1.Vzdušný prostor České republiky
1.1Rozdělení a prvky vzdušného prostoru
1.1.1Vzdušné prostory ATS
1.1.1.1Vzdušný prostor ČR je ve vztahu k rozsahu ATS, poskytovaných v jednotlivých jeho částech, rozdělen do čtyř klasifikačních tříd: C, D, E a G.
Vzdušné prostory ATS, klasifikované jako C, D nebo E, jsou řízené vzdušné prostory.
Poznámka: Řízený vzdušný prostor je vymezený vzdušný prostor, ve kterém se poskytuje služba řízení letového provozu v rozsahu odpovídajícím jeho klasifikaci. Ve vzdušném prostoru třídy E však lety VFR nepotřebují letové povolení a nemají zde ani povinnost udržovat stálé obousměrné spojení se stanovištěm ATS.
Vzdušný prostor ATS, klasifikovaný jako G, je neřízený vzdušný prostor, v němž se poskytuje všem letům pouze letová informační a pohotovostní služba.
1.1.1.2Vzdušný prostor třídy C je ustanoven v:
- TMA PRAHA;
- CTA PRAHA, CTA BRNO a CTA Ostrava nad FL 95 do FL 660.
1.1.1.3Vzdušný prostor třídy D je ustanoven:
- ve všech CTR/MCTR a TMA/MTMA s výjimkou TMA PRAHA;
1.1.1.4Vzdušný prostor třídy E je ustanoven:
- mimo CTR/MCTR, TMA/MTMA a RMZ nad 1000 ft AGL do FL 95 včetně.
1.1.1.5Vzdušný prostor třídy G je ustanoven:
- v RMZ;
- mimo CTR/MCTR letišť od země do 1000 ft AGL včetně.
- v TRA GA.
1.1.1.6Tabulka stanovující rozsah poskytovaných služeb a požadavky na lety VFR, uspořádané podle tříd vzdušného prostoru:
Třída | Rozstupy zajišťované letům VFR | Poskytované ATS | VMC minima letové dohlednosti a vzdálenosti od oblaků | Omezení rychlosti | Požadavky na rádiové spojení | Podléhá letovému povolení |
C | od provozu IFR | služba ATC pro zajištění rozstupu od IFR letů
informace o provozu VFR (na žádost rada k vyhnutí) |
v a nad FL 100
8 km letová dohlednost, 1500 m horizontální a 1000 ft (300 m) vertikální vzdálenost od oblaků pod FL 100 5 km letová dohlednost, 1500 m horizontální a 1000 ft (300 m) vertikální vzdálenost od oblaků |
250 KT IAS pod FL 100 (pouze lety VFR) | stálé obousměrné | Ano |
D | nezajišťují se | Informace o provozu mezi VFR a IFR lety (a na žádost provozní informace vyhnout se provozu) | v a nad FL 100
8 km letová dohlednost, 1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti pod FL 100 5 km letová dohlednost, 1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti |
250 KT IAS pod FL 100 | stálé obousměrné | Ano |
E | nezajišťují se | Informace o provozu, pokud je to možné. | 5 km letová dohlednost
1500 m horizontální a 1000 ft vertikální vzdálenost od oblačnosti |
250 KT IAS | Ne | Ne |
G | nezajišťují se | letová informační služba | 1500 m letová dohlednost
mimo oblačnost za dohlednosti země, při rychlostech, které při převládající dohlednosti poskytnou přiměřenou možnost spatřit jiný provoz nebo překážky v čase, který dovolí vyhnout se srážce, nebo; za okolností, při kterých pravděpodobnost setkání s jiným provozem by měla být malá, např. v prostorech s malou hustotou provozu. |
250 KT IAS | Ne | Ne |

1.1.2Zakázané, omezené, nebezpečné, dočasně rezervované a dočasně vyhrazené prostory
Poznámka: Detailní popis zakázaných, omezených, nebezpečných, dočasně rezervovaných a dočasně vyhrazených prostorů v ČR se nachází v AIP ČR, část ENR 5, a je doplněný mapou ENR 6.3, případně VFRC řízených letišť a mapami v této příručce, čast VFR-AD.
1.1.2.1Zakázaný prostor
(označován LKP + číslo)
Vymezený vzdušný prostor, v němž jsou lety letadel zakázány.
Případné žádosti uživatelů vzdušného prostoru o lety do zakázaných prostorů vyřizuje stanoveným postupem Úřad pro civilní letectví ČR. V případě odůvodněné nevyhnutelnosti naléhavého vstupu do vzdušného prostoru LKP je tento z důvodu časové tísně a vzhledem k charakteru plněného úkolu povolen pro:
- Lety policejní
- Lety letecké záchranné služby bezprostředně související se záchrannou lidského života
- Lety za účelem pátrání a záchrany
- Lety provádějící leteckou hasičskou činnost
1.1.2.2Omezený prostor
(označován LKR + číslo)
Vymezený vzdušný prostor, ve kterém jsou lety letadel omezeny v případě, že je prostor aktivován a není získáno povolení od příslušného stanoviště ATS. V omezeném prostoru může probíhat letecká a jiná činnost nebezpečné povahy. Aktivace omezených prostorů se uvádí v denním plánu využití vzdušných prostorů a jeho aktualizacích (AUP/UUP), s výjimkou těch omezených prostorů, které mají pevně stanovenou dobu aktivace, uvedenou v produktech leteckých informací (viz ustanovení výše) tyto nejsou uvedeny v denním plánu využití vzdušného prostoru (AUP).
1.1.2.3Nebezpečný prostor
(označován LKD + číslo)
Vymezený vzdušný prostor, ve kterém mohou v určité době probíhat činnosti nebezpečné pro let, jako je vypouštění plynu nebo likvidace výbušnin. Je doporučeno se takovému prostoru vyhnout.
1.1.2.4Dočasně rezervovaný prostor
(označován LKTRA + série alfanumerických znaků)
Vymezený vzdušný prostor, v němž může probíhat pouze letecká činnost a přes který se v době jeho aktivace nemůže proletět, není-li k tomu zvlášť získáno letové povolení.
Využití TRA musí být zveřejněno v AUP.
Dočasně rezervovaný prostor určený pro provoz všeobecného letectví
Pro pojmenování TRA GA v otevřené řeči a jeho označování v mapách se uvádí název TRA GA (například BUBOVICE 5W).
TRA GA je specifický vzdušný prostor, určený pro místní provoz GA v prostředí řízených vzdušných prostorů třídy D nebo C. Ustanovuje se s cílem umožnit provádění specifických letů všeobecného letectví (viz.poznámka) z neřízených letišť v řízených okrscích a koncových řízených oblastech s minimálním možným dopadem omezujících podmínek vyplývajících z klasifikace vzdušného prostoru ATS.
Poznámka: Za „specifický“ let je pro účely těchto pravidel označován let kluzáku, let letadla po letištním okruhu apod., který by byl bez implementace TRA GA v prostorech třídy „D“ a „C“ složitě realizovatelný nebo náročný na zajištění koordinace.
Využití TRA GA se nezveřejňuje prostřednictvím AUP. Výjimku tvoří TRA GA, jejichž poloha nebo rozměry vyžadují uplatňování restrikcí FUA vůči okolnímu vzdušnému prostoru a které jsou označeny jako „AMC manageable“. Jejich vyhrazování probíhá v souladu s postupy pro plánování vzdušného prostoru (AIP ENR 1.1.9.1.2).
Informace o aktivaci TRA GA lze získat na provozním kmitočtu místně příslušného stanoviště ATC, stanoviště poskytování informací známému provozu nebo FIC Praha.
1.1.2.5Dočasně vyhrazený prostor
(označován LKTSA + série alfanumerických znaků)
Vymezený vzdušný prostor, v němž může probíhat pouze letecká činnost a přes který nebude v době jeho aktivace povolen průlet.
1.1.2.6Dočasně omezený prostor
Dočasná rezervace těch částí vzdušného prostoru, které nejsou publikovány v AIP ČR, se provádí prostřednictvím NOTAM nebo AIP SUP, kde se rovněž stanoví i režim omezení pro vykonávání letů, včetně časového rámce.
Odkaz na příslušnou publikaci je uváděn v AUP seznam F).
1.2Využívání vzdušných prostorů
Poznámka: Popis managementu vzdušného prostoru v ČR se nachází v AIP ČR, ENR 1.1.9.
1.2.1Přidělení vzdušných prostorů je publikováno denním plánem využití vzdušného prostoru - AUP.
AUP je publikován před 1400 UTC a pokrývá 24 hodinové časové období mezi 0600 UTC příštího dne do 0600 UTC dne následujícího.
Jakékoli změny v plánovaném využití vzdušného prostoru oproti publikovanému AUP se oznamují prostřednictvím Aktualizovaného plánu využití vzdušného prostoru (UUP), a to nejpozději 1 hodinu před vstupem předmětné změny v platnost. Podle potřeby může být v rámci platného AUP vydáno více UUP.
AUP a jeho aktualizace UUP je k dispozici na internetové adrese: http://aup.rlp.cz
1.2.2Informace o aktuální aktivaci dočasně vyhrazených (TSA) a rezervovaných (TRA) prostorů, a omezených prostorů (R), které jsou spravovány pracovištěm uspořádání vzdušného prostoru (AMC) Praha, jsou kdykoliv k dispozici na FIC Praha a ostatních stanovištích ATS (viz VFR-ENR-2.3.5).
1.2.3Aktivační doby prostorů, spravovaných AMC, jsou definované následovně:
- Publikovaná doba - zahrnuje maximum možného času aktivace; je publikována v AIP ČR, části ENR 5 ve sloupci "Poznámky".
- Plánovaná doba - je doba publikovaná v AUP; její rozsah nepřesahuje publikovanou dobu.
- Skutečná doba aktivace - je skutečné časové využití prostoru, které oznámí uživatel prostoru, který provádí činnost; její rozsah nepřesahuje plánovanou dobu, která je uvedena v AUP.
1.3Požadavky na spojení a činnost odpovídačů SSR
1.3.1Oblast s povinným rádiovým spojením (RMZ)
1.3.1.1Oblastí s povinným rádiovým spojením (RMZ) se rozumí vzdušný prostor stanovených rozměrů, ve kterém musí být letadlo vybaveno radiostanicí a provozovat ji.
1.3.1.2Lety VFR prováděné v částech vzdušného prostoru tříd E nebo G a u letů IFR prováděných v částech vzdušného prostoru třídy G označených příslušným úřadem za oblast s povinným rádiovým spojením (RMZ) musí nepřetržitě sledovat hlasovou komunikaci letadlo–země a v případě potřeby navázat obousměrné spojení na příslušném komunikačním kmitočtu, pokud poskytovatel letových navigačních služeb nestanoví pro daný konkrétní vzdušný prostor jinak.
1.3.1.3Před vstupem do oblasti s povinným rádiovým spojením musí pilot na příslušném komunikačním kmitočtu provést počáteční volání obsahující označení volané stanice, volací znak, druh letadla, polohu, hladinu, letový záměr a další informace předepsané příslušným úřadem.
1.3.2Oblast s povinným odpovídačem (TMZ)
1.3.2.1Oblastí s povinným odpovídačem (TMZ) se rozumí vzdušný prostor stanovených rozměrů, ve kterém je pro letadlo povinné vybavení odpovídači hlásícími tlakovou nadmořskou výšku a jejich provozování.
1.3.2.2Letadla musí být pro všechny lety prováděné ve vzdušném prostoru označeném příslušným úřadem za oblast s povinným odpovídačem (TMZ) vybavena odpovídači SSR schopnými provozu v módech A a C nebo v módu S a tyto odpovídače používat, pokud poskytovatel letových navigačních služeb nestanoví pro daný konkrétní vzdušný prostor jinak.
1.3.3Vzdušné prostory označené za oblast s povinným rádiovým spojením nebo oblast s povinným odpovídačem se řádně vyznačí v AIP ČR.