

Vertikální hranice

2500 ft AMSL /       GND

3

Klasifikace vzdušného prostoru

D

4

Volací znak stanoviště ATS
Jazyk(y)

TUŘANY VĚŽ/ TURANY TOWER

TUŘANY GROUND

CZ, EN

5

Převodní výška

5000 ft AMSL

6

Poznámky

NIL

LKTB  AD 2.18  SPOJOVACÍ ZAŘÍZENÍ LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB

Označení služby

Volací značka

Kmitočet

Provozní doba

Poznámky

12345

APP

PRAHA RADAR

127.350 MHz

 

 

124.050 MHz

HO

záložní

121.500 MHz

H24

Tísňový kmitočet

TWR

TUŘANY VĚŽ
TURANY TOWER

119.605

 

 

TUŘANY GROUND 125.430 HO

Před navázáním spojení s GROUND zkontrolujte ATIS pro používanou FREQ.

 

121.500 MHz

H24

Tísňový kmitočet

ATIS

TURANY ATIS

131.105

 

Vysílání v anglickém jazyce

Informace ATIS lze získat i na telefonním čísle 545 521 222

LKTB  AD 2.19  RADIONAVIGAČNÍ A PŘISTÁVACÍ ZAŘÍZENÍ

Druh zařízení,
CAT ILS

(VOR/ILS VAR)

 

Kmitočet

Provozní doba

Zeměpisné souřadnice místa vysílací antény

Nadmořská výška vysílací antény DME

Poloměr pokrytí služby

Poznámky

12345678

VOR/DME

(MAG: 5°E / 2020)

(VOR: 5°E)

BNO

114.450 MHz

(CH 91Y)

H24
490900.23N 0164133.29E
800 ft-

Chráněný dosah / Výška

80 NM / 50 000 ft

LOC 27

(CAT I/C/2)

(MAG: 5°E / 2020)

BO 111.500 MHz H24
490911.92N 0164014.73E
-- LOC Course 272° MAG
GP 27 - 332.900 MHzH24
490855.25N 0164227.41E
-- GP 3° ILS RDH 46.6 ft
DME 27 BO

111.500 MHz

(CH 52X)

H24
490855.25N 0164227.41E
785 ft-Dosah 25 NM
MM tečka, čárka 75 MHz H24
490854.83N 0164334.13E
--

0,57 NM k THR RWY 27

L

(MAG: 5°E / 2020)

B

(Borek)

429 kHz H24
490854.65N 0164334.23E
--

0,57 NM k THR RWY 27

Dosah 25 NM

VDF -viz tabulka 2.18 HO
490855.42N 0164209.65E
-- 

LKTB  AD 2.20  PRAVIDLA PRO MÍSTNÍ PROVOZ

2.20.1  ODBAVENÍ LETŮ
2.20.1.1 Kompletní odbavení letů zajišťuje LETIŠTĚ BRNO a.s..
2.20.1.2 Odbavení letů z/do destinací mimo Schengenský prostor.

Přílety i odlety z/do destinací mimo schengenský prostor jsou odbavovány pouze na odbavovacích plochách STŘED, ZÁPAD, VÝCHOD.

2.20.2  KOORDINACE LETIŠTĚ

Rezervováno

2.20.2.1  Koordinace výcvikových letů
2.20.2.1.1 Provozovatel letiště koordinuje výcvikové lety ve spolupráci s Řízení letového provozu ČR, s.p. formou sdílení a editace dat ze systému LARS (viz LKTB AD 2.20 para 7). Účtování výcvikových přistávacích poplatků viz GEN 4.3 para 4.
2.20.3  POJÍŽDĚNÍ A PARKOVÁNÍ LETADEL
2.20.3.1 Pohyby a rozmísťování letadel na parkovací místa na odbavovacích plochách (APN) řídí řídící odbavovací plochy. Každé letadlo,které vjíždí na APN za účelem parkování, smí na APN vstoupit pouze za asistence řídícího odbavovací plochy. V případě zaneprázdnění řídícího odbavovací plochy nechá TWR letadlo pojíždějící na příslušnou APN vyčkávat na:

 

  1.  

  2.  

  3. mezilehlé vyčkávací místo TWY C

 

  1.  

  2.  

  3. mezilehlé vyčkávací místo TWY B

 

  1.  

  2.  

Při pojíždění na příslušnou odbavovací plochu očekávejte předávání mezi letištní řídící věží (TWR) a službou řízení provozu na odbavovací ploše () za výše uvedenými místy. Na APN STŘED upřesní TWR plánovaný segment odbavovací plochy (stání M1, M2, M3, M4) a dále posádku vyzve k oznámení „marshaller in sight“. Průjezd po TWY A bez odbočování na APN zůstává v odpovědnosti TWR.

2.20.3.2 Povolení k pojíždění vydané pracovištěm GROUND nebo letištní řídící věží nezbavuje pilota povinnosti řídit se pokyny řídícího odbavovací plochy. Zahájí−li pojíždění nebo pokračuje−li v pojíždění bez vedení řídícího odbavovací plochy, zodpovídá velitel letadla sám za vyhnutí se střetu s jinými letadly, vozidly, osobami nebo předměty na odbavovací ploše.
2.20.3.3 Pojíždění z odbavovacích ploch na RWY 08/26 je vedeno po betonových TWYs, RWY 09/27 a po travnaté TWY W. RWY 08/26 a část travnaté TWY W jsou umístěny v nouzovém pásu jižně od RWY 09/27.
2.20.3.4 V parkovacím areálu SEVER není poskytována služba řízení. TWY F je použitelná pouze pro letadla kódového písmene A.
2.20.3.5 Na odbavovacích plochách LKTB je zakázáno provádění motorových zkoušek. Motorové zkoušky je povoleno provádět pouze na místech určených provozovatelem letiště.
2.20.3.6 Pro zahájení pojíždění na odbavovacích plochách STŘED a ZÁPAD se z bezpečnostních důvodů musí používat pouze minimální výkon motorů.
2.20.3.7 Jestliže letadlo odbavované na odbavovacích plochách STŘED nebo ZÁPAD vyžaduje pro start motorů vzduchový startér () z důvodu nefunkčního záložního zdroje energie (), není povoleno na místě stání zvyšování volnoběžných otáček motoru. Z toho důvodu (pokud nelze jinak) po startu jednoho z motorů pomocí je žádoucí výjezd letadla ze stání na přilehlou TWY A, otočení letadla do směru pojíždění a zastavení na TWY A, následně za asistence řídícího odbavovací plochy provést start dalšího motoru se zvýšeným režimem otáček již nastartovaného motoru. Postup startu motorů pomocí musí být koordinován s handlingovým agentem, řídícím odbavovací plochy a před zahájením výjezdu (pojíždění) ze stání musí být navázáno spojení s TURANY GROUND (TURANY TWR).
2.20.3.8  TWY A mezi APN ZÁPAD a TWY C podél APN STŘED je použitelná pouze pro letadla kategorie A, B, C (do 36 m rozpětí). Pro letadla kategorie D je tato část TWY A použitelná pouze po schválení Řídícím odbavovací plochy a TWR a při průjezdu podél APN STŘED pod řízením Řídícího odbavovací plochy.
2.20.3.9 Stání pro letadla všeobecného letectví (STANDS GA) na odbavovací ploše ZÁPAD jsou použitelná pouze pro letadla kategorie A a B (do rozpětí 24 m).
2.20.3.10 Pojezdový pruh přes odbavovací plochu ZÁPAD mezi TWY A a stáním letadel všeobecného letectví je použitelný pouze pro letadla kategorie A a B (do rozpětí 24 m).
2.20.3.11 Vyčkávací místo RWY 08/26 na TWY W je totožné s vyčkávacím místem RWY 09/27
2.20.4  PROVOZ KRITICKÝCH TYPŮ LETADEL
2.20.4.1  Kritické typy letadel

Za níže uvedených podmínek je povolen provoz do velikosti typů Boeing 787−3, Boeing 787−8, Boeing 787−9, Boeing 777−300, Boeing 747−400, Airbus 330−200, Airbus 340−600, Airbus 350−800, Antonov 124 Ruslan, MD 11, Lockheed C5 A/B.

2.20.4.2  Únosnost (PCN) RWY, TWY, APN

Překročení PCN RWY, TWY, APN povoluje provozovatel letiště na žádost provozovatele letadla.

2.20.4.3   RWY

Šířka RWY je 60 m bez zřízených postranních pásů. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem.

2.20.4.4   TWY a postranní pásy

Pro kritické typy letadel je použitelná TWY B a TWY A přilehlá k APN W. Šířka TWY B a TWY A přilehlé k APN W včetně zpevněného postranního pásu je 44 m. Navazující plochy jsou nezpevněné s travnatým povrchem. Posádky čtyřmotorových letadel jsou povinny používat minimální tah vnějších pohonných jednotek a je-li to možné, provádět pojíždění s vypnutými vnějšími pohonnými jednotkami.

2.20.4.5  Trasa pojíždění pro kritické typy letadel

Pro kritické typy letadel jsou použitelné plochy: RWY 09/27, TWY B, TWY A přilehlá k APN W a APN W, viz mapa LKTB AD 2−20.

2.20.4.6  Vedení vozidlem FOLLOW ME

Vedení vozidlem FOLLOW ME pro kritické typy letadel je povinné. Od hranice křižovatky TWY B s TWY A zajišťuje pro kritické typy letadel odstupové vzdálenosti alternativní osové značení oranžové barvy. Posádky kritických typů letadel jsou žádány, aby snížily standardní rychlosti pojíždění.

2.20.4.7  Nadjíždění v obloucích

Posádky letadel jsou žádány, aby v oblouku z/na RWY 09/27 na/z TWY B používaly techniku nadjíždění pro dodržení bezpečné vzdálenosti od okraje TWY. V oblouku z TWY B na TWY A zabezpečuje bezpečnou vzdálenost od okraje TWY alternativní osové značení oranžové barvy.

2.20.4.8  Vyčkávací místo RWY

Kritické typy letadel budou před vstupem na RWY vyčkávat přímo na místě stání na APN W. Povolení k pojíždění z místa stání na APN W bude vydáno současně s povolením ke vstupu na RWY.

2.20.4.9  Odmrazování

Odmrazování a protinámrazové ošetření letadla se provádí na APN W na místě parkování.

2.20.4.10  Kategorie letiště pro účely záchranné a požární služby

Provozovatel letiště na vyžádání poskytne vyšší kategorii letiště s možností navýšení až na kategorii 10.

2.20.4.11  Indikace PAPI

 

 

2.20.5  PLNĚNÍ PALIVA DO LETADLA S CESTUJÍCÍMI NA PALUBĚ
2.20.5.1 Plnění paliva do letadel s cestujícími na palubě letadla (sedící, vystupující nebo nastupující) musí probíhat s požární asistencí. Velitel letadla je povinen informaci o přítomnosti cestujících na palubě letadla, v souvislosti s požární asistencí, sdělit svému handlingovému agentovi. Plnění paliva do letadla s cestujícími na palubě se dále řídí vnitřními předpisy poskytovatelů služeb.
2.20.6  ODLET ZA VFR BEZ FPL
2.20.6.1 Před odletem letadla za VFR bez letového plánu ve výškách do 1000 ft /300 m AGL je pilot povinen při žádosti o povolení k pojíždění předat rádiem pracovišti GROUND / TWR následující informace:
  1. identifikace letadla;

  2. typ letadla;

  3. výstupní bod z CTR;

  4. výšky letu.

2.20.7  KOORDINACE MÍSTNÍ LETOVÉ ČINNOSTI SE STANOVIŠTĚM ATS
2.20.7.1  Místní letová činnost ()

Místní letovou činností () se rozumí letové aktivity, vztahující se k opakovaným přistáním a vzletům, letmým přistáním a vzletům a nízkým přiblížením (průletům) nad RWY příslušného letiště.

Ke koordinaci se používá aplikace LARS (Local Activity Reservation System), přístupná z webového prostředí pomocí rozhraní webového prohlížeče.

Každý uživatel musí být v systému registrovaný a mít vlastní přihlašovací údaje (jméno a heslo) jednotné pro aplikace Letecké informační služby. Bez přihlášení není možné vytvářet ani spravovat žádné rezervace.

2.20.7.2  Piloti a provozovatelé letadel kategorie turbulence v úplavu STŘEDNÍ nebo TĚŽKÁ

Koordinaci místní letové činnosti letadel kategorie STŘEDNÍ nebo TĚŽKÁ se stanovištěm ATS provádí provozovatel letiště. Piloti a provozovatelé těchto letadel, zamýšlející provádět v CTR Tuřany, jsou povinni odeslat písemnou žádost o koordinaci provozovateli letiště na jeden z těchto kontaktů:

Telefax:   +420 545 216 346

E-mail:   handling@airport−brno.cz

SITA:   BRQCZ7X

Při žádosti budou uvedeny následující údaje:

  1. poznávací značka (u letů podle FPL pole 7),

  2. typ letadla,

  3.  

  4. zahájení a předpokládané ukončení činnosti,

  5. u letů podle FPL letiště odletu a určení,

  6.  

  7. popis požadované .

2.20.7.3  Piloti a provozovatelé letadel

Piloti a provozovatelé letadel, zamýšlející provádět v CTR Tuřany, jsou povinni prostřednictvím formuláře na webové stránce https://lis.rlp.cz/lars vložit svůj požadavek na uvedením základních parametrů letu (pravidla letu, typ letadla, identifikace letu, kontakt na pilota, požadované časové rozmezí pro provedení ) a popisem požadované .

Pro provedení je nevyhnutelné získat potvrzení v podobě "slotu MLČ", jenž bude obsahovat časové vymezení, v němž má být předpokládaná činnost provedena.

Získání slotu je nezbytné pro piloty a provozovatele letadel v případě záměru provádět aktivity charakteru opakovaných:

  1. vzletů a přistání (resp. letmých přistání a vzletů),

  2. nízkých přiblížení (průletů) nad RWY nebo

  3. přiblížení podle přístrojů na LKTB bez ohledu na pravidla letu či druh letu.

Slot představuje výhradně čas provádění . Za čas zahájení místní letové činnosti se považuje vstup do CTR Tuřany. Za ukončení místní letové činnosti se považuje čas, kdy je zahájen odlet na letiště určení nebo čas přistání na LKTB.

Rezervace se nepoužívá pro jednotlivé pohyby na RWY, které neodpovídají charakteru , tj. např.:

  1. jeden let po letištním provozním okruhu, který začíná i končí na příslušném letišti,

  2. jedno letmé přistání a vzlet při traťovém letu, kdy letiště vzletu a/ nebo letiště určení se liší od příslušného letiště nebo

  3. jedno přiblížení podle přístrojů, ukončené úplným přistáním nebo nízkým přiblížením (průletem), s pokračováním na jiné letiště.

I přes obdržený časový slot má stanoviště ATS na LKTB právo rezervaci následně modifikovat či zcela zrušit z provozních důvodů. O této skutečnosti je pilot vyrozuměn prostřednictvím emailu či SMS na registrovaném telefonním čísle.

2.20.7.4  Náhradní postupy

V případě výpadku nebo poruchy LARS se v CTR Tuřany koordinuje se stanovištěm ATS na kmitočtu TWR, GND případně před spuštěním motorů nebo před vstupem do prostoru odpovědnosti daného ATS stanoviště.

LKTB  AD 2.21  POSTUPY PRO OMEZENÍ HLUKU

2.21.1  OMEZENÍ LETŮ
2.21.1.1 Vzlety a přistání letadel certifikovaných dle ICAO Annex 16/I, část II, Hlava 2 nebo letadel bez certifikace dle ICAO Annex 16/I, část II, Hlava 2 nejsou povoleny. V případě letů výjimečné povahy je možno využít postup dle AIP GEN 1.2 para 1.12. Vzlety a přistání výše uvedených letadel v době od 2100 (2000) do 0500 (0400) jsou zakázány bez výjimky.
2.21.2  VÝCVIKOVÉ LETY
2.21.2.1 Z důvodu snížení hlukové zátěže je žádoucí neprovádět přelety a lety po okruhu nad zastavěnými částmi obcí Tuřany, Holásky, Dvorska, Kobylnice, Šlapanice, Slatina, pokud není službou ATC stanoveno jinak (např. za účelem zajištění rozstupu, vyhnutí se oblačnosti apod.).
2.21.2.2 Výška letu po okruhu je 1800 ft AMSL a platí pro všechny letouny včetně sportovních létajících zařízení a motorizovaných kluzáků.
2.21.2.3 Akrobatické lety lze provádět pouze mimo zástavbu a dle instrukcí služby ATC.
2.21.2.4 Výcvikové lety mezi 2100 (2000) UTC a 0500 (0400) UTC nejsou povolovány.

LKTB  AD 2.22  LETOVÉ POSTUPY

2.22.1  VŠEOBECNĚ
2.22.1.1 Výška základny oblačnosti se udává vzhledem k nadmořské výšce THR RWY 27.
2.22.1.2 Travnatá dráha je označována podle směru pro přistání nebo vzletu jako:
  1. RWY 08 nebo

  2. RWY 26

2.22.1.3  RWY 08/26 je použitelná pouze ve dne pro lety VFR (a zvláštní lety VFR).
2.22.1.4 Ve vysílání ATIS nebude použití RWY 08/26 jako dráhy v používání samostatně vysíláno. Piloti jsou žádáni, aby úmysl použít RWY 08/26 pro přistání ohlásili po navázání spojení s nebo TWR a pro vzlet při žádosti o spuštění motorů nebo pojíždění. Údaje o stavu a použitelnosti RWY 08/26 se aktualizují NOTAMem a nejsou součástí vysílání ATIS.
2.22.1.5 Letadlo po přistání na RWY 08/26, pokud neobdrží povolení k pojíždění, musí tuto dráhu uvolnit na vyznačenou vyčkávací plochu nebo TWY W. Vyčkávací plocha a TWY W jsou vytyčeny jižně RWY 08/26. Uvolnění RWY 08/26 musí pilot ohlásit TWR.
2.22.1.6 Provoz záchranných vrtulníků, viz odst. LKTB AD 2.22.4 para 3
2.22.1.7 Výcvikové lety mohou být z důvodu vyšší hustoty letového provozu omezeny. Výcvikové lety do 2000 kg MTOW v době od 1030 do 1230 (0930 − 1130) mohou být na LKTB z důvodu nižší kapacity ATC výrazně omezovány.
2.22.1.8 Krátkodobé přerušení poskytování ATS stanovištěm TWR

Během publikované provozní doby Tuřany TWR může docházet ke krátkodobému přerušení poskytování ATS stanovištěm TWR (zpravidla do 10 minut). Lety VFR, zejména provádějí-li se bez podaného letového plánu, mohou očekávat zdržení při vydávání letových povolení. Dočasné přerušení poskytování ATS se oznamuje vysíláním informace ATIS (131.105 MHz):

"Tuřany Tower is temporarily closed, all traffic to CTR Tuřany is prohibited, stand by for Tuřany Tower reopening."

Během dočasného přerušení se letadlům zakazuje vstup do CTR Tuřany až do obnovení poskytování ATS, vyčkávání se provádí mimo CTR Tuřany. Podrobné informace o předpokládané délce přerušení poskytování ATS lze získat za letu na PRAHA INFORMATION (136.175 MHz), PRAHA RADAR (127.350 MHz) nebo na AD LKTB (pracovišti odbavení letů).

2.22.1.9 Letištní provozní minima
RWYRVR (m)

vzlet

přistání

27550550
09550800

Poznámka: Postupy LVP (včetně LVTO) nejsou aplikovány.

2.22.2  POSTUPY PRO IFR LETY
2.22.2.1  Vyčkávání
2.22.2.1.1 Postupy pro vyčkávání jsou zobrazeny na mapách přiblížení podle přístrojů (IAC) − ICAO.
2.22.2.2  Přiblížení
2.22.2.2.1 Postupy pro standardní přístrojové přiblížení k bodu IAF jsou popsány na následujících stranách a zobrazeny na mapách STAR. Postupy pro počáteční, střední, konečné a nezdařené přiblížení, tj. od bodu IAF, jsou zobrazeny na mapách přiblížení podle přístrojů (IAC) − ICAO. Postupy platí i pro přílety na travnatou RWY.
2.22.2.2.2  Velitelé letadel jsou žádáni, aby při navázání spojení potvrdili informaci ATIS a zopakovali dané QNH.
2.22.2.2.3 Pro RNAV příletové tratě se požaduje certifikace RNAV−1 využívající GNSS.

Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.

2.22.2.2.4 Letadla vybavená podle certifikace RNAV−5, ale schopná letět po přidělené příletové RNAV−1 trati musí informovat ATC při prvním navázání spojení a ATC bude letadlo monitorovat s využitím přehledových systémů, za účelem vyloučení navigačních chyb.
2.22.2.2.5 Letadla nevybavená pro RNAV musí informovat ATC při prvním navázání spojení a budou vektorována.
2.22.2.2.6 Při pojíždění na apron z RWY 08/26 si musí pilot před křižováním RWY 09/27 vyžádat povolení.
2.22.2.2.7  Let IFR, který provádí vizuální přiblížení, musí, v případě nezdařeného přiblížení, provést postup pro nezdařené přiblížení, který je publikován na mapě přiblížení podle přístrojů pro stejnou dráhu, není−li jinak instruován ATC.
2.22.2.3  Odlety
2.22.2.3.1 Postupy pro odlet jsou popsány a zobrazeny na mapách SID.
2.22.2.3.2 Velitelé letadel jsou žádáni, aby při navázání spojení potvrdili informaci ATIS a zopakovali dané QNH.
2.22.2.3.3 Pro RNAV odletové tratě se požaduje certifikace RNAV−1 využívající GNSS.

Poznámka: Dostupnost signálu DME/DME není zaručena.

2.22.2.3.4 Letadla vybavená podle certifikace RNAV−5, ale schopná letět po přidělené odletové RNAV−1 trati musí informovat ATC při prvním navázání spojení a ATC bude letadlo monitorovat s využitím přehledových systémů, za účelem vyloučení navigačních chyb.
2.22.2.3.5 Letadla nevybavená pro RNAV musí informovat ATC při prvním navázání spojení a budou vektorována.
2.22.2.3.6 Při pojíždění na RWY 08/26 musí pilot zastavit na vyznačených vyčkávacích místech a vyžádat si povolení ke křižování RWY 09/27.
2.22.2.3.7 Velitelé letadel musí navázat spojení s TUŘANY GROUND (TUŘANY TWR) za účelem získání schválení k spouštění motorů, předání údajů o letu podle ENR 1.2 para 1.10.2, obdržení letového povolení a schválení pojíždění.

Piloti vrtulníků letecké záchranné služby, SAR a Policie ČR předávají údaje o letu co nejdříve před vzletem na kmitočtu TUŘANY VĚŽ, kde obdrží ATC povolení.

2.22.2.3.8 Piloti odlétávajících letadel podle IFR z letiště BRNO/TUŘANY zůstávají po vzletu na kmitočtu TUŘANY VĚŽ až do pokynu TUŘANY TWR k přechodu na příslušný kmitočet PRAHA RADAR, uvedeném v textovém popisu SID.
2.22.2.3.9  Odlety po tratích jiných než SID

Níže uvedené typy odletových postupů letů letadel letících podle pravidel letů podle přístrojů jsou stanoveny pro případ, kdy přístrojový odlet pomocí SID není možný nebo žádoucí.

2.22.2.3.9.1  Vizuální odlety

Vizuální odlety jsou povoleny pouze ve dne.

Letové povolení k provedení vizuálního odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.

K provedení vizuálního odletu

  1. musí vzletové výkonové charakteristiky letadla umožnit zahájení zatáčky co nejdříve po vzletu;

  2. musí meteorologické podmínky ve směru vzletu a následného stoupání umožnit dodržení viditelnosti země až do minimální sektorové nadmořské výšky (MSA) nebo do minimální nadmořské výšky pro poskytování přehledových služeb (ATCSMA) podle toho, jak bude stanoveno v ATC povolení;

  3. je pilot odpovědný za dodržení bezpečné výšky nad překážkami až do takto stanovené nadmořské výšky;

  4. musí pilot před vzletem s tímto postupem souhlasit;

  5. letová posádka by s ohledem na charakter vizuální fáze odletového postupu měla zvážit vhodnost použití techniky vzletu s redukovaným tahem.

2.22.2.3.9.2  Všesměrové odlety

Všesměrové odlety jsou povoleny ve dne i v noci.

Letové povolení k provedení všesměrového odletu lze vydat na základě žádosti pilota nebo z iniciativy ATC, přičemž musí být akceptováno pilotem.

2.22.2.4  Přiblížení okruhem
2.22.2.4.1  OCA pro RWY 09/27 − viz mapy pro přiblížení podle přístrojů − ICAO.

Po přístrojovém přiblížení jsou stanoveny směry okruhů pro všechny kategorie letadel následovně:

  • RWY 09 − pravý okruh

  • RWY 27 − levý okruh

2.22.3  PŘEHLEDOVÉ SLUŽBY ATS A POSTUPY
2.22.3.1 V CTR Tuřany, TMA Brno a přilehlé části CTA 2 Praha jsou poskytovány přehledové služby ATS. Radarová přiblížení se neprovádějí.
2.22.3.2 Snížené minimum rozstupu založeného na přehledových systémech ATS 3 NM je aplikováno do vzdálenosti 32 NM VOR/DME BNO, a to pouze ve FIR Praha.
2.22.3.3 Přehledové systémy ATS

 

2.22.3.4 V CTR Tuřany, TMA Brno a přilehlé části CTA 2 Praha je přehledové krytí zajištěno v a nad minimálními nadmořskými výškami pro poskytování přehledových služeb ATC, viz mapa LKTB AD 2−43.
2.22.4  POSTUPY PRO VFR LETY
2.22.4.1  Všeobecně
2.22.4.1.1 Při letech VFR vstupujících do CTR z prostoru třídy G nebo E musí pilot nejméně 3 minuty před vstupem do CTR navázat spojení s TWR, nastavit kód A2000 podle ENR 1.6 para 2.4.5, je-li letadlo vybaveno provozuschopným odpovídačem SSR a pokud předtím nedostali od stanoviště ATS pokyn k nastavení diskrétního kódu, a předat následující údaje:
  1. identifikace letadla;

  2. typ letadla (pouze při letu bez FPL);

  3. vstupní bod do CTR;

  4. výstupní bod z CTR (u letů prolétávajících CTR);

  5. vypočítaný čas vstupu do CTR;

  6. letiště přistání (pouze při letu bez FPL)

V případě, že letadlo není vybaveno odpovídačem SSR, odpovídač SSR je mimo provoz nebo pracuje pouze v módu A/C, resp. v módu A, oznámí pilot tuto skutečnost stanovišti.

2.22.4.1.2  Velitelé letadel jsou žádáni, aby při navázání spojení potvrdili informaci ATIS a zopakovali dané QNH.
2.22.4.1.3 Všechny lety VFR, vstupující do nebo vykonávané v CTR Tuřany, podléhají denně mezi 2400-0800 LMT předběžnému povolení (PPR), vydávanému Tuřany TWR. Tato povinnost se nevztahuje na zvláštní provoz, jako jsou lety HEMS, Policie a . Předložení letového plánu nenahrazuje PPR. Kontaktujte Tuřany TWR +420 548 424 870.
2.22.4.1.4 Při pojíždění na APN z RWY 08/26 si musí pilot před křižováním RWY 09/27 vyžádat povolení.
2.22.4.1.5 Při pojíždění na RWY 08/26 musí pilot zastavit na vyznačených vyčkávacích místech a vyžádat si povolení ke křižování RWY 09/27.
2.22.4.2  VFR vstupní / výstupní body do / z CTR a vyčkávací body:

Označení

Poloha

Souřadnice

NOVEMBER

Kuřim (železniční přejezd jihovýchodně od města)

491732N 0163337E

vstupní

ECHO

Rousínov (kostel)

491213N 0165310E

vstupní

SIERRA

Klobouky u Brna

485952N 0165144E

vstupní

WHISKY

Ořechov (kostel)

490639N 0163115E

vstupní

ZULU

Velké Němčice (křížení dálnice a silnice nižší třídy severovýchodně od města)

485947N 0164120E

vstupní

ALFA

Sokolnice (železniční přejezd)

490703N 0164212E

vyčkávací

BRAVO

Podolí (dálniční nadjezd)

491054N 0164245E

vyčkávací

2.22.4.3 Postupy pro odlety záchranných vrtulníků z brněnských nemocnic.

Vzhledem k potížím s navazováním oboustranného spojení a získáváním letového povolení před vzletem jsou odlety záchranných vrtulníků prováděny následovně:

  1. Odlety z nemocnice Bohunice musí získat letové povolení vždy před vzletem bez výjimky.

  2. Odlety z ostatních nemocnic přilétající do Tuřan smí po vzletu pokračovat severně osy RWY 09 do prostoru Černovic (MAX altitude 2000 ft), kde v případě nutnosti zahájí vyčkávání až do dalšího povolení od Tuřany TWR.

  3. Odlety z ostatních nemocnic, které směřují mimo CTR Tuřany, pokračují po vzletu z heliportu na sever (MAX altitude 2000 ft) až do dalšího povolení od Tuřany TWR.

2.22.4.4  Postupy pro lety balónů v CTR Tuřany
2.22.4.4.1 Před vzletem balónu z místa, které se nachází v CTR Tuřany, nebo z místa mimo CTR v případě, kdy let následně do CTR vstoupí, je pilot povinen vyžádat si letové povolení od Tuřany TWR telefonicky na

Telefon:  +420 548 424 870

. S TWR je nutné projednat předpokládaný čas vstupu do CTR, trať letu, nadmořskou výšku letu a předpokládanou rychlost letu.
2.22.4.4.2 Při startu z okraje CTR Tuřany, kdy balón bezprostředně po vzletu opustí CTR (např. odlet z Brněnské přehrady severním směrem), je povinností pilota balónu tento let před vzletem telefonicky oznámit na Tuřany TWR,

Telefon:  +420 548 424 870

, a pokud dodrží podmínky letového povolení vydaného při telefonické koordinaci s Tuřany TWR, není pilot povinen s tímto stanovištěm navázat a udržovat oboustranné RTF spojení.
2.22.4.4.3  Lety balónů mohou být výrazně omezeny, je-li to nutné k udržení požadované míry bezpečnosti, plynulosti a hospodárnosti letů v CTR Tuřany a to zejména v případě, kdy předpokládaná trajektorie letu balónů je konfliktní s provozem v blízkosti letiště, včetně prostoru konečného přístrojového přiblížení a odletu.
2.22.4.4.4 Piloti jsou žádáni, aby své lety plánovali mimo blízkost letiště Brno - Tuřany a prostor konečného přístrojového přiblížení a odletu (přibližně 8 NM / 15 km od letiště ve směru vzletu a přistání, 3 NM / 5,5 km na každou stranu pro prodloužené osy dráhy). Pokud bude let v blízkosti letiště plánován, zejména pak se záměrem křižovat prodloužené osy RWY, může být vydání povolení k letu z provozních důvodů odmítnuto.
2.22.4.4.5 Bude-li let směřovat, nebo se již nachází v blízkosti letiště nebo v prostoru konečného přístrojového přiblížení a odletu, musí být pilot balónu kdykoliv připraven splnit instrukce ke stoupání až do 5000 ft AMSL nebo klesání do minimální bezpečné výšky dle aktuální provozní situace.
2.22.4.4.6 Hlášení o přistání balónu v prostoru CTR Tuřany se co nejdříve po přistání předává telefonicky Tuřany TWR na čísle

Telefon:  +420 548 424 870

.Udržuje-li se RTF spojení balónu s TWR i po přistání, lze hlášení o přistání předat touto cestou s podmínkou, že jeho přijetí musí být od Tuřany TWR na provozním kmitočtu potvrzeno.
2.22.4.4.7 Bezprostředně před přistáním v CTR, předpokládá-li jeho bezpečné provedení, má-li svůj doprovod v dosahu a je s ním ve spojení, může pilot stanovišti TWR vyslat radiotelefonicky zprávu s uvedením předpokládaného času přistání. TWR bude tuto zprávu, v souladu s postupy uvedenými v AIP ENR 1.2 para 2.1, považovat za hlášení o přistání a let od oznámeného předpokládaného času přistání za ukončený.
2.22.5  Snížená minima rozstupu na dráze
2.22.5.1 Snížená minima rozstupu na dráze mezí dvěma letadly využívajícím stejnou dráhu smí být použita pro RWY 09 a RWY 27.

Snížená minima rozstupu na dráze smí být použita:

  1. mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím přistávajícím letadlem;

  2. mezi následujícím přistávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem;

  3. mezi následujícím odlétávajícím a předcházejícím odlétávajícím letadlem.

2.22.5.2 Snížená minima rozstupu na dráze nesmí být použita mezi odlétávajícím a předcházejícím přistávajícím letadlem.
2.22.5.3 Podmínky pro použití snížení minima rozstupu na dráze.

Snížená minima rozstupu na dráze mezi dvěma letadly využívajícími stejnou dráhu smí být použita pouze za předpokladu splnění následujících podmínek:

  1. dohlednost je 5 km nebo vyšší a výška základny oblačnosti (BKN nebo OVC) nesmí být nižší než 1000 ft,

  2. zadní složka větru není více než 5 kt,

  3. brzdící účinky na dráze nejsou negativně ovlivněny ledem, sněhem, rozbředlým sněhem a vodou,

  4. následující letadlo obdrží informaci o předcházejícím letadle.

    Příklad frazeologie: "OKXXX, odlétávající / uvolňující provoz C172, dráha 27 přistání / vzlet povolen, vítr 230 stupňů 6 uzlů"

  5. za denního světla od 30 minut po místním východu Slunce do 30 minut před místním západem Slunce,

  6. musí být uplatňována minima rozstupu podle turbulence v úplavu,

  7. minimum rozstupu nadále existuje mezi dvěma odlétávajícími letadly okamžitě po vzletu druhého letadla,

  8. pro určení bezpečné vzdálenosti mezi předcházejícím a následujícím letadlem využívá letištní řídící letového provozu minutí příslušných dráhových křižovatek.

2.22.5.4 Snížená minima rozstupu na dráze smí být použita pouze mezi letadly kategorie 1 (jednomotorová vrtulová letadla s maximální schválenou vzletovou hmotností 2000 kg nebo méně).
2.22.5.5 Minimum použitého rozstupu mezi letadly nesmí být nikdy nižší než následující minima:
2.22.5.5.1 Přistávajíci letadla:
  1. následující přistávající letadlo kategorie 1 může minout práh RWY, jestliže předcházející letadlo je kategorie 1 a:

    1. přistálo a minulo bod nejméně 600 m od prahu RWY, je v pohybu a uvolní RWY bez pojíždění zpět po dráze; nebo

    2. provedlo vzlet a minulo bod nejméně 600 m od prahu RWY.

2.22.5.5.2 Odlétávající letadla:
  1. letadlu kategorie 1 může být povolen vzlet, jestliže předcházející odlétávající letadlo je kategorie 1, je po vzletu a minulo bod ve vzdálenosti 600 m nebo větší od polohy následujícího letadla.

2.22.6  Seznam traťových bodů

Seznam traťových bodů

TB101

490847.32N 0164458.70E

TB102

491719.36N 0163928.00E

TB103

490837.12N 0164655.68E

TB106

492237.76N 0161317.10E

TB200

490922.96N 0163806.78E

TB202

490958.84N 0163107.22E

TB203

491456.05N 0163206.08E

TB204

491236.84N 0165846.71E

TB205

490320.67N 0164127.78E

TB400

485849.13N 0171804.51E

TB403

491421.32N 0163852.27E

TB404

491553.75N 0163120.03E

TB405

491705.94N 0162524.78E

TB412

490506.35N 0162912.31E

TB413

490536.89N 0162310.21E

TB418

491928.63N 0161019.29E

TB419

491344.71N 0162118.98E

TB432

490427.74N 0163644.75E

TB471

490949.20N 0163300.04E

TB472

491409.35N 0162620.84E

TB501

490322.94N 0164911.05E

TB502

490227.72N 0165934.69E

TB503

490147.13N 0170706.28E

TB510

491345.05N 0164551.60E

TB511

491221.59N 0170137.86E

TB512

491140.84N 0170910.90E

TB514

490644.00N 0170808.48E

TB520

491301.92N 0165403.75E

TB601

485142.37N 0164805.56E
2.22.7   RNAV STANDARDNÍ PŘÍSTROJOVÉ ODLETOVÉ TRATĚ (SID)
(RNAV SID) − RWY 09

DUE TO NOISE ABATEMENT MNM ASC FM RWY 09 5% up to 3000 ft

Označení

Trať

Po vzletu

Poznámky

Stoupat do

Spojení

12345

MIKOV5D

MIKOV FIVE DELTA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB103 (fly−over);

točit doprava (direct to fix) na TB205 (fly−by);

točit doleva tratí 184° na MIKOV.

Dle povolení ATC

Zůstat na FREQ TUŘANY VĚŽ až do pokynu k přechodu na

PRAHA RADAR 127.350 MHz

Rychlost v zatáčce na TB103 omezena na MAX 210 kt IAS.

ODNEM2D

ODNEM TWO DELTA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB103 (fly−over);

točit doprava (direct to fix) na ODNEM.

 

UPLAV2D

UPLAV TWO DELTA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na BUKAP (fly−by);

točit doleva tratí 054° na UPLAV.

 

TUMKA3D

TUMKA THREE DELTA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB101 (fly−over);

točit doleva (direct to fix) na TB102 (fly−by);

točit doleva tratí 282° na TB106 (fly−by);

točit doleva tratí 275° na TUMKA.

TB101 minout v 1300 ft nebo výše.

Rychlost v zatáčce na TB101 omezena na MAX 210 kt IAS.

(RNAV SID) − RWY 27

DUE TO NOISE ABATEMENT MNM ASC FM RWY 27 5% up to 3000 ft

Označení

Trať

Po vzletu

Poznámky

Stoupat do

Spojení

12345

MIKOV3A

MIKOV THREE ALPHA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB200 (fly−over);

točit doleva (direct to fix) na TB205 (fly−by);

točit doprava tratí 184° na MIKOV.

Dle povolení ATC

Zůstat na FREQ TUŘANY VĚŽ až do pokynu k přechodu na

PRAHA RADAR 127.350 MHz

TB200 minout v 1400 ft nebo výše.

Rychlost v zatáčce na TB200 omezena na MAX 200 kt IAS.

ODNEM4A

ODNEM FOUR ALPHA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB200 (fly−over);

točit doleva (direct to fix) na TB205 (fly−by);

pokračovat tratí 117° na ODNEM.

TB200 minout v 1400 ft nebo výše.

Rychlost v zatáčce na TB200 omezena na MAX 200 kt IAS.

UPLAV2B

UPLAV TWO BRAVO DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB200 (fly−over);

točit doleva (direct to fix) na TB205 (fly−by);

točit doleva tratí 058° na UPLAV.

TB200 minout v 1400 ft nebo výše.

Rychlost v zatáčce na TB200 omezena na MAX 200 kt IAS.

TUMKA4A

TUMKA FOUR ALPHA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB202 (fly−by);

točit doprava tratí 302° na BITSI (fly−by);

pokračovat tratí 293° na TUMKA.

 

UPLAV2A

UPLAV TWO ALPHA DEPARTURE

Stoupat ve směru vzletu na TB202 (fly−by);

točit doprava tratí 002° na TB203 (fly−by);

točit doprava tratí 092° na TB204 (fly−by);

točit doleva tratí 067° na UPLAV.

Rychlost v zatáčce na TB202 a TB203 omezena na MAX 230 kt IAS.

2.22.8  VŠESMĚROVÉ ODLETY
RWY

Textový popis

Poznámky

123
09 Stoupat ve směru vzletu (092°). Minimální výška pro zatáčku 1500 ft AMSL.Z hlukových důvodů je gradient stoupání zvýšen na 5% do 3000 ft AMSL.
27 Stoupat ve směru vzletu (272°). Minimální výška pro zatáčku 1500 ft AMSL.Z hlukových důvodů je gradient stoupání zvýšen na 5% do 3000 ft AMSL.
2.22.9   RNAV STANDARDNÍ PŘÍSTROJOVÉ PŘÍLETOVÉ TRATĚ (STAR)

(RNAV STAR) - RWY 09

Označení tratě

Význačné body

MAG
trať

Vzdálenost

NM

MOCA

ft

Poznámky

123456

UPLAV2R

UPLAV TWO ROMEO ARRIVAL

UPLAV

    
 

245°

20,9

3000

TB511

   
 

272°

10,4

3000

TB510

   
 

272°

4,6

3000

TB403

   
 

282°

5,2

3000

TB404

   
 

282°

4,1

3000

TB405

   
 

213°

4,3

3000

TB419

   
 

144°

3,7

3000

ROGAD

   

MAVOR4R

MAVOR FOUR ROMEO ARRIVAL

MAVOR

    
 

310°

13,4

4000

TB400

   
 

300°

25,9

3000

TB510

   
 

272°

4,6

3000

TB403

   
 

282°

5,2

3000

TB404

   
 

282°

4,1

3000

TB405

   
 

213°

4,3

3000

TB419

   
 

144°

3,7

3000

ROGAD

   

LEDVA3R

LEDVA THREE ROMEO ARRIVAL

LEDVA

    
 

358°

8,0

3000

TB601

   
 

358°

11,7

3000

TB501

   
 

343°

10,6

3000

TB510

   
 

272°

4,6

3000

TB403

   
 

282°

5,2

3000

TB404

   
 

282°

4,1

3000

TB405

   
 

213°

4,3

3000

TB419

   
 

144°

3,7

3000

ROGAD

   

TUMKA4R

TUMKA FOUR ROMEO ARRIVAL

TUMKA

    
 

114°

10,1

3500

TB418

   
 

123°

9,2

3000

TB419

   
 

144°

3,7

3000

ROGAD

   

MAVOR5Q

MAVOR FIVE QUEBEC ARRIVAL

MAVOR

    
 

310°

13,4

4000

TB400

   
 

281°

12,7

3000

TB502

   
 

272°

6,9

3000

TB501

   
 

272°

8,3

3000

TB432

   
 

272°

5,0

3000

TB412

   
 

272°

4,0

3000

TB413

   
 

002°

5,0

3000

ROGAD

   

LEDVA4Q

LEDVA FOUR QUEBEC ARRIVAL

LEDVA

    
 

358°

8,0

3000

TB601

   
 

358°

11,7

3000

TB501

   
 

272°

8,3

3000

TB432

   
 

272°

5,0

3000

TB412

   
 

272°

4,0

3000

TB413

   
 

002°

5,0

3000

ROGAD

   

(RNAV STAR) - RWY 27

Označení tratě

Význačné body

MAG
trať

Vzdálenost

NM

MOCA

ft

Poznámky

123456

UPLAV1P

UPLAV ONE PAPA ARRIVAL

UPLAV

    
 

225°

20,0

3000

TB514

   
 

272°

5,0

3000

BUKAP

   

MAVOR1P

MAVOR ONE PAPA ARRIVAL

MAVOR

    
 

310°

13,4

4000

TB400

   
 

315°

10,3

3000

TB514

   
 

272°

5,0

3000

BUKAP

   

LEDVA1P

LEDVA ONE PAPA ARRIVAL

LEDVA

    
 

358°

8,0

3000

TB601

   
 

358°

11,7

3000

TB501

   
 

092°

6,9

3000

TB502

   
 

092°

5,0

3000

TB503

   
 

002°

5,0

3000

TB514

   
 

272°

5,0

3000

BUKAP

   

TUMKA1P

TUMKA ONE PAPA ARRIVAL

TUMKA

    
 

103°

33,8

3500

TB510

   
 

092°

5,4

3000

TB520

   
 

092°

5,0

3000

TB511

   
 

092°

5,0

3000

TB512

   
 

182°

5,0

3000

TB514

   
 

272°

5,0

3000

BUKAP

   

LKTB  AD 2.23  DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

2.23.1  VÝSKYT PTACTVA NA / V BLÍZKOSTI LETIŠTĚ
2.23.1.1 Určení tahů, představujících ohrožení letového provozu:
2.23.1.1.1 Jarní tahy ptactva probíhají od poloviny února do poloviny května po celý den.
2.23.1.1.2 Podzimní tahy probíhají od poloviny srpna do začátku listopadu po celý den.
2.23.1.2 Denní intervaly zvýšeného výskytu:

Intenzivní výskytv prostoru AD

JAN − MAR

APR − JUN

JUL − SEP

OCT − DEC

UTC

0500 - 1100, 1200 - 1700

0400 - 1100, 1200 - 1800

0400 - 1100, 1200 - 1800

0500 - 1100, 1200 - 1700

Migrující ptácihavrani, racci, dravci, husy holubihavrani, racci, čejky, dravci, holubiholubi, racci, čejky, vlaštovky, špačci, čápihavrani, racci, husy, dravci, holubi
2.23.1.3 Průměrná výška letu ptactva ve dne je přibližně 300 m AGL a v noci přibližně 500 m AGL.
2.23.1.4 Místa největšího ohrožení způsobená přelety ptáků jsou vyznačena na mapě LKTB AD 2−41 Oblasti výskytu ptactva.
2.23.2  Odchylky od certifikační předpisové základny stanovené Nařízením komise (EU) č. 139/2014
2.23.2.1 Tabulka certifikačních odchylek

Specifikace

Popis odchylky

Technické specifikace

Typ odchylky

Platnost

CS ADR−DSN.D.265

Podélné sklony pojezdových drah
Maximální hodnota podélného sklonu TWY C = −2,64%Podélný sklon TWY C postupně překračuje 1,5 % a ve vzdálenosti 104 m (od křižovatky s TWY A) dosahuje v podélném sklonu hodnoty až -2,64%. V průběhu TWY C se nenachází žádný významný zlom a změny v podélném sklonu jsou pozvolné. Zkušenosti z provozu ukazují, že v lokálních podmínkách LKTB nemá zvýšený podélný sklon TWY C vliv na manévrovatelnost a bezpečné zastavení letadla na vyčkávacím místě. Odchylka nemá vliv na běžné postupy posádek při využití letiště.Zvláštní podmínka

(SC)

Bez omezení

CS ADR-DSN.B.165

Objekty na pásech RWY

CS ADR-DSN.B.195

Předpolí

CS ADR-DSN.T.910

Požadavky na křehkost vybavení

CS ADR-DSN.T.915

Umístění zařízení a instalací na provozních plochách
Hranice pohybové plochy je narušena oplocením a částí obvodové komunikaceDo vnějších rohů stripu RWY 09/27 zasahují části oplocení (překážka č.257, 271) na samotném okraji (ve výšce 1,3 a 1,7 m). Zásah plotu do Přechodové a přibližovací plochy je zanedbatelný, nachází se mimo osovou část využívanou ke vzletu / přistání a nepřesahuje 0,9 m. Samotná obvodová komunikace netvoří výškovou překážku, neboť její povrch je zcela zarovnán s terénem a není vybavena vyvýšenými okraji. Odchylka nemá vliv na běžné postupy posádek při využití letiště.Zvláštní podmínka

(SC)

Bez omezení

CS ADR-DSN.L.520

Značení všeobecně - barva a zvýraznění

CS ADR-DSN.L.610

Informační značení
Osové značení TWY B orange pro nadlimitní typy A/C na APN W je provedeno oranžovou reflexní barvou s černým lemováním.NILRovnocenná úroveň bezpečnosti

(ELOS)

Bez omezení

LKTB  AD 2.24  MAPY VZTAHUJÍCÍ SE K LETIŠTI

Název mapy

Strana

Letištní mapa - ICAO

AD 2-LKTB-2-1

Trasy pojíždění pro kritické typy letadel

AD 2-LKTB-2-3

Mapa stání a pojíždění letadel na odbavovací ploše STŘED BRNO/Tuřany

AD 2-LKTB-2-5

Mapa stání a pojíždění letadel všeobecného letectví na odbavovací ploše ZÁPAD BRNO/Tuřany

AD 2-LKTB-2-7

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 27

AD 2-LKTB-5-1

Mapa standardních přístrojových odletů (SID) - ICAO RNAV SID RWY 09

AD 2-LKTB-5-3

Mapa všesměrových odletů

AD 2-LKTB-5-5

Mapa standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 27

AD 2-LKTB-6-1

RNAV standardních přístrojových příletů (STAR) - ICAO RNAV STAR RWY 09

AD 2-LKTB-6-3

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO ILS RWY 27

AD 2-LKTB-7-1

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 27

AD 2-LKTB-7-3

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 27

AD 2-LKTB-7-5

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 27

AD 2-LKTB-7-7

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO RNP RWY 09

AD 2-LKTB-7-9

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO VOR RWY 09

AD 2-LKTB-7-11

Mapa přiblížení podle přístrojů - ICAO NDB RWY 09

AD 2-LKTB-7-13

Mapa příletů a odletů za VFR

AD 2-LKTB-8-1

Oblasti s nebezpečnou koncentrací ptactva

AD 2-LKTB-8-3

Mapa minimálních nadmořských výšek pro poskytování přehledových služeb ATC v prostoru CTR Tuřany, TMA Brno a části CTA 2 Praha

AD 2-LKTB-8-5