6.Radiotelefonní frazeologie
6.1Všeobecně
Vysílání musí být stručné a vedeno normálním hovorovým tónem; přitom se musí v plné míře využívat stanovené frazeologie.
Způsob hovoru musí zaručovat nejvyšší stupeň srozumitelnosti každého vysílání. Ke splnění tohoto požadavku musí piloti:
- vyslovovat každé slovo jasně a srozumitelně;
- udržovat stejnou rychlost hovoru, nepřekračující 100 slov za minutu. Krátká přestávka před a po číslicích usnadňuje jejich srozumitelnost;
- zachovávat stejnou výši hlasu ve všech fázích hovoru;
- být seznámeni s provozní technikou mikrofonu a přerušit hovor po dobu, kdy je nutné odvrátit hlavu od mikrofonu.
Dráha v používání, nastavení výškoměru, kódy sekundárního radaru, příkazy týkající se hladin, kurzu, rychlosti a převodní hladiny, musejí být doslovně opakovány:
Pozn.: Je-li hladina hlášena ve vztahu ke standardnímu tlaku 1013,2 hPa, musí se před čísla, která vyjadřují údaj letové hladiny, předřadit slova „LETOVÁ HLADINA“. Pokud je hladina hlášena ve vztahu ke QNH/nebo výšce nad zemí následuje po číselném údaji slovo „METRŮ“ nebo „STOP“, dle vhodnosti.
Příklad:
TWR: „OK-ABC VSTUPTE NA DRÁHU DVA ČTYŘI“
OK-ABC: „VSTUPUJI NA DRÁHU DVA ČTYŘI, OK-ABC.“
6.1.1Hláskovací abeceda
Hláskovací abeceda musí být použita vždy, když je nutné označit písmena, s výjimkou určité skupiny písmen, které jsou používány denně a nemohou být zaměnitelné, např. QNH, atd.
6.1.1.1I při radiofonní komunikaci vedené v českém jazyce se používá výhradně anglická hláskovací abeceda, jak je uvedena v následující tabulce:.
Písmeno | Slovo | Výslovnost v ČR | Výslovnost dle fonetické konvence |
A | Alfa | ælfə | AL FAH |
B | Bravo | bra:’vəu | BRAH VOH |
C | Charlie | ča:li | CHAR LEE |
D | Delta | delta | DELL TAH |
E | Echo | ekəu | ECK OH |
F | Foxtrot | fokstrot | FOKS TROT |
G | Golf | golf | GOLF |
H | Hotel | həu’tel | HO TTEL |
I | India | indiə | IN DEE AH |
J | Juliett | džu:li’et | JEW LEE ETT |
K | Kilo | ki:ləu | KEY LOH |
L | Lima | li:mə | LEE MAH |
M | Mike | maik | MIKE |
N | November | nəu’vembə | NO VEM BER |
O | Oscar | o:skə | OSS CAH |
P | Papa | pə‘pa | PAH PAH |
Q | Quebec | kə’bek | KEH BECK |
R | Romeo | rəumiəu | ROW ME OH |
S | Sierra | si’erə | SEE AIR RAH |
T | Tango | tæŋgəu | TANG GO |
U | Uniform | ju:nifo:m | YOU NEE FORM |
V | Victor | viktə | VIK TAH |
W | Whiskey | wiski | WISS KEY |
X | X-ray | eks’rei | ECKS RAY |
Y | Yankee | jæŋki | YANG KEY |
Z | Zulu | zu:lu: | ZOO LOO |
Tato hláskovací abeceda musí být použita vždy, když je nutné označit písmena, s výjimkou určité skupiny písmen, které jsou používány denně a nemohou být zaměnitelné, např. ILS, QNH, ETA atd.
6.1.2Čísla
Výslovnost čísel v českém a anglickém jazyce musí být následující:
Číslo | Slovo česky | Slovo anglicky | Výslovnost | Výslovnost dle fonetické konvence |
0 | NULA | ZERO | ziərəu, ’zi:rəu | ZE-RO |
1 | JEDNA | ONE | wan | WUN |
2 | DVA | TWO | tu | TOO |
3 | TŘI | THREE | tri | TREE |
4 | ČTYRY | FOUR | fo:r, ’faur | FOW-er |
5 | PĚT | FIVE | fajf | FIFE |
6 | ŠEST | SIX | siks | SIX |
7 | SEDUM | SEVEN | sevn | SEV-en |
8 | OSUM | EIGHT | eit | AIT |
9 | DEVĚT | NINER | najnr | NIN-er |
desetinná čárka | ČÁRKA | DECIMAL | desəml | DAY-SEE-MAL |
sto | STO | HUNDRED | handrid, handrəd | HUN-dred |
tisíc | TISÍC | THOUSAND | tauznd | TOU-SAND |
6.1.2.1Vysílání čísel v radiotelefonii:
Všechna čísla, s výjimkami uvedenými níže se vysílají vyslovováním každé číslice odděleně např.:
Příklad: | Vysílá se: |
Volací znak letadlové stanice OK 2385 | OSKAR KILO DVA TŘI OSUM PĚT |
Kurz 080 stupňů | KURZ NULA OSUM NULA |
Směr a rychlost větru 200 stupňů 70 uzlů | VÍTR DVA NULA NULA STUPŇŮ SEDUM NULA UZLŮ |
Kód odpovídače 4203 | KÓD ODPOVÍDAČE ČTYRY DVA NULA TŘI |
Dráha v používání 30 | DRÁHA TŘI NULA |
Nastavení výškoměru QNH 1010 | KVÉ EN HÁ JEDNA NULA JEDNA NULA |
Výjimkou z výše uvedeného pravidla jsou čísla, související s:
- výškou nad hladinou moře (altitude),
- výškou oblačnosti a
- dohledností,
ve kterých se vyskytují celé stovky a celé tisíce, která se vysílají odděleným vyslovováním každého čísla počtu stovek a tisíců, za kterým následuje slovo "STO" nebo "TISÍC".
Kombinace tisíců a celých stovek se vysílají odděleným vyslovováním každého čísla z tisíců, za kterým následuje slovo "TISÍC" následovaným číslem ze stovek, za kterým následuje slovo "STO".
Příklad: | Vysílá se: |
Výška nad hladinou moře 800 stop | OSUM SET STOP |
3 400 stop | TŘI TISÍCE ČTYRY STA STOP |
12 000 stop | JEDEN DVA TISÍCE STOP |
Výška oblačnosti 1200 m | JEDEN TISÍC DVA STA METRŮ |
Dohlednost 700 m | DOHLEDNOST SEDUM SET |
Dohlednost 1000 m | DOHLEDNOST JEDEN TISÍC |
Čísla obsahující desetiny se vysílají tak, že desetiny se oddělí slovem "čárka":
Příklad: | Vysílá se: |
Číslo (např. frekvence) 120,3 | JEDNA DVA NULA ČÁRKA TŘI |
6.2Vybrané radiotelefonní postupy
6.2.1Navazování spojení
Počáteční volání k navazování spojení (radiotelefonního) se uskutečňuje takto:
- úplný radiotelefonní volací znak volané stanice;
- úplný radiotelefonní volací znak stanice volající.
Příklad:
ČSA 123
PRAHA RADAR
Poznámka: Úplný radiotelefonní volací znak znamená volací znak, který není krácen.
Poznámka: Další potenciální povinné prvky komunikace, nezbytné při navazování spojení, jsou uvedeny dále v textu.
Stanoviště/služba | Vysílá se: |
Letištní řídící věž (stanoviště letištního řízení) | VĚŽ |
Přibližovací stanoviště řízení | APPROACH |
Oblastní středisko řízení | CONTROL |
Radar (všeobecně) | RADAR |
Letové informační středisko | INFORMATION |
Stanoviště AFIS (stanoviště letištní letové informační služby) | INFORMATION |
Stanoviště poskytující informace známému provozu (letecká stanice) | RADIO |
6.2.2RTF postupy na neřízených letištích a v ATZ
Tento článek příručky slouží jako pomůcka pilotům letů VFR na neřízeném letišti a v ATZ.
6.2.2.1Volací znak stanoviště AFIS je tvořen názvem letiště a výrazem INFORMATION (viz výše uvedená tabulka).
Volací znak stanoviště poskytujícího informace známému provozu na neřízeném letišti bez stanoviště AFIS je tvořen názvem letiště a výrazem RADIO (viz výše uvedená tabulka).
Poznámka: V radiotelefonním styku se se stanovišti AFIS a stanovišti poskytujícími informace známému provozu na neřízených letištích zakazuje používat volací znak VĚŽ, a to i v případech, kdy stanoviště AFIS je fyzicky umístěno na letištní věži. Volací znak VĚŽ znamená, že na letišti je poskytována letištní služba řízení letového provozu (viz výše uvedená tabulka).
6.2.2.2Letadlo musí na neřízeném letišti a v ATZ, bez ohledu na to, zda je poskytována letištní letová informační služba nebo někdo odpovídá, hlásit na příslušném kmitočtu přiděleném a publikovaném pro jednotlivá letiště:
- typ letadla,
- polohu,
- nadmořskou výšku a
- zamýšlenou letovou nebo pozemní činnost podle vhodnosti.
Ostatní letadla nacházející se na letišti nebo v ATZ musí být na poslechu na stejném kmitočtu a musí využít těchto informací k vyhnutí se srážkám.
Poznámka: Struktura hlášení letadel odlétávajících a přilétávajících na neřízené letiště či prolétávajících ATZ je popsána v kapitole Pravidla pro lety za viditelnosti této příručky, článku Provoz na neřízených letištích a v Letištní provozní zóně (ATZ).
6.2.2.3Příklady frazeologie používané na neřízeném letišti a v ATZ
- zahájení pojíždění a činnost po vzletu:
KOLÍN RADIO, OK ABC, CESSNA 172, PŘED HANGÁREM, VÝCVIKOVÝ LET, DRÁHA 06 LEVÉ OKRUHY, POJÍŽDÍM NA VYČKÁVACÍ MÍSTO DRÁHY 06.
VYHLÍDKOVÝ LET
AEROVLEK
AKROBACIE
VÝSADEK (VÝSADKY)
- úmysl křižovat dráhu nebo pojíždět zpět po dráze:
KOLÍN RADIO OK ABC POJÍŽDÍM ZPĚT PO DRÁZE / KŘIŽUJI DRÁHU 05 LEVÁ
- vyčkávání na vyčkávacím místě a vstup na dráhu:
KOLÍN RADIO, OK ABC NA VYČKÁVACÍM MÍSTĚ, PŘIPRAVEN K ODLETU
KOLÍN RADIO OK ABC, VSTUPUJI NA DRÁHU 06
KOLÍN RADIO OK ABC, PROVOZ ZLÍN 142 NA FINÁLE V DOHLEDU, VYČKÁVÁM NA MÍSTĚ
KOLÍN RADIO OK ABC PROVOZ PIPER SENECA V POLOZE BASE LEG (PŘED POSLEDNÍ ZATÁČKOU) V DOHLEDU, VSTUPUJI NA DRÁHU, PROVEDU OKAMŽITÝ ODLET
KOLÍN RADIO OK ABC, DÁVÁM PŘEDNOST EUROSTAR PŘEDE MNOU
KOLÍN RADIO OK ABC, SLEDUJI KLUZÁK PŘIPRAVENÝ K NAVIJÁKOVÉMU VZLETU
- rozjezd nebo vzlet, zatáčka po vzletu nebo směr odletu:
KUNOVICE INFORMATION OK ABC, PŘIPRAVEN K ODLETU NA DRÁZE 05 PRAVÁ, PO VZLETU ZATÁČKOU DOPRAVA ŘÍČANY 2500 STOP NA QNH 1015.
KUNOVICE INFORMATION OK ABC, VZLET / ROZJEZD
KUNOVICE INFORMATION OK ABC, VYHÝBÁM SE PROVOZU DOLEVA
- opuštění okruhu nebo ATZ:
KUNOVICE INFORMATION OK ABC, OPOUŠTÍM OKRUH / ATZ, MIKE, VÝŠKA 300 METRŮ NAD ZEMÍ
- polohu letadla před vstupem do ATZ:
KOLÍN RADIO OK ABC, MINUL TEREZÍN, VÝŠKA 200 METRŮ NAD ZEMÍ, VSTUPUJI DO ATZ POKRAČUJI DO POLOHY PO VĚTRU LEVÉHO OKRUHU DRÁHY 31, PLNÉ PŘISTÁNÍ / LETMÉ PŘISTÁNÍ A VZLET
- místo vstupu do letištního provozního okruhu:
KOLÍN RADIO OK ABC, VSTUPUJI DO POLOHY PO VĚTRU LEVÉHO OKRUHU, DRÁHA 31, POKRAČUJI NA PŘISTÁNÍ
- polohu na konečném přiblížení – finále:
KOLÍN RADIO OK ABC, FINÁLE DRÁHY 31
- po přistání, uvolnění dráhy:
KOLÍN RADIO OK ABC, UVOLNIL DRÁHU
KOLÍN RADIO OK ABC, PO LETMÉM PŘISTÁNÍ A VZLETU (TOUCH AND GO) / PO PRŮLETU NAD DRAHOU, POKRAČUJI PŘÍMO NA TEREZÍN / PROVEDU DALŠÍ OKRUH
6.2.3RTF postupy na řízených letištích a v CTR
6.2.3.1Příklady frazeologie používané na řízených letištích a v řízeném vzdušném prostoru
- Žádost o letové povolení VFR odlet
TUŘANY VĚŽ (GROUND) - OSKAR KILO ALFA BRAVO CHARLIE – CESSNA 172 – NA STÁNÍ VŠEOBECNÉHO LETECTVÍ – (BEZ LETOVÉHO PLÁNU DO MNICHOVA HRADIŠTĚ – VÝSTUPNÍ BOD NOVEMBER – DO 1000 STOP NAD ZEMÍ) – INFORMACE HOTEL QNH 1015 – ŽÁDÁM LETOVÉ POVOLENÍ
- Žádost o letové povolení VFR přilétávajícího letadla.
TUŘANY VĚŽ - OSKAR KILO ALFA BRAVO CHARLIE – CESSNA 172 – (Z MNICHOVA HRADIŠTĚ BEZ LETOVÉHO PLÁNU DO BRNA TUŘAN) – POLOHA TIŠNOV VÝŠKA 1000 STOP NAD ZEMÍ - VSTUPNÍ BOD NOVEMBER VYPOČÍTANÝ ČAS 35 – INFORMACE HOTEL QNH 1015 – ŽÁDÁM VSTUP DO CTR
- Žádost o letové povolení VFR letadla prolétávajícího CTR.
TUŘANY VĚŽ - OSKAR KILO ALFA BRAVO CHARLIE – CESSNA 172 – (Z MNICHOVA HRADIŠTĚ DO BRATISLAVY BEZ LETOVÉHO PLÁNU) – POLOHA TIŠNOV VÝŠKA 1000 STOP 300 METRŮ NAD ZEMÍ - VSTUPNÍ BOD NOVEMBER, VYPOČÍTANÝ ČAS 35 – VÝSTUPNÍ BOD SIERRA - INFORMACE HOTEL QNH 1015 – ŽÁDÁM PRŮLET CTR
- Žádost o spouštění motorů je-li podán FPL
RUZYNĚ GROUND OK ABC ODBAVOVACÍ PLOCHA JIH – STÁNÍ STOJÁNKA 12 - ŽÁDÁM SPOUŠTĚNÍ - INFORMACE GOLF, QNH 1011
- Žádost o pojíždění
RUZYNĚ GROUND - OK ABC - ŽÁDÁM POJÍŽDĚNÍ
- Opakování povolení pojíždění
POJÍŽDÍM NA VYČKÁVACÍ MÍSTO DRÁHY TŘI JEDNA PO (POJEZDOVÉ DRÁZE) ROMEO LIMA
- ...je-li pilotem požadována pro odlet zkrácená délka RWY:
ŽÁDÁM VZLET Z DRÁHY TŘI JEDNA OD KŘIŽOVATKY S POJEZDOVOU DRAHOU PAPA
- ...není-li si pilot jist jak má pojíždět:
ŽÁDÁM PODROBNÉ INSTRUKCE PRO POJÍŽDĚNÍ
- ...pro provoz vrtulníků:
ŽÁDÁM POJÍŽDĚNÍ ZA LETU Z ODBAVOVACÍ PLOCHY JIH NA HELIPORT 2
- ...je-li požadováno pojíždět zpět po dráze
ŽÁDÁM ZPĚT PO DRÁZE
- ...je-li požadováno křižovat dráhu
ŽÁDÁM KŘIŽOVAT DRÁHU JEDNA TŘI
- ...konfliktní provoz na pojezdové dráze
PROVOZ BOEING 737 TRAVEL SERVICE VIDÍM
DÁVÁM PŘEDNOST BOEING 737 TRAVEL SERVICE
- ...uvolnění dráhy
DRÁHA UVOLNĚNA
- ...reakce na instrukci ke zrychlení nebo zpomalení pojíždění
URYCHLUJI nebo ZPOMALUJI
- ...byla-li vydána instrukce vyčkávat nebo vyčkávat v blízkosti
VYČKÁVÁM nebo VYČKÁVÁM V BLÍZKOSTI POJEZDOVÉ DRÁHY LIMA
- Opakování povolení vstupu na dráhu
VSTUPUJI NA DRÁHU TŘI JEDNA
- Opakování povolení vstupu na dráhu při podmínkovém povolení
ROZUMÍM – ZA BOEINGEM 737 NA KRÁTKÉM FINÁLE, VSTUPUJI NA DRÁHU ZA NÍM
- ...byla-li vydána instrukce vstoupit na dráhu a čekat
VSTOUPIT NA DRÁHU TŘI JEDNA A ČEKAT
- Opakování povolení ke vzletu
DRÁHA TŘI JEDNA – VZLET POVOLEN
- Instrukce k okamžitému vzletu
ROZUMÍM - OKAMŽITÝ VZLET (DRÁHA TŘI JEDNA) nebo
NEJSEM SCHOPEN OKAMŽITÉHO ODLETU (VZLET DO DVOU MINUT nebo UVOLŇUJI DRÁHU)
- Reakce na zrušení povolení vzletu
STOJÍM nebo ZASTAVUJI
- Žádost o instrukce na odlet
ŽÁDÁM INSTRUKCE PRO ODLET
- Opakování odletového povolení
PO VZLETU TOČIT DOPRAVA NA NOVEMBER - STOUPAT ALTITUDE 2500 FT (NA QNH 1012)
- Žádost o provedení zatáčky
ŽÁDÁM PRAVOU / LEVOU ZATÁČKU
- Informace o vzletu
PO VZLETU
- Odpovídač SSR
SQUAWK SEDUM TISÍC
SQUAWK STAND BY
SQUAWK IDENT
NEGATIV ODPOVIDAČ
ODPOVIDAČ MÓD S
- Informace o provozu
PROVOZ (ZLÍN 43) VIDÍM
PROVOZ (LEARJET) NEGATIV KONTAKT
PROVOZ JSEM MINUL
- Žádost o přiblížení
ŽÁDÁM PŘÍMÉ PŘIBLÍŽENÍ NA DRÁHU DVA DVA
ŽÁDÁM PŘIBLÍŽENÍ LEVÝM OKRUHEM NA DRÁHU DVA DVA
- Oznámení o vstupu do okruhu
VSTUPUJI DO POLOHY PO VĚTRU (LEVÉHO OKRUHU) DRÁHY DVA DVA
- Potvrzení o pořadí na přistání
POŘADÍ NA PŘISTÁNÍ DVA (PROVOZ ATR 72 V DOHLEDU)
- Přiblížení
POKRAČUJI V PŘIBLÍŽENÍ, OZNÁMÍM POLOHU PO VĚTRU, PŘED POSLEDNÍ ZATÁČKOU nebo FINÁLE
POLOHA PO VĚTRU (LEVÉHO OKRUHU), PŘED POSLEDNÍ ZATÁČKOU (LEVÉHO OKRUHU), též (LEVÝ) BASE LEG, FINÁLE (DRÁHY DVA DVA)
- Žádost o povolení k přistání
ŽÁDÁM POVOLENÍ K PŘISTÁNÍ
- Opakování povolení k přistání
PŘISTÁNÍ POVOLENO DRÁHA DVA DVA
- Žádost o instrukce k pojíždění na odbavovací plochu
ŽÁDÁM INSTRUKCE K POJÍŽDĚNÍ NA ODBAVOVACÍ PLOCHU JIH
- Zvláštní provoz
PROVÁDÍM PRŮLET
ŽÁDÁM LETMÉ PŘISTÁNÍ A VZLET
ŽÁDÁM NÍZKÝ PRŮLET
ŽÁDÁM PLNÉ PŘISTÁNÍ
VYČKÁVÁM NAD NOVEMBER
ŽÁDÁM PRŮLET OMEZENÝM PROSTOREM LIMA KILO ROMEO 3 (LIBAVÁ)
- Mimořádné okolnosti
MAYDAY MAYDAY MAYDAY OSKAR KILO ALFA BRAVO CHARLIE - STAV NOUZE
PAN PAN PAN PAN PAN PAN OSKAR KILO ALFA BRAVO CHARLIE ŽÁDÁM PŘEDNOST NA PŘISTÁNÍ - SRDEČNÍ ZÁCHVAT NA PALUBĚ.
PŘEDNÍ / LEVÝ / PRAVÝ PODVOZEK / KOLO SE JEVÍ ZASUNUT(O) – ŽÁDÁM VIZUÁLNÍ KONTROLU
PORUCHA / VYSAZENÍ / VYPNUTÍ/ POŽÁR MOTORU
ŽÁDÁM LÉKAŘSKOU POMOC A POŽÁRNÍ ASISTENCI