Vybrat sekci

LKPR - PRAHA/Ruzyně

Základní informaceKmitočtyPostupyDráhyKontaktySkrýt panel informací

LKPR - PRAHA/Ruzyně

StatutVeřejné mezinárodní letiště
ProvozIFR, VFR
ARP: 50° 06' 03" N, 14° 15' 36" E
277° GEO - 10 km Pražský hrad
ELEV: 1234 ft / 376 m
Provozní dobaH 24
PalivoTurbo Fuel JET A-1, AVGAS 100 LL
OlejNIL
HangárováníO/R
ServisO/R
UbytováníHoliday Inn Prague Airport, Ramada Airport Hotel Prague, Courtyard by Marriott Prague Airport. Ubytovací služby cestovních kanceláří v budovách terminálů 1, 2 a 3.
RestauraceRestaurace v budovách terminálu 1, 2 a 3.
DopravaPůjčovny automobilů, autobusy městské hromadné dopravy, taxi včetně mikrobusů taxi, pravidelná přeprava autobusy a individuální přeprava automobily.
Frekvence
Ruzyně ATIS122,160
Ruzyně RADAR/INFORMATION118,310
Ruzyně RADAR/APPROACH119,010
Ruzyně TOWER134,560
Ruzyně GROUND121,910
Ruzyně DELIVERY120,060
Praha RADAR/APPROACH120,530
127,580
Důležité informace

Celní a pasové odbavení: H 24

1POZORNĚ SLEDUJTE možný VFR provoz na okruhu místního letiště, služba řízení neposkytuje informace o tomto provozu.

2Nadmořské výšky v závorkách jsou pro noční VFR lety.

3Kontrola statutu CTR/TMA LKVO na FREQ 123,030 - pro více informací zkontroluj zadní stranu mapy.

Pravidla pro aktivaci CTR/TMA VODOCHODY a TMA VIII PRAHA

Platnost prostoru TMA VIII PRAHA pouze pokud CTR a TMA II Vodochody není aktivní. Informace o statutu CTR a TMA II Vodochody jsou vysílány na FREQ 123,030.

Mimo dobu aktivace TMA I Vodochody tento prostor zaniká a klasifikace vzdušného prostoru se mění na třídu E. Informace o statutu prostoru TMA I Vodochody jsou vysílány na FREQ 123,030.

4Velitelé letadel plánující přistání na LKPR nebo odlet z LKPR bez letového plánu jsou povinni mít potvrzený letištní slot, viz doplňující informace.

Po přistání na RWY 06/24 je zakázán výjezd po RWY 12, pokud ATC nestanoví jinak. Je zakázáno pojíždění letadel na RWY 12 po RWY 06/24, s výjimkou úseku mezi TWY L a TWY D.

    Označení Umístění Souřadnice
    SIERRA Beroun (dálniční most) 49° 57' 42" N 014° 04' 58" E Vstupní / výstupní
    NOVEMBER Velvary (silo) 50° 16' 06" N 014° 14' 21" E Vstupní / výstupní
    WHISKY Kačice (dálniční přejezd) 50° 09' 10" N 013° 58' 59" E Vstupní / výstupní
    ECHO Radotín (železniční stanice) 49° 59' 10" N 014° 21' 41" E Vstupní / výstupní
    TANGO Dálniční křižovatka 50° 02' 59" N 014° 16' 22" E
    ALFA Benzinová pumpa 50° 08' 17" N 014° 14' 38" E
    BRAVO Železniční přejezd 50° 11' 16" N 014° 11' 09" E
    CHARLIE Hrad 50° 11' 18" N 014° 02' 28" E
    Přílety Pořadí traťových bodů
    NOVEMBER 2 NOVEMBER - BRAVO - ALFA
    WHISKY 2 WHISKY - CHARLIE - BRAVO - ALFA
    SIERRA 2 SIERRA - TANGO
    ECHO 2 ECHO - TANGO
    Odlety Pořadí traťových bodů
    NOVEMBER 2 ALFA - BRAVO - NOVEMBER
    WHISKY 2 ALFA - BRAVO - CHARLIE - WHISKY
    SIERRA 2 TANGO - SIERRA
    ECHO 2 TANGO - ECHO
    RWY Magnetický směr Rozměry RWY Únosnost TORA TODA ASDA LDA
    06 060° 3715 x 45 PCN 75/R/B/W/T 3715 3775 3715 3715
    24 240° 3715 x 45 PCN 75/R/B/W/T 3715 3775 3715 3715
    12 122° 3250 x 45 PCN 62/R/B/X/T 3250 3310 3250 3250
    30 302° 3250 x 45 PCN 62/R/B/X/T 3250 3310 3250 3250
    Kontakty

    Letiště Praha, a.s.
    K Letišti 6/1019, 160 08 Praha 6, Ruzyně, telephone +420 220 111 111, telephone +420 220 115 890, fax +420 235 350 922,  LKPR@prg.aero, AFTN: LKPRYDYX

    VOC
    ADC
    Hot spots
    PDC
    Zoom inZoom out

    1Pravidla a omezení místního letového provozu

    1.1Řízení letadel pohybujících se na pohybové ploše

    1.1.1Na stáních 25, 50 až 75 a E1 až E7 se letadla vozidlem FOLLOW ME nezavádí a bude jim poskytována služba řízení v místě stání.

    1.1.2Vjezd letadla do stání na vlastní pohon je povolen pokud je v místě stání přítomna služba řízení.

    1.1.3Služba řízení letadel na odbavovací ploše při výjezdu ze stání bude poskytována pouze na vyžádání.

    1.1.4Služba řízení letadel při výjezdu/ vjezdu ze/ na stání jiná, než jsou stání na odbavovacích plochách, bude poskytována pouze na vyžádání provozovatele nebo velitele letadla.

    1.1.5Během pojíždění po odbavovací ploše zodpovídá velitel letadla sám za zabránění střetnutí s jinými letadly, vozidly, osobami nebo předměty.

    1.1.6Z důvodu zvýšení propustnosti odbavovací plochy SEVER je provozovatel letiště (Letiště Praha, a.s.) oprávněn nařídit uvolnění stání a přetah letadla na jím určené náhradní odstavné/odbavovací stání v případech, kdy doba stání letadla na odbavovacím stání překročí 180 minut.

    1.1.7Na odbavovacích plochách LKPR je zakázáno provádění motorových zkoušek, vyjma stání E3 až E7 na odbavovací ploše VÝCHOD v režimu volnoběhu pro vrtulové letouny s rozpětím křídel max. 29 m v době od 0600 do 2200 (0500-2100).

    1.2Pojíždění

    1.2.1Pojíždění letadel s využitím vlastních motorů je povoleno pouze na pohybové ploše letiště. Pojíždění mimo pohybovou plochu letiště je zakázáno.

    1.2.2Pro zahájení pojíždění na odbavovací ploše letiště se z bezpečnostních důvodů musí používat pouze minimální výkon motorů.

    1.2.3Objíždění ostatních letadel v blízkosti vyčkávacích míst je plně v odpovědnosti velitele letadla, protože bezpečný rozestup zde není zajištěn.

    1.2.4Po přistání na RWY 06/24 je zakázán výjezd po RWY 12, pokud ATC nestanoví jinak. Je zakázáno pojíždění letadel na RWY 12 po RWY 06/24, s výjimkou úseku mezi TWY L a TWY D.

    1.2.5TWY FF je uzavřena pro veškerý provoz letadel.

    1.2.6Omezení rychlosti pojíždění na max 15 kt platí v následujících úsecích:

    TWY D mezi TWY L a TWY J;
    TWY G mezi TWY L a TWY B;
    TWY H mezi TWY L a TWY B;
    TWY H1.

    1.2.7Pojíždění vrtulníků za letu z/na TWY Q1 na/z APN Bell je povoleno pouze pro vrtulníky s průměrem rotoru do 15 m.

    1.2.8Pojíždění vrtulníků vybavených kolovým podvozkem je povoleno pouze v režimu pozemního pojíždění. V případě poruchy kolového podvozku znemožňující pojíždění po zemi je povoleno pojíždění za letu.

    1.3HIGH INTENSITY RWY OPERATIONS - HIRO

    1.3.1Postupy HIRO se aplikují v době od 0500 do 2100 (0400 - 2000).

    1.3.2Piloti, kteří nemohou splnit požadavky HIRO system jsou žádáni, aby toto oznámili ATC co nejdříve.

    1.4Přílety

    1.4.1Piloti jsou žádáni aby, kdykoliv to podmínky umožní, po přistání vyklidili RWY na následující pojezdové dráhy:

    TYPE CLASS RWY 24 RWY 06 RWY 30 RWY 12
    MEDIUM-JET
    LDA
    D RET* 2075 m L RET* 1558 m B 2448 m G 2099 m P 1690 m R 2535 m
    MEDIUM-PROP
    LDA
    C 1309 m D RET* 2075 m L RET* 1558 m G 2099 m P 1690 m

    1.4.2Pro zajištění minimálních časů obsazení RWY je doporučeno pojmenovat očekávaný výjezd z RWY během briefingu před přistáním. Piloti jsou žádáni, aby plánovali ten výjezd, který je proveditelný a nesnažili se o vyjetí dřívějším výjezdem, aby se předešlo jeho minutí a následnému pomalému pojíždění k dalšímu.

    1.5Odlety

    1.5.1Kdykoliv to podmínky na RWY umožní, piloti by měli být připraveni akceptovat vzlet z následující křižovatky:

    TYPE CLASS RWY 24 RWY 06 RWY 30 RWY 12
    MEDIUM-JET
    TORA
    THR 3715 m E 3077 m THR 3250 m D 2757 m
    MEDIUM-PROP
    TORA
    B 2557 m D 2266 m R 2590 m G 2238 m

    1.5.2Všechny kontroly v kabině by měly být dokončeny před vstupem na RWY. Kontroly prováděné na RWY by měly být omezeny na minimum.

    1.5.3Piloti by měli provést vstup na RWY neprodleně po obdržení povolení a být připraveni provést vzlet přímo z pojíždění, bude-li to nutné.

    1.6Letové postupy

    Z důvodu vysoké koncentrace letů v kontextu polohy a konfigurace LKPR a LKKB, vyžadující implementaci dodatečných mechanismů k udržení požadované míry bezpečnosti, plynulosti a hospodárnosti letů, mohou VFR lety očekávat výrazná omezení týkající se požadované trajektorie, hladiny a doby (její prodloužení) letu.

    Provoz palubních odpovídačů Módu S, je-li letadlo na zemi

    Na letišti Praha/Ruzyně je v provozován přehledový systém A-SMGCS využívající odpovědi palubních odpovídačů módu-S.

    Provozovatelé letadel zamýšlející využít letiště Praha/Ruzyně musí zajistit, aby palubní odpovídače módu S byly schopné provozu i v případě, kdy je letadlo na zemi.

    Posádka letadla musí:

    1.6.1Přílety

    1.6.1.1Přílety do LKPR

    Piloti zamýšlející přistání na LKPR jsou povinni získat letištní slot podle AIP ČR LKPR AD 2.20.1 (Koordinované letiště).

    Pokud není službou ATS instruováno jinak (například u letů VFR v noci), piloti zamýšlející vstoupit do CTR Ruzyně jsou žádáni, aby do CTR Ruzyně vstupovali vždy pod spodní hranicí TMA Praha nebo pod spodní hranicí TMA Vodochody a podle AIP ČR AD 2-LKPR-VFRC (Příletové tratě VFR).

    Piloti musí:

    Poznámka: Piloti jsou žádáni, aby oznámili případné udělení výjimky z požadavku na vybavení odpovídačem v Módu S ELS dle AIP ČR GEN 1.5.1.3.3 (Výjimky)

    Zvláštní postupy pro piloty vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a letů SAR

    Piloti musí:

    1.6.1.1.1Zkrácené přistání VFR letů na RWY 30

    Postup slouží k umožnění současného provozu s provozem na RWY 06/24.
    Požadavky:

    V případě nutnosti provedení nezdařeného přiblížení je pilot povinen točit doleva nejpozději na úrovni TWY R, pokračovat na bod TANGO tak, aby nepřeletěl křižovatku RWY 30 a TWY P, a stoupat ne výše než 2500 ft AMSL.

    1.6.1.2Přílety do místa v CTR Ruzyně mimo LKPR

    Pokud není službou ATS instruováno jinak (například u letů VFR v noci), piloti zamýšlející vstoupit do CTR Ruzyně jsou žádáni, aby do CTR Ruzyně vstupovali vždy pod spodní hranicí TMA Praha nebo pod spodní hranicí TMA Vodochody a podle AIP ČR AD 2-LKPR-VFRC (Příletové tratě VFR).

    Piloti musí:

    Poznámka: Piloti jsou žádáni, aby oznámily případné udělení výjimky z požadavku na vybavení odpovídačem v Módu S ELS dle AIP ČR GEN 1.5.1.3.3 (Výjimky)

    Zvláštní postupy pro piloty vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a letů SAR

    Piloti musí:

    1.6.2Odlety

    1.6.2.1Odlety z LKPR

    Piloti plánující odlet z LKPR jsou povinni získat letištní slot podle AIP ČR LKPR AD 2.20.1 (Koordinované letiště).

    Pokud není službou ATC instruováno jinak, piloti musí:

    Poznámka 1: U letů bez letového plánu předloženého před letem lze ve výjimečných případech předat údaje o letu telefonicky na TWR Ruzyně +420 220 374 198

    Poznámka 2: Schválení spouštění pohonných jednotek není součástí ATC povolení pro odlétávající letadla

    Poznámka: Piloti jsou žádáni, aby oznámili případné udělení výjimky z požadavku na vybavení odpovídačem v Módu S ELS dle AIP ČR GEN 1.5.1.3.3 (Výjimky)

    Pokud není službou ATC stanoveno jinak, piloti musí navázat spojení na kmitočtu Ruzyně GROUND 121,910 MHz za účelem získání povolení k pojíždění. Instrukce ke změně kmitočtu na Ruzyně GROUND se nevydává.

    Pokud není službou ATC stanoveno jinak, odlet je prováděn podle AIP ČR AD 2-LKPR-VFRC (Odletové tratě VFR).

    Zvláštní postupy pro piloty vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a letů SAR

    Piloti musí:

    1.6.2.2Odlety z CTR Ruzyně mimo LKPR

    Pokud není službou ATC instruováno jinak, piloti musí:

    Poznámka: ATC povolení pro odlétávající letadla neznamená povolení ke vzletu

    Poznámka: Piloti jsou žádáni, aby oznámili případné udělení výjimky z požadavku na vybavení odpovídačem v Módu S ELS dle AIP ČR GEN 1.5.1.3.3 (Výjimky)

    Poznámka: Pokud navázání radiotelefonního spojení není z technických důvodů proveditelné, musí být vzlet zahájen v dohodnutém čase a spojení navázáno co nejdříve po vzletu

    Pokud není službou ATC stanoveno jinak, odlet je prováděn podle AIP ČR AD 2-LKPR-VFRC (Odletové tratě VFR).

    Zvláštní postupy pro piloty vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a letů SAR

    Piloti musí:

    Poznámka: Pokud navázání radiotelefonního spojení není z technických důvodů proveditelné, musí být spojení navázáno co nejdříve po vzletu

    Zvláštní postupy pro piloty vrtulníků letecké záchranné služby, Policie ČR a letů SAR

    Piloti musí:

    Poznámka: Pokud navázání radiotelefonního spojení není z technických důvodů proveditelné, musí být spojení navázáno co nejdříve po vzletu

    1.6.3Výcvikové VFR lety

    1.6.3.1Výcvikovým letem se rozumí takový let, který slouží k získání nebo udržení průkazu způsobilosti letové posádky.

    1.6.3.2Z důvodu hustoty letového provozu jsou výcvikové lety omezeny.

    1.6.3.3Vyjma letů s přiděleným letištním slotem v případě zamýšleného přistání v LKPR viz AIP ČR AD 2 LKPR 2.22.6.1.1 (Přílety), jsou akceptovány pouze následující činnosti:

    1.6.3.4Pokud není službou ATC stanoveno jinak, přílet a/nebo odlet musí být prováděn podle AIP ČR AD 2-LKPR-VFRC (Příletové a odletové tratě VFR).

    1.6.3.5Lety musí být předem koordinovány telefonicky s APP Praha +420 220 374 548.

    1.6.3.6Provedení letu bude záležet na aktuální provozní situaci, přičemž se může lišit od předem zkoordinovaného postupu.

    1.6.4Podmínky povolování letů volných obsazených balonů v CTR Ruzyně a MCTR Kbely

    1.6.4.1Veškeré lety smí být prováděny pouze podle VFR, nebo jako zvláštní lety VFR. Před vzletem balonu z místa, které je uvnitř CTR Ruzyně a/nebo MCTR Kbely, je velitel letu povinen vyžádat si letové povolení od příslušného stanoviště ATS (APP Praha nebo MTWR Kbely).

    Poznámka 1: MTWR Kbely lze kontaktovat telefonicky na čísle +420 973 207 157.

    Poznámka 2: Zvláštní let VFR - viz definice v předpisu L 2.

    1.6.4.2Před vstupem do CTR Ruzyně a/nebo MCTR Kbely za letu je velitel letu povinen vyžádat si vstupní povolení u příslušného stanoviště ATS nejpozději 3 minuty před vypočítaným časem přeletu hranice prostoru.

    1.6.4.3Podmínky vstupu do CTR Ruzyně/MCTR Kbely:

    1.6.4.4Lety balonů mohou být výrazně omezeny, je-li to nutné k udržení požadované míry bezpečnosti, plynulosti a hospodárnosti letů v CTR Ruzyně a MCTR Kbely.

    1.6.5Nestandardní typy letů v CTR Ruzyně, TMA Praha a CTA 1 Praha

    1.6.5.1Nestandardními typy letů (NSF) se rozumí, kromě činností uvedených v AIP ČR ENR 1.1.11.1.1, zejména foto lety, lety pro kontrolu energovodů a produktovodů apod.

    1.6.5.2Tyto lety jsou vždy předmětem žádosti o NSF viz. AIP ČR ENR 1.1.11.1.

    1.6.5.3Nad rámec schválené žádosti o NSF je nutné let před zahájením letu provést telefonickou koordinaci s APP Praha +420 220 374 548.

    1.6.5.4Provedení letu bude záležet na aktuální provozní situaci, přičemž se může lišit od předem zkoordinovaného postupu.

    1.6.6Standardní vizuální příletové a odletové tratě na/z LKPR

    1.6.6.1Standardní vizuální příletové a odletové tratě na/z LKPR jsou znázorněny na Mapě příletů a odletů za VFR

    VFR vstupní a výstupní body do/z CTR LKPR
    Označení Poloha Souřadnice
    SIERRA Beroun (dálniční most) 49 57 42 N 014 04 58 E
    NOVEMBER Velvary (silo) 50 16 06 N 014 14 21 E
    WHISKY Kačice (dálniční přejezd) 50 09 10 N 013 58 59 E
    ECHO Radotín (železniční stanice) 49 59 10 N 014 21 41 E

    2Doplňující informace

    2.1Letiště Praha/Ruzyně je koordinované letiště. Proto pro všechny lety a jejich jakékoliv změny (vyjma letů při nouzovém přistání, letů souvisejících se záchranou lidského života, letů za účelem pátrání a záchrany) je nezbytné před uskutečněním letu žádat letištní slot pro přílet a odlet u koordinátora letiště na adrese:

    Slotová koordinace Česká republika
    letiště Praha/Ruzyně
    P.O.Box 67
    160 08 Praha 6
    Česká republika
    telephone 220 116 122
     PRGSP7X@prg.aero (zasílání žádostí o sloty - formát SCR, GCR)
     slot.coord@prg.aero(ostatní komunikace)
    Provozní doba: H24

    2.2Handlingoví agenti na letišti

    Czech Airlines Handling, a.s. (pro všechny lety)
    telephone +420 220 111 629, telephone +420 220 113 445, fax +420 220 111 626,  handling@prg.aero, SITA: PRGKO7X, SITA: PRGKD7X, FREQ: 131,955,  http://www.czechairlineshandling.com

    Menzies Aviation (Czech), s.r.o. (pro všechny lety)
    telephone +420 220 113 171, telephone +420 220 114 617, fax +420 235 360 001, fax +420 220 561 787,  operations@menziesaviation.com, AFTN: LKPRAHDP, SITA: PRGOPXH, SITA: PRGKKXH, FREQ: 131,455

    Czech GH, s.r.o (pro všechny lety)
    telephone +420 220 113 171, telephone +420 220 114 617, telephone +420 220 113 986, fax +420 235 360 001, fax +420 220 561 787,  operations@menziesaviation.com,  prg.gahandling@czechgh.cz, AFTN: LKPRAHDP, SITA: PRGOPXH, SITA: PRGKKXH, FREQ: 131,455

    Bell Textron Prague, a.s. - Executive Aircraft Handling (pro lety všeobecného letectví)
    telephone +420 234 624 413, fax +420 234 624 412,  prague.handling@bh.com, FREQ 131,480 MHz

    ABS Jets, a.s. - Business Aviation Handling (pro lety všeobecného letectví).
    telephone +420 220 112 111, fax +420 220 111 418, telephone +420 725 747 997,  handling@absjets.cz, SITA: PRGAJXH, FREQ 131,425 MHz

    Time Air, s.r.o. - Business Aviation Handling (pro lety všeobecného letectví).
    telephone +420 725 936 010, telephone +420 724 182 341,  handling@timeair.cz, FREQ 131,880 MHz - místnost pro posádky

    3Poplatky za použití letiště

    3.1Přistávací poplatky

    Ceny přistávacích a parkovacích poplatků a s nimi spojený incentivní program letiště Praha/Ruzyně včetně podmínek pro jejich přiznání dopravci má provozovatel letiště, společnost Letiště Praha a.s., za povinnost publikovat na svých oficiálních stránkách  http://www.prg.aero v části Business Sekce, kapitola Letištní poplatky.

    3.2Parkovací poplatky

    Ceny přistávacích a parkovacích poplatků a s nimi spojený incentivní program letiště Praha/Ruzyně včetně podmínek pro jejich přiznání dopravci má provozovatel letiště, společnost Letiště Praha a.s., za povinnost publikovat na svých oficiálních stránkách  http://www.prg.aero v části Business Sekce, kapitola Letištní poplatky.

    3.3Poplatky za použití letiště cestujícími

    Vnitrostátní lety (za cestujícího)* 571,00
    Mezinárodní lety (za cestujícího)* 571,00
    Transfer (za cestujícího)* 215,00

    * zahrnuje PRM (asistenční služby handicapovaným osobám) poplatek 3,00 CZK.